Martin a Liliana - část 6.

Martin zkoumá Lilianu a klade ji otázky, na které ona odpovídá jen vyhýbavě. Ale podvědomě cítí, že by ji měl říci, že jejich rozhovory neskončí lázněmi, nemá však sám představu, co bude dál. Vypráví ji o svém psu, vypráví ji a ona odpovídá jen na jeho otázky.  Její myšlenky se vrací ke dni, kdy její manžel začal umírat.

VI.

Liliana pochopila, že zavádět řeč na city není nejlepší nápad a tak jen pokývla hlavou. Třeba ten příběh není pro něho zas tak důležitý, aby ji ho později dovyprávěl, pomyslela si a pocítila smutek. A strach, že ji bude provázet až potom, až tehdy, když se spolu rozloučí.

„Není to nádhera?“ rozpřáhl ruce, jakoby chtěl obejmout celý kraj, který byl kolem v panoramatickém provedení.

„Je, kouzelné. Nemám slov.“

Chvíli stáli, ona ji vzal jemně kolem ramenou a ukazoval ji kopce, doliny. Pochopila, že se to zřejmě učil z průvodce a že ji chtěl tím potěšit.

„Byla jste někdy v Českém ráji?“ zeptal se, když šli zase zpátky a on hledal směr k hospůdce, o které před tím mluvil.

„Ne, nebyla.“

„Tak to se budete divit, až vás tam jednou vezmu. A taky na Prachovské skály. Pokud nemáte strach.“

„Ne, nemám,“ zasmála se.

„Padají tam kameny,“ řekl Martin na oko vážně.

„Tím mne nevyděsíte. A já vás zase vezmu k Mošnovským jezerům.“

„Tak tam to vůbec neznám. A nebude vám vadit, když vezmu s sebou Dandyho?“

„Vůbec. Ráda se s ním seznámím.“

„No vy budete správná dvojka. Třeba ho naučíte slušnému chování. Sestra ho rozmazluje a já nemám na něho čas. To víte, jak jsem se zase vrátil, už všechny ty moje romantické touhy zmizely. Ale myslím, že tenkrát byl Dandy dokonale šťastný.“

„A vy?“

„Může člověk být někdy dokonale šťastný? Když to už, už přichází, najednou bác a zase jede pěkně do příkopu. Znáte to, ne?“

„Znám. Jak bych to neznala.“

 

Chystali se Leem na dovolenou. Leo se moc těšil. Pořád studoval mapy a dělal si starosti, aby měli dost pohodlí, aby to ubytování bylo takové jak na obrázcích. Bylo to v sobotu. Zrovna chystala snídani.

„Leo, podej mi prosím tě máslo,“ řekla a obrátilo se k němu. Krve by se v ní nedořezal. Leo seděl nepřítomně za stolem, jedno oko přivřené a levou ruku divně zkroucenou.

 

„Na co myslíte?“ zeptal se jí.

„Na nic zvláštního.“

„Zdálo se mi, že jste zesmutněla.“

„Ale někdy, někdy prostě to na mne přijde.“

„A tam je ta hospůdka. Dáme si něco k jídlu, napijeme se a budeme pokračovat dál. Jestli nejste unavená.“

„Nejsem.“

V hospůdce bylo pár lidí a vypadala tak domácky. I menu bylo příjemné.

„Dám si bramborovou kaši a kuřecí stehno,“ řekla.

„A já si dám vrabce s knedlíkem a ze zelím. To jsem už dlouho neměl.“

„Co si dáte k pití?“ přispěchal číšník.

„Já pivo,“ řekl Martin.

„A paní?“

„Sprite.“

Martin se spokojeně rozhlížel.

„Tohle mám rád. Takové prostředí.“

„Taky se mi tady líbí.“

Liliana se dívala na obraz, který visel naproti na zdi.

„To je přesně z místa, kde jsme před chvílí stáli,“ řekl Martin.

„Taky si myslím. Bylo to moc krásné.“

„To jsem rád. Těšil jsem se. Jste výborná společnice.“

Liliana mu kompliment nevrátila. Bála se, aby to nebylo příliš banální a aby neprozradila nic z toho, co intenzivně cítí.

„Tak ať žijeme,“ řekl Martin a pozvedl sklenici.

„Ať žijeme,“ řekla a také pozvedla svou sklenici.

„V životě jsem s psycholožkou nemluvil. Ani by mně nenapadlo, že nějakou kdy potkám.“

Liliana si otřela rty kapesníčkem a pak se pustila do jídla.

„Nejsou všichni stejní. Jestli tedy narážíte na pověst tohoto povolání.“

„No, ani ne. Spíš jsem měl jistou představu.“

„Chutná vám to?“ zeptal se.

„Moc, dlouho jsem nic tak výborného nejedla. Opravdu. Asi to dělá to prostředí anebo jsem po cestě vyhládla.“

„Možná je to také tím, že jste… šťastná.“

Zvedla k němu oči od talíře. Ta pauza před tím, že vyslovil to –šťastná-, měla nějaký význam. Díval se jí vážně do očí a chtěl mluvit dál, ale pak se raději napil piva.

„Dobře chlazené,“ řekl znalecky, „no, musím si hlídat linii. Jen někdy si dám pivo a něco takového, jako dnes. Jinak jsem spíš raději na dietě. To víte stres, to je peklo.“

„Já vím. Taky s tím mám zkušenosti.“

„Ale vy jste štíhlá.“

„No protože na mne zase působí opačně. Asi tak.“

Už se stmívalo, když došli, unavení, k hotelu.

„Zítra mám procedury v devět a vy?“

„V osm.“

Opravdu nečekala, že si prodlouží ten krásný den a on ji pozve na nějaký zajímavý program. Byla unavená a toužila si lehnout a spát a třeba myslet na ten zvuk jemného deště, který se spustil, když seděli na kládách. Jestlipak někdy ta vzpomínka zmizí? Bude bolet nebo hřát? Liliana se umí dívat na život s otevřenýma očima. To pro ty všechny věci, které se odehrály v jejím životě. Liliana nemyslí na to, že události v posledních dnech mají nějakou souvislost. Je unavená ze svých klientů, z těch příběhů, které podobají jeden druhému a mají společného jmenovatele. Osamělost. Nedostatek citu. Strach. Pocit opuštěnosti. Nedostatek sil a vůle k regeneraci. Obrátila se na druhý bok a pozorovala oblohu. Kde jsou ty správné odpovědi na takové otázky? Raději se pohroužila do spánku.

© Maura, 2010

Autor: Irena Aghová | středa 22.12.2010 0:00 | karma článku: 21,05 | přečteno: 975x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...