Chybí úcta, soucit a pochopení
Lidé, kteří příjdou o svého partnera velmi dlouhou dobu nezvládají myšlenku, že žijí sami a bohužel, v prvních letech se "dělí" o svůj smutek a průběh s jeho zvládáním jako i s pocitem osamělosti, se svým okolím. Vstup do vlastní intimity, to je velká změna života a pokud jsou ti lidé starší, nemohou se s tak velkou změnou smířit, a tak, díky svému netolerantnímu okolí, se stahují do sebe a brzy umírají a nebo raději změní bydliště a jdou tam, kde je nikdo nezná. A nemohou si zvyknout, že nemají s kým promluvit, protože okruh lidí, s kterými se mluví, je uzavřen. Lidé, kteří vytuší váš smutek, se k vám nehrnou. A vy upadáte do samoty, protože jste dřív byli zvyklí ze svým životním parterem chodit mezi lidi, na párty a do společnosti. A tomu je konec. A vůbec nejhorší je, když potkáte někoho, koho jste dříve znali a on vám začne vykládat, jak je škoda, že jste ovdověli, když vám to spolu tak slušelo.
Spousta zařizování a styk s úřady
Je třeba odhlásit svého zemřelého partnera z inkasa, z placení za odpad, nájemného, pojistek, účtu. Odškrtávání jeho jména ze života působí velkou bolest a pocit zmaru. A čekáte, vzhledem ke svému smutku, šetrné zacházení na těchto místech. Kus jako kus, zapomeňte, že ta mladá holčina za přepážkou má pojem o vašem soužení. Sem tam mrkne na hodiny, jak je ještě daleko do odchodu domů. Můžete ji soudit? Můžete se na ní zlobit? Vyštěkne na vás dotaz a vy musíte nahlas pronést jméno toho, kdo tu už není. A opakovat tak dlouho, dokud nejsou věci vyřízené. Protože smrt je právní skutečnost, tito lidé se s tím denně setkávají a nemohou truchlit nad každým, i když se mohou chovat šetrně, ale co je k tomu nutí?
Příběh jedné staré paní
Bydlili spolu v jednom domě naproti našemu, kde odjakživa vládly podivné vztahy. Ten dům byl stavěn svépomocí a ti, kdo ho stavěli, tedy staří usedlíci, šikanují každého, kdo jim není po chuti. A také se pořád starají o co nemají s právem svého starousedlictví. Dokud žil její manžel, staral se o pořádek. Byl velmi komunikativní, srdečný a hodný. Když dosáhl požehnaného věku 90 let, najednou mu to tak nešlo jako dřív. A tak se ta stará paní, které měla přes osmdesát let a sama zvládala své zdravotní problémy s nasazením své vůle, už nemohla svého manžela zvedat, vodit ho stále na toaletu a umývat. A jedné noci u domu zastavila sanitka a odvezla starého pána do nemocnice. Potkala jsem ji v obchodě. Táhla velkou tašku. Pomohla jsem ji s tím nákladem a ona mi vyprávěla, co se stalo. A źe si nemyslí, že se z toho dostane. Co budu dělat, až mi ho přivezou domů? Uplynul týden. Šla jsem zase nakoupit do toho samého obchodu, ona tam stála a vybírala si zboží. Pozdravila jsem ji. Obrátila se a zašeptala - chtěla bych s vámi mluvit. A po cestě mi řekla, že její manžel je v hospicu, že se tam o něho starají líp, než by to zvládla doma, že už neměla sílu a že se bojí, že ji sousedé budou pomlouvat, že ho tam odstrčila umřít, aby si udělala pohodlný život. Ale podívejte se - ukázala mi oteklé kolena a ruce. Bylo to jediné řešení. Do týdne jsem našla ve schránce parte. Starý pán umřel. Chodila jsem za ní, protože to těžce nesla a plakala, když ji sousedka řekla : Já bych svého muže nikdy do hospicu nestrčila. Tam těm lidem dají injekci, aby se nemuseli o ně starat. A vy teď máte pokoj, že paní? Uběhla zase nějaká doba a paní se někam odstěhovala. Bůh ví kam. Nikdo o ní nic neví. Třeba ji děti našli nějaký domov důchodců. A tak skončilo jedno dlouholeté, šťastné manželství slušných lidí.
Nejde jen o starší lidi
Díky autonehodám, násilí a neštěstí, nemocem umírají také mladí lidé. Díky tomu zůstanou z mladých žen mladé vdovy, z mladých mužů mladí vdovci. A i když pokračují v životě dál, tento zážitek nikdy nezapomenou. Stává se, že se rozhodnou pro osamělý život. A to není nic jednoduchého, zvláště, jsou-li malé děti.
Bylo by dobré, kdybychom z našeho života odstranili intoleranci, agresivitu a egoismus. Nikdy nevíme, co se může stát právě nám, a pak pocítíme na vlastní kůži, jak se těžko žije s problémem, když se každý odvrátí, jakoby se ho neštěstí druhého v nejmenším netýkalo a nebo ještě si přiloží polínko, bůh ví, z jakých pohnutek.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016