A horkou noc zdobil půlměsíc ... část 2.

19. 11. 2010 21:18:29
Druhý den jsem jela navštívit paní Aišu. Už jsem ji dlouho neviděla, vlastně od té události, kvůli které jsem se vydala zpět do Orientu. Byl krásný den, takový jiskřivý a přitom již prosycený horkem, do kterého voněly eukalypty. Ahmed řídil auto a poslouchal hudbu z přehrávače. Nemluvili jsme spolu, u Arabů se mi líbí, že mají rádi klid, stejně jako já ...

Paní Aiša nás přišla přivítat v tradičním domácím oděvu. Měla na sobě nádhernou abáju, celou vyšívanou zlatem na rudém podkladu a na rukou ji zářily zlaté náramky. Ač byla matkou pěti dětí, byla štíhlá a dosud mladistvě krásná. I když se usmívala, v její tváři převažovala hluboká vážnost a smutek. Objala mne kolem ramen a vedla do velkého pokoje pro hosty, který byl prosycený vůní růžového oleje a santalu. V rohu stál klavír, o zeď opřený vzácně zdobený oud, na zdi byla fotografie Om Kalthoum. Takže Aiša stále učí hudbu, pomyslela jsem si. Sedla jsem si proti ní do velkého, měkkého sametové křesla. Chvíli se na mne dívala, pozorně a přátelsky.

"Takže opět jsi se vydala k nám?" zeptala se, "a jak se mají tvá rodiče, bratr, tví přátelé?"

Odpověděla jsem, že dobře a chvíli jsme o nich hovořili, protože se to sluší. Zeptala jsem se na její rodiče, bratra a sestry, poděkovala a řekla, že se všem daří dobře. Pak vstala a šla připravit pohoštění. Děti si hrály na oploceném pozemku kolem domu a občas se hlasitě zasmály. Ahmed přistoupil k oknu a díval se na ně, s láskou i starostlivostí.

"Tak bych si přál, abych je mohl nechat studovat v Evropě," řekl a odvrátil se od okna.

"Jsou ještě malé," podotkla jsem.

"Tady to nedopadne dobře," řekl, "a ty to víš, proto jsi přijela, abys napsala tu knihu, viď?"

Nenapadlo mne, že si dá takové věci dohromady.

"Dokud tu stojí ty krásné domy, památky, dokud se tyčí nádherné minarety, aby svět věděl ..."

Viděla jsem v jeho očích slzy.

"Už jsem o tom mluvil s Aišou. Zatím nesouhlasí. Nevěří, že by se mohlo něco změnit. Víš, nemohla bys v tom pomoci?"

"Jak?"

"Že bys jí vyprávěla o Evropě. Prosím, udělej to."

Najednou byl jeho hlas plný úzkosti a chytil mne za ruku.

"Udělej to," řekl rychle, když se Aiša vracela s velkým stříbrným podnosem, na kterém voněla káva. Sevřelo se mi srdce. Celá ta atmosféra mi připomněla minulá léta mého cestování a všechny ty zážitky, které jsem měla, i dobré, i zlé.

"A jak se paní Hayat?" zeptala se, když pokládala na pozlacené talířky maličké, sladké zákusky.

"Zítra jedeme spolu do Damašku."

"Tak?" řekla a podívala se na mne, jakoby uhodla cíl mé cesty. Přikývla jsem. Už se neptala. Vybalila jsem plno dárků pro ni i pro děti a ona je zavolala. Ani o Vánocích u nás není tolik radosti, jak nyní, když si prohlížení dárky a opakují své děkuji, děkuji ...

Ahmed odešel do ordinace a ona mne vzala za ruku.

"Jsi jí strašně podobná. Když jsem tě viděla, tak jsem se úplně zarazila."

"Byly jsme dvojčata," usmála jsem se.

"Ty jedeš za Mohamedem, že?" řekla a stiskla mi ruku.

"Ano. Od té doby, co se stalo, se vůbec neozval a já vím, že se cítí vinen za to, co se stalo."

"Ano, cítí se vinen. Ani s námi nemluví. Žije sám s Karimem, kterého vychovává. Jen jeho matka smí za ním. Jinak nikdo. Jsi hodná, že jsi přijela. Tu situaci musíme řešit."

"Je to můj švagr. Mám na to právo s ním promluvit a sdělit mu svůj plán."

Aiša mi radostně stiskla ruku.

"Ty máš plán?"

"Chci mu nabídnout, že si Karima vezmu do Česka a už jsem mu vybrala i školu."

"S tím on nebude souhlasit," zavrtěla nešťastně Aiša, "také moje teta ho chtěla vzít do Rijádu. Mohamed se od syna nedloučí. Vždyť ztratil dvě dcerušky i ze svou ženou. Milovanou ženou."

Aiša se roztlítostnila.

"Kéž bych na to mohla zapomenout. Ale pořád se to vrací. A od té doby také Ahmed pořád přemýšlí, že odsud odjedeme, prý tu bude válka."

"Myslím, že by to bylo rozumné. Však máte v Německu příbuzné. Neváhej, Aišo."

"Já vím, ještě jsem mu nic neřekla, ale už v duchu jsem řekla ano. Ale ještě mu nic, prosím neříkej."

Utichly jsme v rozhovoru a poddaly se tichu, jen lehce narušované tichou hudbou. Aiša měla pravdu. S Mohamedem nebude asi řeč. Je to vážný člověk a mluví velmi stručně a jasně. Už jeho oči říkají : domluvil jsem. I když paní Hayat i Mohamed mne berou jako svou nejbližší příbuznou, přesto nemám tolik vlivu, abych mohla v chodu jejich života cokoliv změnit. Musí mít velkou starost o Karima. Nemohla jsem mým rodičům odpustit, že po tragické smrti mé sestřičky a neteřinek odmítly poslat Mohamedově rodině kondolenci. Ale trvali na tom, aby byla převezena do našeho hrobu. Tomu se Mohamed vzepřel, chtěl ji mít na blízku. Trpí také proto, že se od něho odvrátili. A tím, podle jeho mysli, ho obvinili. Obvinili ho za to, že je vedla do školky a aby si zkrátili cestu, nastoupili do autobusu, v kterém vybuchla bomba. Náhodně. v takovém dni, jako je tento ...

Celou cestu zpět do Bagdádu jsme s Ahmedem nepromluvili ani slovo. Jen jsme se rozloučili a on ukázal na svůj nový mobil, že mi zavolá.

Píseň ...

Ponech mi alespoň trochu toho smutku,
nebo se zrcadli v slzách mé sebelásky.
Vzdávám svůj boj s prchavými stíny,
nacházím soulad s trpěnými splíny,
v zárodku lásky se krčí prý nenávist.

Co na to říct ?

Ponech mi alespoň trochu toho snění,
nebo se neztrácej tak rychle z paměti.
Už s hvězdou ranní přichází ta tíseň,
už s prvním svítáním bolí ptačí píseň,
prázdnota srdce když tělo omámí

Má to tak být.

Podmračná rána v zahradách tak tíží,
stromy se sklání jak držely by stráž.
Za časem podzimním se cesty deště kříží,
do bouřkových mračen se slunce ještě vplíží,
snad náhle cítím ten proklínaný cit.

Ano! Měl bys odejít.

V bezpečí podchodů a zabouchnutých dveří,
ztrácí se tak snadno pod prahem klíč .
Za noci touláš se a hledáš příští snění,
v moci své prázdnoty voláš zapomnění,
snad také cítíš ten hořkosladký cit?

Stejně tak já. Snaž se odejít.

Autor: Irena Aghová | pátek 19.11.2010 21:18 | karma článku: 7.22 | přečteno: 588x

Další články blogera

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 116 | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 312 | Diskuse

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma článku: 14.03 | Přečteno: 271 | Diskuse

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 233 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 22.03 | Přečteno: 322 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.12 | Přečteno: 287 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.76 | Přečteno: 504 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...