Zamyšlení: Jidášovo stigma

27. 03. 2012 23:31:24
S blížícími se velikonocemi mám nedolatelnou touhu vzpomínat na dětství. Kromě toho, že přicházelo jaro a konečně se člověk zbavil kabátů a svetrů a mohl vyběhnout do vysluněného rána. Oslnivé slunce zalévalo kopce i údolíčka, a člověku bylo zase tak lehko - nedaleko zavoněla řeka. Už je to krůček k opravdovému jaru. I když může ještě být chladno. Před velikonocemi se gruntoval dům, dvůr, upravovala se zahrada, uklízela se veranda, protože pokud se počasí vyvede, všechny návštěvy budou sedět v ratanových křesílkách u stolků, na které se bude podávat pohoštění. Dělala se piškotová roláda, vaječný předkrm, pudingové poháry, ořechové řezy, chlebíčky, ale na co jsem se nejvíc těšila, byly jidáše s mandlemi a rozinkami ...

Babička mi ten příběh o zradě a smrti Jidáše vyprávěla několikrát. Dokonce na zahradě pěstovala Měsíčnici roční, které se říká také Jidášovy penízky a když je vázala do kytic, znova se k příběhu vracela. Zřejmě ji k tomu vedly vzpomínky z války ...

Zrada spojená s odměnou zrádce ...

To se nedá dětským rozumem pochopit, ale rozhodně si něco takového člověk zapamatuje. Jako modelovou situaci. Nakonec v tom příběhu je těch modelových situací více a rozhodně stojí za zamyšlení, uvažování a promítání si ho do života mnoha lidí, kteří něco takového prožili jako zrádci či jejich oběti. Slovo "zrada" vyvolává v lidech odpor a strach. Lidé se zrady bojí, a také se zrádci bojí, protože je to čin hodný opovržení, a podle některých i pomsty. Zrada je nemorální a může být i motivem k trestnému činu anebo zůstat skrytá hluboko ve svědomí zrádce. Tíha svědomí stále prostupuje jeho mysl, protože následky skutku časem vystupují více a více na povrch. Čím horší jsou důsledky zrady, tím horší jsou její následky. Ani čas nic nenapraví. Jidášův čin nebyl, podle všeho, odpuštěn. Ale Petrovi odpuštěno bylo, i když, podle Evangelií, třikrát zapřel Syna Božího, jak mu bylo Ježíšem předpovězeno. Petrův příběh je dále zaznamenán ve Skutcích apoštolů a známe i jeho konec.

Osudné následky zrady

Jidáš, podle evangelií, spáchal sebevraždu, hnán špatným svědomím, protože zradil nevinného za peníze, které přijal od farizejů. Je jedno, zda byl k takovému činu odhodlán z ušlechtilých pohnutek či neušlechtilých (výklad jeho činu v posledních letech prochází různými proměnami, zvláště po objevení a rekonstrukci tzv. Jidášova evangelia). Faktem je, že peníze vrátil a skoncoval ze svým životem. A tím to končí. Zemřel v den smrti svého Mistra, s kterým pobýval, trávil společné chvíle, vedl mu pokladnu, poslouchal jeho kázání a jedl s ním chléb. Jedna linie příběhu, která se ovšem v Evangeliích nikde nevyskytuje, vypráví, že byl jedním z těch, kteří hodlali povstat proti Římanům a vybrali si Ježíše jako svého vůdce fatálního boje. Ten se odehrál nedlouho po Ježíšově ukřižování ve známém Bar-Kochbově povstání. Druhá linie Jidáše líčí jako zloděje a chamtivého člověka, který kradl ze společné pokladny peníze. Pravdou je, Jidášův čin byl jednou z příčin nenávisti k Židům a táhl se dál dějinami v tragických souvislostech v podobě kolektivní viny a pronásledování.

Pilátovi to bylo jedno ... rekonstrukce

Ježíšova smrt byla již předem rozhodnuta a celý soud, který probíhal po jeho zatčení, které se událo se záměrem popravy, v Getsemanech, se tedy odehrál ve spěchu. Nejvyšší židovská rada sáhla k politické hře, i když židovské právo bylo už v té době velmi propracováno a dalekosáhle jinak chránilo podezřelého i obviněného. Ale zřejmě, jak z okolností vyplývá, neměla židovská rada právo vynášet rozsudek smrti, nemluvě o jeho vykonání. A tak se lze jen domnívat, že Ježíšův noční výslech před radou jen sloužil ke zjištění skutkové podstaty, která byla nezbytná, aby mohl být Ježíš předán Pilátovi, která v Judei reprezentoval římskou moc, a tudíž mohl Ježíše odsoudit. Důvod: Ježíšův mesiánský nárok. A nebyl brán zřejmě zřetel k jeho bližšímu vymezení. Takže, přede všemi byl Ježíš člověkem, který si osoboval právo na mesiánský titul. Římané byli zvyklí myslet pouze v kategoriích uchopitelné reality a moci. Ježíš měl být pro ně jen politickým nebezpečím pro jejich moc. Pilát, který byl o velikonočních svátcích v Jeruzalémě přítomen, odsoudil Ježíše jako politického buřiče ke smrti na kříži. Při odsouzení hrála zjevně svou roli vůle projevená davem. Dav žádá Piláta o udělení milosti u příležitosti velikonočních svátků a Pilát davu navrhuje propuštění Ježíše. Dav však žádá o propuštění povstalce Barabáše. Pilát měl správnou úvahu - pokládal Ježíše za nevinného a politicky neškodného, ale - vůli davu vyhoví. Konečně, bylo mu jedno, kdo se stane obětí teroristického odstrašení. O ostatních Ježíšových stoupencích a jejich aktivitě v jeho prospěch nevíme nic. (Všichni ho opustili a utekli - Marek 14,50).

Kolikrát se tento příběh opakoval!

Člověku, obtíženého svědomím, není co závidět. Byť by našel mnoho důvodů, aby svůj čin omluvil, zlehčil, říkal si: v té době to byla otázka buď mé smrti nebo smrti zrazovaného. Měl jsem přeci právo se zachránit sám, abych ušel následnému utrpení, likvidaci svých nejbližších či spolupracovníků. Bylo by obětí daleko víc! Musel jsem ho odstranit, protože toho mnoho věděl a znal lidi, kteří by zaplatili životem. Anebo v druhém případě - raději jsem zapřel, než bych se vystavil útrapám. Nemohl jsem pomoci. Nešlo to. Okolnosti byly takové, jaké byly ... Zrada je vždy jen zradou. Příspívá-li tomu i určitá okolnost, kdy si člověk myslí, že nemá na výběr, jedná ze strachu a zkratkovitě, o to je horší poznání, že zavinil zbytečně smrt nevinného a obtížil navždy své svědomí, které ho často nakonec samotného dožene k zoufalému činu.

K velikonočnímu rozjímání patří i Jidášův a také Petrův příběh jako připomenutí následků zrady bez odpuštění a následku zbabělosti ze strachu, následného pokání a odpuštění. Takové podobné příběhy se dějí v menší nebo větší míře stále. Jidášův, Ježíšův a Petrův příběh nám stále může sloužit k ponaučení. Je jeden z nejtragičtějších pro všechny okolnosti, které k němu vedly ...

Autor: Irena Aghová | úterý 27.3.2012 23:31 | karma článku: 15.42 | přečteno: 924x

Další články blogera

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 116 | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 312 | Diskuse

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma článku: 14.03 | Přečteno: 271 | Diskuse

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 233 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 27.33 | Přečteno: 502 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.78 | Přečteno: 523 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...