Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa je domovem Evropanů Část 2 Řím, jeho dědictví

Můžeme si říci, že jsme ve druhé fázi dějin západní  Evropy a ocitáme se ve starověkém Římě.  Toto období zahrnuje 600 až 700 let vývoje od Alexandra Velikého po císaře Augusta.

Druhá fáze dějin západní Evropy

Tento proces utváří druhou fázi v dějinách západní Evropy. Zahrnuje období šesti nebo sedmi století - 300 let od Alexandra po Augusta a 300 let od Augustovy smrti ke Konstantinovu obrácení. Během těchto staletí Řím postupně vzrostl z rolnického státu ve střední Itálii ve světovou říši, která zahrnovala celý středozemní svět a táhla se od Atlantiku až k Eufratu a Kavkazu a od Rýna a Dunaje až k Sahaře a Arabské poušti. Tak byl poprvé a naposledy v dějinách západní kultury sjednocen celý civilizovaný svět na východ od Persie a Indie v jediný stát, ovládaný jedním pánem, spravovaný společným právem a chráněný jednotným vojenským systémem. Na první pohled se zdá, že je málo společného mezi římských duchem a duchem helénské kultury.

Římané byli národem vojáků

Římané byli národem vojáků, organizátorů, právníků, inženýrů, budovatelů silnic a zeměměřičů, jejichž dílo je shrnuto v lapidární větě "Balbus postavil zeď". Neměli talent pro abstraktní spekulaci a tvůrčí uměleckou imaginaci Řeků a jejich rozsáhlá říše, vybudovaná na základě tvrdé vojenské disciplíny a bezohledného politického plánování, se zdá být ve srovnání s Periklovými Athénami o tolik nižší, oč je nižší Koloseum ve srovnání s Parthenónem!

Budovali silnice, byli obhájci západní kultury

Jejich dílo však bylo mimořádně trvalé a věci západní kultury posloužilo lépe než pozoruhodnější výkony Alexandra a jeho nástupců. Zatímco tito se spokojili s tím, že dobyli civilizovaný Východ a pokryli ho nátěrem helénistické městské kultury, Římané vedli své silnice jako pluh panenskou půdou západní Evropy a položili základy nových měst tam, kde předtím žádná nestála. Ačkoli nebyli tvůrci západní kultury, rozšířili ji a hájili. A zdi, které Balbus postavil na northumbrijských blatech a kolem římských stanic v Libyjské poušti, byly štítem, který chránil západní postup klasické středozemní kultury. Sami Řekové, jako Polybios a Strabó, byli první, kdo uznali podstatu římského díla jako nepostradatelného pokračování a dovršení díla helénismu.

Římský génius vybudoval síť civilizované společnosti

Druhá fáze západní kultury byla tak ve skutečnosti kooperativním úsilím, společným oběma velkým středomořským národům. Římský génius vybudoval síť civilizované společnosti v západní Evropě, jež dodnes trvá, přinejmenším v Itálii, Galii a Španělsku, i přes změny v pozdějších stoletích. Tento společenský řád zajišťoval kanál pro přenos a rozšíření helénských tradic. Latinská literatura a vzdělanost, reprezentované Ciceronem, Liviem, Horatiem a Quintilianem, představují zjednodušenou verzi helénistické kultury, která lépe vyhovovala potřebám nových národů Západu než řecký originál. Latina tak vydržela jako obecný jazyk vzdělaného světa na Západě přes 1000 let poté, co řečtina přestala být obecným jazykem civilizovaného Východu.

Úloha církve

Je nesporné, sílu latinského elementu v západní kultuře je třeba ve stejné nebo i větší míře přičíst vlivu katolické církve než římské říše. Církev totiž přišla k západním barbarům s veškerým věhlasem latinské kultury a římské autority. Jako působil Řím ve funkci prostředníka mezi helénismem a Západem, tak působila církev jako prostředník mezi latinským Západem a novými národy severní Evropy. Poslední služba, kterou Římská říše vykonala pro rozvoj západní kultury, bylo poskytnutí sociálního a právního základu k zorganizování nové náboženské společnosti s její církevní hierarchií a kanonickým právem. Tento úkol byl splněn teprve po dlouhém a nákladném zápasu.

Křesťanství je nezápadní prvek v evropské kultuře

Křesťanství je jediným prvkem v západní kultuře, který je svým původem naprosto nezápadní a jenž do římsko-helénistického světa transplantoval posvátnou tradici prastarého dávnověku, nedotčeně zachovanou jedním národem, který nezdolně vydržel pronikavý vliv světové helénistické kultury. Křesťanství přišlo z tohoto neznámého východního světa do plného světla římsko-helénistické kultury s novou vírou a s novým kritériem duchovních hodnot, které usilovaly změnit lidský život a nutně vyvolaly odpor řecké kultury a pronásledování ze strany římského státu. Za jedinou generaci se rozšířilo ze Sýrie přes města Malé Asie do Řecka a samotného Říma a dále postupovalo rychle na Východ a mnohem pomaleji na Západ, až prostoupilo celý civilizovaný svět. Po tři století muselo bojovat o život, než bylo konečně uznáno za univerzální náboženství světové říše. Ve východním Středozemí si udrželo tuto pozici přes tisíc let, ale na Západě sotva bylo ustaveno, říše se zhroutila pod tlakem barbarů. Západní církev však byla dost silná, aby nejen pád říše přežila, ale aby také zachovala tradici vyšší kultury a stala se útočištěm přemožených národů.

Pro zájemce

Krátký exkurz do dějin prvotní církve a počátků křesťanství

Historických pramenů k dějinám prvotní církve je poskrovnu. Nejstaršími křesťanskými prameny jsou Skutky apoštolů, datované mezi roky 80 a 90 (podle jiných badatelů před rok), které se věnují prvním letům po Ježíšově smrti a vzkříšení, listy apoštola Pavla, datované do 50. a 60. let 1. století. Pro dějiny církve mají význam i čtyři kanonická evangelia, sepsaná mezi roky 40 a 90, v nichž lze nalézt reakce na tendence, které objevují v církvi v průběhu 1. století.

Mysterijní kulty, skutky apoštolů, Pavel z Tarsu, Irenej, Origénes

Křesťanství nebylo jediným náboženstvím, které by se náhle v této epoše v římské říši objevilo. Kromě něho zde vzniká množství mystérijních kultů a synkretistických nauk. Mezi takto „úspěšné“ směry patří kromě křesťanství mithraismus a manicheismus. Za zvláště nebezpečnou skupinu budou křesťané později považovat právě manichejce.

Skutky apoštolů a Pavlovy listy svědčí o množství určitých tenzí či konfliktů, které se objevovaly v první jeruzalémské komunitě křesťanů, avšak které netrvaly dlouho a obvykle reagovaly na praktické problémy, kterým prvotní církev čelila. Skutky zde uvádějí spor mezi „Řeky“ (tedy pohanokřesťany, nežidy) a „židy“ (křesťany ze židovství, židokřesťany) ohledně spravedlivého rozdělování podpory vdov, který je však vyřešen volbou sedmi mužů, kteří se měli problému věnovat a které církev dnes považuje za první jáhny. Zásadní osobností je kromě ostatních apoštolů (označovaných v Novém zákoně též jako „Dvanáct“) Pavel z Tarsu. Tento horlivý Žid ještě jako Šavel (Saul) nejprve křesťany pronásledoval (účastnil se i ukamenování prvního křesťanského mučedníka, svatého Štěpána), avšak na cestě před Damaškem se po příhodě, kterou novozákonní spisy vícekráte líčí, stává sám křesťanem. Zbytek svého života pak věnuje hlásání křesťanské zvěsti pohanům (proto je též nazýván apoštol pohanů). Tito „pohané“ byli jednak ti, kteří se účastnili polyteistických kultů, jednak ti, kteří se „báli Boha“, tj. příznivci židovství, kteří nepodstoupili obřízku a veškerá ustanovení mojžíšského Zákona a jichž v římské říši nebyl zanedbatelný počet. V křesťanství však takto najednou vznikají skupiny, které se dosud hlásí k židovství a ty, které s ním mají kontakt mnohem menší. Otázkou těchto rozdílů se zabývalo setkání v Jeruzalémě kolem roku 49, někdy nazývané též jeruzalémský koncil. Výsledkem tohoto „koncilu“ bylo zřetelné otevření se křesťanství vůči nežidům – křesťanství se proměňuje ze skupiny v rámci židovství na náboženství otevřené ostatním kulturám.

Od počátku se křesťanská církev vnímala jako katolická (všeobecná), tj. nejen pro Židy, ale pro všechny národy. Pavel vyučoval, že víra v Ježíše Krista ospravedlňuje a má tak přednost před mojžíšským Zákonem. Ti, kteří patřili k janovským komunitám se též vyhraňovali proti židovským komunitám, zvláště po pádu Jeruzaléma roku 70. Existuje zde tedy zřetelné napětí mezi pohanokřesťany a židokřesťany, které nakonec povede k rozchodu křesťanství se židovstvím. V rámci židokřesťanských obcí pak vznikají ebionité, skupina, která na rozdíl od ostatních křesťanů odmítá Ježíšovo božství a které v průběhu 2. a 3. století napadají Irenej z Lyonu a Órigenés.

Doporučená literatura:

FRANZEN, August. Malé církevní dějiny. Praha: Zvon, 1995.

Pokračování

 

 

 

 

Autor: Irena Aghová | pondělí 22.11.2010 22:52 | karma článku: 23,78 | přečteno: 1294x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost