Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já prostě nejím vepřové maso...

Každý slaví narozeniny a kulatiny jsou zvlášť významné. Sejde se mnoho hostů. Někteří proto, aby popřáli oslavenci, jiní proto, aby hodovali a pili a radovali se a jiní proto, že je to slušné, aby pozvání přijali. Tabule, kterou připravujete pro pohoštění, je složitou záležitostí. Lépe, když zvolíte jednoduchá jídla, při kterých máte jistotu, že jsou zaručeně čerstvá a nejsou těžká, protože mnoho lidí těžká jídla nesnese a může mít na vaši oslavu dlouho špatné vzpomínky. Od každého kousek. Po určitých zkušenostech bych nedoporučovala salámové mísy, protože to vypadá, že si hospodyně nedala moc velkou práci s přípravou.

Nejím vepřové maso

Na jedné oslavě se sešlo mnoho lidí, pozvaných hostů. Slavily se kulatiny. Stůl byl krásně připravený, zářil barvami a drahým porcelánem. Usedli jsme k němu a já jsem se rozhlížela, co bych si naložila na talířek.  Ale ouha! Všechny ty báječné pochoutky byly připravovány výhradně z vepřového masa, které nejím. Ne z náboženských důvodů, ale spíš proto, že mi vepřové maso nechutná. Jsem z města a tak chápu, že lidé, co vyrostli na venkově a chovali vepře, aby měli pak zásoby masa na zimu, vepřové maso a výrobky z něho jedli celý život. Také sádlem mastili i ovocné knedlíky, léčili si průdušky sádelnými obklady, dělali z něho masti, prostě vepř byl pro ně zužitkovatelné zvíře, které jim poskytovalo jistotu, že nebudou hladovět, strádat. Kromě toho z kůže se dělaly botky, řemeny, brašny ... však to všichni znáte. A hostitelka měla hospodářství, takže zásoby masa v mrazáku byly na dlouhou dobu.

"Tak si ber," pobídla mne, "je to všechno libové."

"Víš," řekla jsem, "ale já nejím vepřové maso."

Řekla jsem to potichu, ale pár lidí to zaslechlo a upřelo na mne podezíravý pohled.

"Vy jste židovka?" zeptal se mne ze zájmem jeden pán, která seděl naproti a měl na talířku naloženo.

"Ne, to ne, mně prostě vepřové maso nechutná."

Kdybych ta slova mohla vzít zpět, tak bych za to dala nevím co. Nechtěla jsem nikoho urazit a ani nutit hostitelku, aby mi připravila něco extra, narychlo. Bylo to trapné. Pro ni i pro mne. Pak se rozhořela debata o židech, kteří v té oblasti před válkou žili, jak se stravovali a že měli svého košeráka, zkrátka, co jsem si z té debaty odnesla, že jsou prostě lidi, kteří se rádi předvádějí a neumí se přizpůsobit většině, když se už dají pozvat na nějakou oslavu. Pojídala jsem tence nakrájený eidam a cítila jsem, že jsem tam navíc, tak jsem brzy odjela.

Tuto historku jsem si zopakovala ...

Byla jsem pozvaná na takovou malou párty. Pořádali ji Arabové. Obchodní partneři jednoho mého známého. Zprvu jsem nechtěla jít, ale nalákal mne tím, že jeden z nich hraje úžasně na klavír  a na oud a že to musím slyšet. Bála jsem se, že tam budou podávat ty jejich sladkosti a protože mne zlobil žlučník, nemohla jsem  riskovat taková jídla. Asi bych je strašně urazila. Ale přijela jsem. Uprostřed jídelny stál prostřený stůl. A na něm fůra jídla. Kořeněného. A maso, krásně upravené. Když jsem se však podívala blíž, zjistila jsem, že je to vepřové maso. Podivila jsem se v duchu.

"Prosím, nabídněte si," vyzvala mne paní, která měla zřejmě tuto úžasnou hostinu na starosti.

"Není to náhodou vepřové maso?" zeptala jsem se tiše.

"Jistě, připravili jsme to pro vás, my víme, že ho máte rádi."

"Ale já vepřové maso nejím," řekla jsem tiše. A už jsem se cítila zase trapně. Hostitelka se na mne podívala víc než překvapeně.

"Proč?"

"Protože mi nechutná. Nemám ho ráda. Nesnáším ho."

Řekla jsem to proto, aby pochopili, že ho nechci, že nechci nikoho urazit, nikomu ublížit, že chápu, že si s tím dali práci, že je to stálo peníze a že hostinou nepohrdám. Rozpaky byly na mne asi vidět, protože ona se usmála, řekla, že to nevadí a přinesla mi krásně upravenou mísu se zeleninovým salátem.

"To nebylo moc taktické," vytkl mi známý, který mne tam pozval, "víš, jak se s tím dělali i s tím svým odporem k vepřovému masu?"

"Já to beru. Hrozně mně to mrzí."

Ano, omluvila jsem se jim. Dělali, jakoby se nic nestalo. Měla jsem z toho pocit, že to byl trapas.Asi stejný, jakoby je pozvala sama a udělala bych arabská jídla, která by se mi nepovedla podle jejich chuti.

A co na závěr?

Chystat tabuli pro hosty je velké umění. Neboť mnoho lidí mí různé chutě. A pokud je dobře neznáte, je lépe volit jídla neutrální, ne příliš typická, spíše lehká. A pokud nezvládáte něco takového, je lépe, když vám na tom hodně záleží se poradit a nebo si je nechat připravit odborníkem. Nikoho nenutit, aby jedl to či ono už proto. že neumíte připravit nic jiného.

Příště:

Zajímavé recepty pro pohoštění

 

 

Autor: Irena Aghová | pondělí 18.10.2010 22:41 | karma článku: 13,74 | přečteno: 1815x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda poblíž letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:30

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...