Lámání tradic nebo věk Amazonek? Žena nástrojem rozkoše
Nyní jsme v době 17. století, které se říkalo doba galantní. Móda byla v galantní době velmi odvážná. Ženy v žádném případě neskrývaly své půvaby. Právě naopak! Nechávaly se malovat v odvážných pózách a „láska“ (nebo také zálety) byla hlavním mottem poezie, literatury a příběhů. Odvážné dekoltáže nosily dokonce v některých zemích i jeptišky a kláštery sloužily také jako úkryty vznešených dam (z jistých důvodů). Nuže, to známe nejen z literatury, ale i z historických filmů. Připomenu jen některé : Cyrano de Bergerac, Tři mušketýři, historické filmy s Jeanem Maraisem a jim podobné.
http://www.youtube.com/watch?v=VCIIfqt3BR8&feature=related
Možná, že když si začneme tuto dobu přibližovat z hlediska postavení ženy, pochopíme i to, o čem hovoří Alexandre Dumas a jeho soudobí autoři. Kromě historických souvislostí i o postavení žen a mužů doby rozkoše, záletů, bohatství a moci. Jistě si nebudeme namlouvat, že dominatní postavení měli muži, ženy získávaly své postavení, jmění i moc (omezenou) prostřednictvím schopnosti poskytovat rozkoš.
Cyrano de Bergerac
Osudy pana Cyrana jistě všichni dobře známe. Myslím, že v jeho příběhu dobře pochopíme situaci té doby. Pan Cyrano de Bergerac, spisovatel, básník a mistr soubojů, napsal tisíc milostných dopisů. A víte, z jeho životopisu, že kvůli svému nosu měl velké problémy i ve svém osobním milostném životě. Vždyť právě tento muž, hrdina pouličních soubojů a dobových bitev, básník a spisovatel, byl vlastně osamělým člověkem (zemřel na následky zranění při souboji ve svých pouhých 36 letech) , který neměl naději, aby si ho nějaká ta cupitavá kráska všimla.
http://www.youtube.com/watch?v=P_qvXaM1HZQ&feature=related
Byla to doba, kdy se upřednostňovaly jiné hodnoty, než byl duch a pokud si dobře všimnete, on o tom ve svých replikách často hovoří. Cyrano de Bergerac jako historická postava,je však vyjímkou ve své době.
http://www.youtube.com/watch?v=p2mnFE4REr8&translated=1
Muž velkého ducha a nadání pro svou ošklivost nemůže být úspěšným milencem. Ale miloval jedinou ženu, která to, bohužel pro sebe, pochopila až když ji to, umírající, vyznal. To on ji posílal milostné dopisy za krásného barona, v kterém se Roxana zhlédla, muže jinak prázdného... neschopného se vyslovit, jak Roxana očekávala … neboť byla – preciózka. Jen Cyrano ovládal její jazyk a způsoby, ale chyběla mu fyzická krása, aby ji mohl úspěšně milovat ...
Kdo byly preciózky?
Že by předchůdkyně ženských hnutí své doby? Dalo by se to tak chápat, i když velice opatrně. Tento styl vznikl v 17. století. Je definován jako „ vyumělkovaný styl“ v pařížských aristokratických salónech, který ovlivňoval výrazně vývoj společnosti, kultury i literatury. Usiloval o výjimečnost a strojenost mravů a řeči. Hlavními podněcovateli byly ženy, tzv. preciózky, milující duchaplnou konverzaci a vytříbený vtip.Tedy, když se vrátíme k příběhu pana Cyrana de Bergerac, vímě, že Roxana (až chudá a bez původu) byla preciózka, členka tohoto hnutí a vybírala si milovníka podle tohoto vkusu. Jako člence tohoto hnutí ji v tom nic nebránilo. A muži se museli přizpůsobit.Ženy jako představitelky hnutí, byly velmi vzdělané, konečně, to se můžete dočít v jejich životopisech, pokud se zajímáte o problematiku postavení žen.
Kdo byly představitelky tohoto hnutí?
Nejproslulejší byl salón Madame de Rambouillet (1588-1665), mezi jehož návštěvníky byli významní představitelé kulturního i politického života, dále salón Mademoiselle de Scudéry, Madame de Sévigné a to není zdaleka úplný výčet. Ještě nutno podotknout, že tento styl byl zparodován v Moliérových Směšných preciózkách.
Ale, všimněme si nyní jiných postav …
Angelika … prototyp ženy odvážné, bojující o svou lásku k panu hraběti de Peyrac, jemuž byl sokem sám král Ludvík XIV.
http://www.youtube.com/watch?v=uYiiVCJ4gng&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fdPXGs5sbjw&feature=related
Všimněte si však jednoho detailu, který je, ve smyslu našeho povídání, důležitý. Musela se provdat za svého bratrance, vysoce postaveného muže u dvora, aby se mohla zpět ke dvoru vrátit. Svým způsobem nebyla Angelika výjimečnou ženou, neboť v tomto ohledu bych ji mohla přirovnat k madame du Barry, a nebo i k samotné madame de Pompadour, které sice byly královské milostnice, ale současně významným způsobem zasahovaly do soudobé politiky. Ale z životopisů těchto dam (některé byly i prostého původu) můžeme pochopit lépe tendenci té doby. Žena byla nástrojem rozkoše a pokud vyhověla, mohla si leccos dovolit a pomýšlet na své postavení, uplatnění vlivu a byla to samozřejmě i cesta k bohatství i moci.
http://www.youtube.com/watch?v=gYlrbo95Kms&feature=fvsr
Pokud tedy jako takový nástroj fungovala podle dobového vkusu, pak si získala postavení i vliv a stala se, což bylo pro ni důležité, členem společenské elity. A to ji přineslo i jmění, i pohodlí a vůbec všechny ty „vymoženosti“, které ji ostře odlišovaly on žen nižšího původu. Ve stylu života však v tom nebyl žádný rozdíl, jen v tom ohledu, že si některé mohly a některé nemohly získat žádoucí postavení.
Vynález obroučkové sukně
Původně byl tento vynález značně prozaický. Ženy zakrývaly svá těhotenství (manželské a imimomanželské) ... ale vlastně, nebyl to docela nápad další významné postavy té doby. Madame de Montespan, milostnice Ludvíka IV. Neboť obroučková sukně se nosila již dříve v Anglii a její hlavní přednost byla už tehdy jasná – zakrývat těhotenství. Valná většina dam vysoké společnosti, žíjích tímto stylem, jak jsem uvedla výše, byla stále v nebezpečí, že nemanželsky otěhotní. Proto také obroučkové sukni se říkalo chachebatard (skrývat pancharta). Tato vlastnost sukně byla však vítána i ženám svobodným, jejichž milostná povolnost byla daleko menší, než u vdaných žen. A co více – nakonec byla takto skrývána i legitimní těhotenství. To bylo všeobecně pokládáno za hloupost, pokud bylo na kontě manžela, za nešikovnost, pokud bylo na kontě milence. A co je důležité pro naše zamyšlení nad ženami té doby – žena se snažila co nejvíce omezit práva přírody v zájmu své poživačnosti …
Obroučková sukně se stala i zákonem módy
Rozšiřovala ženské boky a tak vyvolávala erotický půvab. Byla rafinovaným pokračováním nabírané sukně s pufnami, která již vznikla v renesanci, ale v galatní době rozhodně nabrala pitvornosti. Spolu se sněrovačkou řešila skvěle problém, na kterém vlastně tolik záleželo: zdůrazňovala naléhavě ženství podle vkusu, protože vznikla vosí postava, která rozdělovala tělo na dvě poloviny, totiž na ňadra a boky s hýžděmi. Klin byl pak zdůrazňován zobákem sněrovačky, který směřoval na sugestivní místo.
Celé 17. a 18. století ženy nenosily spodní prádlo … a obroučková sukně byla nástrojem flirtu.
http://www.youtube.com/watch?v=1WjsqVwWyrI&feature=related
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016