Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Předbělohorská doba – část 1.

Cílem mého seriálu o bělohorské době bylo zabloudit do starých historických pramenů a z nich vybrat nejdůležitější body dějů, které vedly nejen ke stavovskému povstání, ale k bitvě na Bílé hoře, a posléze k dalším událostem. 

V předchozím seriálu k 600-stému výroční upálení M. J. Husa jsme se rozloučili s úsekem českých dějin Kostnickým koncilem s upálením M. J. Husa a po roce po této události Jeronýma Pražského. Zvu vás nyní do dalšího údobí českých dějin, které se budou odehrávat v první polovině 16. století do poloviny 17. století. Budeme sledovat dějinné události, příslušející do období reformace a protireformace. A nebude to radostné čtení, protože nás čeká pohnutá doba předbělohorská a pobělohorská, o kterých si myslíme, že předznamenala společenský, ekonomický, politický a státoprávní vývoj v Čechách a na Moravě až do moderní doby. Nuže, osvěžme si paměť tímto vyprávěním z úseku českých dějin, které sdílely i osudy i jiných národů, které Čechy zeměpisně bezprostředně obklopovaly či jim byly vzdálené.   

K pramenům

Pro studium a zpracování tohoto tématu jsem si vybrala náročnou literaturu: Dějiny Čech a Moravy nové doby od autorů Kořána - Rezka, Svátka a Práška, vyd. roku 1940 v nakladatelství Mazáč v Praze, čtyřdílné dějiny od autora Antonína Gindely   Dějiny českého povstání léta 1618Paměti nejvyššího kancléře českého hraběte Viléma Slavaty  a některé soudobé prameny k české historii, které podle potřeby budou citovány v textu. Zdá se mi, že použití pramenů, které možná už nikdo nebo málokdo čte, je živějším vstupem do událostí, které zůstanou stále v paměti nejen českého národa, ale i jiných, kteří v nich vystupovali v různých rolích. A pokud se hlásíme k tradicím Koruny české, pak je třeba je znovu objevovat a přemýšlet o nich i z pohledu dnešní doby.   

Za Maximiliána II. a Rudolfa II.

Protestanští stavové kladli do Maxmiliána II. (1564 – 1576) velké naděje, ale ty se zcela nenaplnily. V té bouřlivé době se snažil klidem a částečnými ústupky zmírnit náboženské vášně s tím, že by se měla obnovit církevní jednota. Proto také nespěchal se zákonnou úpravou evangelických církví ve svých državách.

V roce 1566 na země habsburské opět udeřil turecký sultán Soliman II. Do dějin vstupuje jméno Mikuláš Zrinský, charvatský bán, který hrdinně bránil Siget, a jen sultánova smrt zlomila prudkost jeho útoku.

Císař Maxmilián II. se chystal k velké odvetné válce, ale nedostatek financí ho přiměl, aby roku 1568 uzavřel nevýhodný mír, a tak byl nucen udržovat hraniční posádky v Uhrách.

Boj o českou konfesi

Jeho tíživé situace využili rakouští stavové, a v roce 1571 si na císaři vynutili náboženskou koncesi pro augšpurské vyznání. Také v Čechách se evangelická strana domáhala zákonné záruky náboženské svobody a práva obsazovat konsistoř pod obojí svými přívrženci. Císař sice dlouho otálel nad takovými kroky, k nimž byl donucován, ale když mu byly odepřeny daně, přistoupil k jednání o těchto otázkách na dlouhém sněmu v roce 1575. Své odklady odůvodňoval různosti reformovaných stran v zemi, luterští aJednota bratrská se společně dohodli na společném vyznání, českou konfesi, v níž se vyhnuli vzájemným sporům. Císař Maxmilián se nedal přinutit ani v tomto případě k písemnému závazku, ale česká konfese byla jím stvrzena ústně. K její ochraně si mohli stavové zvolit své defensory. Při tom se však císař nevzdal svého práva obsazování konzistoře a nezrušil ani starší zákony proti Jednotě bratrské.

Za vlády Rudolfa II. (1570 – 1612)

Po smrti Maxmiliána II. nastoupil na trůn jeho nejstarší synRudolf II. Ten zdědil všechny otcovy země, a také císařskou hodnost, jeho ostatní bratři jen některé důchody. Od roku 1583 se usadil trvale v Praze, ale neučinil ji střediskem svých zemí. Ústřední úřady zůstaly ve Vídni.

Protireformace za jeho vlády

Za jeho vlády protireformace v habsburských zemích vybujela. Dokonalé obnovení katolicismu bylo provedeno v Tyrolsku arciknížetem Ferdinandem, po jehož smrti roku 1594 jeho země připadla Rudolfu II.  V českých zemích byly pokroky katolické víry zahájeny činností katolické menšiny, probuzené působením jezuitů. Jezuité začali budovat nové koleje v Krumlově, Jindřichově Hradci, v Chomutově a v Kladsku. Na Moravě zapustili kořeny v Olomouci a Brně. Do čela toho hnutí se postavilZdeněk Popel z Lobkovic, Jaroslav Bořita z Martinic a Vilém Slavata z Chlumu. I když tato strana neměla velký počet členů a stoupenců, její výhodou bylo, že držela značné bohatství, měla u dvora velký vliv a mohla se opřít o spojenectví se španělskými vyslanci a papežským nunciem.

Válka turecká

Roku 1593 se s pohraničních bojů vyvinul nový a velký zápas mezi osmanskou a habsburskou stranou. Císařské vojsko bylo úspěšné, zvláště, když sedmihradský vévodaZikmund Bathory roku 1602 vydal Sedmihrady a Zátisi císařovi. Turci žádali o mír a Rudolf II. doufal, že obnoví císařskou moc jejich úplnou porážkou. Jeho okolí využilo vítěznou náladu k ráznému postupu proti reformaci. Roku 1602 byly obnoveny staré mandáty proti Jednotě bratrské a proti evangelíkům se začalo přísněji postupovat, hlavně v královských městech a na korunních statcích. Stavové, vedeni učeným rytířem Václavem Budovcem z Budova se marně ohrazovali proti nastalé situaci v neprospěch evangelíků.

Bočkajova vzpoura

V roce 1604 se proti protireformační politice císařských zástupců a jezuitů rázně ohradila uherská šlechta, v jejímž čele stanulŠtěpán Bočkaj. Ten opanoval severní Uhry a roku 1605 zplenil jihovýchodní Moravu. Turci vystoupili na bojiště s novou silou. Dosavadní vojenské úspěchy císařských vojsk byly ztraceny. Arcikníže Matyáš byl nucen vstoupit do mírových jednání s dvojím nepřítelem. Vídeňskou smlouvou v roce 1606 povolil Uhrům náboženskou svobodu a Bočkajovi postoupil Sedmihradsko se Zátisím jako doživotní knížectví. Mírem, umluveným brzy potom v Toroku na Žitvou, ponechal Turkům dosavadní panství V Uhrách. Až potom Turci přestali požadovat dřívější poplatky.  A tak, tím byly naprosto zmařeny velké naděje císařského dvora a Rudolf II., se proto zdráhal uzavřít dvojí mír. Matyáš se postavil na odpor proti tomuto rozhodnutí a mezi oběma bratry vzniklo velké napětí.

Spor o nástupnictví mezi Rudolfem II. a Matyášem

Císař Rudolf II. nebyl ženatá a neměl dědice. Avšak svého bratra Matyáše nechtěl výslovně uznat svým nástupcem. Matyáš však na svou stranu získal většinu knížat a neváhal se postavit proti císaři.

Uherští stavové a rakouská protestantská šlechta se v roce 1608 domluvili na sněmu v Prešpurku na konfederaci. K ní přistoupili i stavové moravští, vedení předním šlechticem Jednoty bratrské, Karlem Starším ze Žerotína. V čele velkého vojska táhl Matyáš proti Praze a žádal české stavy, aby se s ním spojili. Ale čeští protestanté za slib rozsáhlých ústupků, jak politických, tak i náboženských, zůstali při císaři.

Libeňský mír

Jejich vlivem došlo v červnu roku 1608 v Libni k smírnému vyrovnání. Císař uznal Matyáše za následníka a postoupil mu hned Uhry, rakouské země a Moravu. Sám si ponechal Čech, Slezsko a Lužici. Rozkol habsburského rodu znamenal ve svých důsledcích vítězství stavů a reformace proti reformačním krokům císařského dvora. Stavové zemí Matyášových si vymohli potvrzení politických a náboženských svobod.

Rudolfův majestát

V zemích, které spadly pod Rudolfovu vládu, se stavové také domáhali, aby císař uznal politické a náboženské svobody. On se tomu však bránil. Ale vůdci evangelické strany, mezi nimiž byl Václav Budovec z Budova a Petr Vok z Rožmberka, se spojili se Slezany a roku 1609 donutili císaře podepsat majestát, který zaručoval české konfesi zákonné právo v zemi. Ten postupoval stavům utrakvistickou konsistoř a universitu, povolil jim volbu defensorů k ochraně náboženských svobod. Na straně katolické si protestanté vymohli smlouvu, kterou se povolovaly jejich souvěrcům chrámy a školy v městech a na statcích královských.  Podobné svobody si vymohli i Slezané.

Pasovský vpád a císařův pád

Císař Rudolf II. byl roztrpčen. PomocíLeopolda, biskupa pasovského, svého bratrance, chtěl násilně zvrátit nové poměry. Vpád soldatesky sebrané v Pasově do Čech skončil porážkou. Matyáš pomocí českých stavů donutil císaře roku 1611 se vzdát vlády ve svůj prospěch i v Čechách. Sesazený Rudolf II. zemřel na počátku roku 1612 a tak Matyáš dosáhl císařské koruny.

  2. Panování císaře a krále Matyáše od roku 1611 do r. 1615

Pro zájemce:

Seriál článků o předbělohorské, bělohorské a pobělohorské  době  si můžete přečíst, pokud máte zájem, na mém blogu:http://novotnaire.blogspot.cz/ . 

Autor: Irena Aghová | pondělí 28.9.2015 9:12 | karma článku: 24,42 | přečteno: 1569x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost