České osudy: Josef Tvrdý
Josef Tvrdý v atmosféře filozofie mezi dvěma světovými válkami
Drtina ho upoutal „vášnivým zaujetím pro myšlenku humanismu“, u Čády „nedovedl pochopit, jak muž takového filozofického rozhledu mohl ulpět na protireformačním katolicismu“, u Krejčího vyzdvihoval „kritičnost a přímost“.
... Josef Tvrdý a vlivy na jeho myšlení
Masaryk mu byl osobností, s níž se musí „vypořádat každý mladý český filozof“. Oblíbil si i dánského filozofa Haralda Höffdinga. Jeho práce o náboženství, říká, ukazují, jak v náboženské otázce „spojit Masaryka s Krejčím, případně jít za oba“.
... první práce
V l. 1901–14 učil na Matičním gymnáziu ve Vyškově (kde byl také činný v Pokrokové straně a Sokole). Publikovat začal doslovem k Smetanovým Pamětem kněze z církve vyobcovaného (1901). V článcích s psychologickou tematikou hájil Krejčího „psychofyzický paralelismus“, který později odmítl jako překonaný. Studií v ČM 1912 představil čtenářům francouzského filozofa J. M. Guyaua jako „jednoho z nejzajímavějších pocomtovských filozofů“.
O umění
Zvláštní kapitolu v T. předválečné odborné činnosti tvoří jeho práce Vyškovská keramika a její vývoj, Slavkov a jeho výroba keramická, Lidová majolika ve Ždánicích, Die Anfänge der Habaner-Keramik in Mähren, Figurale Tonplastik aus Mähren.
První světová válka
Válečná léta prožil jako důstojník zdravotní služby u těžkého dělostřelectva. Od r. 1918 učil na II. státním gymnáziu v Brně (kam byl přeložen už v r. 1914). Hodně pozornosti v poválečných letech věnoval opět práci v realistickému hnutí. Tušil v něm něm kulturní a politický proud, který v nových podmínkách („představujících jen zlomek toho, co naši přední buditelé vyslovili jako ideál“) navazuje na Masarykovy předválečné politické aktivity.
Vztah k revoluci
V letech 1920–25 přispíval do Realistické stráže a Realistického obzoru. S revolucí, jako „pronikavou změnou v organizaci společnosti“ v zásadě souhlasil, přál si však, aby se „vyšší demokratismus a společenský řád“ prosazovaly spíše nerevoluční cestou, rozvojem hospodářství, kultury a mravnosti.
Akademická cesta
V listopadu 1920 získal na UK doktorát filozofie a v květnu 1922 se habilitoval z filozofie na FF MU spisem "Filosofie náboženství". Když se I. A. Bláhovi a O. Chlupovi nepodařilo v Brně prosadit Tvrdého profesuru, přijal Tvrdý v r. 1927 pozvání na Filosofické fakulty KU v Bratislavě, kde byl hned jmenován mimořádným a v r. 1930 řádným profesorem systematické filozofie, ve školním roce 1932–33 byl děkanem Filozofické faklulty. Stal se členem Učené společnosti Šafaříkovy a přispíval do její revue Bratislava. Ve Sborníku prací bratislavské Filozofické fakulty vyšly i jeho "Teorie pravdy". Spolu s dalšími českými učiteli na KU výrazně přispěl k výchově nové slovenské inteligence.
Působení v Brně
Zároveň působil i v Brně: jako soukromý docent přednášel na Filozofické fakultě, v letech 1931–39 řídil Státní pedagogickou akademii, byl činný v Osvětové besedě, Jednotě filozofické aj. Často se obracel k učitelům a středoškolským profesorům. Pedagogická činnost ho přivedla i k napsání "Úvodu do filosofie" , "Myšlenkového vývoje evropského lidstva", "Logiky". Zúčastnil se světových filozofických kongresů v Oxfordu (1930), Praze (1934) a Paříži (1938). Stal se řádným členem ČAVU, dopisujícím členem KČSN a členem Československé národní rady badatelské. Po vynuceném odchodu z Bratislavy byla jeho profesura přenesena na Filosofickou fakultu Masarykovy university, kde mu také J. L. Fischer nabídl společné vedení filozofického semináře. Zabýval se zejména problematikou humanismu a tzv. racionální indukce. Jeho práci ukončilo v prosinci 1941 jeho zatčení gestapem a brzy nato smrt v koncentračním táboře ...
Tvrdého filozofické myšlení
Monopluralismus
Uvažoval o tom, zda svět, v němž žijeme a jehož jsme součástí, je jednotný, nebo se skládá z nějakých „samostatných center“. Domníval se, že obě krajní stanoviska jsou nepřijatelná (krajní pluralismus vede k indeterminismu). Každý individuální prvek světového dějství má své stránky a odlišuje se od druhých. Svět je jednotou v rozmanitosti, je vnitřně diferencovaným celkem. Tímto „monopluralismem“ si Tvrdý připravil i příklon k teorii emergentního vývoje, kterou v "Nové filosofii" označil za zatím nejlepší odpověď na filozofické nesnáze dosavadních vývojových teorií.
... emergenisté
Poznatek anglických emergentistů, že emergenci (vynořování nových kvalit) nelze v pravém slova smyslu předvídat, nevysvětloval odkazy na záhadné duchovní síly, ale úvahou o strukturálním determinismu. Kvality vynořující se náhle v procesu vývoje jako něco nového jsou dány vzájemnou souvislostí komponent struktury.
Tvrdý tím pokročil za obvyklé pozitivistické kvantitativní pojetí evolučního vývoje a mechanické kauzality a podílel se na formování českého strukturalistického myšlení. Jeho řešení otázky vztahu těla a ducha (hmoty a vědomí) vychází z přesvědčení, že "duševno tvoří specifickou skutečnostní vrstvu se svými zákonitostmi, že však nelze přiznat duševnu existenci nezávislou na hmotě (těle)". Potíže dualistických koncepcí a některé zkušenosti z experimentální psychologie vedly Tvrdého k pojetí duševna nikoli jako svébytné substance, nýbrž zvláštního druhu energie a v tom se odvolával i na Whiteheada. Už anorganická hmota může obsahovat zárodky toho, co se později vyvíjí jako duševní energie, „co bychom mohli nazvat duchovními prvky“; jejich syntézou by mohla vzniknout i „vědomá duševní energie“.
Tvrdý ve světle pozitivismu
T. překračuje dosavadní českou podobu pozitivismu, ovšem směrem, který v podstatě nebyl protikladný rozporuplným a nerealizovaným snahám F. Krejčího. S domácí pozitivistickou tradicí zůstal spjat také důrazem na její demokratismus a sociální angažovanost, na světonázorovou dimenzi filozofie. Tvrdý vedle noetiky a metafyziky vysoko oceňoval i význam etiky jako filozofické discipliny, kterou pokládal za východisko ovlivňování a kultivace národního vědomí.
Jeho osud
Tvrdý bydlel na ulici Lipová 8 Brno .V prosinci 1941 byl zatčen gestapem a po krátkém věznění v Kounicových kolejích převezen do koncentračního tábora v Mauthausenu, kde pod číslem 1218 vězněn v bloku 15, "Stube" B. Podle úmrtního oznámení číslo 1988/1942 zemřel v Mauthausenu II ve 14.35 hodin dne 13. 3. 1942. Jeho jméno je uvedeno na pamětní desce vědců a učitelů vysokých škol v Brně, umučených v koncentračním táboře Mauthausen v letech 1942–1945.
Bibliografie: Filosofie náboženství, 1921; Vývoj filosofického myšlení evropského, 1923; Světový názor moderního Čecha, 1925; Problém skutečnosti u Davida Huma a jeho význam v dějinách filosofie, 1925; Moderní proudy ve filosofii, 1925; Úvod do filosofie, 1926, 2. přeprac. vyd. (Systematický úvod do filosofie), 1938, 3. vyd. 1947; Filozofia a ĺudské poznanie, 1926; Masarykovo mládí a činnost učitelská, 1927; Teorie pravdy, 1929; Sovremena čechoslovačka filosofia, Skoplje 1931; Nová filosofie. Analysa dnešní filosofické situace, 1932; Průvodce dějinami evropské filosofie, 1932, 2. vyd. 1947; Masarykova filosofie, 1935; W. M. Kozlowski, 1937; Logika, 1937; J. P. Vychodil, 1940; Názory o hrdinství v životě společenském, 1940; Nová renaissance, 1942; Humanita a její problémy, in J. Gabriel: Filozofie J. T., 1982. Sborníky: Volně stoupající představy, Program gymnázia ve Vyškově, 1908; Jest Tyršova filosofie positivismem? Tyršův sborník, 1920; Tyršova filosofie, Tyršův sborník, 1922; Vlivy positivistické a Brentanovy na Masarykovy myšlenky o dějinách filosofie, Masarykův sborník, 1924–25; O poměru náboženství a církve, Poměr pokrokového člověka ke katolicismu, 1927; Česká filosofie za posledních deset let, Katalog k Výstavě soudobé kultury, 1928; Krejčího dělení filosofických směrů, Sb. ku poctě F. Krejčího, 1929; Masarykův hlavní problém noetický, Vůdce generací, 1930–31; La verité personelle et ses relations avec la verité impersonelle, Sb. na počest Losského, 1932; Soudobá filosofie polská, Dnešní filosofie u jižních Slovanů, Současná filosofie u Slovanů, ed. F. Pelikán, 1932; Dítě a světový názor, Program sjezdu pro výzkum dítěte, 1933; Slovenská filosofie a československý problém, Sb. I. Dererovi k padesátinám, 1934; Descartes a Spinoza, Tvůrcové dějin III, 1935; Masaryk als Philosoph, La bibliographie de T. G. M., ed. B. Jakovenko, 1935; Masaryk a slovenské školstvo, Pamätnik slovenského školstva, 1935. Čas. přísp.: Kontrast. Studie psychologická, ČM 1904; Asociace citů, ČM 1905; O temperamentech, ČM 1909; Jean Marie Guyau. Nástin jeho filosofie, ČM 1912; Problém geniality, Nové Atheneum 1921; Problém metafysiky, ČM 1922; K diskusi o Masarykovi, Moravská revue 1923; Kantův temperament, ČM 1924; Drtina filosof,Subjektivní pravda, ND 1925; Masaryk o demokracii, Morava 1925; Pojem existence a pravdy u Spinozy, ČM 1927; Poměr vědy a filosofie a jeho význam pro pedagogiku, Školské reformy 1927–28; Problém dějin filosofie, Vztah Dobrovského k filosofii, Bratislava (B) 1930; Forma teleologického poznání, Sociální problémy (SP) 1931; Teleologie jako forma vědeckého poznání, SP 1932; Pavel Hečko a jeho národní pravda, B 1932; Josef Král, Nové obzory 1932; Na obranu Herderovu, Nové Čechy 1934;Filosofický význam celistvosti, Tvořivá škola 1936–37; IX. mezinárodní kongres filosofie v Paříži, B 1937; Descartes a filosofické myšlení československé, ČM 1937; Problém totality ve výchově československé, Věstník pedagogický 1937; Filosofie dějin, Tvořivá škola 1937–38; Kritický finalismus, ČM 1938; Komenského filosofie, Komenský 1938; Bláhova etika, SR 1939; Úkol filosofie, VaŽ 1939; Komenský, renesanční filosof a pedagog, Věstník pedagogický, 1941; Indukce a její význam, ČM 1947;Komenský a Descartes, Archiv pro bádání o životě a díle J. A. Komenského, 1959; Školské reformy, Školská správa, Realistická stráž, Realistický obzor. Edice: Výbor ze spisů T. G. Masaryka, 1930.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016