Martin a Liliana - část 4.

Nejistota z lidí, ztráta vnitřní schopnosti navázat kontakt a rozhovor, při kterém se oba snaží nemluvit o sobě, ale o svých představách. Liliana má strach, ale přesto se snaží navázat kontakt. Martinův hlas ji přitahuje. I jeho vyprávění.

IV.

„Frantóó,“ ženský křik pod okny ji zcela vyburcoval ze spokojeného spánku. Bylo ráno, podívala se na hodiny, ukazovaly půl sedmé. Zauvažovala, jestli by neměla ještě chvíli spát, ale pak se rozhodla, že si zajde na snídani a přečte si ranní noviny. Zauvažovala, zda si má vzít květované šaty anebo spíš tmavší, střízlivější. Po sprše si sedla k zrcadlu a starostlivě se na sebe zadívala. Přejela si rukou tvář a chvíli zůstala nehnutě sedět. To jsem já, pomyslela si. Pak se na sebe usmála. Ne, ještě trochu času mi zbylo pro vnitřní pocit radosti a blaženosti. Nakonec sáhla po květovaných šatech se širokou sukní a otočila se před zrcadlem. Pak si nazula bílé boty a něžnou bílou kabelku. Tak, ještě kartu do bankomatu, pak nesmím zapomenout mobil, kapesníček, raději dva, pudřenku, rtěnku a zápisník. Odemkla dveře a pak je za sebou pečlivě zamkla. Na chodbě bylo ticho. Proklouzla k výtahu, a když vystoupila, ucítila, jak se k ní line vůně kávy a všelijakých dobrot.

„Dobré ráno,“ pozdravila ji servírka u dveří a Liliana ji odpověděla s úsměvem, který napovídal, že nic než dobré ráno neočekává. Sedla si na stejné místo, jako včera a objednala si kávu a rohlík s máslem a marmeládou. Vzala do rukou noviny, které ležely na stolku a podívala se na titulky.  Nic ji nezaujalo. Odložila je na místo a pomalu popíjela kávu. Přistihla se, že čeká, zda Martin také přijde k snídani. Musím se kontrolovat, pomyslela si. Za týden bude po všem a já se zbytečně rozjitřím. Už toho bylo dost.

„Je tu volno?“

Cítila, jak se celá zachvěla. Proti své vůli. Proti svým zásadám. Proti svým nařízením.

„Ano,“ řekla, „ dobré jitro.“

„Taky vás vzbudila ta ženská?“ zeptal se a usedl naproti.

„Už bych stejně vstávala. V osm začínají procedury.“

„Máte pravdu, ale byl to hrozný budíček,“ zasmál se.

Pohlédli si do očí.

„Smím vás dnes pozvat na malý výlet? Včera jsem tak přemýšlel, že bychom mohli zkusit vyjít na vyhlídku. Je to jen pět kilometrů, cesta je pohodlná, vede lesem.“ Vyndal z kapsy průvodce a ukázal ji obrázek.

„A kde máte vaši tajemnici? Mohla by jít s námi.“

„Už odjela. Raním spojem. A nechala mi pro vás něco, co vás potěší.“

Vytáhl ze záňadří krásně složený perský šál.

„Aby vám prý nebylo chladno.“

„Ale to přeci nemohu ...“

„Proč? Ona ho nepotřebuje. Už ho dvakrát málem ztratila. Vezměte si ho. Nahoře, na vyhlídce, bude foukat.“

Neodporovala. Vzala do ruky tu krásu a položila si ji na klín.

„Jsem dost překvapená. Nečekala jsem…“

„Ale no tak. Nic se neděje. Alespoň budete mít památku na lázeňský pobyt.“

Přikývla a raději sklopila oči.

„Tak, dáme si ještě jeden šátek a vyrazíme na procedury. Co říkáte?“

„Ano, jistě.“

Vstala pak a přehodila si přes šaty perský šál.

„Je krásný,“ řekla, „ děkuji.“

Na náměstí bylo už plno lidí a z některých krámků voněly čerstvé koláče.

„Mám pěknou chatu, kousek za Prahou. V poslední době jsem byl tak zasekaný, že jsem neměl dost času tam jezdit. Jen tak, že jsem si zašel na nějaký výlet. A zase zpátky. Taky jsem moc nechtěl jet sem, ale nakonec mne doktor donutil. A udělal dobře.“

„Taky mám chaloupku na Vysočině. Blízko Rytířska. Stará se mi o ni sousedka. V poslední době jsem tam byla tak dvakrát. Přemýšlela jsem, že ji prodám. Ale co by pak…“

„Člověku zbylo?“ dodal Martin.

„Asi tak.“

Liliana si povzdechla.

„Někdy bych ze všeho nejraději utekla. Nejhorší jsou ty podzimní večery. To se chce tak spát a rána, když padnou mlhy…“

„Divná doba, když člověk je všude tak nejistý, neklidný a osamělý.“

„Myslím, že to není někdy ani k překonání.“

„No, od psychologa bych tohle nečekal.“

Liliana se zasmála.

„Snad si nemyslíte, že by si psycholog věděl vždycky se vším rady.“

„Ale to si vůbec nemyslím, to byl jen žert.“

Otevřel dveře pavilonu a dal jí přednost.

„Tak ať se vám procedura vydaří, paní Liliano,“ řekl.

„Vám taky, pane Martine.“

„Máte krásné jméno. Takové poetické.“

„Že by?“

„Hodily by se k vám bílé růže.“

Liliana se usmála.

„A k vám? Počkejte, já to uhodnu.“

Když ležela v koupeli, přemýšlela, která květina by se k Martinovi hodila. Vybavovala si jeho tvář a jeho postavu. A čím více ji jasněji v duchu viděla, tím více chápala, že v příštích dnech se bude cítit osaměleji, než kdy jindy. Protože si rozloučí, chvíli si budou psát a pak jednoho dne bude konec. Nic o něm neví a on také o ní nic neví. Co by mu říkala? Proč. Že po dlouhé době se zase nadechla, sundala ze sebe tmavé šaty a pro něho se oblékla do květovaných, se širokou sukní, které ji vždycky tak slušely? Možná, že i on má stejný pocit. Třeba si budou psát, třeba se budou i scházet. Zřejmě ani on nemá, už nemá někoho, kdo by ho miloval. Vyhýbal se jejím otázkám. Existuje nějaká paní Richterová?  Jednou ji může říci, Lili, ale já nejsem sám. A její svět se definitivně zhroutí. Tohle nesmí dopustit. Takový muž, jako je on, nemůže být sám.

„Tak prosím, nyní vás čekají příjemné masáže.“

Paní byla trochu při těle, ale jinak příjemná. Zabalila ji do deky. Ukázala ke dveřím a šla za ni.

„Lehněte si na břicho a uvolněte se. Nebojte se, bude to velmi příjemné.“

Liliana se snaží uvolnit a poddat se hře prstů a rukou, které na ni tančí jako na klavíru. Zavírá oči. Neměla bych se tomu tak poddávat. Pak budu jen odsouzená k čekání. Jestli napíše, jestli zavolá, jestli přijede. A pořád si budu klást tyhle tíživé otázky, které mne budou rušit, možná, že pocítím zase jiný druh stesku a dvojnásobnou tíhu osamělosti.

„A nyní na záda,“ řekla ta paní. Tak se nedá přemýšlet, pomyslela si. Zvláštní je, pokračovala však ve svých úvahách, že převzal iniciativu a já se jen poddávám. Musí si být jistý, že neodmítnu. A já nemohu. Nemám sílu. Nemám vůli. Řítím se do něčeho, co mně bude brzy hodně bolet.

„Tak hotovo. Jak se cítíte?“

„Skvěle, děkuji.“

Pečlivě se oblékla a podala ji průkazku.

„Tak zítra v devět,“ řekla a Liliana opustila voňavou místnost.

Zahalila se do šálu a nevěděla, jestli má na Martina čekat. Všude bylo ticho, zvenčí nepronikl jediný zvuk. Jak obludné, pomyslela si, jako v nějaké krabici. Rozhodla se, že na něho počká venku. Kvetou tam záhony. Musí vymyslet, jaká květina by se pro něho hodila. Je to fialka. Ano, kolik jich jen kvete! Sehnula se a jednu utrhla. Vložila si ji do zápasníka.

„Paní Liliano, myslel jsem, že jste mi utekla.“ Martin byl trochu udýchaný.

„Hledal jsem vás na chodbě.“

„Musela jsem ven na čerstvý vzduch.“

Zachytila jeho pohled. Byl zvláštní, trochu úzkostný. Tak, i on …

„Už jsem našla pro vás květinu. Je to fialka.“

„Myslíte? Proč?“

„Pro její krásnou a jedinečnou vůni.“

„A jaká je to vůně?“

„Bezpečná.“

Vyhrkla to ze sebe a ani o tom příliš nepřemýšlela.

„To je pro vás důležité?“

„A pro její barvu.“

„A jaká je to barva?“

„Útěšná a diskrétní.“

„Ach tak.“

„A proč si myslíte, že se ke mně hodí bílé růže?“

„Jsou čisté, krásné, jemné, důvěrné a přirozené.“

Liliana se na něho podívala s milým úsměvem.

„Co byste dělala v životě nejraději?“

„Já bych chtěla být zahradnicí.“

„Ale to je těžká práce. Zkuste něco jiného.“

„Nic jiného mne nenapadlo. A čím vy?“

„Básníkem.“

„Tak tohle jsem nečekala.“

„Proč?“

„Nevím. Spíš bych typovala, že malířem.“

„Máte pravdu. Vzal bych plátno a náčiní, vylezl na vysoký kopec a maloval bych krajiny. Jenomže já malovat neumím.“

Liliana zpozorovala, že zesmutněl.

„To nevadí,“ řekla rychle, „ stačí, že máte touhu.“

„Touhu? To jsem si už dávno neříkal. Ale je to pravda.“

Šli pomalu ulicemi, Liliana mu naslouchala a cítila, že jeho hlas proniká hluboko do jejího nitra.

„Tak, teď odbočíme a půjdeme už přírodou. Moc jsem se těšil. Ukážu vám něco krásného.“

© Maura,2010

Autor: Irena Aghová | pondělí 20.12.2010 0:00 | karma článku: 21,60 | přečteno: 1003x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost