Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Martin a Liliana - část 11.

Liliana slouží lidem a hledá v jejich výpovědí odpovědi na své vlastní otázky. Kde najdu radost, kde svobodu prožívání života? Kdy zmizí ta neustálá tíseň a strach, to neustálé tušení neštěstí, které by mne mohlo náhle potkat? Kdo mi to jen udělal ...

Lilana má mladou klientku. Už delší dobu se spolu setkávají. I když se snaží se odosobnit od jejího utrpení, zloby a nenávisti, přesto cítí něco podobného.

Štěpánce je teprve sedmnáct let, ale má už velký kus života prožitý. Sezení má nařízené, proto se chová provokativně a drze.

„Tak Štěpánko, daly jsme si nějaké úkoly. Tak povídej, jak se je daří plnit.“

Výsměšně se na ni podívala.

„Tak mluv, Štěpánko.“

Hodila ji na stůl svůj deník. Liliana ho vzala bez mrknutí oka do ruky a listovala.

„Stejně je to na nic,“ prohodila.

„Co myslíš?“ řekla Liliana klidně a zvedla k ní oči.

„Je to ztráta času.“

„Jsem poslední možnost, aby tě neposlali do pasťáku.“

„Spasitelka?“ zasmála se.

„Ne. A nemysli si, že je mi tě líto. Je to jen má práce.“

Věděla, že ji raní, ublíží, urazí.

„No jo, všichni by mně nejraději zatratili do pekel, i vy.“

Podívala se na ni. V jejich očích byla výzva – měj mne alespoň ty ráda.

Četla ty truchlivé zápisky a nedala na sobě znát žádné pohnutí, i když by moc ráda řekla něco pěkného.

„Máte pěkný účes,“ řekla ji.

„Taky bys měla takový, kdybys na sebe dbala.“

„Já nikdy nebudu dáma.“

„Proč myslíš? Můžeš hned začít.“

„To je tak jednoduché?“

„Ne, není. Ale chce to vůli. Třeba se nepovalovat po hospodách, ale jít domů, k rodičům.“

„Jo? To se vám řekne. Otčím by mě zase zmlátil, sotva bych řekla – dobrý večer.“

„Dávají ti peníze?“

„Jo, deset tisíc na měsíc.“

„A to ty utratíš?“

„To je hotový.“

„A co škola?“

„Jo, dobrý. Zlepšila jsem se. Letos asi nepropadnu.“

„A od drog se držíš?“

„Jo. Tady to mám napsaný. I od doktora. Nic mi nenašli.“

Liliana zavřela sešit a podala ji ho.

„Máš  ještě něco?“

„No, přemýšlela jsem. Asi bych chtěla zpívat.“

„Dostala jsi nabídku?“

„Dostala. Tady.“

„A co je to za kapelu?“

„Normální. To vy neposloucháte.“

Liliana by udělala všechno, co je v jejích možnostech. Ale ví, že Štěpánka lže a snaží se vykroutit.

„Tak mi něco zazpívej.“

Zarazila se. Dívá se na ni a pak klopí oči.

„Štěpánko, ještě máme čtyři sezení. Pak se rozloučíme. Koukej toho využít a přestaň lhát.“

Liliana ví, že ji na normální cestu už nepomůže. Dívá se na její zjizvená zápěstí. Hádala by ji o pět let víc. Jak má unavenou tvář, oči bez lesku a život bez budoucnosti. Ví, že ji nikdo nepomůže.

„Tak, sezení je u konce.“

Liliana vstala, ale  Štěpánka sedí a dívá se na ni.

„Tak co je?“ řekne Liliana skoro něžně.

„Nemám kam jít,“ řekne Štěpánka, „na ulici nechci. Nevíte, kde bych mohla přespat?“

Dívá se na ni prosebně, ale Liliana ví, že kdyby ji pozvala k sobě, za pár dní najde vykradený byt.

„Já nevím, vrať se domů. To je jediná možnost.“

Štěpánka vstáváí a jde ke dveřím. Pach jejího těla naplňuje místnost k nesnesení. Zavírá dveře za sebou a Liliana hned otvírá okno.

Stmívá se. Přijíždí k domu a otevírá ovladačem bránu. Vjíždí do garáže a zavírá za sebou. Je jí velice těžko. Ale prášky už nechce. Třeba to zkusí s jógou. A nebo s prací. Musí to vydržet. Osprchuje se, ale stále cítí ten pach. Pak si vezme župan, upraví si vlasy a  sedne si do křesla. Martine, pomyslí si. Zavře oči. Všechno se jí před očima rozplývá a  najednou se objevuje zcela zřetelně jeho tvář. Usmívá se. Těžknou ji víčka a konečně příchází osvobozující dřímota. Těžký den? Jeden jako druhý. A už to nebude jiné. Probudí se kolem třetí hodiny a zapne počítač. Znovu si zadá do vyhledavače jeho jméno a čte podrobněji články, které se vztahují přímo k němu. Anebo které psal on sám. Cítí stesk. Pod jedním jeho článkem je diskuse. Přihlásí se k diskusi a napíše svůj názor. Podepíše se – Liliana Galová. Spokojeně vypíná počítač a jde si zase lehnout.  Ráno ji probudil déšť, který šuměl ve stromě. Probudila se spokojená a dobře vyspaná. Zapnula počítač. Ejhle – někdo ji píše. Nevěří vlastním očím, chvěje se od hlavy až k patě.

Drahá Lili,

úplnou náhodou jsem zjistil, že jsi se zapojila do diskuse pod mým článkem. Naštěstí jsi napsala svůj e-mail. Děkuji ti za to. Hlavně jsem rád, že jsi se ozvala. Byl jsem hodně překvapený tvým odjezdem. Rád bych se s tebou setkal, promluvil si. Kdy máš čas? Přijedu za tebou, ať jsi kdekoliv.

Martin

 

Už, už chtěla odepsat, ale pak si to rozmyslela. Musí to rozhodně nechat pořádně uzrát. Sama v sobě. Ještě není asi vhodná doba. Ale neměla by ho nechat čekat. Musí něco odpovědět.

Milý Martine,

jsem ráda, že jsi mi napsal. Neměla jsem na tebe žádný kontakt. Využila jsem té možnosti  se ozvat, ale bez velké naděje, že na to přijdeš.  Nyní vím, že máme spojení. Necítím se nejlépe, proto bych ráda setkání odložila. Jistě to pochopíš. Ale ve vhodnou dobu Ti napíši.

Liliana

Několikrát četla těch pár řádků, než stiskla – odeslat. Pak vstala a šla si uvařit kávu. Vrátila se a zjistila, že ji odepsal.

Lili,

od čeho jsou přátelé a lidi, kteří Tě milují, aby při Tobě stáli, když je Ti úzko? Cítím tvou tíseň z těch pár slov, co jsi mi napsala. Chápu tě. Když jsi odjela, má milá, tak jsem byl velice nešťastný. Bál jsem se, že jsem Tě něčím odradil. Ale došlo mi mnoho věcí. Nejsem takový hlupák, abych nepoznal, že jsi se necítila připravená na vztah. Ale já, drahá Lili, já jsem připraven být pro Tebe vším. Prosím tě, dej mi hned teď datum a čas, já za Tebou přijedu. Moc rád. Lili, chybí mi Tvá vůně, Tvůj pohled, Tvé úsměvy. Prosím, ihned odepiš.

M.

Liliana čte a oči se ji plní slzami.

Martine,

dnes o půl sedmé. Divadlo na Louce. Budu tam na tebe čekat.

Lili

 

Odešle zprávu a čeká. Za chvíli přichází odpověď.

Ano.

M.

 

Už nechce ani hodnotit, jestli je připravená nebo není se s ním setkat. Celý den byla jak na trní. Co si oblékne? Jak se učeše? Zkoumá tvář, jestli ji nepřibyla nějaká vráska. Ani její klienti ji nepoznávají. Pracovnou zaznívá smích i někdy v slzách. Poprvé zjišťuje, jak je důležátá veselost i při tak smutné práci, jakou vykonává. Odpoledne se vleče čas, už aby byla doma. Poslední úpravy a pak sedne do auta a uhání ulicemi k divadlu. Hodiny se blíží k půl sedmé. Zastavuje opodál a už ho vidí. Její prsty sevřou volant a pak ještě jeden letmý pohled do zrcátka. Vystupuje.

„Martine,“ zavolá na něho. Běží k ní a jejich těla do sebe narazí. Cítí jeho objetí i polibky.

„Ty tulačko po hvězdách.“

Liliana se směje. Zavěsí se do něho.

„Tak kam půjdeme?“ zeptal se Martin.

„Třeba jen tak, nechce se mi někde sedět. Je tak krásný večer.“

„Je to skoro jako zázrak. Nejdřív jsem si myslel, že se už neuvidíme. Pak jsem tě hledal na internetu, jestli jsi něco nového nenapsala. Možná, že bych taky něco přidal do diskuse,“ zasmál se a sevřl ji loket.

„Podívej se, vyšel půlměsíc,“ řekla a ukázala na oblohu.

„To jsi celá ty. Romantika tě neopouští.“

Byla ráda, že se jí za celý krásný večer ani jednou nezeptal, jestli by nemohli jít k ní. Vážila si toho. A přikímala jeho letmá pohlazení i pohledy.

„Nikdy bych nevěřil, že mne ještě jednou potká takové bláznivé štěstí,“ šeptá ji do ucha a přitom tiskne rty na tvář.

„A už je deset hodin. Asi bych měl jet domů, zítra mám stání a musím se vyspat.“

„A máš tu auto?“

„Auto? Ne, přijel jsem metrem.“

„Tak já tě zavezu.“

„No, to bych po tobě nemohl žádat. Je to až na konci Prahy. Přestěhoval jsem se. Už nebydlím ve městě.“

„A co tě k tomu vedlo?“

„Změna života.“

„A šťastná změna?“

„Jak se to vezme. Zdědil jsem  vilku. Zařídil si tam kancelář. Je to lepší, větší klid, blízko na chaloupku. A Dandy je spokojený.“

„Ach, Dandy,“ směje se Liliana.

„Jeď klidně domů, Lili. Docela bych měl strach, kdybys jela zpět. Však se zase brzy uvidíme.“

Liliana je ráda. Nechtěla by jet v noci.

„A jakou kauzu jsi měl ustát? Něco jsem o tobě četla.“

Martin se na ni podíval s úsměvem.

To je dobře, že o mně čteš. No, normální případ. Jednou ti tom povím. Jen se trochu medializuje.“

„A to je dobře nebo špatně?“

„Dobře.“

To řekl už bez úsměvu.

„Nehrozí ...“

„Prosím?“ zeptal se, jakoby ji přestal vnímat.

„Nehrozí ti žádné nebezpečí?“

„Ale ne. Neboj. Ty jsi víc nebezpečná. Tak, a teď tě doprovodím k autu a běž si lehnout. Napíšu ti e-mail. Ano?“ Objal ji kolem ramen.

„Ano,“ odpovídá Liliana jako ve snu.

Cítila se zase, jako na jejich vycházkách v lázních. I když jsou oba ve svých realitách. Ještě v noci ji napsal e- mail.

Drahá Lili,

dobře se vyspi a přeji ti krásné sny. Mám tě rád.

A nyní může Liliana zase chvíli snít. Ví, že je to na chvíli a že přijdou jiné problémy a komplikace, ale už ví, že je třeba každou chvilku prožít až do konce.

 

 

Liliana

U okna si rozčesala své dlouhé vlasy,
praskaly jako polínka v plameni.
Tajemné jiskry, tak skryté v kameni,
obnažily kousek její krásy.

Dívá se zasněně do oblohy,
jako když jeho tvář toužebně hledá,
sepnuté ruce a v tváři tak bledá,
jedem hadím ušknutá do nohy.

Ach, kam jen zmizel můj klid a tichý mír.
Kéž byli bychom skryti v snech.
Dva páry očí. Pohled. Šílený vír.

Nad čím zas přemýšlí Liliana?
Uteče, anebo zůstává?
Jak pyšná je, tak i laskavá.

Autor: Irena Aghová | sobota 15.10.2011 0:00 | karma článku: 21,39 | přečteno: 923x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...