Tragédie v Uherském Brodu: Co s tím naděláme, že?
Článek psychologa a psychoterapeuta, který jsem k článku přiložila nebyl hlavní motivací k mému zamyšlení. Spíš jsou zajímavé jeho závěry, z kterých mám pocit že zní :"Co s tím naděláme, že? Prostě to tak je." Jenže já ještě také vidím lidské oběti násilného činu, který tu nemá obdoby a rozhodně jsem daleka toho, abych ve svých úvahách brousila v poměrech v USA, protože jsou nesrovnatelné s tímto útočníkem a s tím, co tomu jistě předcházelo. Zdá se, že jde o narušené mezilidské vztahy, které v útočníkovi vyvolaly rozhodnutí k řešení, třeba zkratkovitému. Jednou provždy si to s nimi vyřídit! A všichni žasnou, považují to za největší tragédii.
Kvalita mezilidských vztahů
Odhlédněme nyní od tragického příběhu v Uherském Brodu a zamysleme se nad vztahovou úrovní v širším pohledu. Lidé jsou frustrovaní, protože se ani s vynaložením snah a sil nemohou prosadit a realizovat se. Jsou jim svěřovány úkoly, které nemají však na hlavní tah činností žádný vliv. Často se zdá, že ani ti, kteří stojí v čele kolektivů ať pracovních nebo politických či zájmových nemají promyšleno, kam to chtějí vést, jaký mají vlastně cíl a co je to všeobecná prospěšnost, ke kterým má veřejná činnost - jak ve velkých městech, tak o v těch malých městech a samozřejmě i na venkově, směřovat. Důkazů o tom je velmi mnoho - každý den čteme na internetu zprávy o rozpadajících se nadějných hnutí, které mohly vyprodukovat novou politickou elitu. Tu tolik potřebujeme! Ale jak je vidno, nakonec se všichni rozhádají a pomalu se rozpadají a ze zbytku členů vzniká nový subjekt s nejasnými cíli, jehož však nikdo nevolil. A co se děje nahoře, děje se i dole.
Lidé v malých městech
Vrátíme se do maloměst, kde působí komunální politika. A ta je velmi důležitá, protože v jejích útrobách působí lidé různého politického i názorového zaměření i morálních kvalit, i s odbornostmi, které je kvalifikují k tomu, aby konali. Jenže, všude chybí peníze, pracovní trh nefunguje, mnohé svírá existenční strach, někteří, a není jich málo, se bojí rozhodovat, eventuálně píchnout do vosího hnízda, což se nemusí líbit někomu, kdo se chce v klidu dožít důchodu, protože ví, že když se někde znelíbí, že si těžko najde v místě svého bydliště práci, přijde o svůj, byť často nevelký životní standard a hledat si práci mimo své bydliště je těžké, protože neví, jak dlouho si ji udrží, i kdyby obětoval všechno, co dosud vybudoval a na čem svůj život postavil. A čím dále je takové místo do Prahy, tím menší pozornost je na něho upírána, než se něco stane. Protože nejde jen o to, že se stala tragédie, ale že to vyvolává diskuse o činnosti místních orgánů, které zřejmě nekonaly podle zákonů i podle očekávání, že budou zajišťovat to, co je jejich povinností a za co jsou odměňováni.
Objektivně vzato ...
Hovoříme o tom, že žijeme v demokratické společnosti, v právním demokratickém státě, v kterém platí zákony, že součástí naší demokratické ústavy je Listina základních práv a svobod, která je naplňována zákony, a občané mají právo svá práva a oprávněné zájmy hájit před nezávislými orgány veřejné moci. A to platí pro každého občana, i pro babičku, která bydlí v zastrčené vísce někde v Aši. Jestliže se někdo cítí být poškozován na svých přirozených právech, je mu k dispozici celý aparát specializovaných úředníků, aby případně závažnost újmy posoudil, řešil a vydal rozhodnutí o odškodnění, pokud skutečně újma nastala. A to vše proto, aby občané se svých práv dovolávali cestou psaného práva, nikoliv násilím. Jenže - a to je můj názor - všechna tato privilegia, která náleží občanům a povinnosti, kterými jsou vázány příslušné orgány nefungují tak, jak by měly. Demokracie není jen o tom, že je stát nastavený na jejích principech, ale také na vztazích mezi lidmi, postavených na principech vyplývajících z Listiny, ve všech úrovních, v kterých lidech působí.
Věřím a doufám ...
Myslím, že naše společnost má na to, aby se dopracovala k funkčnímu stavu a k tomu je potřeba vůle, ohleduplnost, sociální cítění a vhled do útrob skutečného problému, který může vyvolat eskalaci násilí, za kterým zůstávají zmařené životy.Tím problémem je přehlcenost fungování státu nejrůznějšími předpisy, které se valí ze všech stran na hlavy různých osob, které stojí v čele obcí a jiných organizací, garantující fungování veřejné moci a zavazují ostatní občany k nejrůznějším plněním a konáním.
Nad lidskými obětmi uherskobrodské tragédie se rozvíjí mnoho otázek, které směřují ke kvalitě výkonu veřejné moci a kvalitě zpětné vazby směrem k občanům bez ohledu na to, zda žijí ve velkém městě či na malém městě nebo někde v horské osadě. Jak budou znít odpovědi?
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016