Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vymyslíme si jiné vánoce?

Nejsem příznivec konzumu. Asi proto, že nesnáším zbytečné krámy, nechci od nikoho žádné dárky, které by je jen zmnožily. A chtěla bych přesvědčit své blízké, že bramborový salát je zbytečně tučný a kalorický, že kapr se dá dělat na milión způsobů a pokud se někdo nechopí vaření, že se bude jíst Rettigová a hotovo ... má zlatá babičko, ty mně slyšíš!Děkuji ti, že jsi mne naučila vařit staročeská jídla a včas jsi mne přetáhla utěrkou, když jsem spálila jíšku. Jsem teď in, babi, protože to jde zase do módy. Díky!!!

Proč proboha kupovat zbytečnosti?

Myslím, že by se měla rodina sejít, promluvit o své finanční situaci i s dětmi a rozhodnout se o společném daru, který si pořídí. Dost už toho lítání po obchodech, kupování hromad dárků, jen aby člověk nevypadal jako lakomec a kdekdo z širší rodiny ho nesjížděl očima, "že se teda Franta letos moc nepředal a prý má dost kšeftů. O co mu sakra jde?"  Nezřízené utrácení peněz, nezřízené hodování, pohoda naoko a nakonec buď hádka mezi příbuzenstvem anebo postranní pomluvy účastníků u vánočního stolu, to mají být české vánoce? "Tak to teda ne," řekla jsem, protože miluji klid a v něm snáším jen jemnou hudbu a cvakání mých prstů do klávesnice. A nebo ladění houslí a krásnou vánoční koledu, kterou mi můj miláček zahraje pěkně do ouška. Nějaké to baroko, bych prosila.

Co ti mám koupit?

Ptá se mě a já říkám - briliantový náhrdelník a náramek. A on se na mne vyčítavě kouká. Směji se, protože to nemyslím vážně, tedy ne tak docela vážně O). A pak ho vezmu kolem krku a řeknu mu: "Miláčku, koupíme si na deset dní lázeňský pobyt někde v pěkném prostředí a budeme spolu chodit na procházky, užívat si jaro, večer si půjdeme zatančit. Složíme se na to. Já dám půlku a ty dáš půlku a bude to dar jeden druhému."

Podarujeme přátele ...

Vzpomenu si na lidi, kteří budou letos sami, protože jim odešel životní partner anebo děti odešly z domu, založily si vlastní domácnosti. A tak si vyhradím čas a upeču cukroví, štolu, vánočku, udělám pěkné dárkové balíčky. Už jsme si doma vysvětlili, že je lepší zapálit vanilkou svíčku, než se cpát rohlíčky a kolečky s marmeládou, protože pak budou všichni nadávat, že přibrali a otravovat se s hubnutím. Má to nějakou cenu?  Na Štědrý den  sedneme do auta, objedeme je, podarujeme, pokecáme u kávy. Také mám nachystány knížky a dárky do dětského domova.

Uděláme si vlastní večer

Po večeři si sedneme společně do obývacího pokoje, pustíme si krásnou hudbu a budeme si prohlížet staré fotky a povídat si o lidech, které nás už opustili, dělat si plány na jaro, třeba co se zahradou a že je třeba konečně zasadit rybíz a vykácet tu starou švestku. A do čistě povlečených postelí si půjdeme lehnout s lehkým žaludkem a dobrou myslí. Žádné stresy, lidičky. Jde přeci o lásku a spasení. A to je všechno v našich silách, si myslím já a asi ještě pár dalších lidí, kteří už chtějí skoncovat se zbytečnými návyky úmorného vaření, velkého úklidu a nezřízeného utrácení.

 

Vánoce jsou magické, a to mi nikdo nevymluví. Bohužel, rodinných příslušníků ubývá, zůstává po nich smutné prázdné místo. Nyní už podruhé po mém tatínkovi. Je čas si zavzpomínat, utrousit nějakou tu slzičku a hlavně se už konečně zastavit, dát si hlavu i srdce do pořádku. Abych řekla pravdu, ten neustálý chaos mi jde na nervy, i když se mne osobně nějak netýká. A to proto, že nemám vliv na jeho zastavení. Ale mám vliv na svůj stav těla, duše a mysli. O to tedy jde především. A začnu právě při příležitosti letošních svátků.

Autor: Irena Aghová | středa 8.12.2010 22:15 | karma článku: 24,78 | přečteno: 1314x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 9,83 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 13,90 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,03 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 12,49 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 14,50 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,43 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 15,84 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,05 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 14,71 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,21 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,09 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,01 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,49 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,38 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,41 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,16 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,54 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,39 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 16,87 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,17 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost