Mystika: Cestou židovské mystiky - 2.
Následně rabi Jochanan ustavil sanhedrin o 71 členech, pod předsednictvím "patriarchy" Avšak druhá válka proti Římanům, rozpoutaná Bar Kochbou v roce 132, znovu ohrozila náboženskou identitu, ba další existenci židovského lidu. Císař Hadrián zrušil sanhedrin a pod trestem smrti zakázal studium Tóry a provádění kultických činností. Mnoho židovských učenců, mezi nimi i slavný rabi Akiva, zemřelo na následky mučení. Ale Hadriánův nástupce, Antoninus Pius, autoritu sanhedrinu obnovil; dokonce ji posílil. Od té doby byla rozhodnutí sanhedrinu uznávána všude v diaspoře. Během tohoto období, které se začíná žáky Jochanana ben Zakaj a uzavírá kolem roku 200, byly vypracovány základní struktury normativního judaismu. Podstatnou inovací bylo nahrazení poutí a chrámových obětí studiem Zákona, modlitbou a zbožností, náboženskými úkony, které se mohly odehrávat v synagogách kdekoli na světě. Souvislost s minulostí byla zajištěna studiem Bible a předpisy týkajícími se rituální čistoty. Aby upřesnil, objasnil a sjednotil nespočetné ústní tradice, vztahující se ke kultovním praktikám a výkladům Písma a právním otázkám, usiloval rabi Jehuda "ha-Násí" (patriarcha sanhedrinu v letech asi 175-220) o jejich soustředění a zařazení do jediného souboru právních norem. Tato rozsáhlá kompilace, Mišna ("opakování“), obsahuje látky, zpracované mezi prvním stoletím před a druhým stoletím po Kristu. Dílo se skládá ze šesti "oddílů": zemědělství, svátky, rodinný život, občanské právo, obětní a stravovací předpisy a rituální čistota.
Jsou v ní narážky na merkava
Nacházejí se tu jisté narážky na mystiku merkava. Naproti tomu tu není žádná ozvěna mesiášských nadějí a apokalyptických spekulací, svého času tak oblíbených (jak je například představují slavná pseudepigrafická díla 2. Báruch a 4. Ezdrásţ. Vyvolává to dojem, že Mišna nezná soudobé dějiny nebo se k nim otáčí zády. Například se mluví o desátcích úrody, které je třeba přinášet do Jeruzaléma; určuje se, který druh mincí je třeba rozměnit atd.).
Mišna upomíná na modelovou situaci
Mišna upomíná na modelovou ahistorickou situaci, v níž se rozličné úkony posvěcování života a člověka odehrávají podle zákonem řádně podložených vzorů. Zemědělská činnost je posvěcena přítomností Boží a prací člověka. "Země Izrael je posvěcena svým vztahem k Bohu. Dílo Boží je posvěceno člověkem, který pracuje na Boží příkaz, a skrze popisy a slovní rozlišení různých obětin." Podobně jsou v oddílu "Svátky" seřazeny, utříděny a pojmenovány cykly posvátného času, těsně související se strukturami posvátného prostoru. Totéž nalezneme ve všech ostatních oddílech. Vždy jde o to, aby se až do nejmenšího detailu určily rituální prostředky k posvěcení kosmického díla a společenského, rodinného a individuálního života, ale i prostředky k ochraně před poskvrněním a k jeho neutralizaci pomocí zvláštních očišťování. Možná lze přirovnat toto náboženské pojetí k náboženským představám a praktikám venkovských křesťanů, které se nazývají "kosmickým křesťanstvím" S tím rozdílem, že v Mišně probíhá dílo posvěcení výhradně díky Bohu a činům člověka, který plní Boží příkazy. Významné však je, že v Mišně (a samozřejmě v jejích doplňcích a komentářích) to vypadá, jakoby se Bůh - dosud Bůh dějin par excellence - nezajímal o aktuální dějiny svého lidu: spása mesiášského typuje prozatím nahrazena posvěcováním života pod vládou Zákona.
Je pokračováním Levitiku
Mišna je vlastně pokračováním a dovršením kněžského kodexu, jak byl formulován v Levitiku. To znamená, že věřící se jistým způsobem chovají jako kněží a lévijci; dodržují předpisy proti poskvrnění a doma se stravují jako ceremoniáři v chrámu. Rituální čistota, udržovaná za zdmi chrámu, odděluje věřící od ostatního obyvatelstva a zajišfuje jejich svatost. Chce-li židovský lid přežít, musí žít jako svatý lid, na svatém území, a napodobovat svatost Boží. Záměrem Mišny bylo sjednocení a posílení rabínství. V poslední instanci to znamenalo zajištění další existence judaismu, a tedy i integrity židovského lidu všude tam, kam byl rozprášen. Jak říká Jacob Neusner, na otázku "Co může člověk dělat?" Mišna odpovídá: "Člověk, podobně jako Bůh, uvádí svět do pohybu. Jestliže člověk chce, nic není nemožné. [...] Takto hodnotí Mišna postavení Izraele: poražený a bezradný, přesto však ve své zemi; bezmocný, přesto svatý; chybí mu jakékoli ústředí, kdekoli, zcela jistě už není v Jeruzalémě, a přesto je oddělen od národů."
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016