Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mystika: Cestou židovské mystiky - 2.

Sepsání Mišny Když jsem se zmiňovala o první válce Židů proti Římanům (66-70) a zničení chrámu Titem, připomněla jsem si příběh, který má pro judaismus závažné důsledky: slavný rabi Jochanan ben Zakaj byl v rakvi vynesen z obleženého Jeruzaléma a krátce nato obdržel od Vespasiana povolení založit školu ve vesnici Javne (v Judsku). Rabi Jochanan byl přesvědčen o tom, že pokud se bude studovat Tóra, lid Izraele, ačkoli rozdrcen vojensky, nemůže zaniknout.

Následně rabi Jochanan ustavil sanhedrin o 71 členech, pod předsednictvím "patriarchy"   Avšak druhá válka proti Římanům, rozpoutaná Bar Kochbou v roce 132, znovu ohrozila náboženskou identitu, ba další existenci židovského lidu. Císař Hadrián zrušil sanhedrin a pod trestem smrti zakázal studium Tóry a provádění kultických činností. Mnoho židovských učenců, mezi nimi i slavný rabi Akiva, zemřelo na následky mučení. Ale Hadriánův nástupce, Antoninus Pius, autoritu sanhedrinu obnovil; dokonce ji posílil. Od té doby byla rozhodnutí sanhedrinu uznávána všude v diaspoře. Během tohoto období, které se začíná žáky Jochanana ben Zakaj a uzavírá kolem roku 200, byly vypracovány základní struktury normativního judaismu. Podstatnou inovací bylo nahrazení poutí a chrámových obětí studiem Zákona, modlitbou a zbožností, náboženskými úkony, které se mohly odehrávat v synagogách kdekoli na světě. Souvislost s minulostí byla zajištěna studiem Bible a předpisy týkajícími se rituální čistoty. Aby upřesnil, objasnil a sjednotil nespočetné ústní tradice, vztahující se ke kultovním praktikám a výkladům Písma a právním otázkám, usiloval rabi Jehuda "ha-Násí" (patriarcha sanhedrinu v letech asi 175-220) o jejich soustředění a zařazení do jediného souboru právních norem. Tato rozsáhlá kompilace, Mišna ("opakování“), obsahuje látky, zpracované mezi prvním stoletím před a druhým stoletím po Kristu. Dílo se skládá ze šesti "oddílů": zemědělství, svátky, rodinný život, občanské právo, obětní a stravovací předpisy a rituální čistota.

Jsou v ní narážky na merkava

Nacházejí se tu jisté narážky na mystiku merkava. Naproti tomu tu není žádná ozvěna mesiášských nadějí a apokalyptických spekulací, svého času tak oblíbených (jak je například představují slavná pseudepigrafická díla 2. Báruch a 4. Ezdrásţ. Vyvolává to dojem, že Mišna nezná soudobé dějiny nebo se k nim otáčí zády. Například se mluví o desátcích úrody, které je třeba přinášet do Jeruzaléma; určuje se, který druh mincí je třeba rozměnit atd.).

Mišna upomíná na modelovou situaci

Mišna upomíná na modelovou ahistorickou situaci, v níž se rozličné úkony posvěcování života a člověka odehrávají podle zákonem řádně podložených vzorů. Zemědělská činnost je posvěcena přítomností Boží a prací člověka. "Země Izrael je posvěcena svým vztahem k Bohu. Dílo Boží je posvěceno člověkem, který pracuje na Boží příkaz, a skrze popisy a slovní rozlišení různých obětin."   Podobně jsou v oddílu "Svátky" seřazeny, utříděny a pojmenovány cykly posvátného času, těsně související se strukturami posvátného prostoru. Totéž nalezneme ve všech ostatních oddílech. Vždy jde o to, aby se až do nejmenšího detailu určily rituální prostředky k posvěcení kosmického díla a společenského, rodinného a individuálního života, ale i prostředky k ochraně před poskvrněním a k jeho neutralizaci pomocí zvláštních očišťování. Možná lze přirovnat toto náboženské pojetí k náboženským   představám a praktikám venkovských křesťanů, které se nazývají "kosmickým křesťanstvím"  S tím rozdílem, že v Mišně probíhá dílo posvěcení výhradně díky Bohu a činům člověka, který plní Boží příkazy. Významné však je, že v Mišně (a samozřejmě v jejích doplňcích a komentářích) to vypadá, jakoby se Bůh - dosud Bůh dějin par excellence - nezajímal o aktuální dějiny svého lidu: spása mesiášského typuje prozatím nahrazena posvěcováním života pod vládou Zákona.

Je pokračováním Levitiku

Mišna je vlastně pokračováním a dovršením kněžského kodexu, jak byl formulován v Levitiku. To znamená, že věřící se jistým způsobem chovají jako kněží a lévijci; dodržují předpisy proti poskvrnění a doma se stravují jako ceremoniáři v chrámu. Rituální čistota, udržovaná za zdmi chrámu, odděluje věřící od ostatního obyvatelstva a zajišfuje jejich svatost. Chce-li židovský lid přežít, musí žít jako svatý lid, na svatém území, a napodobovat svatost Boží. Záměrem Mišny bylo sjednocení a posílení rabínství. V poslední instanci to znamenalo zajištění další existence judaismu, a tedy i integrity židovského lidu všude tam, kam byl rozprášen. Jak říká Jacob Neusner, na otázku "Co může člověk dělat?" Mišna odpovídá: "Člověk, podobně jako Bůh, uvádí svět do pohybu. Jestliže člověk chce, nic není nemožné. [...] Takto hodnotí Mišna postavení Izraele: poražený a bezradný, přesto však ve své zemi; bezmocný, přesto svatý; chybí mu jakékoli ústředí, kdekoli, zcela jistě už není v Jeruzalémě, a přesto je oddělen od národů."

 

Autor: Irena Aghová | neděle 6.2.2011 20:22 | karma článku: 8,88 | přečteno: 767x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost