Stát a majetek: Psi štěkají a karavana jede dál
Mohou si církve nad majetkem lebedit?
Převod majetku státu na budoucí vlastníky a správce není nic jednoduchého a musím říci, že od roku 1990, kdy začaly tyto obrovské převody, si nikdo neužil žádnou slast. Když vezmeme v úvahu zákon o půdě, který byl v případě restitucí pozemkového majetku velmi diskutovaný, vzpomeňme si, kolik finančních prostředků se protočilo mezi státem a restituenty a ne, že by na to byl stát bezvadně připraven. Změna vlastnictví ze státu na budoucí subjekty (vlastníky a správce) byla nutná z pohledu práva. Protože ideální stav je, aby stát vlastnil co nejméně majetku, jak praví zákon a nemusel vydávat na jeho opatrování a hospodaření s ním zbytečně veřejné prostředky, jejichž šetření je předmětem mnoha zákonů. S tímto majetkem totiž přichází i mnoho dalších problémů, které málokdo vidí, totiž rozklíčovat, zda je bez právních vad, to znamená, zda na majetku neváznou ještě další práva třetích osob z minulosti, jako jsou nájmy, pronájmy, právo užívání, věcná břemena, zástavy apod. Protože pochybuji, že se do té míry tím dosud někdo zabýval a to je opravdu, v tomto smyslu, danajský dar. I z pohledu toho, že i restituce fyzickým osobám probíhala v takovém duchu a dodnes se vlastníci potýkají s takovými problémy, jako je existence vodovodního řadu na pozemcích, ke kterým nikdo v minulosti neuzavřel věcné břemeno a nyní se k problému nikdo nehlásí. Ne všechno bylo vždy pečlivě zaznamenáno, a ne všechno, za dob totality, pečlivě vyvlastněno. Majetek, který bude na církve převeden, ležel nehnutě, a tak se otvírá, teoreticky, problém, jako všem právnickým osobám, založeným státem, nejen majetek přesně identifikovat, popřípadě dílčími geometrickými plány oddělit, získat nabývací tituly, zapsat ho do katastru nemovitostí, zbavit ho případně práv třetích osob, ale také s ním dále hospodařit, podle zákona, a to všechno bude stát mnoho peněz. Až po té může být tento majetek, zapsaný do katastru nemovitostí, skutečně církevní a na základě toho může být pronajímán, zastavován, prodáván, směňován. V tomto případě se církve musí řídit právním řádem České republiky.
Zákon může procházet řadou novelizací
Lze jen věřit, že zákon, o kterém se tolik diskutuje je natolik dokonalý, že blízká budoucnost si nevyžádá další novelizace. Vzhledem k častým změnám v nejrůznějších oblastech našeho života, probíhají změny v právních předpisech nejrůznější právní síly, i tento zákon rozhodně bude změnami dotýkán. Zákon je totiž součástí právního řádu České republiky a je schvalován v době současně platného právního stavu. Ale v roce 2014 vejdou do účinnosti dva nové kodexy: Zákon o obchodních korporacích a občanský zákoník, který razantně mění řadu dosud zaběhlých, právních vztahů.
Závěr: Pokud bude zákon o církevním majetku podepsán prezidentem republiky, stát ze sebe sejme dlouholetý problém: jednak dojde k odluce státu od církve, což byl úkol, který naši zemi dlouho tížil, a jednak se zbaví majetku, s kterým nemohl nikdo disponovat, zvláště ne obce, kterým tento právní stav překážel v územním plánování. Ostatní námitky k přechodu majetku státu na církve jsou opravdu irelevantní. V České republice není mnoho odborníků na majetková práva, kteří by byli schopni, tak jak v roce 1990, kdy restituce probíhaly, zpracovat odborné výstupy, podle kterých by se mohly církve v tomto případě řídit. V tomto případě jsou tyto příručky již zastaralé. Pochybuji, jak jsem řekla na začátku, že tento problém, jak jsem ho popsala, vyváží námitky, které s věcí převodu nemají nic společného.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016