Státní správa: Předložení občanských průkazů k zjištění totožnosti
Prokazování totožnosti – v kterých případech?
Státní moc lze uplatňovat, dle Čl. 2 Ústavy ČR, pouze v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Oprávnění požadovat prokázání totožnosti musí být proto stanoveno v některém ze zákonů, je vztaženo k činnosti veřejné správy (nemusí se vždy jednat o pozitivní zájem občana).
Prokazování totožnosti ve vlastním zájmu
Ovšem, toto oprávnění nelze zaměňovat s prokazováním totožnosti ve vlastním zájmu. S nestátními organizacemi, jako banka, zdravotní pojišťovna, spořitelna, pojišťovna, dále může předložení občanského průkazu požadovat například katastrální úřad, konečně ten patří mezi státní orgány. U těchto organizací uzavíráme většinou smlouvy a získáváme karty, kterými se pak prokazujeme při jednáních, takže občanský průkaz nemusíme předkládat. Stačí ID na průkazu, kterým jsme zavedeni v databázi. Stejně tak funguje například zdravotní karta, nebo karta v knihovnách, což je také subjekt, jemuž prokazujeme totožnost při přihlašování se do knihovny. Kromě katastrálního úřadu (jemuž prokazujeme občanským průkazem totožnost při návrhu na vklad a jiných úkonech spojených s vydáváním úředních listin ve vlastním zájmu), což neděláme často, získáváme od ostatních subjektů karty s číslem, pod kterým jsme zavedeni v databázích, takže například, když zapomeneme doma kartu do knihovny a chceme knihy vrátit, je vyžadována zase jen karta, nikoliv občanský průkaz, z kterého knihovník nezjistí evidenční číslo. Také se zmíním o tom, že občanským průkazem prokazujeme totožnost při přijímacím řízení do škol, ale následně po úspěšném složení zkoušky a přijetí získáváme studentskou kartu s ID, s nimž se přihlašujeme do databází apod. Tyto karty nelze využívat za jiným účelem, než ke kterému jsou určeny a nenahrazují občanský průkaz nikde jinde než v případech, které jsou taxativně určeny. Ovšem karta zdravotní pojišťovny může být také předkládána v některých případech místo občanského průkazu jako prokázání totožnosti anebo spolu s občanským průkazem jsou oba doklady průkazem totožnosti. Občanský průkaz si může však vyžádat (dle zákona) revizor v hromadném dopravním prostředku, pokud nepředložíme platně označenou jízdenku a příslušný dopravní podnik je oprávněn s námi zahájit správní řízení. Občanský průkaz zde předkládáme ve vlastním zájmu. Protože pokud tak neučiníme, příslušný revizor je oprávněn nás předvést před Policii ČR, která naši totožnost zjistí (dle policejního zákona) a něco takového nikomu nestojí za tu ostudu. Dále občanský průkaz předkládáme při vstupu do budovy státních orgánů, kteří si nás zapíší a ověří naši totožnost a pokud jdeme navštívit některého zaměstnance, pak místo dalšího prokazování předají kartu, kterou se prokazujeme dále. Také prokazujeme svou totožnost před vydáním takových listin, s kterými jsou spojována práva a povinnosti konkrétních osob – jako například zaměstnavateli, nebo před podepsáním přihlášky do politické strany, či do jiných orgánů a organizacích, kde získáváme osobně členství a dále jsme vázáni stanovami, které určují práva a povinnosti. I to je případ předkládání občanského průkazu ve vlastním zájmu. Ještě se na moment vrátím ke správním řízení. Existuje řada zákonů, kde si mohou příslušné orgány vyžádat prokázání vaší totožnosti - např. zákon o lesích a předpisy související, zákon o vodách a předpisy související, zákon o ovzduší a předpisy související, samozřejmě dopravní orgány. V těchto případech neprokazujete totožnost ve vlastním zájmu, ale většinou za účelem správního řízení při porušení povinnosti podle dotčených zákonů. Ale pokud chcete získat řidičské oprávnění od správního orgánu, tedy ve formě řidičskému průkazu, pak samozřejmě musíte občanským průkazem svou totožnost prokázat.
Občanský průkaz – nosit stále u sebe nebo nenosit?
Podle zákona o občanských průkazech má každý občan starší 15 let povinnost mít občanský průkaz (pokud zákon nestanoví jinak). Žádný zákon však nestanoví povinnost mít občanský průkaz vždy u sebe. K prokazování sice slouží právě převážně občanský průkaz, ale míra spolehlivosti určení totožnosti (tedy způsob, jakým má být totožnost prokázána) spočívá vždy v konkrétní situaci na uvážení příslušného oprávněného pracovníka (jeho oprávnění je určeno příslušným zákonem), který prokázání totožnosti vyžaduje.
Oprávnění požadovat prokázání totožnosti podle Zákona o Policii a Zákona o obecní policii
Prokázáním totožnosti se rozumí zjištění jména, příjmení, data narození a bydliště osoby. Podle ustanovení § 13 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů je policista oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu přistiženou při jednání, které má znaky trestného činu nebo přestupku, a osobu, od které je požadováno vysvětlení. Stejné výzvě je povinen vyhovět i ten, jehož popis odpovídá popisu hledané nebo pohřešované osoby, případně se bezdůvodně zdržuje v bezprostřední blízkosti chráněných objektů nebo se zdržuje v blízkosti místa, kde došlo ke spáchání trestného činu, k dopravní nehodě, požáru nebo jiné mimořádné události. Osoba, která má na veřejně přístupném místě zbraň, a je důvodné podezření, že zbraně může být užito k násilí nebo pohrůžce násilím, může být také vyzvána k prokázání totožnosti. Policista je rovněž oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu, která má být předvedena na žádost příslušného orgánu podle zvláštních předpisů, nebo která je oznamovatelem, případně na žádost jiné osoby, jestliže tato osoba má na zjištění totožnosti právní zájem, jakož i osobu, která o prokázání totožnosti žádá. Velice podobná oprávnění mají podle ustanovení § 12 zákona č.553/1991 Sb. o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, také strážníci městské nebo obecní policie.
Oprávnění požadovat prokázání totožnosti podle dalších předpisů
Oprávnění požadovat prokázání totožnosti mají i doručovatelé podle zákona č 500/2004 Sb., správní řád (účinnost od 1.1.2006), kteří jsou oprávněni zjišťovat totožnost adresáta a osob, které jsou za něj oprávněny písemnost převzít. Tyto osoby jsou povinny na výzvu doručovatele předložit průkaz totožnosti. Nejedná se jen o doručovatele České pošty, ale o jakéhokoli doručovatele písemnosti podle správního řádu (tedy např. i doručovatele – zaměstnance obecního úřadu). Průkazem totožnosti se tu rozumí doklad, který je veřejnou listinou, je v něm uvedeno jméno a příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu a je z něho patrná i podoba, popřípadě jiný údaj umožňující identifikovat osobu, která doklad předkládá, jako jeho oprávněného držitele. Oprávnění požadovat prokázání totožnosti mají také příslušní pracovníci živnostenských úřadů, a to od podnikatelů a fyzických osob provozujících činnost, která je předmětem živnosti, od osob jednajících jejich jménem a odpovědných zástupců. Prokazování totožnosti je upraveno i v dalších zákonech. Vždy se však musí jednat o konkrétní oprávnění příslušného orgánu.
Uvádění údajů do smluv
Dříve se uváděly do smluv čísla občanského průkazu, později rodná čísla u fyzických osob nebo IČ u právnických osob a fyzických osob podnikatelů. V současné době je to na zvážení, zda takové údaje u fyzických osob požadovat. Stačí uvést trvalé bydliště nebo sídlo firmy. Kde sídlí statutární orgán nebo živnostník. Tyto požadavky jsou uvedeny v obchodním zákoníku, občanském zákoníku a jiných předpisech, kdy osoby konají právní úkony spojené s majetkovými transakcemi či plněním. Právnické osoby mají na svých dokladech i webových stránkách IČ, podle kterých je můžete dohledat v obchodním rejstříku nebo živnostenském rejstříku na Internetu.
Povinnost prokazovat svou totožnost je vázána zákony, v kterých jsou uvedené oprávněné orgány, jimž totožnost prokazujeme. V soukromoprávních vztazích jsou to situace, jak je uvedeno výše, kde se prokazujeme ve vlastním zájmu k získání práva vstupu do úřadů státní správy, prokázání totožnosti k vydání karet, kterými dále prokazujeme svou totožnost při ověření čísla, pod kterým jsme byli zavevidování apod. Jde tedy o správní úkony podle platného správního řádu.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016