Sedm mudrců: Moudrost druhá - Poslouchej zákony
Není to tak jednoduché, jak si mnozí lidé myslí ...
...a kdybychom věděli, jakým metrem jsou měřeny ve skutečnosti naše činy, tak bychom možná trochu brzdili ve svých projevech, slovech a skutcích. Ty zákony, které od věků řídí Život a kterých si tak považovali lidé ve starých i prastarých civilizacích, jsou nám nyní známy jako DESATERO a jsou spojovány s židovským učením. Ale myslím, že mohou být směle spojovány se vznikem lidské civilizace a lidé si určitě i tehdy uvědomovali určité hodnoty a pěstovali své poznatky, které se později rozšiřovaly o další zkušenosti s nahodilostmi i zákonitostmi spojených s prostorem a časem. Dávali jim různé podoby, jména, stavěli je do hiearchií, a tak se učili poznávat opakující se jevy, které se opakovaly bezprostředně po nějakém činu či události, a tak všechno v jejich mysli zaujalo nějaký jimi určený řád. Jistě, že bezprostředním důvodem byla sebezáchova a zachování společenství.
Vyvolává strach úctu?
Člověk je možná jediný tvor, který si plně uvědomuje svou smrtelnost. A z dob, kdy lidé žili ve společenstvích, pohřbívali své mrtvé s úctou a bázní a dokonce i vytvořili rituály, které měly zabránit, aby se k mrtvému nepřibližovali démoni. Stavěli u hrobek důmyslné labyrinty. A obrazce labyrintů můžeme spatřit ještě ve starých chrámech a dokonce i v kostelech. Hovoří se o nich u Hómera a v současné době jsou dokonce využívány pro léčení zhroucených lidí. Zákon smrti je nepřekročitelný. A tak lidé musí tomuto zákonu naslouchat a ctít ho. Zmrtvýchvstání je velké mysterium, které prolamuje neúprosnost hranic života a setkáváme se s ním v souvislostech příslibu vzkříšení v biblických textech. Ale my jsme zvyklí měřít svými pozemskými měřítky a metafyzika je již zapomenutá a možná i zavržená. Ale lidstvo přesto příliš neuspělo v prolomení hranic mezi životem a jeho koncem a kdo ví, zda o to usiluje.
Příroda je neúprosná
Procesy, které se dějí v přírodě jsou znázorněny vzorci a poučkami, které lidé na své cestě ve zkoumání zákonitostí dějů, vytvořili. Je to poznání, které zjednodušilo život, neboť vede k ochraně lidského žívota a zdraví například v nakládání s potravinami anebo s vodou. V požívání rostlin i masa z různých živočichů. A tak vznikaly první herbáře, které oddělily rostlinstvo na to, které pomáhá a na to, které škodí a i škodlivé a smrtelně jedovaté rostliny i jed, který produkují živočichové, byli využívány podle potřeb. Například sušený škorpión byl rozemlet na prášek a používán jako anestetikum. Nebo nejjedovatější rostlina, oměj šalamounek, byla používána, po zpracování, k popravám zločinců ještě ve středověku. A přesto lidé tuto krásnou a nebezpečnou rostlinku pěstují na svých zahrádkách a nechrání před ní děti, které jsou nejčastějšími obětmi jejího jedu. Lidé ji pěstují pro její krásu a zapomínají, jak je nebezpečná. Naučili se z ní vyrábět účinné léky, ale nenaučili se naslouchat zkušenostem, které lidé od věků zapisovali do starých knih.
Naslouchat zákonům ...
Naslouchat zákonům znamená ochraňovat život v celém jeho rozměru a současně i správně řídit své činy a skutky, aby byl svět bezpečný nejen pro ty, které milujeme, protože lidé mohou přežít bezpečně jen ve společenství, které udržují svými pravidly. Některá pravidla jsou vynutitelná pro ochranu před nebezpečným chováním anebo pro ochranu před pohromami, některá dobrovolná, kterým říkáme prostá slušnost a ty se vymáhají ze všeho nejhůře. A tak si myslím, že se lidstvo v podstatě nemění. Je stále co objevovat, zdokonalovat, přestupovat a je stále mnoho způsobů, jak se ohrožovat a skrytě líčít pasti a pastičky, které však se často vrátí ke svému strůjci jako i zlé a nenávistné myšlenky se vracejí tomu, kdo je do světa vyslal. Moderní člověk se tomu usmívá a říká tomu pověra. Vždyť je na světě stále tolik bezpráví, nespravedlnosti, zloby, nenávisti a touhy po moci, která chce získat co nejvíc výhod pro sebe. A lidé nevidí, jak pracuje spravedlnost a na jakou stranu se staví a proto si myslí, že to nefunguje. Nejsem si tím tak jistá a spíš věřím přirozené rovnováze, která si nakonec zjedná svůj pořádek. A je jedno, zda si myslíme, že jde o Boha nebo to vychází z přírody. Pořádek prostě musí být, i když se nám zdá, že z míst, odkud vychází, vládne chaos. Poznání zákonů, o kterých zřejmě mluví moudrost, je i pro moderní společnost důležitá, zvlášť když se řídí, jak tvrdí, rozumem. Ono to někdy dokáže překvapit, že se najednou stane něco, co si člověk neumí vysvětlit. Říká tomu - smůla. o)
Tak to je všechno, co mě napadlo u druhé moudrosti.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016