Lidé a lidičky: Reklamace
Když reklamujete u prodávajícího v obchodě
Ale z druhé strany, pokud se snažíte věc oprávněně reklamovat, dostanete se do pěkně otravné situace. Navštívíte obchod, ve kterém jste věc zakoupili, předložíte poškozené zboží, prodavač se na vás nezúčastněně podívá a řekne: "Paní vedoucí tu není." Pak uplatníte ustanovení § 13, který zní:
Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou (dále jen "reklamace") spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav.
Pokud jste s výrobkem nedostali reklamační řád, pak ho má vydat. V něm se dozvíte, jaké jsou podmínky reklamace a ihned ji na patřičné místo uplatníte. Pokud jste v obchodě, který není provozovnou podnikatele - výrobce, pak získáte adresu na výrobce a napíšete mu reklamační dopis, ke kterému přiložíte účet, kde a kdy jste výrobek zakoupili a doložíte tím i to, že jste v reklamační lhůtě. Výrobek zabalíte do původního obalu a zanesete na místo nebo ho zašlete. Ale u všech výrobků, jako jsou elektrospotřebiče apod. dostanete záruční listinu, jako záruční listina slouží i paragon s razítkem, kterou obdržíte oři placení, tak si ho schovejte, protože ho budetet při reklamaci potřebovat. Je důkazem o trvající reklamační lhůtě.
Když reklamujete v provozovně
A každý už ví, že přijmout reklamaci věci u zhotovitele - výrobce, může jen vedoucí, který v tomto případě je tím pověřeným pracovníkem, který musí být celou provozní dobu přítomen. Postupuje se podle zákona o ochraně spotřebitele. A ustanovení § 19 odst, 2 zákona o spotřebiteli doslovně zní
V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace.
Nechuť reklamovat spočívá v tom, že většina lidí se setká s neochotou reklamaci přijmout. To však zákon předvídá opět v ustanovení §19 odst. 1:
§ 19/1 S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba,je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.Tento případ platí pro situaci, kdy zboží reklamujete v provozovně. Neplatí pro případ, kdy ho reklamujete v obchodě a vedoucí obchodu musí kontaktovat výrobce a předat mu vaši reklamaci.
Když reklamujete mimo provozovnu
Tak platí následující ustanovení:
§ 19/4 Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k informacím podle §13 písemnou formou poskytnout zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci.
Právo na vrácení peněz nebo výměnu zboží
Setkala jsem se v několika případech, že na základě reklamace nechtějí obchodníci vrátit peníze a spíš se kloní k výměně zboží. V tomto případě uplatňujte svůj požadavek podle obchodního zákoníku, nikolik podle zákona o spotřebiteli. Lze jen doporučit, abyste postupovali písemnou formou a ke všemu dokládali kopie dokladů, které jste si pořídili z níže uvedených originálů a originály uchovávali jak oko v hlavě.
Reklamační doklad
Reklamační doklad musí mít písemnou formu. S reklamačním dokladem totiž vstupujete do reklamačního řízení. A na to se musíte pořádně připravit, protože někteří obchodníci kladou dost tvrdý odpor.
Reklamační doklad by měl obsahovat minimálně níže uvedené údaje. Je nanejvýš vhodné, abyst se na reklamací pořádně připravili a hlavně si nastudovali zákonné postupy. Ne všichni je ovládají a skutečně máte velkou naději, že uspějete.
Dokumenty k reklamačnímu dokladu:
- identifikaci reklamujícího a prodávajícího (případně servisní organizace),
- popis reklamovaného výrobku (uvedení data prodeje ),
- konkretizaci rozporu s kupní smlouvou, případně popis reklamovaných vad
- požadavek spotřebitele na způsob vyřízení reklamace (vrácení peněz, výměna)
- podpisy reklamujícího i prodávajícího či přijímající servisní organizace + razítko
- požadavek na předání prodejního dokladu je neoprávněný, ale je potřeba umožnit prodejci na tento doklad nahlédnout z důvodu ověření správnosti údajů
Pokud nejste spokojeni s vyřízením reklamace, nebo jste odmítnuti, pak se obraťte na Českou obchodní inspekci se žádostí o řešení. Řízení u České obchodní inspekce dle následujícho odkazu: http://www.coi.cz/cs/
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016