Rodina: Nemoc zvaná Alzheimer
Ale jak se bude řešit z jiných hledisek ....
Alzheimerova choroba není zdaleka pouze nemocí stáří a myslím, že s jejím léčením si neví medicína na celém světě rady, tedy aby se člověk vlivem léčby uzdravil. Nejbližší lidé nemocného jsou vystaveni traumatizujícím zážitkům, protože musí být připraveni na to, že je nemocný brzy nebude poznávat, že bude na úrovni malého dítěte. Že bude často plakat anebo zůstane netečný, a to je velký citový nápor. A jistě, že si někdo řekne - nikdy se neuzdraví a já ztrácím čas, mám problémy v práci, protože často nejsem schopen, schopna, zajistit celodenní péči a kdybych zvolil ústavní léčbu, pokud taková ovšem existuje, stejně by mi to nedalo, abych tam neběhal a měl úzkostné pocity z každé návštěvy. Ale takové myšlenky může mít i ten, jehož partner dlouhý čas trpí jinou nevyléčitelnou chorobou, má bolesti a potřebuje péči, kterou mu nemusí rodina umět poskytnout, protože dost dobře nezná průběh nemoci, neví často, jak se zachovat a podobně. Jsou lidé, že když si ještě uvědomují svou nemoc a stav a mají jasné vědomí, že se na rozvodu domluví. Nechtějí vázat svého partnera, přejí mu, aby si našel šťastnější způsob života anebo v tom hraje roli ještě jiný důvod, rozdělení majetku a řešení výchovy dětí, aby potom nenastaly problémy s pozůstalostí. Podle mého názoru má každý právo na své řešení a není třeba ho odsuzovat a pokládat ho za egoistu, protože každý člověk má jen jistou míru výdrže, soucitu a morálního postoje ke svému bližnímu. A také právo se svobodně rozhodnout a zajistit nemocnému důstojné dožití v příslušném zařízení, pokud je možné a dosažitelné.
Chybí nám dostatečné pochopení umírání a smrti
Zdraví lidé nepřemýšlí nad těmito otázkami a když je taková situace potká, cítí se zaskočeni. Změní to totiž jejich navyklý životní řád a pořádek a nemoc bližního od nich vyžaduje mnohé oběti. Najednou se jejich obzor zúží na nejnutnější výkony, aby měli co nejvíce času se věnovat trpícímu. Neboť mu musí posloužit ve všech ohledech a ještě být svědky velkého utrpení a chátrání, což je pro zdravého člověka traumatizující zážitek. Prochází se svým bližním cestou, odkud se vrátí jen jeden zase zpět a možná, že tu jsou i obavy, že kdyby tak nečinil, že se budou dostavovat výčitky svědomí a lítost, že neučinil všechno, co mohl, aby usnadnil tomu druhému poslední měsíce, týdny i dny života. Je to otázka vztahu k životu a k umírání, otázka lásky a poděkování za roky, které spolu trávili bok po boku. V neposlední řadě je to i morální záležitost, kterou se lidé hodně trápí, i kdyby to udělali úplně jinak, ale nechtějí překročit hranice svých vlastních hodnot, které v životě přijali a kterými se řídili.
Myslím, že by se měl každý zachovat podle svých možností a schopností, současně by nikdo neměl nikoho odsuzovat za to, že nevydrží pečovat a vzdá to. Autor článku to odůvodnil tím, že vlastně v době, kdy nemocný ztratí pojem o světě, že je druhý, pokud se tak rozhodne, oprávněn se s ním rozvést, protože nemocný vlastně už pro námi vnímaný svět neexistuje, je ztracen v tom svém, kterému nikdo z ostatních nerozumí. Je to velká otázka pro každého člověka, je to otázka lásky, úcty, svobody a konečně i toho, k čemu se naše evropská kultura zatím nevyslovila - uznaného majestátu smrti.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016