Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Projekt pravěkých psychických cestovatelů - 1.

Příběh jeskynních maleb mne nejen okouzlil, ale také přiměl k zamyšlení. Nemohla jsem uvěřit, že objevy, které udělali někteří američtí vědci, když pátrali po příčinách a důvodech tak podivné a nepochopitelné činnosti tehdejšího pravěkého lidstva před 25 tisíci lety, jsou spojeny i s výzkumem cíleného používání účinných psychotropních látek, způsobujících změněné stavy vědomí . Hledala jsem jejich články v nejrůznějších vědeckých časopisech a našla jsem ještě mnohem více informací, než jsem si představovala.

Kdo by necítil lehké mrazení v zádech, když se blíží k tajemství, které ho zajímá a nebo cítí, že bude jeho vyjevení pro něho hodně znamenat?

A nejen my, lidé kosmického věku, toužíme poznat tajemství našeho bytí, chceme znát odpověď na otázku, jaký smysl má naše bytí a proč vlastně se rodíme právě v té či oné době, když si třeba myslíme, že se sem moc nehodíme, protože inklinujeme k něčemu, co už dávno lidstvo přešlo a nebo to považuje za nepotřebné a my naopak zápasíme s elektronikou a nebo s tím nesmyslně rychlým způsobem života. A nebo naopak se nám zdá všechno směšné a nějak cítíme, že přijde něco nového, co uvede život do přirozených kolejích a všechny ty „hračky“ zapadnou v zapomnění. Klaďme si tyto principiální otázky a hledejme odpovědi, ano?

Období mladého paleolitu

Lidé v mladém paleolitu hledali ve svém každodenním světě místa, na nichž mohli nejlépe reprodukovat svůj dojem a víru, který měli při vstupu do světa duchů. Považovali jeskyně (Eliade) za konkrétní symboly vstupu do jiného světa a nebo podsvětí. Musíme pochopit, že nešlo v žádném případě  o nějaké primitivní úsilí, jde o projekt, který trval 25 000 let! Tento projekt používal k objevování a mapování protipólů mysli změněných stavů vědomí, a to nejen systematicky, ale především v přísně a pečlivě kontrolovaném prostředí. Jde, podle všeho, o nejdelší neuropsychologický experiment v historii. Měl velký potenciál, aby rozluštil nejhlubší tajemství lidského vědomí a jeho počátky jsou provázány s procesem, díky jemuž vzniklo moderní lidské chování, který stále není archeologickým výzkumem dostatečně objasněn.Odpověď nám na to může dát návrat do hluboké minulosti. Věda zkoumala příčiny náhlého vzestupu pravěkých lidí v době neolitu (mladšího paeolitu), kdy se náhle, bez předchozích vývojových etap, před 40 000 – 30 000 lety vynořuje náboženské umění. Nejstarší umění, jaké bylo doposud objeveno a trvá do doby před 12 000 roky. Mám na mysli malby ve velkých jeskyních jako Chauver, Lascaux, Pech Merle a Altamiře. A dosud nikdo nedokázal spolehlivě odpovědět na otázku, proč toto pozoruhodné a nádherné, přesto podivné umění vzniklo? Vše je zakryto tajemstvím. Lidem je téměř skryto, že jeskyní malby, které zobrazují savce doby ledové, zobrazují také početné nadpřirozené a chimérické bytosti, často napůl lidské a napůl zvířecí.

Patří sem:

  • Theriantropové
  • Chiméry – zvířecí hybridi vykazující charakteristiky dvou nebo více zvířeních druhů
  • Příšery. Bizarní, fantastická a často divoce pokřivená stvoření.
  • Častý výskyt abstraktních a geometrických vzorů a jejich vracejících se prolínání s plně ikonickými obrazy.
  • Způsob, jakým zacházejí s povrchem skalní stěny, kterou vnímají jako prostupný závoj
  • Membránu, za níž skryté světy.
  • Mnohonásobné překrývání se obrazů, které jsou bez omezení malovány na spodní.
  • Absence linie země nebo horizontu a lhostejnost k měřítku.
  • Podivné postavy „zraněných mužů! Probodané mnoha šípy nebo oštěpy.

Někteří vědci tvrdí, že tyto malby vyjadřují první a také nejstarší úvahy lidstva o nadpřirozenu, o duši a posmrtných světech. A zvažují, což však doposud není spolehlivě prokázáno, že byly vyobrazeny ve změněném stavu vědomí.

Mezi stále se zmenšujícím počtem původních národů v současné době pořád praktikujících starověkou formu spirituality známou jako šamanismus – v níž se účastníci vzájemně dostávají do transu – je konzumace psychoaktivních rostlin tím častějším prostředkem používaným ke změně vědomí. V Amazonii – ayhuaska s jinými psychoaktivními látkami přijímanými formou lektvarů, v afrických deštných pralesích se užívá iboga, „rostlina, která umožňuje vidět mrtvé“, ve Střední Americe se používaly houby, lekníny a semena svlačce.

Těm lidem stálo za to, jak se nyní během výzkumů zjistilo, aby se plazili a překonávali velké překážky do nitra jeskyní za jedním jediným cílem. Malovat obrazy, krásné a záhadné výjevy na pečlivě vybraný povrch některých vybraných skal. A z toho vyvodili, že se zde praktikovalo – náboženství, nejstarší náboženství lidstva, a že ti, kteří jej praktikovali, museli být znalci rituálů. A jistě je také víc než jasné, že těm místům, kde tvořili a snad i vykonávali náboženské rituály, museli přikládat nějaký zvláštní význam, že shledali na těch místech něco zvláštního, když je vedly k tomu, aby si je vybrali za své „plátno“.

 

Poznámka: Skalní umění je je produktem zkušenosti s vidinami, tvrdí Lewis – Wiliams i se svými kritiky Paulem Bahnem a Patricií Helvenstonovou. Lidstvo má velmi starý a hluboký, složitý vztah s halucinogeny. A je udivující, že transem inspirované umění bude existovat na řadě míst v celém světě a některé z nich mohou být mimořádně staré. Na to, proč to je udivující, odpovídá archeolog David Peance:“ Z hlediska jednadvacátého století, které přikládá nízkou hodnotu méně racionálním aspektům vědomí a jednoznačně odsuzuje užívání drog měnících vědomí". Pohled do světové etnografie by odhalil dlouhý seznam kultur, které si těchto změněného vědomí cení a kultivují je.“

 

Nyní se nacházíme ve 20. a 21. století

A jděme dál. Ztracený svět jižních Sánů skrývá své tajemství a zdrojem jejich existence jsou již jen etnografické záznamy. Ale pro sánskou kulturu je dobře, že vědci začínají zkoumat kultury kmenů, jejichž členové a předci poskytly přežívajícím Křovákům svou ochranu a kteří byli sánskou kulturou ovlivnění. Existují zprávy o léčitelích, kteří odlupovali pigment ze sánských skalních maleb, aby ho mohli přidat do své medicíny, protože se věřilo, že má léčivé vlastnosti.

David Lewis – Wiliams uvádí, že podle tradice Nguniů dávali sánští šamani svým ngunijským žákům určité léky, které jim umožnili rozumět sánskému jazyku. Po jazykové medicíně dali šamani novicům jinou medicínu, aby jim umožnila jasnější vidění ve snech. Během snů v transu se šaman a jeho novic vydávali na dlouhé cesty do světa duchů. V němž spolu viděli divoká zvířata …. Podle Nguniů někteří tito tvorové jsou příšery, které obyčejní lidé nemohou vidět.

Sánští šamani byli specialisté na přivolávání deště. Spojování deště s určitým druhem určitých tvorů (gigantických hadů) je vlastní jak kultuře Sánů, tak i Nguniů.

Věštci z řad mnohých kmenů Nguni během období svého zasvěcování cestují ve snech a transu do podvodních říší v řekách, kde se setkávají velkými podvodnímu hady, ixanti, obklopenými dalšími hady, kteří jsou přímo spojováni s dušemi předků. Zasvěcovaní mají chytit jednoho nebo dva tyto hady. V těchto říších se lze setkat také s dalšímu bytostmi předků známými jako říční lidé ...

Šamani kmenů Nguni jsou běžně spojováni s hady a věří, že dokáží vládnout hadům, v některých případech i tyto tvory proměnit.

Prehistorické umění jižní Afriky (třeba geograficky a chronologicky odděleno od jeskynního umění Evropy – vykazuje přesně stejný typ dynamického vztahu mezi výtvarným projevem s povrchem skalních stěn.

V umění jihoafrických Sánů jsou stejně jako ve skalním umění Evropy doby kamenná běžně přítomny různé vzory z teček. Tečky se stávají součástí zvířat, s nimiž se překrývají, V Pech Merle jsou to koně a ve Východním Kapsku antilopa losí. Posledním prvkem jihoafrické kompozice je obrovský rohatý had, který jakoby vylézal z přirozené trhliny ve skalní stěně. V evropských jeskyních se objevuje způsob, že tvor jakoby náhle vystřeluje ze stěny a vytváří tak iluzi, že polovina jeho těla se stále skrývá za skálou. Je to jedna z nejefektivnějších technik malířů a sochařů doby kamenné.

 

 

Poznámky:

Pro zájemce o popisovaný výzkum uvádím literaturu, z které lze problematiku dále studovat.

Articles

  • Lewis-Williams, J.D., 1982. The economic and social context of southern San rock art. Current Anthropology, 23(4): 429-449.
  • Lewis-Williams, J.D., 1987. Paintings of power: ethnography and rock art in southern Africa. In: M. Biesele and R. Gordon (Editors), Past and future of Kung ethnography. Buske Verlag, Hamburg, pp. 231–273.
  • Lewis-Williams, J.D., 1996. Harnessing the brain: vision and shamanism in Upper Palaeolithic Western Europe. In: M.W. Conkey, O. Sopher, D. Stratmann and N.G. Jablonski (Editors), Beyond art: Pleistocene image and symbol. University of California Press, Berkeley, pp. 321–342.
  • Lewis-Williams, J.D., 1998. Wrestling with analogy: a methodological dilemma in Upper Palaeolithic art research. In: D.S. Whitley (Editor), Reader in Archaeological theory, post-processual and cognitive approaches. Routledge, London, pp. 157–175.
  • Lewis-Williams, D.J., 1998. Quanto?: the issue of 'many' meanings in southern African San rock art research. South African Archaeological Bulletin, 53: 86-97.
  • Lewis-Williams, J.D., 2001. The enigma of Palaeolithic cave art. In: B.M. Fagan (Editor), The seventy great mysteries of the ancient world: unlocking the secrets of past civilisations. Thames and Hudson, London, pp. 96–100.
  • Lewis-Williams, D.J., 2004. On Sharpness and Scholarship in the Debate on "Shamanism". Cambridge Archaeological Journal, 45(3): 404-406.
  • Lewis-Williams, J.D., 2004. Consciousness, Intelligence and Art: A view of the West European Upper Palaeolithic Transition. In: G. Berghaus (Editor), New Perspectives on Prehistoric Art: A View of the West European Middle to Upper Palaeolithic Transition. Praeger Publishers, Westport.
  • Lewis-Williams, D.J. and Clottes, J., 1998. The mind in the cave - the cave in the mind: altered consciousness in the Upper Palaeolithic. Anthropology of Consciousness, 9(1): 13-21.
  • Lewis-Williams, J.D. and Dowson, T.A., 1988. The signs of all times: entoptic phenomena in Upper Palaeolithic art. Current Anthropology, 29(2): 201-245.
  • Lewis-Williams, D.J. and Dowson, T.A., 1993. On vision and power in the Neolithic: evidence from the decorated monuments. Current Anthropology, 34: 55-65.
  • Lewis-Williams, J.D. and Pearce, D.G., 2004. Southern African San rock painting as social intervention: A study of rain-control images. African Archaeological Review, 21(4): 199-228.

[edit]Books

  • Lewis-Williams, D.J., 1981. Believing and seeing: symbolic meanings in southern San rock painting. Academic Press, London.
  • Lewis-Williams, D.J., 1990. Discovering southern African rock art. David Philip, Cape Town.
  • Lewis-Williams, D.J., 2000. Stories that float from afar: further specimens of 19th Century Bushman folklore. David Philip Publishers, Cape Town.
  • Lewis-Williams, D.J., 2002. A cosmos in stone: interpreting religion and society through rock art. Altamira Press, Walnut Creek, California.
  • Lewis-Williams, D.J., 2002. The Mind In The Cave: Consciousness And The Origins Of Art. Thames & Hudson, London.
  • Lewis-Williams, D.J., 2003. Images of Mystery. Double Storey, Cape Town.
  • Lewis-Williams, D.J., 2010. Conceiving God: The Cognitive Origin and Evolution of Religion. Thames & Hudson, London.
  • Lewis-Williams, D.J. and Blundell, G., 1998. Fragile heritage: a rock art fieldguide. University of the Witwatersrand Press, Johannesburg.
  • Lewis-Williams, D.J. and Clottes, J., 1998. The Shamans of prehistory: trance magic and the painted caves. Abrams, New York.
  • Lewis-Williams, D.J. and Dowson, T.A., 1999. Images of power: understanding San rock art (Second Edition). Southern Book Publishers, Johannesburg.
  • Lewis-Williams, D.J. and Pearce, D.G., 2004. San Spirituality: Roots, Expressions and Social Consequences. Double Storey, Cape Town.
  • Lewis-Williams, D.J. and Pearce, D.G., 2005. Inside the Neolithic Mind: Consciousness, Cosmos, and the Realm of the Gods. Thames & Hudson, London.
  • Seznam článků a knih byl převzat z Wikipedie, na základě tohoto seznamu jsem články vyhledala v příslušných časopisech.
  • Dále jsou od autora Lewise- Williamse, D.J. vydány v českém jazyce a jsou k dostání  tyto knihy:
  • LEWIS-WILLIAMS, J. David, 1934-Mysl v jeskyni : vědomí a původ umění / David Lewis-Williams ; [z anglického originálu ... přeložila Alena Faltýsková]. -- Vyd. 1. -- Praha : Academia, 2007. -- 402 s., [16] s. barev. fot. příl. : il., mapy ; 21 cm. -- (Galileo ; sv. 9). -- Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík. -- Název originálu: Mind in the cave
    ISBN 978-80-200-1518-1 (váz.) : 345.00 Kč
  • LEWIS-WILLIAMS, J. David, 1934-
  • Uvnitř neolitické mysli : vědomí, vesmír a říše bohů / David Lewis-Williams, David Pearce ; [překlad Alena Faltýsková]. -- Vyd. 1. -- Praha : Academia, 2008. -- 398 s., [16] s. obr. příl. : il., mapy ; 21 cm. -- (Galileo ; sv. 22). -- Přeloženo z angličtiny. -- Obsahuje ilustrace a fotografie. -- Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík

ISBN 978-80-200-1644-7 (váz.) : 435.00 Kč

Autor: Irena Aghová | úterý 24.8.2010 19:58 | karma článku: 15,10 | přečteno: 1646x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost