Společnost: Rozum průměrného člověka
Nevím, jestli kdy existoval nějaký meta - řád, který by ovlivňoval lidské řády a pořádky, natolik, aby ho lidé ve svém zájmu pochopili. Lidé si myslí, že obdrželi pouze návod, jak to mají v životě správně dělat, aby se vyhnuli velkým problémům. Ale zákony, které jim z toho jaksi vyplývají, si tvoří sami na základě svých představ o kultuře a civilizovanosti, aniž by respektovali vlastní hranice možností. A čím víc se zamotávají, tím víc jsou zatvrzelí a trpí - hrdinně, mlčky, protože je jasné, že jsou odpovědní za to, co sami stvořili.
Pár postřehů z nového občanského zákoníku
§ 4
(1) Má se za to, že každá svéprávná osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a že to každý od ní může v právním styku důvodně očekávat.
Toto nekompromisní ustanovení máme v NOZ místo ještě stále platného "Neznalost zákona neomlouvá." Není mi dost jasné, co znamená "rozum průměrného člověka" pro "právní styk". A tak jsem si napsala do vyhledávače Seznam.cz "Rozum průměrného člověka", ale našla jsem následující hlášku:
Ptala jsem se svého rozumu ...
Co je "rozum průměrného člověka"? Vidíte, tak jednoduchá otázka, a jak se na ni hledá těžko rozumná odpověď.
Tak jsem se zeptala na Google. Tam je všechno a co se tam ztratí, to už nikdo nenajde. Nebo to tam nikdy nebylo.
Hledali jsme Rozum průměrného člověka
Na dotaz Rozum průměrného člověka jsme nic nenašli
No, a to je směrodatné. Mohli bychom tvrdit, že takový jev, jakým je rozum průměrného člověka neexistuje. Musím přiznat, že já si to taky myslím. Rozum je rozum, filozoficky, teologicky, právně a nevím jak ještě definovaný. Dokonce se na něho vztahují i prastaré biblické a jiné starodávné moudrosti a příběhy. Tak proč o tom uvažovat? Pozastavila jsem ale nad tím, co tím myslí, do důsledků náš občanský zákoník a s jakými důsledky pro každého občana. Po dlouhé úvaze jsem došla k názoru, že nejlepší vysvětlení je, mít všech pět pohromadě. Tak například: jestliže někdo chce skočit z mrakodrapu s podomácky vyrobeným padákem do prostoru, v kterém nemůže nikoho a nic ohrozit, a učiní tak. Posléze si po dopadu zlomí nohu. Z pohledu někoho, kdo zděšeně hleděl, takový parašutista vypadá jako zbavený "rozumu průměrného člověka." Ale ukáže se, po vyšetřování jeho případu jako pojistné události pro úrazovou pojistku, že občanský průkaz má, průměrné vzdělání taky, podle lékaře duševní chorobou nikdy netrpěl, má harmonické vztahy s lidmi, v zaměstnání proti němu nemají nejmenší námitky. Prostě slušný, úctyhodný, zdravý, veselý jedinec, který si konečně splnil dětské přání, sám si zhotovil padák, aby mohl zažít ten pocit letu z výšky. Protože tím naplnil i své právo na štěstí. A to on zase má - to právo. Sice ho má, ale musí ho před soudem obhájit - má důkazní břemeno, že to právo využil, správně pojal a také ho "konzumoval". I navzdory tomu, že ostatní občané s občankou si myslí, že je blázen. Jenže ti, co si to myslí, dělají horší věci, které sice nejsou vidět, ale rozhodně je o nich slyšet. To jsou drby. A tak, nebohý parašutista si zlomil nohu, vyhrál soud a dostal plnou náhradu pojistného, které si mimochodem platí pravidelně, sádru mu za nějakou dobu sundají a on může prodat padák, protože se zatím mnozí kolem něho postarali o perfektní reklamu na jeho odvážný skok. Jenže, dřív, než ho prodá, si ho dá patentovat. Mohl by se stát jednou součástí výbavy pracovníků, kteří pracují ve výškách. Jen by k tomu měl přiložit návod, jak bezpečně přistát. Ale to už někdo vylepší.
Spolehněte se na to, že lidé mají rozum ...
Známý advokát, pan JUDr. Bezouška, Ph.D.se vyjádřil k problému vyslovil moudře. Předpokládá totiž, a to je důležité následující:
Nový občanský zákoník se velmi často obrací k průměrně rozumnému člověku. Předpokládá se, že každá svéprávná osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností. Pro udržení určité elementární jistoty právního styku je totiž třeba, aby se lidé v běžné praxi mohli spolehnout na to, že když s někým jednají, je jejich partner nejen nadán tím, čemu se běžně říká zdravý selský rozum, ale že jej též umí řádně používat. Počítají s tím i právní pravidla, která se aplikují právě se zřetelem k tomuto hledisku – např. jaká ustanovení v obchodních podmínkách jsou překvapivá z hlediska průměrně rozumného člověka (§ 1753 NOZ)?
Jak ale uchopit hledisko průměrně rozumného člověka? Je to osoba, která vnímá svět kolem sebe se znalostí základních zákonitostí (fyzikálních, matematických, ale i společenských aj.), dokáže tak např. pochopit vtip a nadsázku. Umí se seznámit s běžně dostupnými informacemi způsobem, který je v dané kulturní oblasti obvyklým, a pochopit smysl a účel běžných právních jednání a následků s nimi spojenými. Průměrně rozumný člověk není statickým pojmem – nelze např. jednoduše říci, že průměrně rozumný člověk je srovnatelný se středoškolákem s maturitou. K průměrně rozumnému člověku se dobereme spíše tím, že eliminujeme excesivní případy – netrpí duševní poruchou, nemusí mít speciální znalosti vyžadované pro činnost v určité oblasti (např. ty, k nimž je třeba provádět znalecké dokazování), není přehnaně důvěřivý apod. * (Autor: JUDr. Petr Bezouška, Ph.D., of counsel PRK Partners).
A co na to autor nového občanského zákoníku?
Právník Eliáš o tomto tématu píše následující pojednání s názvem: “Nový občanský zákoník spoléhá na zdravý rozum". Cituji: K běžnému životu postačí zdravý rozum. On taky nový občanský zákoník má paragraf 5, kde se jako se základním kritériem pracuje s kritériem rozumu průměrného člověka." **
Máme o čem přemýšlet ...
Zákon předpokládá, že máme všichni rozum, tedy rozum odpovídající očekávání druhých, že s nimi hovoříme při použití průměrného zdravého rozumu, odpovídající kritériím nového občanského zákoníku, odpovídající stupni naší úžasné kultury. Ale co když máme prostě jiný rozum, tedy takový nad rámec úrovně lidí, který se ještě trefí do rámce předpisu, aby dostali občanku? No, to bude na pováženou, pokud spácháme něco nadprůměrného a někomu se to nebude líbit. V tisku proběhla zpráva, že soudci, kteří mají už téměř nárok na důchod, odcházejí. Já tomu nevěřím. Nyní pro ně začíná kýžená doba, aby ukázali, jaký formát dosud před veřejností skrývali. A k tomu jim přeji z celého srdce hodně úspěchů a pracovní pohody i kreativní chvíle u nového občanského zákoníku.
* Cit.:Průměrně rozumný člověk existuje. cit. 2013-12-21. Dostupné z: http://www.prkpartners.cz/rekodifikace/legislativni-novinky/217-prumerne-rozumny-clovek.-existuje/
** Cit.:
Nový občanský zákoník spoléhá na zdravý rozum. cit. 2013-12.21. Dostupné z: http://www.veda.muni.cz/veda-a-vyzkum/3023-novy-obcansky-zakonik-spoleha-na-zdravy-rozum#.UraEVNLuLE0
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016