Orfické spolky
Existence orfických spolků doložena
Skutečně, text dochovaný na dervenském papyru potvrzuje existenci skutečných orfických spolků v dávné době; jednak osvětluje monistickou, ba dokonce "monoteistickou" tendenci jisté orfické theogonie. Pokud se týče mýtu o původu člověka z ostatků Titánů,je spolehlivě doložen až u některých pozdních autorů (l.-2. stol. po. Kr.).ţ'
Titánská podstata člověka
Papyrus byl objeven roku 1962 blízko města Derveni v soluňské oblasti a datuje se do 4. stol. př. Kr. Jedná se o komentář jednoho orfického textu, což stvrzuje stáří a vysokou spekulativní hodnotu takových spisů. Tento typ kosmogonii připomíná memfidské náboženství tématem Dionysos-Zagreus (§ 125), zmínky nalézáme už ve starších pramenech. I přes pochybnosti některých badatelů můžeme narážky na titánskou podstatu člověka spatřovat v Pindarově výroku o "odčinění starého smutku" (zl. 133, Schr.) a v jedné pasáži Zákonů (701c) o těch, kteří "ukazují starou podstatu Titánů". Na základě Olympiodórovy informace lze předpokládat, že Platónův žák Xénokratés spojoval pojem těla jakožto "vězení" s Dionysem a s Titány. Avšak budeme těchto několik temných narážek interpretovat jakkoli, Jisté je, že mýtus o Titánech byl v antice pokládán za "orfický".
Podíl člověka na titánské a božské přirozenosti
Člověk měl podle tohoto mýtu podíl jak na přirozenosti titánské, tak na přirozenosti božské, neboť ostatky Titánů obsahovaly i tělo dítěte Dionýsa. Avšak očišťováními (katharmoi) a iniciačními obřady (teletai), ale také dodržováním "orfického života" se dal titánský prvek vyloučit a člověk se stával bakchem; jinými slovy, člověk odděloval a bral na sebe božský, dionysovský úděl.
Podle mezopotámského precedentu …
Novost a originalitu této náboženské koncepce netřeba zdůrazňovat. Připomeňme mezopotamský precedens: Marduk stvoří člověka ze země (tj. z těla prvotní obludy Tiámat) a z krve arci démona Kingu. Avšak orfická antropogonie - i když se zdá být velmi temná a tragická - obsahuje prvek naděje, který není obsažen ani v mezopotamské Weltan.schauung, ani v homérské koncepci. Člověk se totiž navzdory svému titánskému původu podílí na božství způsobem bytí, který je mu vlastní. Je dokonce schopen oprostit se od "démonského" prvku, který se projevuje v celé světské existenci (nevědomost, pojídání masa atd.). Lze rozeznat na jedné straně dualismus (duše - tělo), který je velmi blízký platónskému dualismu; a na druhé straně soubor mýtů, věr, způsobů chování a iniciací, které "orfikovi" zajištovaly oddělení od lidí jemu rovných, a konec konců i oddělení duše od kosmu. To vše připomíná mnoho indických soteriologii a technik a předjímá různé gnostické systémy,
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016