Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zahrada: Takové obyčejné lednové odpoledne a cokoliv v lihu

I v tak chladném počasí musíte sem tam jet na zahradu, zkontrolovat, zda vám zvířátka nedělají škody na stromcích a nejen zvířátka. Najednou jsem dostala prostě touhu se vydat za letními sny a lidmi, které do nich zapadají jak ozubená kolečka.

Kraj spal svůj posvátný sen ...

takové ticho, pomyslela jsem si, když jsem stoupala pěšky od autobusové zastávky směrem do kopců, pak sestupovala do údolí, nikde ani noha. cesta se zdála být dlouhá, až nekonečně dlouhá. Na chvíli jsem se zastavila, abych si ten obraz zapamatovala, protože byl krásný s těmi naditými oblaky na lednové obloze a brzy bude obloha únorová a možná přijdou velké mrazy. Zatím nikdo nic nehlásí, ale tuším, že není všem dnům konec. Šla jsem dál, až jsem spatřila střechy vesničky, nad kterou leží náš pozemek i s chaloupkou. A záhy se začaly objevovat první lidé, kteří šli z lesa a táhli za sebou na malých žebřiňácích borové šišky na topení a klestí, které mají dovoleno sbírat. Ještě bylo dost světla, ale lidé v oknech svítili a bylo vidět jejich stíny, jak se pohybují po místnostech a připravují se k večeři. Možná, že je to směšné, ale já si snažím tyto detaily pamatovat, protože pro mne znamenají jeden ze způsobů života, kterým žijí "obyčejní" lidé. Spíš bych měla říci normální lidé, u kterých to voní vanilkou, skořicí, zeleninovou polévkou a kávou po obědě. Došla jsem až na náves. kde bylo živo, obchody byly otevřené a lidé nakupovali pečivo na ráno, aby nemuseli tak brzy vstávat do té zimy.

Lidé jsou dobří a umí využívat přírodu ...

ano, když člověk přijde do takového prostředí, hned pozná, zda lidé spolu vycházejí či nikoliv. Tady se na sebe usmívají anebo spolu stojí na chodníku a povídají si, smějí se anebo se k sobě důvěrně naklánějí. Asi si povídají nějaké drby, kterých tu nelítá málo. Většinou jsou o místní elitě, která zasedá v zastupitelstvu a je na tapetě. Tak, udržet takovou obec v pořádku a dál od světa, jak říkají lidé, dá zabrat a názory se různí. A tak, při těch vzrušujících debatách o ucpaných septicích, nepořádků kolem skládky, lidí, kteří netřídí odpad, nových přivandrovalcích, kteří se neumí přizpůsobit a parkují kde nemají se otvírají láhve domácích likérů a kořalek, od kterých by měl netrénovaný člověk jít co nejdál. I když zima zalézá za nehty. Ale tady jsou lidé připraveni na všechny eventuality, a tak je ani nepřekvapí, když letí novinami zpráva, že se blíží k zemi asteroid, jehož dopad by mohl mít katastrofální následky. Už zažili ledacos a jejich předvědčení, že se má žít jednoduše a s mírou je ochraňuje před všemi problémy, které lidi ve městech děsí, protože jsou mnohem více závislejší na službách a zásobách potravin v obchodech.

Kupujeme pozemek na ovocný sad

Zrovna jsem odemykala dveře, když mne zahlédla paní Straková a hned na mne volala, ať přijdu, že pro mne něco má. Zamávala jsem na ni a můj plán, že si na chvíli odpočinu, dám si kafe, a pak se projdu po zahradě, naplním krmítka a zkontroluji, zda někde nejsou myši nebo něco horšího, zhavaroval. Taky jsem ji něco přinesla, dva malé vyšívané polštářky, které si přála na nový otoman, na který si Straka nesmí lehnout, i kdyby na něj šla smrt. Pan Straka má doma přísný režim, musím se v duchu smát, ale ona asi ví proč. Tajemství těch domácností, které na první pohled vypadají tak útulně a zajímavě netřeba odhalovat a stačí vidět jen náznaky, gesta, pohledy, narážky.

"Přivezla jsem vám ty dva polštářky a nástěnku do kuchyně," řekla jsem a přijala nabídnutou židli. Vyndala jsem dárek z kabelky a ona ho hned rozložila na stůl. Jejím očím nic neujde.

"Ale to jste nedělala vy, že ne? Poznám to podle toho, jak je vedena výšivka."

"Neměla jsem čas," řekla jsem a usmála jsem se na ni.

"Já mám pro vás ovoce v lihu. Jak jsem slíbila na podzim. Musela jsem to schovat, aby mi na to Straka nepřišel. Je mlsný, jako starý kozel," neodpustila si a mně to přišlo k smíchu, i když nemám ráda, když se předemnu lidé pomlouvají. Ale, u Straků se to tak nebere. Zachvíli se vrátila a nesla v košíku pět zavařovacích sklenic.

"To máte i na knedlíky, koláče, řezy. Ale, koukám, že jste přišla pěšky. To budete mít těžké, ne?"

"Manžel slíbil, že přijede pro mne. Půjčil si moje auto."
"Tak to jo, to byste se pronesla. A co je u vás nového? Co vaši chlapci?"

Nedalo mi to, abych ji nepovyprávěla o všech novinkách a ona mne soustředěně poslouchala a přitom uvařila kávu a naskládala malé brioche. Pokyvovala hlavou. V tom někdo zaklepal na dveře. Paní Straková řekla - dál, je otevřeno a do kuchyně nakoukl pan doktor Rybář.

"Dobrý den, dobrý den," řekl a hned si sedl ke stolu, než ho paní Straková stačila pozvat.

"Zrovna čekám na vašeho manžela. Představte si, že se prodávají kolem vaší zahrady pozemky. Výborná cena, mohli byste si rozšířit zahradu a udělat si pěkný sádek. Já jsem to už rozměřoval a s vaším manželem jsem mluvil ..."

"Nabídněte si kávu a vezměte si tady něco sladkého," vpadla do hovoru paní Straková, protože asi nepřehlédla můj nasupený výraz.

"To rád," řekl a zakousl se do měkkého moučníku.

"Pane doktore, můj manžel může rozhodovat o ledačems, třeba, jestli se bude hrát na velikonoce Stabat mater nebo jestli se mají naladit varhany. Ale rozhodně, když s ním budete jednat o koupi nemovitostí, tak on to zapomene."

"Ale on mi řekl, že o sadě uvažuje," řekl překvapeně.

"On o něm jen sní, pane doktore, ale pro mne to bude jen práce. A já to odmítám. Nezlobte se."

"Ale on řekl, že první strom, který tam zasadí, bude mít vaše jméno."

Ach jo, pomyslela jsem si. Můj milovaný se zase sbližuje s reálným světem a začíná to koupí sadu, s kterým je práce, kterou asi nezvládnu. Možná, že myslí na vnouče, na ovoce z vlastní zahrady.

"Dobře, souhlasím. Souhlasím ze vším, ale někdo se toho bude muset ujmout. Já jsem v životě nesázela stromy a taky je neořezávala."

"To buďte bez starosti, naprosto se nebojte, to všechno zařídí."

Když konečně přijel, neřekla jsem ani slovo. Je to asi první vlaštovka, že se míní starat i o blaho rodiny. Kéž by tomu tak bylo. Ale je ještě leden, zatím příroda spí a než si první ptáci sednou na větve našich jabloní a hrušní, čeká nás spousta práce.

Recept na nakládání ovoce do lihu

Do čistého hrnce dejte 1 kg cukru, na něj nalijte 1 l vody, postavte hrnec na sporák a nechejte cukr vařot 1/4 hodiny. Pak rozdělte 5 kg různého ovoce na tři díly. Rozvařený cukr odstavte z plotny, jinak by mohl líh vybouchnout, vlijte do něho 1/4 l čistého lihu a vysypte 1/8 dkg salycylového prášku. Potom dejte cukr na rychlý oheň a do vařícího dejte 1 díl ovoce. Jakmile přejde ovoe var, ihned ho vyndejte čistou sběračkou na mísu nebo zrovna do připravených sklenic. Ldyž začne sukr zase vařit, dejte druhý a pak třetí díl. Vyvařenou šťávu, když prochladne, vlijte na ovoce, zavažte pergamenovým papírem a uschovejte. Ovoce si potom berte, kolik potřebujete, ale nezapomeňte znovu sklenice dobře zavázat. Takto zavařené ovoce můžete používat do moučníků, na koláče či jako kompot.

Brioche (brioš)

Dejte na vál 28 dkg mouky, uděljte důlek, rozbijte 2 celá vejce, púřidejte 1 žloutek, lžíci cukkru, málo soli, 4 dkg kynutých kvasnic a zadělejte s mlékem těsto, rukama dobře vypracujte. Pak vezměte 10 dkg tuhého, tuhého másla, 3 dkg mouky, zpracujte a rozválejte. Pak rozválejte moučné těsto, na to položte máslové těsto, složte a rozválejte na třikrát a nechejte nakynout. Až zkyne, udělejte z něho kouli, do ní vtlačte upravenou menší kouli, dejte na pomaštěný plech, potřete vajíčkem a nechejte péci. Studený brioche nakrájete.

 

Autor: Irena Aghová | čtvrtek 19.1.2012 0:28 | karma článku: 21,54 | přečteno: 889x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!