Informační společnost: Dítě s tabletem nebo uprostřed kopců knih?
Práce s informacemi
Musím přiznat, že mezi školami, které jsem kdy v životě absolvovala, zvítězila knihovnická škola, na kterou jsem se přihlásila po maturitě na humanitním gymnasiu. To bylo v sedmdesátých letech, tedy - nedávno. Studium se soustřeďovalo nejen na čtení světové a české literatury, odborné knihovnické předměty, ale také na praktická cvičení při práci se čtenářem a podávání informací. Rovněž jsme byli cvičeni v přesném třídění informací podle mezinárodního desetinného třídění, či jsme pracovali na věcných a předmětových či jmenných katalozích. Živě si pamatuji, jak jsem psávala na psacím stroji lístečky do lístkových katalogů podle normy. Pokud člověka nepřejde trpělivost, za pár let získá encyklopedické znalosti, ale za předpokladu, že nějakou dobu platí jako stálé prameny k určitému oboru, které pak rozvíjejí další autoři. Pramenem k různým odborným pracím bývaly také bibliografické seznamy literatury, který měl mít každý po ruce, kdo se o nějaký obor zajímal. V knihovnách tak pracovali lidé v bibliografických odděleních, kteří takové seznamy vytvářeli na objednávku nebo je vydávali v brožurkách. Většinou to byli lidé vzdělaní v různých oborech a musím říci, že tato práce nebyla snadná. A ještě nesnadnější se v nich orientovat a doplňovat je novými záznamy. Tato škola mne naučila s informacemi nejen pracovat, třídit, ale také je vytvářet, byť na primitivnější úrovni, než se děje nyní. Myslím, že v současné době jsou počítače jednou z možností, jak si takovou úmornou práci ušetřit, ale z druhé strany, lidé kteří se vzdělávají, se musí učit pracovat s novými způsoby přijímání, třídění a vyhodnocování informací ještě z jiných zdrojů, než jsou knihy, časopisy apod., a rozhodně se nezbaví nutnosti mít základní a systematický přehled o svém oboru.
Zjednodušování přístupů není vždy vhodné
V tom zběsilém tanci informací, v kterém se také pohybujeme bez ohledu na věk a vzdělání, se snažíme si všechno zjednodušovat. To by bylo docela v pořádku, kdyby ovšem informační vstupy byly seriózní a výstupy k určitému datu platné. To znamená, kdyby tvůrce vstupní informace skutečně téma propracoval a bezchybně dodal k využití veřejnosti, přidal k tomu odkazy na použitou literaturu a doporučenou literaturu, která pomůže rozšířit příjemci obzory a ten může dále pátrat po dalších pramenech. V tomto ohledu, pokud se zabývám nějakými historickými tématy, sáhnu nejraději, jako ke vstupní informaci, k odborným knihám do roku 1944, v kterých jsou uvedeny nejen bibliografické seznamy, pečlivě zpracované autorem nebo kolektivem autorů, ale také odkazy, rejstříky a poznámky, vysvětlující obsahy použitých pojmů, s kterými se setkáváme i dnes s poněkud rozšířené dalšími poznatky, protože vím, že odborné knihy procházely schvalovacím procesem a také jazykovou korekturou. Ovšem, mnoho lidí v dnešní době hlavně odradí objem knih, složitost textu a i jazyková odlišnost od současné používané češtiny.Ale zjednodušit se to nedá. Škoda, že málokterý student si přečte skvělé knihy našich meziválečných vědců, historiků, kunsthistoriků nebo skvělé překlady, protože by mu dalo velkou práci jim dobře porozumět. Stačí přeci jen mít informaci, že takové knihy existují, jsou dostupné tam a tam a podle potřeby se do nich i nakouknout. Jenže - takový proces, jako je vzdělávání se, nelze jen tak zjednodušit.
Moderní technika a její plné využívání - není to jednoduché
Myslím, že moderní technika při práci s informacemi velmi ulehčí postupy a i úmornost při práci s informacemi, ale rozhodně škola musí své posluchače od nejmenšího věku až po studenty vysokých škol nejen naučit s informacemi pracovat k plnění úkolů a zadání, ale také je vyhodnocovat, třídit, vytvářet a uplatňovat. Jsou lidé, kteří si vyhledávají na Internetu potřebné informace, texty podobné tomu, na kterém právě pracují. Zatímco autor odborné knihy za její správnost a odbornou úroveň ručí, a Internetu není záruka, že text obsahuje správné údaje. Do jaké míry za ně autor ručí? Jedině, pokud zdroje jsou spolehlivé a odkazují se na prameny a jejich autor je znám. Jakmile někdo začne příliš spoléhat na zdroje z Internetu a nepřekontroluje si údaje, může se svou prací pohořet, což se často děje. A z druhé strany, je velmi stresující, když si člověk připustí, že text, na který spoléhá, nemusí být spolehlivý. Jestliže má být Internet zdrojem informací, pak by měl zaručovat spolehlivost a zpětnou vazbu na původní prameny. Wikipedie, kterou používají nejen děti a studenti, ale také občané bez rozdílu vzdělání, je anonymním zdrojem, i když jednotlivá hesla jsou opatřena bohatou bibliografií a i odkazy. Do jaké míry je zdrojem poznání? Je těžké poznat, zda se autor ke svým článkům vrací a aktualizuje je. Měla by být stále živá a vhodná pro odkazy ke školním úlohám i k běžné potřebě občanů všeho věku.
Tablety pro žáky základních škol
Pustit dítě s tabletem v ruce na rušnou křižovatku informačních toků dnešního světa bez nutné přípravy je na tak úrovni - dát mu do ruky zajímavou a přitom pro něho nebezpečnou hračku. Myslím, že pro budoucí úspěšné studium by se děti měl učit primárně pracovat s knihou a měl by jim být vysvětlen rozdíl mezi přijímáním informací z knihy s omezeným informačním tokem a používáním moderní počítačové technologie s neomezeným informačním tokem. Docela chápu zvídavou dětskou dušičku, která nasává informace ze všech stran, ale neumí ještě rozlišit jejich možný manipulativní účinek. Docela také chápu záměr školství omezit výrobu skript a učebnic v papírové podobě a otevřít dětem těžké okované brány do světa úžasných a snadněji uchopitelných informací. Jenže, spolu s dětmi budou muset i učitelé tento trend zvládat a současně i kontrolovat, zda děti s tabletem opravdu pracují nebo pracovat umí a měli by jim učební látku pro tablety zpracovávat na speciálně vedených webových stránkách. Což je práce navíc. Úmorná a nedoceněná.
Je opravdu nutné, aby lidé ve školství hodně přemýšleli o účinném a správném informačním toku od autorů k uživateli - k učiteli i k žákům - a zvládli co nejlépe boj s neustále proudícím divokým proudem informací. Současně, aby mohli vyžívat všech možností, které jim moderní technika dává a také, nezapomínali na jednu věc - aby současně vedli děti i studenty ke čtení knih, i když je rozhodně práce s elektronikou významně posune do světa kvalifikovanosti, ale knihy do světa vzdělanosti.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016