K 600-stému výročí smrti M. J. Husa - část 4.

16. 06. 2015 0:00:00
V tomto dalším díle se budu zabý vat postoji Karla IV. a také poměry, které vládly v Č echách v jeho době.

V návaznosti na Viklefovo učení se na okamžik vrátíme do roku 1403 na Univerzitu pražskou, která jednoznačně odsoudila 43 věroučných článků Jana Viklefa. Na to si vzpomeneme, až budeme sledovat činnost M. J. Husa.

Viklefovy články

Dne 28. května roku 1403 se na Valném shromáždění Univerzity pražské četly, na přání arcibiskupova oficiála i kapituly pražské 43 věroučných článků Jana Viklefa. Nečetly se ze zábavy nebo z touhy po poznání, ale proto, aby shromáždění vyneslo nález. A ten vynesl většinou hlasů ... aby žádný "oud" univerzity pražské neučil článkům těm, aniž jich rozšiřoval, pod pokutou křivé přísahy."

Palacký v dějinách národu českého v Čechách a na Moravě, díl III., str. 14 a násl. tvrdí: "Avšak nicméně jisté jest, že ono velké hnutí duchův, ony nepokoje a bouře náboženské, které v XV. století činí hlavní obsah dějin a proměnily veškeru tvářnost věcí českých, nebraly původu svého z nižádné sekty středověké, ani valdenské, ani katarské, ale že povstaly a rozvinuly se z vlastních příčin a zárodkův z počátku na oko nepatrných, ale nabývajících čím dále tím větší opravdovosti a důležitosti."

Ale vraťme se do Čech, kde to vřelo a žilo ...

Poměry v Čechách, které se stále zhoršovaly vlivem bojů mezi řády a kazateli zapříčinilo také postavení žebravých řádů ve věci inkvizičních činnosti, která byla původně založena papežem Inocencem III. za účelem rozmáhajících se kacířských nepokojů na jihu Francie v Languedocu. Povolání osobností z žebravých řádů k tomuto úřadu mohly být příčinou odporu lidí proti nim.

Rivalita mezi řády

Minorité, benediktýni, františkáni ztratili důvěru obyvatelstva z příčin, které byly naznačeny v předchozích kapitolách a lidé více důvěřovali laickým kazatelům, kteří k sobě poutali pozornost lidí a kteří vykonávali některé úkony, které mají vykonávat církevní osoby svěřeným úřadem. Tyto úspěchy kazatelů vzbudily u kněží a prelátů a vůbec celého duchovenstva velkou řevnivost. Palacký (str. 15) přičítá velkou zásluhu Janovi z Dražic, že došlo k nápravě v životě některých duchovních, oproti mnichům žebravých řádů. Jejich život, jindy příkladný, změnila postavení vedoucí k moci, které se jim dostalo.

Exkurz - Boj proti kacířům a postavení inkvizice

Když se ve dvanáctém století stalo lidové kacířství závažným problémem, církev uvažovala, jak s ním naložit. Kanonické právo neurčovalo jednoznačně postupy pro zacházení s kacíři a také chyběly účinné institucionální nástroje k jejich vyhledávání, stíhání a trestání. Biskupové, kterým bylo uloženo, aby se kacířstvím zabývali, nejevili žádný velký zápal pro tuto věc. Kanonické právo se také nevyjadřovalo jasně k otázce, co dělat s usvědčenými kacíři. Biskupové mohli předat takové lidi světským úřadům k potrestání, ale až do roku 1157 je k tomu nevázala žádná povinnost. Pokud si světští vládci sami nečinili nárok na trestání kacířů, biskupové tyto kacíře pouze vyobcovali z církve a vyhnali je z diecéze, i když je také věznili. Někteří kacíři byli lynčováni rozvášněným davem. Koncem dvanáctého a třináctého století se církev začala zbavovat svých nedostatků při zacházení s kacíři. Dekrety koncilů a papežů definovaly kanonické právo ve vztahu ke kacířům. Roku 1184 papež Lucius III. vydal dekretál "Ad abolendam". Ten stanovil, aby všichni kacíři a ti, kdo jim věří, jejich zastánci a obdivovatelé, byli z církve vyobcováni. Ti, kdo byli shledáni vinnými kacířstvím, měli být předáni světské moci k patřičnému potrestání, jehož povaha zůstala neupřesněna. Po biskupech bylo požadováno, aby dvakrát ročně navštěvovali farnosti, kde se podle zpráv vyskytovalo kacířství, a vyhledávali osoby podezřelé z kacířství. Roku 1199 Inocenc III. v dekretálu "Vergentis in senium" učinil významný krok. Připodobnil kacířství ke zradě, jak ji definuje římské právo. Majetek kacířů měl být světskou vrchností zabaven a jejich dědici měli být vyděděni. Císař Fridrich II. vtělil toto zpřísnění kanonického práva do práva říšského a ustanovil, že "trestem pro nekající se kacíře má být smrt na hranici". Ta se stala trestem všeobecně používaným v celé západní Evropě. Do konce třináctého století měla církev k dispozici propracovanou a rozvinutou soustavu práva řešícího problém kacířství. Ústředním bodem tažení středověké církve proti kacířství bylo vytvoření specializované instituce - papežské inkvizice. Pří výběru lidí pro plnění tohoto úkolu se papež obrátil na nové žebravé řády, které vznikly počátkem třináctého století. Byli jimi dominikáni a františkáni. Zejména dominikáni byli zvláště povoláni k boji proti kacířství (dominikánský řád nese jméno svého zakladatele Dominika Guzmána, kterého inspiroval boj s kacíři v Languedocu a založil řád kazatelů. Roku 1231 papež Řehoř IX. ustanovil převora dominikánského konventu v německém Řezně jako soudce a pověřil jej vyhledáváním osob podezřelých z kacířství. V dubnu roku 1233 pověřil Řehoř IX. provinciální převory dominikánů v Languedocu, aby vybrali muže vhodné k inkvizitorské službě. Nakonec byly ve městech Toulouse a Carcassonne ustaveny inkvizitorské tribunály, obsazené dominikány. Postavení inkvizičních tribunálů bylo takové, že nebyly součástí žádné panevropské instituce, ale měly společné znaky. Jako soudci, delegovaní papežem, mu byli přímo podřízeni, takže byli vyjmuti z běžné biskupské pravomoci a dohledu. Inkvizitoři postupovali proti osobám podezřelým z kacířství ex officio - z moci svého úřadu.

Pramen: Given J.B. Inkvizice a středověká společenství. Moc a odpor v Languedocu. Verbum, 2008

Pohřeb Sulislava z Pnětluk - minorité versus Jan z Dražic

Minorité nešetřili církevními zápovědmi, které Jan z Dražic až příliš často (dle Palackého, str. 15) ukládal. A když se žateční minorité opovážili slavně pohřbít pana Sulislava Pnětluka roku 1313, který, podle Palackého, "pro škody na církevních statcích spáchaných v biskupově kletbě", dal je i je samotné biskup do klatby dokud, nenajdou náležité pokání. Ale i minorité vinili biskupa z přílišné shovívavosti vůči kacířům, že mírněji soudil beghardy a bekyně, než-li schvalovala ortodoxie.

Arnošt z Pardubic ( 1343 - 1364)

Tyto rozbroje nepřestaly ani za vlády arcibiskupa Arnošta z Pardubic (1343 - 1364), naopak, staly se časem povážlivějšími. Karel IV. usiloval o reformu duchovenstva. A také Arnošt z Pardubic na provinciální synodě dne 12. listopadu 1349 dal duchovenstvu nové zákony kázně, "Statuta Arnesti".

Konrád Waldhauser

Někteří církevní historikové ho považovali za předchůdce Jana Husa. Byl horlivým a obratným kazatelem a vzbudil pozornost Karla IV. Do Prahy přišel roku 1306 pod záštitou pánů z Rožumberku a stal se kazatelem v kostele sv. Havla. Ve svých kázáních nikoho nešetřil V roce 1363 kázal proti svatokupectví a vzbudil žebravých mnichů. I chodily stížnosti k rukám Arnošta z Pardubic. Na počátku roku 1346 přijel do prahy papežský legát, čehož využili dominikáni k tomu, že pohnali kazatele k soudu před arcibiskupa pro dva kacířské články, které učil. Konrád bez meškání podal k soudu svou obranu proti nim. Arnošt zvážil situaci a veřejně ohlásil den a hodinu soudu. Každý, kdo měl proti Konrádovi nějaké námitky, nechť se před něho postaví se svou žalobou. Ale nikdo se nepostavil.Rakouský kníže Rudolf v květnu roku 1364 ho vábil k návratu do vlasti, ale Konrád nevyhověl. Odpověděl, že ho váže vděčnost k císaři, že je mu zavázán za jeho mnohá dobrodiní a to mu nedovoluje opustit Čechy.

Milič z Kroměříže

Zřejmě Konrádův případ. kterému se jako kazateli velmi dařilo, se stal (dle Palackého - str. 20) pohnutkou muži "stejného sice smýšlení, ale ducha jinakého" , že se vzdal své církevní hodnosti a začal pracovat na témže poli jako Konrád téměř o závod. Zatímco Konrád se přednostně obracel k německé části obyvatelstva., Milič z Kroměříže k té české.Nejprve začal kázat u sv. Mikuláše na Malé straně, ale pak u sv. Jiljí ve Starém městě. Z počátku měl málo posluchačů, a ti "posměšně přetřásali jeho řeč". Ale pak se náhle něco zlomilo. Na jeho kázání přicházelo čím dál víc posluchačů. Pustil se na odvážnou cestu. Hloubal v Písmu, zvláště v Prorocích a v Apokalypse (Zjevení sv. Jana) a ve svých kázáních "zápasil s porušeností mravní všech stavův věku svého a prohlédaje, čím by sobě pojistiti mohl vítězství, zdálo se mu najednou, že dosáhl nálezu vědeckého, hrozného a důležitého. (Palacký, str. 21)

A pak to přehnal ...

Nešetřil ve svých kázáních ani duchovenstvo a žebravé mnichy, ale ani knížata a světské pány. Na jednom shromáždění prohlásil o císaři Karlovi IV., a veřejně do očí, že on sám je prý velký Antikrist. Arcibiskup Očko z Vlašimi uznal, že za takovou opovážlivost je zapotřebí ho potrestat několikadenním vězením. V této souvislosti ráda zmíním postoj samotného císaře Karla IV., který měl Jana Miliče rád a ani po tom, co ho osočil, že je Antikrist, se od něho neodvrátil. Ale pražští teologové na císaře naléhali pro jeho naučný článek a Milič se odvolal k papeži Urbanovi V., pak se v roce 1367 sám osobně odebral do k papeži do Říma a na cestu mu dal doporučující listiny.

Milič hlasatelem i vězněm

Milič čekal v Římě dlouho na slíbený papežův příchod, ale nemohl se dočkat a tak jel mu vstříc do Avignonu. O svém nálezu, že Antikrist se již usadil na zemi, nevázal informovat letákem, přibitým na dveřích kostela Sv. Petra. Ale jakmile se po Římě rozhlásilo, že na vrata kostela je přibitý list toho znění, neváhal římský inkvizitor, dominikánské řehole (dokládá Palacký na str. 22), "stíhat nábožného blouznivce a dal ho zatknout v kostele sv. Petra." Ovšem, že byl již informován předem řeholníky z Prahy. Milič byl vězněn u minoritů v Araceli a jeho přítel Dětřich, který ho doprovázel, u dominikánů v tuhém vězení. A žebraví mniši už měli napilno, aby radostně hlásali v Praze z kazatelen, že "kacíř bude již brzy upálen". Ale když Urban V. přijel konečně do Říma (18. října 1357), celá záležitost se najednou obrátila jinam.

Ale dopadlo to dobře ...

Milič, které požíval ochranu Karla IV., byl nejen propuštěn z vězení, ale taky zahrnut poctami, zejména od kardinála Albana. Palacký píše (str. 23): ... "když totiž nepřátelé jeho k odpovídání vztati jsou, on sám za ně se přimlouval."

Ovšem, nevíme, jaké měl rozmluvy s papežem Urbanem V. Jisté je, že od té doby ve svém učení o příchodu Antikrista sice občas mluvil, ale svůj objev víc a víc tajil ...

Literatura:

Palacký, F. Dějiny národu českého v Čechách a na Moravě. Díl III. Od roku 1403 do roku 1431. Kvasnička a Hampl, Praha, 1939.

Given, J. B. Inkvizice a středověká společnost. Moc, kázeň a odpor v Languedocu. Verbum, 2008-

V příštím díle: Martin Luther a německá reformace

Autor: Irena Aghová | úterý 16.6.2015 0:00 | karma článku: 22.87 | přečteno: 417x

Další články blogera

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 116 | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 312 | Diskuse

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma článku: 14.03 | Přečteno: 271 | Diskuse

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 233 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 28.88 | Přečteno: 557 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 51 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 300 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 525 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...