Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Magie: Pojem a obsah pojmu

Z důvodu, že se chci zabývat náboženstvími, je třeba, podle mého názoru hovořit i o dávných vědách, které jsou s náboženstvími spjaty. A to z důvodu, že se v lidských dějinách vztah k nadpřirozenu běžně navazoval a setkáváme se s ním i v biblických knihách v podobě praxe s nadpřirozenými silami. Články, které budou následovat, jsou určeny čtenářům, kteří sledují mé texty o víře, bibli a náboženství, aby se mohli lépe seznámit s podstatou starodávných učení a vnímali uvedené texty z pohledu doby, v které vznikaly. Tím se jím objasní pozadí dějů, které se v náboženských i dobových historických  textech uvádějí.

V dnešní době se už málokdo zabývá podstatou praxe a filozofie toho, čemu se říká magie, ač je spojena s historií lidstva, kulturou i vírou ve schopnosti vyvolávání duchů, silou, která byla schopná vyvolávat magické iluze, pravdou a jejím viděním v hlubinách lidské mysli. Dějiny pradávných dob nás postavily do vnímáních tří okruhů, které tvoří podstatou magie.

 

  • meze našich myslí neustále se mění, a že mnohé duše mohou takřka splynout navzájem v sebe a vytvořit nebo projevit duši jedinou a energii jedinou.
  • meze naší paměti rovněž se mění, a že naše paměti jsou částí jedné veliké paměti, paměti přírody samé.
  • tato veliká duše a veliká paměť může být vyvolána symboly.

 

Pohled na magii z různých úhlů

Se slovem magie, ať právem nebo neprávem, je spojováno mnoho výkonů a činností: od varietního iluzionismu, přes lidové čarodějnictví, určitý druh renesanční filosofie přírody až k „posvátné vědě" perských a staroegyptských kněží. Jsou s ní také spojovány praktika léčitelská, ale i věštecká, astrální cestování a vyvolávání duchů.

--- rozličné chápání významů z pohledu oborů lidské činnosti

Jinak chápe pojem „magie“ kulturní antropolog nebo etnolog, jinak historik přírodních věd, jinak okultisté různých zaměření.

Magie jako kulturně-historický fenomén

Magie je zajímavý kulturně historický fenomén, starý jako lidstvo samo a vystupující ve všech jeho kulturách. Magii nacházíme v Indii, Číně a Jižní Americe stejně jako ve staré Babylonii, starém Egyptě a Řecku, nacházíme její rozkvět v období renesance v zemích jižní a západní Evropy, ale objevujeme ji i ve Skandinávii, Polsku a u dalších slovanských národů.

… co je obsahem magie a pojem „magie“ vyjadřuje?

Ve studiu magie vystupuje celá řada velmi odlišných hledisek a tedy i metodických přístupů. Jedni ji považují za systém pověr, jiní za nejvyšší vědu o skrytých silách přírody, každý na ní nachází něco specifického, co odpovídá jeho apriornímu pojetí tohoto fenoménu. Religionista G. Maspero v ní spatřuje základ náboženství, kulturní antropolog J.G. Frazer pouhý projev primitivní psychiky, klasik středověké magie H.C. Agrippa z Nettesheimu píše v jednom svém dopise o magii jako o „pravé a tajné filosofii zázraků přírody". Psychoanalytikové spatřují v magii jen projekci úzkosti, okultisté ji chápou jako komunikaci se skrytými silami přírody, jako operace s vědě neznámými „fluidy".

Čím tedy vlastně magie je?

Podle Plinia Secunda (Historia naturae, XXX) je praotcem magie perský mág Zoroaster, ale jako první o ní psal Ostanes, průvodce perského krále Xerxa, který psal o proslulých ťhesalských čarodějnicích. Podle Plinia magie zahrnuje meta-fyzikální a metafyzické a jako taková je druhem filosofie přírody. Agrippa z Nettesheimu vykládá tento názor takto: magie poukazuje na vztah mezi přírodními silami, na podstatu a vlastnosti těchto sil, ale fyzika podává obraz světa z hlediska místa a času, příčin a účinků, tedy z hledisek, které plynou ze smyslového pozorováni, kdežto magie podává obraz světa nadsmyslového druhu.

--- pokus o rozlišení magie a vědy

P. Piobb říká, že  magie začíná tam, kde fyzika končí. To je ovšem pojetí omezené na hledisko fyziky, které je příliš úzké a je třeba ho rozšířit na hledisko přírodních věd. Nicméně je tu naznačen již základní rozdíl magie a vědy jako rozdíl magického a mechanisticko-kauzalistického pojetí světa, který vyvrcholil v období německé romantické „naturfilosofie" a byl posléze překonán s odmítnutím newtonovského pojetí světa jako mechanismu. Nevypovídá se tu však nic bližšího o tom, co je to magické pojetí světa.

-          magie je založena na harmonii vesmíru (jeden z principů magie)

Trochu dále postoupil mystik Plotin, který vypovídá, že „magie je založena na harmonii vesmíru" a „působí prostřednictvím sil, které jsou spolu spojeny sympatií". Magie je pak založena na poznání těchto sympatických vztahů a na operaci s nimi, objevuje v nich, jak říkali renesanční filosofové přírody „qualitates oceultae" (okultní vlastnosti); podobné lze pak ovlivňovat podobným. Plotin zde však pouze naznačuje jeden z principů magie.

-    postoj k vymezení magie od kritika okultismu

Rozhodný kritik okultismu A. Lehmann (1908) podává následující vymezení: „Magie je ono jednání, které má za účel ovlivnění buď nadsmyslového nebo smyslového světa, ale nemůže být počítána ani ke kultovním, ani k technickým operacím" a „Magie je technika, která jde za hranice jistého technického vědění". Lehmann zde především odlišuje magii a náboženství a dále poukazuje na to, že je v praxi technikou sui generis.

- magie je praktická metafyzika

To odpovídá stručné, ale výstižné definici Rogera Bacona: magie je praktická metafyzika. Lehmannovo rozlišení magie a náboženství odpovídá jeho rozlišeni „magického jednáni" a kultu: zatímco první vykonává nad bohy moc, druhé jen ovlivňuje jejich náladu. Ale ani to není přesné, protože vedle magie imperativní existuje i magie invokativní (rozdíl donucování a prosby) a pěstování kultů je podle okultistů spojeno s magickými účinky.

-          definice magie podaná kabalisty

Dobrou definicí magie podal podle mého soudu kabbalista hrabě C. zu Leiningen (1888): „Magií rozumíme současné působení smyslových jevů prostřednictvím nadpřirozené síly a mágy nebo čaroděje nazýváme ty, kdož ovládají tyto síly skrze sílu vůle a prostřednictvím svých poznatků o přírodních zákonech nadsmyslového světa."

-          Definice podaná stoupenci magie

Prvním je Karl von Eckhartshausen (1790, II. sv.), který na otázku, co je magie pravá, odpovídá: pravá magie je „znalost účinků věčného světla božství ve stvoření" - to je „pravá magie v teorii"; a „přechod tohoto světla od rozumu k vůli" je „pravá magie v provedení". Eckhartshausen zde ovšem vymezuje magii symbolem světla a tepla, neboť dále říká: „Přechází-li světlo ve vůli, stává se teplem". Používá zde slov „Weltlicht" (světové světlo) a „Weltwárme" (světové teplo) a nenechává nikoho na pochybách, že tím nemyslí světlo a teplo ve fyzikálním smyslu. Ale ani vůli nechápe ve smyslu tehdejší psychologie, když píše: „duše, která je v duši, je vůle". Podrobnější výklad uvedených symbolů Eckhartshausen definuje magii jako poznáni a užívám okultního, tj. vědám neznámého činitele, jehož metafyzickými znaky či spíše symboly jsou „světlo" a „teplo". V této souvislosti se jedná o činitele, kterého okultisté nazývají astrál nebo astrální světlo.

- Magie jako nejvyšší filozofie přírody

Druhým velkým znalcem, jehož pojetí magie zde chci ještě uvést, je proslulý Aleister Crowley, který chápe magii jako „nejvyšší filosofii přírody" a v praxi jako „vědu a umění vyvolat změnu v souhlase s vůlí". Nepoužívá zde žádného symbolu, ani nepoukazuje k nějakému metafyzickému okultnímu činiteli, neboť zde uvádí změny a vůli jako dva hlavní znaky magie, aniž by je nějak specifikoval.

-          východiska k pojmu magie pomocí etymologické analýzy samotného slova magie

Historikové magie se vcelku shodují v tom, že ve staré Persii byli mágy („magh") nazýváni kněží Zoroastrova kultu, kterým byly přisuzovány nadpřirozené schopnosti, neboť konali různé zázraky.

-          Mágové v Persii

Za mágy byly tedy v tomto smyslu označovány osoby, které ovládaly nadpřirozené síly - přesněji řečeno, v oné době síly pokládané za nadpřirozené. Slovo „magie" souvisí s indogermánským slovním kmenem „magh", „moc" (v němčině „Macht", v angličtině „might", v ruštině „magučij", mocný atd.). Podle dějepisce Herodota (v 5. stol. př. n. 1.), který poukázal na perský původ slova magie a na jeho vztah ke kněžím Zoroastrova kultu, tvořili perští mágové zvláštní sektu, kastu, kolegium či řád, který byl vnitřně diferencován a uchovával určité tajné vědění o silách a jejich ovládání. Tito „mágové" byli zavázáni přísným slibem mlčenlivosti o povaze a způsobu používání těchto sil. Řád si své členy sám vybíral a podroboval je přísným zkouškám. Jen ti, kteří při nich obstáli, byli do řádu přijati a zasvěcováni do jeho tajemství.

-          Mágové ve Starém Egyptě

Podobně tomu bylo ve starém Egyptě, kde mágy byli nejvyšší kněží (hierofanti) státního náboženského kultu, kteří byli také skutečnými vládci země. Historik magie J. Ennemoser (1844) hovoří o úřadu a o vědění těchto kněží, kteří byli Řeky nazýváni „magoi" a Římany „magi". Byli pokládáni za Zoroastrovy žáky a jejich nejvyšší představitel byl nazýván „mog", resp. „mogbed". Mágové především zprostředkovávali styk s bohy, v chrámech uctívali jejich symboly, evokovali je, zasvěcovali neofyty, v chrámech poskytovali zájemcům různé divinační konzultace, léčili duši i tělo.

-          Mágové a šamani

Lze tu shledat nápadnou podobnost s funkcemi a činností šamanů, jak je podává M. Eliade (1997), který ostatně pokládá šamanismus za druh magie. Mágové byli tedy především znalci styku s „bohy" či „démony", kteří personifikovali různé přírodní síly, existující vně i uvnitř člověka.

-          Magie v období středověku

Slovo „mág" s ohledu na výše uvedené charakteristiky dostávalo pak zejména v období renesance specifický význam. Pico della Mirandola, velký znalec magie, který v Římě vyzýval k rozpravě o svých devítislech tezích o magii, vysvětloval význam a původ slova magie takto: „Slovo pochází z perštiny a dokonale se kryje s řeckým označením ,filosof, takže ,mág' znamená tolik co moudrý. U různých národů se však toto jazykové označení mění. Tak Gallové nazývají své mudrce „druidy“, Hebrejové ,kabbalisty'..." Naproti tomu však Michael Scot (Scotus - 13. stol.) soudil, že slovo „mágus" znamená trojí: 1. kouzelník (illusoir), 2. škůdce (maleficus) a 3. mudrc či vědoucí (sapiens).

-          Magie a černá magie

V Boccaciově Dekameronu byl Scot označován za „velkého mistra černé magie", ale šlo zde spíše jen o špatnou pověst, i když je pozoruhodné, že sám poukázal také na mága-škůdce (černokněžníka). Podobný názor jako Pico vyslovil pověstný Paracelsus: „Magie je ovládání přírody, zmocnění se přírody" a mág je „der weis man, mágus" (ve staré němčině in Astronomia Magna, XII.). A také Paracelsus rozlišuje „magii pekelnou" („magia inferorum", resp. „magia infernalis"), ale také magii přirozenou a ceremoniální („magia naturalis" a „ceremonialis" in Philosophia Sagax, IV, XII). Pekelná magie je mu čarodějnictvím („Hexerei"), jakousi zprofanovanou „vysokou magií".

 

Shrnutí:

V každém případě znamenala magie jakési vyšší poznání, tj. poznání nadpřirozené, získané nadpřirozenými metodami a mnohostranné využívání tohoto poznání, ať už k účelům dobrým (léčení apod.), nebo nedobrým (poškozování druhých). Ve starodávném pojetí magie je to ovšem zahalováno řadou symbolů, jak jsme již poznali u Eckhartshausena. Magie je podle Papuse „věda o skrytém, skrytá a skrývající". Jejím podstatným znakem je skryté, okultní („oceultum") a sice ve dvojím smyslu: 1. předmětem jsou skryté síly přírody - transcendentno a transcendentálno; 2. získané poznání je skrýváno v řeči symbolů a alegorií.

 

Čerpáno z autorů uvedených v textu, dále Eliade, Dějiny náboženství

Autor: Irena Aghová | sobota 15.1.2011 16:54 | karma článku: 11,14 | přečteno: 1139x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost