Až budou padat hvězdy Díl 2 - Nevěra - část 4.

Bylo mi to jasné. Jsem součástí Hynkova života, jak to chápe on. Ale já to chápu jinak. O tom ho ovšem přesvědčovat nebudu. Mohu se snad rovnat slunci a hvězdám na obloze? Snům, které sní muži o ženách?   Hynek chvíli zamyšleně bloumal po místnosti a pak se zeptal, zda by mi vadilo, kdy se chvíli natáhl a třeba si i zdřímnul. „Víš, řekl, „chtěl bych být večer plně při smyslech, protože musíme vyřešit něco, co se snad ani vyřešit nedá." „Proč ne?“ souhlasila jsem. Natáhl se, tak jak byl ustrojený na gauč, trochu si srovnal polštář pod hlavou, přikryl se ledabyla pokrývkou a zavřel oči. A já po chvíli zjistila, že Hynek leží na gauči a skutečně spí.

Sedím před zrcadlem a dívám se na sebe. K tomu popíjím kávu. V zrcadle se odráží vše, co je i není v místnosti. V něčem je to pořád stejné - obrácené odrazy skutečnosti. Není to tak i s láskou? Neodráží zrcadlo mého srdce jen to, co chce vidět? Té myšlenky se lekám. Posouvám potichu židli, abych viděla na spícího Hynka. Neudělala jsem někde chybu, když mne nevzal do svého skutečného světa a až odejdeme z tohoto domu, budu pro něho jen sen? Chápu, že si na něco tak zásadního netroufá, protože neví, co by dělal dál. A vím to já?

Hynku, ale já nemohu snít, musím pracovat, brzy mne čeká další studium a musím se sama uživit, když mne opustil manžel. Ty mne lákáš na ty své ostrovy. Na ty jsem se chytila už v létě. Ano, prodělala jsem změnu, která mi prospěla a pomohla překonat krizi, ale ty máš jiné povolání. Tvou výhodou je, že jsi muž, tvou nevýhodou je, že jsi inteligentní a poctivý člověk, který se raději nechá bít pro pravdu, než by žil pohodlně ze lží, jako mnozí ostatní. Možná, že právě proto hledáš to spočinutí, které ti vynahrazuje lásku a vděčnost. I já jsem ti za mnoho vděčná, ale kdybych ti to projevila, zacpal bys mi nejspíš dlaní ústa a upřel ne mne ten svůj pohled.

V místnosti se trochu setmělo a vypadalo to, že se dá do deště.

Hynku, drahý, už nyní vím, že si budu pamatovat všechno: jak jsi mi podával jablka, jak jsi naléval víno a jak jsi bral mou ruku do své. A pak samozřejmě i to ostatní, co teprve musím ve své fantazii znovu prožít, abych to správně pochopila a zařadila do klíčových momentů svého života. Někdy jsou to jen takové malichernosti, ale patří do času a prostoru lidského štěstí, ne jakéhosi filozofického pocitu. Při nich se chvěje srdce, otvírá duše ke sdílnosti, začíná akt lásky…

Spíš a já vím, že si budu pamatovat vše tak samozřejmě, jakoby se to mělo opakovat zítra, pozítří, za týden, měsíc, či rok. Ale tak to určitě nebude. Do oken se opřel vítr a zabubnoval déšť. Hynek otevřel oči a pak pohlédl na mne. Seděla jsem stále před zrcadlem, jakoby ta zrcadlící plocha byla klíčem k pochopení zásadní otázky: Co bude dál?

„Kde jsem?“ zeptal se trochu nejistě.

„Chceš kávu nebo čaj?“ odpověděla jsem věcně na jeho otázku.

Posadil se. „Dal bych si neslazený čaj a něco k tomu,“ řekl, když konečně vstal. Urovnal za sebou postel a narovnal i polštáře.

Postavila jsem konvici na vodu a připravila dva hrnky. Hynek se posadil ke stolu a pak prohlásil: „Je tady poněkud chladno, asi bych si měl vzít košili.“

„Máš ji v koupelně,“ odpověděla jsem a jala se dělat pořádek na stole v pokoji.

„Jsou to jen obyčejné věci, myslím to, co právě děláš, ale já vím, že na ně nikdy nezapomenu, Ilono,“ prohlásil ve dveřích koupelny. Zápasil s knoflíčky na rukávech a tvářil se jako člověk naplněný láskou, který vidí všechno v neobyčejných barvách a souvislostech, a přitom se snaží všechno si zapamatovat. Jakoby chtěl později skládat vzpomínky na všechny ty okamžiky, až láska vyprchá.

Neptala jsem se ho na žádné podrobnosti, ani na život, který vede. Nechce se mi o tom uvažovat. Je to přitom ale černý mrak, jenž mi leží na prsou a tísní mne. Nechtěla bych, aby si toho všiml, proto jsem raději přešla na problematiku automatických textů. Podíval se dlouze do prostoru, pak na mne a nakonec si zapálil cigaretu, jednu z těch mých. Zapálila jsem ji také a sedla si k němu.

„Bude ti to připadat nepravděpodobné,“ začal trochu opatrně.

„S tebou je všechno nepravděpodobné,“ zasmála jsem se. Hynek se napil čaje, ale jen proto, aby udělal dramatickou pauzu a také proto, aby napnul mou zvědavost.

„Vysvětlím ti to jednoduše. Dokáži se spojit se svým nadvědomím či podvědomím. Lidi to mate a myslí si, že to je podvod. Ale ty jsi četla můj deník a v těch textech jsou některé věci napsané automaticky.“

„Myslíš ty, které jsou tak trochu nesrozumitelné, přitom ale krásné?“

„Ano, nejspíš to jsou právě ty.“

„No já se zeptám jinak. Jsi šťastný?“

„Myslíš teď? Odpověděl na mou otázku a pozorně se na mne zadíval.

„Tak, vůbec…“

„Lidsky?" zatvářil se poněkud nechápavě.

„Ano.“

Nasál dlouze cigaretový kouř a pak ho vydechnul do prostoru.

„To je jak s tím kouřením. Chtěl bych žít jednodušeji, nemít spoustu problémů a starostí, ale to prostě nejde. Všichni jsme osudově zasazeni do určitého rámce dění. I ty.“

„Myslím si, že jsi dost neobyčejný člověk a přitom žiješ obyčejný život. Proto jsem se ptala, jestli to jde být šťastný.“

„Každý člověk je svým způsobem neobyčejný. Ty také. Verunko.“

Potěšilo mne, že mé jméno vždy vyslovuje s něhou a vážností. Avšak, vyhnul se odpovědi na mou přímou otázku. Možná byla příčina v něm samém. Kdysi jsem se setkala s člověkem, který uměl automatickou kresbu. Byl to léčitel. Učil mne to. Když jsem to zkoušela, měla jsem pocit, že mi tuhnou nohy.

Když jsem se s ním stýkala, měla jsem divné sny. Lidé o něm říkali, že je černý mág.

„To máš těžké,“ vytrhnul mě z mých úvah pojednou Hynek. „Jsou výjimeční jedinci, kteří mají výjimečné schopnosti. Ale štěstí jim to nepřináší. Štěstí je něco, co na tebe buď sedne, nebo tě to mine.

„Když jsem četla tvůj deník, překvapovala mne tvá smyslnost, způsob, jakým jsi to vyjadřoval. Nějak se mi to k tobě nehodilo."

Hynek se rozkašlal, zamáčknul do popelníku cigaretu a pak na mne pohlédl s nelíčeným údivem. „No promiň,“ pronesl a opět si mne důkladně prohlédl, ale ty jsi ztělesněná smyslnost sama. Způsob jak mluvíš, jak se nosíš, jak se chováš, dokonce jak se oblékáš. A vůbec, o čem myslíš, že život na zemi vlastně je? O lásce? To je jen předehra k tomu, co většinou následuje. O práci? Také ne, které zvíře – není-li nuceno - pracuje. Jenom člověk. O potřebě moci?“ To je jen další nepřirozený projev sexuálního pudu člověka. No, a když se dáš na studium nebo dokonce filozofii, tak v konci zjistíš, že je to jen únik z ústřední otázky – co je smyslem života?"

„No a co je podle tebe smyslem života“ zeptala jsem se mírně vyvedená z rovnováhy.

„Co by bylo?“ dal se do smíchu Hynek. To je otázka, kterou už řešili miliony lidí před námi. Já si však myslím, že odpověď je jednoduchá – život sám. To znamená narodit se, pokud možno dospět, dát život dalším jedincům svého druhu, postarat se, aby i oni dospěli, a pak zemřít, jinak by to nemohlo na zeměkouli fungovat.“

Nastalo ticho. Cítila jsem, že v tomto směru nechci s Hynkem polemizovat. Dívá se na svět očima člověka, který má blízko k přírodě, a to, že naše setkání není dílem rozumu, ale čehosi mimorozumového, jsem chápala i já. Asi má pravdu v tom, za vším stojí základní instikt zachování života - sexualita.

Hynek vylovil z mé krabičky další gigaretu, zapálil si a pak se slovy – „promiň, já když mluvím, tak nemyslím“ – nabídl i mně a já neodmítla. Soustředil se očividně na jednu věc a nakonec se otázal:

„Podívej, kdo z nás dvou zorganizoval tohle setkání?“

„Já,“ řekla jsem naoko provinile a tušila, že nyní chce o tom mluvit.

„Správně. Chtěla jsi vědět, zda naše setkání a to ostatní bylo jen náhodné, nebo to mělo větší, hlubší smysl.

„A mělo?“ zeptala jsem se.

„To ti nejsem schopen říct. Ale řeknu ti něco jiného. Dlouho jsem o tom přemýšlel. V životě můžeš udělat jen jedno zásadní rozhodnutí – poslat někoho, tedy své dítě, vědomě do života. To ostatní se stejně stane i bez tvého přispění. Myslím si, že zbytečně mnoho přemýšlíš. Tohle setkání je něco jako obraz, který společně malujeme. Může být hezké, barevné, veselé, vzrušující, nebo strávíme většinu času přemýšlením a hovory o tom, zda a jak začít. Ale já rád řeším věci odzadu. To, že jsme se sešli, ještě nic neznamená, myslím tedy citově, protože to naše setkání je tak či tak pracovní. Mě zajímá zadní hranice – až kam jsme schopni v tom vzájemném sbližování zajít.

„Máš na mysli, zda se spolu vyspíme?“

„Tak jsem to sice neřekl, ale je to ta klíčová otázka.“

„A musím odpověděť hned?“

„Nemusíš…“

Hynek uchopil svůj hrnek čaje a dlouze se napil. „Na takovou otázku nemusíš odpovědět nikdy,“ prohlásil s neochvějnou jistotou a dodal: „Už skoro není vidět, milostivá. Co bude další číslo programu?“

Vzal mne za obě ruce a přitáhl k sobě.

Měla jsem pocit, že v jeho očích se zaleskly hvězdy, ale možná mu jen slzely oči od cigaretového kouře.

„Uklidíme na stole a já nachystám něco k večeři. Chtěla bych, aby tento večer byl v mém i tvém životě výjimečný.“

„Tak to nemusíš nic chystat, stačí, když zapálíš svíčky nebo rozděláš oheň v tom krbu, a pak si sedneš naproti mně. A budeme si jen hledět do očí.“

„Kdybys to nebyl zrovna ty, kdo mne napomínal, že láska prochází žaludkem,“ podařilo se mi konečně tak nějak volněji a nenuceně něco pronést.

„Máš pravdu… jako obvykle, Verunko. Stejně jsem ale zvědavý, jak dnešní večer dopadne.“

„Vydrž, to je velké překvapení…“

Hynek se narovnal na židli a pak poznamenal: „Jasně, už se těším."

„A jak moc se těšíš?“ nedalo mi to.

„Chceš to slyšet od neznámého básníka?“

„Ano, moc.“

Hynek se zamyslel a chvíli něco psal do poznámkového bloku. Pak se zhluboka nadechnul a řekl jen: „Poslouchej!“

Jak na svou lásku, co jsem měl

Jak na své květy pozdní

Já zpívat tobě vždycky chtěl

Však byl jsem skřítek vodní.

Teď když jsem prvně oněměl

A ty jsi měla snění

Já větší krásu neviděl

Můj stud se v úžas mění.

 

„Tak nevím,“ vydechla jsem, „zda je to pocta nebo nějaká skrytá narážka.“

„Tak nevím,“ prohlásil Hynek, „kdy se to konečně rozhodneš zjistit.“

 

Blížil se večer a já jsem měla opravdu něco připraveného, co Hynek nemohl tušit. A jak se tak povaloval po židli a díval se, co připravuji, měl výraz bezstarostného playboye. Docela mě potěšilo, že je tak uvolněný, a považovala jsem to za svou zásluhu. Krájela jsem rohlíky, a ta malá kolečka zdobila vším, co jsem našla v lednici – sýrem, šunkou, rajčaty, hráškem. Snažila jsem se, aby mé výtvory byly pěkně barevné.

„Co to bude?“ zeptal se.

„Hraju si, jak vidíš.“

„To máš pravdu, ty si pořád hraješ,“ řekl a zadíval se z okna.

Pomalu se stmívalo a já si říkala, že každá taková chvíle je vzácná. Poskládám si je do mozaiky a budu z nich žít, dlouho žít. Chvíle s Hynkem jsou neopakovatelné a zvláštní. Má ohromnou fantazii a jeho nálady jsou jemně řečeno proměnlivé. A přesto mně to nevadí, protože mne to udržuje ve stálém, i když jen v mírném napětí.

Dokončila jsem ty miniaturky, poskládala na talíř a dala na stůl.

„Hynku, ne, abys je začal pojídat. Počkáš, až řeknu.“

„Až řekneš co?“ ohradil se Hynek a opět jsem cítila, že mě provokuje.

„Mám obavy, že už nemáme víno.“

„Zbytečné obavy,“ mávnul ze široka rukou a vstal, "mám v autě ještě tři láhve.“

"Já mám strach," přiznala jsem se zcela bezděky.

„Tak je přines,“ padlo rozhodnutí z mé strany.

Když odešel, rozvítila jsem svíčky, postavila na stůl skleničky a před krbem jsem rozložila poštářky.

„Co to děláš?“ zeptal se hned poté, co se objevil ve dveřích s láhvemi vína.

„Zapal v krbu.“

„Rozkaz, paní šéfová,“ prohlásil, když postavil víno na stůl. Sebral ze stolu krabičku zápalek a hnal se ke krbu. Zřejmě to nedělal poprvé, protože oheň krásně vzplanul.

„Tak, teď si sedneme na polštářky a budeme se dívat spolu do ohně,“ oznámila jsem mu melodickým hlasem, protože v jeho očích se zračily zřejmé rozpaky.

„To budem sedět na zemi?“ zeptal se téměř zděšeně.

"A jak sis to představoval?"

„No, složíme ten gauč, dáme před něj zpátky ten stoleček, na něj postavíme sklenky a víno, ty tvé jednohubky a budem hledět do ohně. Já na zemi sedět neumím, a když, tak mě začne bolet v zádech.“

„Tak to si můžem povídat rovnou v posteli,“ zareagovala jsem poněkud podrážděně.

„Jistě, ale v posteli zase neumím jíst ani pít,“ bránil se Hynek.

„Napadlo tě někdy, že oheň má spoustu barev?“ pokračovala jsem v rozhodnutí prosadit si svou představu posezení u krbu.

Podíval se na mne. „Je hezké se ti dávat do očí, když se v nich odráží ten oheň. Jenže já už nejsem žádný mladík a vůbec…“

© Maura, 02/2011

Autor: Irena Aghová | sobota 19.2.2011 11:38 | karma článku: 22,45 | přečteno: 1020x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...