Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nevěra: Nepožádáš manželky ...

Ctnost : takové slovo málokdy bereme v potaz, když se rozhodujeme k nějakého činu, který je ze všech stran omluvitelný, ale přesto v koutku duše chápeme, že není správný. Že je naopak škodlivý, zlý a nespravedlivý vůči těm, ke kterým jsme zavázali věrností, láskou, pomocí ... Tento závazek byl učiněn slibem před svědky. A potom přijde chvíle, kdy pod tlakem vášně nebo jiných okolností ho porušíme. Pácháme hřích? Chováme se neeticky? Je v našem vědomí, duši srdci něco, co nás napomíná, brzdí a my začneme, pod tímto vlivem, přemýšlet třeba iracionálně, ale i to je cesta k rozhodování?

Pojem hříchu je převratný ...

Pojem hříchu je v křesťanství pojímán ne jako pouhé pochybení, dokonce, ani není vinou. Pochybení a vina jsou jiné kategorie. V životě je určující, svádějící mocí. Člověku sice připadne následek hříchu, ale není jeho pánem. Musí podlehnout ...

Ale v Antice ...

Antický člověk také uměl podlehnout hříchu, ale bylo to podlehnutí afektu. Afektem bylo jeho nevědění.

Nevědomost hříchu nečiní

Kdežto křesťan je předem přesvědčen, že to na něm nezávisí, protože nejde o vědění. Jde o schopnost nebo také neschopnost se řídit lepším věděním. A člověk? Ten se jím neřídí nutně. Proč? Protože teprve, když zná zákon, pak až se rozhodne pro něho nebo proti němu. A existuje iracionální moc, které do jeho rozhodování zasahuje. Tedy i temná moc! Tato moc je přitom silnější než je člověk, který nemá sílu ji vzdorovat natož se jí vymanit. A tak člověk potřebuje vyšší moc, aby ho ochránila... Podle křesťanského hlediska.

A zpět do antiky ...

Co by na to řekl Sokrates? "Ctnost není učitelná," tvrdí, "neboť vědění se sice můžeme naučit, ale vědění nic nekoná".

A jak bychom to pojali dnes?

Etika sice může učit, co máme dělat, ale toto učení je bezmocné. Člověk se jím nemůže řídit. Ve světě idejí je etika sice normativní, ale ne ve skutečnosti. Nevede člověka v jeho životě - není totiž - praktická ...

Tak jak je to s hříchem?

Hřích není vinou vůči člověku nebo vůči vlastnímu svědomí, ale je to vina vůči bohu. A v tomto smyslu už hřích není etickým pojmem.

 

Svoboda rozhodování

Mám za to, že lidé se rozhodují o svém konání, činech a jednání nejen v intencích zákona, ale zvažují, zda nepáchají hřích (tedy čin, kdy se cítí provinile vůči Bohu), když například jim, některé konání zákon nezakazuje, ale umožňuje, nebo jim v tom nebrání, a ani je proto netrestá, i když člověk ví, že by takovou věc neměl dělat, protože respektuje Boží vůli. Ale co když ji nerespektuje?  Co když se pouze řídí svým úsudkem, ovlivněným prostým chtěním nebo nechtěním? A na základě toho se rozhoduje? Počítám v to míru sobectví, bezohlednosti a sebestřednosti?

A hned vám vyvstane v paměti spousta případů, které se týkají mezilidských vztahů. Co člověku umožňuje jednat svobodně a co táhne zpět, aby to raději nedělal.

Nepožádáš manželky bližního svého ...

A jsme u nevěry, u prohřešku, protože jinak se to nedá nazvat. Zákon to nezakazuje, ani samozřejmě nepřikazuje, etika k tomu mlčí ... Desatero zakazuje ...

Na co můžeme vlastně spoléhat?

Nemůžeme se spoléhat na žádnou autoritu. Ateista na Boha nevěří. Teista se pohybuje v intencích pojmu hříchu  a člověk, který se Bohem prostě nezabývá zvažuje ... co to dělám? Jeho vědomí, osvobozené od omezení etických a náboženských pravidel pracuje spolehlivě pro jeho rozhodování bez těchto zábran. Ano?

Je sám sobě autoritou

Buď a nebo. Je to špatné rozhodnutí, protože mám děti, které poškozuji a beru jim rodinu. Protože mám ženu, která ještě o ničem neví a stará se o rodinu, o mně a domáctnost, pracuje a svým dílem přispívá na rodinu. Všechno, co jsem dosud budoval, bude zničeno. Je to pokořující pro všechny, kteří mi dosud důvěřovali. A nebo, zvítězí jeho ego a udělá krok, za kterým spadne všechno, co dosud  tvořilo jeho bezpečné zázemí. Vydává se , osamocen, cestou svého vlastního rozhodnutí, svého osudu a s sebou strhává všechny své blízké ...

Mohou nastat duchovní problémy?

Vzhledem k tomu, co všechno nastane v tom kolotoči vztahů a řícení všech dosud fungujících jistot, spojených pouhou důvěrou, která "zavazuje" (mravním způsobem mravného člověka) slibem, ano. Neboť je odpovědný a cítí se odpovědný za ty, které k sobě připoutal, jak by řekl Exupéry. A které nyní neodpovědně nutí, aby respektovali jeho rozhodnutí i za cenu, že jsou si vědomi svých problémů, které nastanou a nemohou se bránit. Je to ohromný konflikt zájmů, které se přímo dotýkají existenčních hranic, a tím nemyslím jen těch materiálních. Ten odraz se promítne ve stavu mysli. Neboť drama  se bude prohlubovat, nikdy se nesmaže, nikdy nebude mít pocit úplného štěstí, úplné jistoty a nebude pokládán a nemůže se  za ctnostného člověka ani sám pokládat. Vychází téměř z podstaty vlastního sebehodnocení, svým způsobem i závislém od hodnocení svého okolí. Vrací se mu jeho čin podle zákona akce a reakce ...

Závěr

Něco nás může brzdit, ale na to nebo toho tedy i ji nemáme svá lidská měřítka. Ale i tu brzdu můžeme opominout, protože se rozhodujeme v rámci nastavení našeho charakteru a sebehodnocení (pozitivně nebo negativně). A je mnoho vlivů, které na nás působí z vnějšku (pozitivně nebo negativně). Ale od odpovědnosti za naše svobodné rozhodnutí náš nezachrání ani Bůh. Nejspíš holý rozum, pokud nám funguje tím správným směrem ... pokud máme vědění, který je ten správný ... a kam nás vede. I ty ostatní ... ty nejbližší.

http://www.youtube.com/watch?v=PYCgl_OpaEo&feature=related

Já věřím v lásku ...

Já věřím a doufám, že je štěstí!
Však láska i bolest přináší.
Zdá se nám, že jsme jak na rozcestí,
víme, co nevěra obnáší.
Z nabídky života kus ukousla.
Nezhořkl nám, jak by se zdálo.
Všechno nás tak najednou okouzlí!
Dala nám vše? Dala tak málo!
Hříšné cesty nás vedou do ráje.
Spolu nás postaví na pranýř.
Však už to dřevo pro nás dozraje.
Bez soudu rozsudek napsaný...

Maura, 2010

Autor: Irena Aghová | pátek 29.10.2010 23:15 | karma článku: 22,37 | přečteno: 2515x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost