Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Povídka: Nic nechci vědět

Je příjemné, když se probudíte do letního rána, uvědomíte si, že vám začala dovolená a že můžete odjet z rozžhavené Prahy do příjemného kraje. To je jen počátek. Nevíte, ale, že vás mohou čekat i jiná překvapení ... Psáno v - ich formě.

Zlaté ráno

Zatímco jsem se zvolna probouzela do krásného letního rána, Aleš, můj muž, už v kuchyni smažil vajíčka, káva už voněla celým bytem a otevřeným oknem se mísil ptačí zpěv se vzdáleným hlukem ulice. Příjemné! Nemusím nikam spěchat a ještě si užiji doznívající sladkost spánku, pomyslela jsem si. Ale za pět minut mne spánek přešel, protože se na dvoře ozval štěkot sousedova psa. Vstala jsem a vydala se do kuchyně. 

"Snídaně je připravená, ty jsi tak úžasný," řekla jsem a políbila ho do prokvetlých vlasů.

Líbí se mi to. Když jsme se seznámili, celá moje rodina byla proti, že si beru mnohem staršího muže, ještě ke všemu starého mládence, a líčili mi trpký osud mladší ženy, která musí snášet se stárnoucím mužem problémy jeho věku, možná i minulost. Z jeho rodiny, kterou tvořila sestra, bratr a sestřenice nikdo nevykládal, jak těžké je pro stárnoucího muže snášet vrtochy a nároky mnohem mladší ženy. A proto mne to na mé rodiče a na mou sestru zamrzelo, a tak jsem, jsem omezila kontakt jen na nutné návštěvy ze zdvořilosti. Měla jsem obavy, aby se naše manželství nenarušilo mezi rodinnými třenicemi. Chtěla jsem mít iluzi štěstí.    

"Nádrž máš plnou,  do kufru jsem ti dal minerálky a ovoce."

Jeho hlas mne probral z myšlenek o závisti a sobectví. Usmála jsem se na něho. On mi úsměv opětoval. Jsme spolu teprve tři roky a funguje to báječně. Musím se přiznat, že mi zpočátku ta manželská komunikace vázla. Celý život působil jako vysokoškolský učitel a nejen že měl ohromné charisma, což přitáhlo mou pozornost k němu jako první impuls, ale také mne přitáhlo jeho řečnické umění a schopnost na všechno najít správnou odpověď, takže se mu těžko oponovalo. A snad proto jsme se nehádali a neřešili zbytečné problémy. Cítila jsem se šťastná a v bezpečí, což ukolébávalo mé postranní obavy z něčeho neznámého, co může na mne  odněkud vybafnout a v jedné vteřině mi zničit život. A proto jsem se nezajímala o jeho předchozí život. Člověk, který nasbíral několik akademických hodností a napsal několik významných knih, asi neměl čas na ženy, víno a zpěv, pomyslela jsem si. I když z druhé strany, když si pomyslím, jak mne velmi zaujal, asi ani jiné ženy ho nemohly minout pohledem a nevěnovat mu pozornost. Nepředstavuji si, že žil přede mnou jako mnich, ale rozhodla jsem se, že když mi nebude sám vyprávět o svém životě, nebudu po tom sama pátrat. Často jsem uvažovala, do jaké míry by měl být člověk zvědavý na prožitou dobu druhého člověka, která se ho netýká. Moje matka vždycky říkala - já vím o tatínkovi všechno! Jistě se jí dobře usíná a já ji to přeji. Škoda, že se mýlí a bylo by dobře, kdyby to nikdy neprasklo.

"Jaký máš dnes program, když začaly prázdniny?" zeptala jsem se ho.

"Musím na univerzitu. Nedělej si starosti. Mám ještě nějakou práci na projektu. Klidně jeď a neboj se. Hlavně buď opatrná na dálnici."


Odpolední bouřka

Chata, na kterou jsem byla pozvána, stojí na kopci a ze silnice je na ni dobře vidět. Spíš je to hrad, který se tyčí nad krajinou a nelze ho přehlédnout. Cesta k němu vede přes kopec, kolem dokola se rozkládá půvabné údolí s vesničkou. Sotva jsem dojela, už mne přišla přivítat moje kamarádka Áda. 

"To je dost, že jsi taky jednou přijela," řekla mi a objala mne. Sedly jsme si spolu na verandu, nabídla mi cigaretu a vychlazený mošt.

"Tak jak se ti vede?" zeptala se.

"Dobře, fajn."

"Jsi odvážná," zasmála se a určitě tím myslela mé manželství. Ne, já se na nikoho nezlobím, když mne odsuzují. Vím, že si myslí, že jsem si ho vzala pro zvýšení mé společenské prestiže, abych byla zajímavá, nebo pro peníze či kvůli kariéře.

"Mám ho ráda," řekla jsem prostě.

Vyrušilo nás zazvonění mobilu.

"Jo, už na tebe čekáme, jen přijeď. Už stavím na kafe."

Tázavě jsem se na ni podívala.

"Představím ti zajímavého člověka. Určitě ho neznáš, ale on zná tebe. A velmi tě obdivuje. Nezlob se, že jsem zprostředkovala vaše setkání, ale vlastně on mne už o to dlouho žádal."

"A odkud mne zná?"

Neodpověděla, protože nás přerušil příjezd nového návštěvníka. Nejdřív vyskočil pes a za ním vystoupil jeho pán. Nikoho mi nepřipomínal, nikdy jsem ho neviděla.

"Dovol, abych ti představila ...."

"Těší mne, že vás poznávám. Jste hezčí, než na fotce ve vašem časopisu."

"Bylo mi řečeno, že se chcete se mnou seznámit. Asi jsem přijela také kvůli vám," zasmála jsem se, ale lábilo se mi to čím dál méně.

"Také se to dá tak vyložit," usmál se a sedl si naproti mně a díval se mi do očí. Chvíli jsem to vydržela, ale pak jsem se odvrátila a musím přiznat, že jsem dostala strach. Najednou mi Áda zase tak báječná nepřipadala a mne napadlo, že bych neměla ani přistoupit na nějaký rozhovor s mužem, kterého vůbec neznám a kdo ví, co se za tím všechno vyklube.

Áda přinesla na podnose kávu, malé pohoštění a zákusky. Sedla si k nám, jako nezúčastněný člověk a nabrala si na talířek zákusek se šlehačkou. Pak mi nabídla také, ale já odmítla.

"Ne, já nechci, za chvíli pojedu," řekla jsem. K mé radosti se začaly stahovat mraky a dalo se tušit, že přijde pořádný déšť.

"A já myslela, že přespíš. Tolik jsme se na tebe těšili." řekla a usmála se na toho muže, který pod stolem hladil psa, který mne očichával.

"Zřejmě vám není příjemné, že jsem vás takto vyhledal, ale hned vám vše vysvětlím. Vidím na vás, že jste znejistěla."

Ne, neznejistěla, ale naštvala jsem se. I když ten muž vypadal velmi příjemně, něco mi na něm vadilo. Nějaké ty utajené myšlenky, které, nedej Bože, budou dřív nebo později vysloveny a něco se stane. Něco, co způsobí, že to, co bylo dnes ráno, bude večer už letmou vzpomínkou, nepravdou, iluzí. Zatímco jsem se rozhodovala o svém odjezdu, ti dva se asi rozhodovali mi něco říci. A obloha se čím dál zatemňovala. Ještě je pořád čas odjet a zapomenout, pak už budu vědět něco, co mne donutí změnit některé věci, pomyslela jsem si a začala jsem tušit, že se to týká všechno mého manžela.


Oblohu rozzářil blesk a rozpršelo se

Kdyby to bylo za jiných okolností, řekla bych, že je příjemné sedět na verandě a dívat se, bez pocitu nebezpečí, na oblohu, po které lítají blesky a z níž crčí voda. Oba pozorovali oblohu a pes ležel u dveří chalupy na prahu. Možná, že se také rozhodovali, co řeknou, jak řeknou a proč to řeknou a z jakého důvodu. Áda určitě všechno věděla dopředu. Kdyby byla dobrá přítelkyně, jistě by tohle všechno neudělala, ale ona na to přistoupila. Z jakého důvodu, Bůh suď. Náhle přestalo pršet a obloha se rozjasnila. Zvedla jsem se.

"Ty už odjíždíš?" zeptala se Áda.

"Ano, ráda bych se dostala dřív domů, zřejmě ještě přijdou nějaké bouřky."

"To je ale škoda, myslel jsem si, že si popovídáme." řekl on a zvedl se, aby mi pomohl s taškou do auta.

"Nezlobte se, ale nerada jezdím v dešti po dálnici a docela se obávám, že budou před Prahou kolony."

Vzala jsem tašku z jeho rukou a dala ji do kufru. Hrála jsem o každou minutu. Všemi mimoverbálními způsoby jsem dávala najevo, že už není čas se o něčem bavit. Pak jsem se otočila k Ádě a viděla jsem, že má v očích slzy. Objala jsem ji.

"Však se zase uvidíme," řekla a ona mi stiskla ruku. Jemu jsem také podala ruku, strčil mi do dlaně vizitku,  a nasedla do vozu.


Dalo se znovu do deště 

Po dvaceti minutách zazvonil mobil. Byla to Áda. Na okamžik jsem se rozhodovala, zda přijmu hovor, ale nakonec jsem ho přijala.

"Prosím tě, promiň mi," řekla a ze zvuku jejího hlasu bylo jasné, že pláče.

"Nic se nestalo, Ádo."

Rychle jsem utnula hovor. U benzinové pumpy jsem vystoupila, zašla jsem si k automatu pro kávu a vyšla ven. Pod rozsvícenou reklamou jsem si přečetla jméno na vizitce, a pak jsem ji zahodila. Ta podoba s mým mužem může být náhodná, pomyslela jsem si. Není tak výrazná, řekla jsem si. Věkem by to na jeho syna odpovídalo. Že by se už začali shromažďovat dědicové jako supy na poušti, kteří čekají na smrt svých příštích hodovaček? Těch dětí může být i víc, což o to. A další, zasmála jsem se v duchu, už brzy začne kopat. Nasedla jsem do vozu a jela domů. Můj manžel mi běžel otevřít a já vjela do garáže. Usmála jsem se na něho.

"Myslel jsem, že přijedeš zítra," řekl a vzal mne kolem ramen. Vešla jsem s ním do domu.

"Tak jaké to bylo?"

"Hezké, Áda je vynikající kamarádka. A ještě jsem se tam setkala s jedním člověkem, který se chtěl se mnou seznámit, ale z rozhovoru sešlo."

Pokrčil rameny, jako že škoda a tak jsme si sedli k večeři, kterou si připravil.

"Budeme mít miminko," řekla jsem.

Podíval se na mne a usmál se, pak mne vzal za ruku a políbil ji.

"Nikdy jsem se tě na nic neptala, vím, že jsi nebyl nikdy ženatý, ale nyní bych ráda věděla, zda máš nějaké děti z předchozích vztahů, ke kterým jsi se oficielně přiznal."

Usmívala jsem se na něho a on se usmíval na mně.

"Dvě dcery a jednoho syna," řekl.

"Děkuji. Takže o dědice máš postaráno. Víš, nerada bych přišla s dítětem zkrátka, však to znáš, nikdy nevíš, co se může stát. Jsme oba rozumní lidé, drahoušku. Musíme se postarat o budoucnost. Ty víš, co tím myslím, že ano?"

Kývl hlavou.

Usmívala jsem se dál a mezitím jsem v klidu popíjela kávu. Díval se na mne svýma pěknýma očima.

"Nikdy tě nepřestanu milovat," řekla jsem.

Ano, byl to slib, že ho nikdy neopustím a budu s ním, pokud budeme žít a uděláme si pěkný život. Co bylo, to bylo. Ale pořádek, ten musí lidé mezi sebou mít, to se nedá nic dělat. A tak jsme to mezi sebou vyřídili. V klidu jsme rozdělili majetek tak, aby nikdo nepřišel zkrátka.  

Doslov

Tato povídka byla napsaná podle skutečné události. Myslím, že je správné, aby lidé, kteří se berou již v druhém manželství nebo je mezi nimi velký věkový rozdíl, si své majetkové poměry uspořádali tak, aby zabránili zoufalství pozůstalého partnera, když ho přijdou dědici vystěhovat bez náhrady. Většina lidí se bojí, že vyvolají zbytečný konflikt ve vztahu, pokud by o majetku začali mluvit, stydí se za to, aby nevypadali jako chamtivci. A víte, kolik je případů, že manžel nebo manželka, která má na sebe napsaný byt nebo dům, už nemyslí na to, co by se mohlo stát s pozůstalým partnerem, s kterým nemovitost sdílel? I ve šťastném a letitém vztahu se může objevit náhle "hřích z mládí", který může náhle někomu převrátit celý život, aniž kdy tušil, že existuje. Ono se to špatně přiznává ...  

Autor: Irena Aghová | čtvrtek 5.7.2012 22:43 | karma článku: 19,71 | přečteno: 915x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah tělo ubodaného muže hodil do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno 

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:50

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Nezvládla jsem prodat svou práci. Neměla jsem lajky, řekla končící Langšádlová

25. dubna 2024  11:44

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, protože...