Společnost: Duchovno se neztratilo, ale důvěra a porozumění
Co se narodilo z těla je tělo, co z Ducha, je duch
Ne každý člověk dokáže vzít na sebe projekt, na kterém je křesťanství vystavěno. Porozumět mu a vyhodnotit ho jako užitečný a nosný pro svůj život. Víra v Boha je dar a stojí na prahu porozumění společenství člověka s někým, koho poznává ve svém srdci, uvědomění si své transcendence (přesahu) ve svém lidském a časovém omezení a pochopení transcendence (přesahu) Boha, který oslovil člověka. Vše je ovšem podmíněno vírou a ochotou lidského rozumu zařadit Boží existenci do svého života. Je to tak intimní, že je těžké o tom hovořit a ne vždy lze toto spojení chápat jako výsadu, vyvolení ke spasení (záchraně) a bezstarostnému životu. Křesťanský způsob myšlení a života by nás mělo posunout blíž k našemu pravému lidství, ale je to těžká cesta. Nikdo však netvrdil, že bude snadná. Nikdy!
Peníze nebo život
Odklon od Zlého a přitakání Bohu znamená si uvědomit, jakou sílu musí člověk vyvinout, aby se odřekl pýchy, chamtivosti, nenávisti k bližnímu, sobectví, žárlivosti apod. Každý, kdo o tom přemýšlí, (i já) si říká: jak obstojím v tomto světě, když nebudu oplácet zlé zlým, když se nebudu prosazovat mezi lidmi, kteří se nijak ve svých prostředích neomezují, aby dosáhli cíle, jak si opatřím základní věci k životu, kdy jejich dosažení je podmíněno sháněním peněz, což samo o sobě předpokládá, že nemůže očekávat porozumění s morálním a duchovním rozměrem.
Láska a její hmotný i duchovní důkaz
Jen zdánlivě se nám jeví, že tento svět je postaven na penězích. A čím více si říkáme: aby se měly mé děti lépe, tak musím jim pomoci alespoň od počátku, aby neměly dluhy, starosti, tím víc bere na sebe láska tvar hmotného. A přitom, i starosti dětí o zajištění procházejí duchovní zkouškou, to znamená minimálně v postojích k mravním otázkám, které si musí ve střetu k okolí nutně klást. A v tom jim můžeme poradit, pokud jsme zkušení a umíme rozeznávat dobré od zlého a máme zkušenost ze zlem. Třeba osobní příklad: když jsem měla v kabelce čerstvé maturitní vysvědčení, táta mi řekl: a začni od píky! Začínala jsem asi třikrát, i za cenu, že peněz nebylo mnoho a leccos se mi v životě přihodilo, co mne vrhalo zase zpět, k počátkům. Ale jsem tomu vděčná, protože jsem se naučila od lidí víc, než by mi dala škola. Za odměnu, jak jsem to chápala já, jsem potkávala lidi, kteří mi pomohli rozmnožovat užitky z mých hřiven. Mí učitelé, přátelé i náhodní lidé, které jsem potkávala. A to byla a je také láska i projev víry, že za tím vším, co člověk potřebuje, aby přežil, je ještě něco, co ho oslovuje! To člověk získává, když se vydá na cestu za něčím, o čem může pochybovat, co nezná, nemá s tím zkušenosti, stále mu uniká a zase se přibližuje, je to nejisté, ale přesto ho to vede postupně k cíli jeho života. A tím cílem není smrt, ale postupná přeměna. To, co je zrozeno z Ducha.
O církvi a lidech
Jestli někdo tvrdí, že křesťanská církev, v tomto případě katolická, zavinila pohromy, které se udály všude, kam křesťanství dosáhlo, může mít pravdu, ale částečně ("Nepřinesl jsem pokoj, ale meč!"). Druhá věc, o které nikdo nemluví, jsou lidské sklony a tendence, které se projevovaly v podobě odporu proti instituci. Je to osobní přesvědčení o kvalitě duchovního rozměru člověka. Katolická církev byla zavlečena císařem Konstantinem do světské sféry a během historie se snažila, více či méně úspěšně z ní vymanit. Církev nevedly jen duchovní osobnosti, ale také příslušníci šlechtického stavu, které sledovaly dál cíl, totiž ji přitisknout ke světu. Hodně se v historii diskutovalo o tom, zda to bylo dobře, to sloučení se světskou mocí. Ale několik staletí utrpení křesťanů při pronásledování Římem, po němž následovalo často odpadlictví, odklon od vlastních základů, hereze, zničující války a mocenské boje mezi státem a církví, téměř zničily základní poselství, na kterém křesťanství vzniklo. V 18. a 19. století došlo k dalšímu zápasu, kdy byly zpochybněny samotné základy existence víry. Do jaké míry to církev ustála, to je věcí názoru a studia, které málokdo je schopen podstoupit. Víru a pokoj nikdo nikomu nepřinese na zlatém tácku, je to otázka každého, zda bude znovu kráčet po všech peripetiích, na jejichž počátku stál muž z Nazaretu a na jejím konci, pro běžného občana, rozporuplná instituce, která zápasí sama se svými rozpory, kterými málokdo rozumí, protože se ztratila niť ke smysluplnosti víry pro moderního člověka, který hledá sám sebe v jiných rozměrech. Sekularizovaná společnost ještě nemusí být nutně bezvěrecká. Je v jakémsi prostoru, v kterém se hledá a současně něco hledá. Chce se možná zbavit své historické minulosti, odmítnout instituci, která by ji tlačila k tomu, jak se má projevit ve svém přesahu. V co doufat, k čemu se uchylovat a v co věřit v tom ohromném prostoru? Ale každý prochází těmi dilematy, stejně jako člověk, který tehdy na počátku stál pod hvězdným nebem, tak sám, s vědomím smrti i s vědomím, že není úplně sám.
… člověk není úplně sám
Dvě světové války, které změnily náš svět, způsobily další odklon od víry, protože lidé si říkali na základě přestálého utrpení: „Existuje vůbec Bůh? A jaký je to Bůh, který dopustil takové utrpení?" Skončily dějiny spásy posledními slovy, kterými končí Bible? Musí lidstvo procházet takovými zkouškami, ať s Bohem nebo bez Boha? Co bude zítra, pozítří, jak se budu muset ohánět, abych zachoval třeba jen základní prostředky ke svému životu? Abych měl lože, stůl a židli? A za tím zase stojí ta otázka: Kdo jsem, kam směřuji, jaký má život smysl? Tyto otázky si klademe stejně, jako naši předkové. Jejich odpovědi nevězí v uzavřeném prostoru kostela mezi obrazy a sochami, klenbami ozdobenými výjevy z Bible. Ale v reálném životě. V tom životě, který je zahlcen různými idejemi, z nichž mnoho mají jepičí život, city, které nemusí být vždycky zářící čistotou a láskou, osobními prohrami a ztrátami, které nás tisknou ke zdi s rukami nad hlavou, nemocemi, jejichž původem je stres, pocit bezmoci, nedůstojné zacházení s lidmi, strach z blízké budoucnosti, rozmělňování duchovna na část - co bude se mnou, když nebudu mít peníze a co bude se mnou, když nevím čemu a komu mám věřit? Jaký smysl má moje pravé lidství, ukryté v pochybnostech o sobě samém? I já sama si kladu tyto otázky a hledám odpovědi. Někde, v tom prostoru, kde probíhá zápas mezi tělem a duchem, vírou a její ztrácením se. Bože, pokud je to možné… a člověk v úzkosti se svého konce, před utrpením, ví, že je tu sám pro sebe a pro své tušení nebo i víru, že není sám v tom svém přesahu nad hmotným tělem.
Každý jsme jiný, každý máme jiné směřování a jinou cestu, ale stejný konec. Ale mezi tím počátkem a koncem máme úžasný dar života a každý den je vzácný. Jako perla ukrytá v lastuře. I přes všechna má dilemata a pochybnosti o pravdě života, jak je mi předkládána vědou, svědectvím i náboženstvím, vím, že každý den mám šanci, pokud si udělám čas, si to všechno srovnat v hlavě a promyslet. Pokud mi je dopřáno se ráno probudit do nového dne, protože každý den mi přináší něco dobrého a i něco, o co nestojím. Třeba nějaký zbytek nedodělku z minulých dní, který se jako nevypořádaný dluh zvyšuje…
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016