Společnost: O strachu a hněvu
I když současné letní dny přinášejí plno krásy, světla, zrození krásných rán a pohasínání dnů v červáncích, přesto se necítíme vždy ve své kůži. Jakoby bylo všechno to krásné, co můžeme prožívat a prociťovat, prošpikováno negativními vlivy, které v nás vzbuzují i nepěkné pocity strachu a hněvu. Jedna negativní zpráva stíhá druhou a jeden názor stíhá druhý, což vzbuzuje zdání, že se rodí nějaké změny - zda jsou pozitivní nebo negativní, těžko říci. Ale jedno je jisté - zlá setba strachu a hněvu vydává svou úrodu, která bude dál zasévat semena neklidu, nenávisti,zloby a hněvu do budoucnosti. Tedy, jako poselství další generaci. Komu záleží na této zemi, neměl by to dopouštět.
A co člověk?
Ale v tomto mumraji se nějak ztrácí pohled na život člověka, který nemá dost sil a ani prostředků či schopností, aby se vypořádal se svými problémy v tom kolotoči názorů odevšad prezentovaných a mohl si naplánovat svůj život s určitým časovým výhledem. A na to má právo, protože pojem "život" obnáší i spoustu jiných přívlastků, které pojem dotváří v hmatatelný a uchopitelný celek. Ti, kteří jsou odpovědní za řízení státu, chrlí jeden názor za druhým, ale většina lidí nemá čas, aby si je porovnávala vytvářela si nějakou představu, co je čeká a nemine, aby se mohli připravit na další změny v různých životních podmínkách, v kterých aktuálně žijí. Otázka jednotlivce by neměla nikdy být obcházena nadřazující se situací ve světě, o které se mluví na různých úrovních a zobrazuje se na mapách, což je jistě pro informaci užitečné, ale stále je tu ten jedinec, který musí čelit svým problémům a nemá se často na koho obrátit o radu či pomoc
O hněvu a prožitku krásy
Každý člověk má jinou představu o štěstí, i když je to obrovská veličina, do které se vejdou jak pozitivní, tak i negativní projevy běžně prožívaného života. Pokud nenastanou nečekané komplikace, přehlížíme zcela běžné věcí, vztahy a situace, na kterých, aniž si to uvědomujeme, jsme závislí a jediné vybočení může způsobit nepříjemné situace, což je ten negativní projev v běžném životě. Příkladem budiž nezodpovědné chování odpovědné osoby, které zvrátí právem očekávaný stav, takže jsme na "holičkách". A probudí se v nás dřímající hněv, který předchází přemýšlení o tom, jak můžeme sami a v klidu situaci napravit bez vážných škod, tedy hledat východiska z nouze, pokud je to možné. Hněv však zůstává, i když je negativní situace zažehnána a přehlušuje rozumné uvažování. Hledá si své spojence, své dočasné působiště a přátele. Pustoší dál a dál lidskou mysl, kterou si dobývá svou razancí, a tak negativní jednání přeroste pozitivní řešení, s kterým se přestane počítat, protože se potřebuje vybít, zatímco pozitivní stránky života potřebujeme prostě prožít, nabýt vnitřní harmonii, v které prožíváme dobro, štěstí, lásku, altruismus a jiné krásné, blažené a pozitivní pocity. V obou případech však nabýváme zkušenosti; hněv nás připravuje o rozumné zvažování životních situací a naděláme spoustu zbytečných chyb s následky do budoucna, prožitek krásy a lásky v nás vzbuzuje tvořivou touhu. Jenže ji nelze plně rozvinout, nemá dost prostoru k rozletu, není dost vůle, aby převážila negativní pocity.
Strach a hněv se podmiňují
Při stále měnících se podmínkách v těch nejzákladnějších lidských potřebách, běžní lidé ztrácejí důvěru a také jistotu, že dokáží svůj vlastní život ještě ovlivňovat do nejbližší budoucnosti. Ztráta důvěry a jistoty ve vlastní síly probouzejí strach, který lidem brání spoléhat sami na sebe - to je přeci základ přirozené svobody v rozhodování o tom, co pokládají za štěstí, na které má každý jedinec nezadatelné právo. A strach je sice špatný rádce, ale současně nástroj k ovládání lidí, kteří se obávají o své blízké, o svůj majetek, o svou budoucnost v profesi, které věnovali značnou část svého života při přípravě na ni a při seberealizaci, a pak stačila nějaká neočekávaná změna, aby všechna očekávání ztroskotala. A hněv získává spojence. V tomto současném světě, který je v pohybu a různí lidé v médiích se k němu vyjadřují ze svého pohledu (s různými vlastními pohnutkami), je však důležité žít, nejenom přežívat a očekávat v úzkostech, co přinese další den a prožívat pouze střípky radostí, a to ještě s obavou, abychom je nezaplašili, když se odevšad ženou mraky zpráv, které zahánějí mnoho lidí do strachu a beznaděje. Málokdo stojí o rozhovory politiků médiích, které končí hádkami, ale jistě by bylo na místě, kdyby každý politik, včetně hlavy státu, se pravidelně vyjadřovali k situaci v naší zemi ve vztahu k situaci ve světě s veškerou odpovědností, kvalifikovaně a s veškerou vážností směrem k občanům, aby byli opravdu informováni.
Sociální smír je předpoklad fungující demokracie
Jistě, že to není jen můj osobní názor, že takové ovzduší spíš snižuje celkovou kvalitu a úroveň života v zemi, která není bezvýznamná v mezinárodním společenství a každý, kdo by se měl vyjadřovat k politické situaci, jak ve světě, tak i v naší zemi, by měl zvažovat každé slovo, které vyšle směrem k veřejnosti. Na každém člověku přeci záleží a politici by měli usilovat o loyalitu občanů, protože bez ní je jejich veškeré úsilí a práce pouhým úřadováním bez aktivní odezvy těch, kteří jsou tu doma. Sounáležitost a spolupráce a dosahování sociálního smíru je základ demokratického státu a všichni věříme, že je udržitelný právě pro občany, kteří jsou jeho nedílnou a neopominutelnou součástí. A každý politik, který byl zvolen do funkce, skládal slib v tomto duchu a je jeho povinností ho dodržet. Zejména vůči občanům, kteří nesou nemalou morální i finanční tíhu z nepodařených kroků v práci svých zástupců, které si zvolili.
Na každém člověku totiž záleží, i když si to mnozí neuvědomují. A také si možná neuvědomují, že největší břemeno problémů tohoto světa nesou na svých bedrech právě ti obyčejní lidé, ke kterým se málokdy obracejí s vlídností a úctou, která lidem náleží. Možná, že by se nahromaděný hněv a strach změnil v konstruktivní uvažování o tom, co je důležité a kde je možné přiložit ruku k dílu pro vlastní budoucnost.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016