Politika: Vzdělávání a vzdělanost v západní společnosti
Priority západní společnosti
Nepřijde mi nějak zvláštní, že v současné době, tedy v přítomnosti, lidé zápasí o různé výdobytky, protože jsou jednak motivování společensky uznávanými hodnotami, jichž je nutno dosáhnout v určitém postavení, jednak vlastní ctižádostí, pokud ji lidé skutečně mají a dosahují cíle vzděláním a schopnostmi, které u sebe objevují během života a volí prostředky, které se prostě osvědčily. Nebudeme nyní hodnotit jejich morální kvalitu; pro nás je zajímavé, zda si klademe, jako západní společnost, ty správné otázky, které pochopitelně svědčí prosperitě, zahrnující nejen celek, a tím myslím Evropu, co tuto kýženou prosperitu podpoří a zda mají všichni lidé motivaci o ní přemýšlet i ve vlastním životě a něco pro svůj prosperující život obětovat pro budoucnost.
Kvalita vzdělávání je nutnou prioritou
A tím narážím na vzdělání a vzdělávání ve všech oborech, které jsou pro společnost nosné a důležité a na trhu jsou žádané. Takže ti, kteří se snaží dosáhnout vzdělání v žádaném oboru, mají naději. že na trhu uspějí, pokud samozřejmě obstojí v soutěži s ostatními čekateli na seberealizaci a očekávaný přínos společnosti. Co tedy chceme a potřebujeme, abychom obstáli na evropském a mezinárodním trhu? Zdatné lidi, kteří projdou kvalitním vzdělávacím systémem, ovládají jazyky, lze od nich očekávat, že je praxe naučí pracovat s informacemi, dovednostmi a znalostmi, které během svých studií nabyli; to znamená, že stavař je skutečně stavařem, lékař lékařem na takové úrovni, a proto se dá očekávat, že dostojí svým odpovědnostem i kvalitám, které by právem sám očekával od jiných profesí; s tím vším se také nese kýžená etika, kterou má každý obor v sobě zabudovaný i tradicí.
Které obory jsou prioritní pro společnost a které zájmové
Myslím, že by v čase mělo být jasné, jaké obory jsou prioritní pro tu kterou dobu, které zájmové a školství by mělo mít připravené nejen učitele na všech stupních vzdělávání, ale také osnovy, podle kterých povedou vzdělávané. Tedy první prioritou je řádné a promyšlené vzdělání v obojím směru, tedy prioritních i zájmových oborech, jelikož v těch zájmových mohou studovat v budoucnu úspěšní a prosperující odborníci. Proto nelze zavrhovat humanitní směry, ale pokud mají o ně lidé zájem, v prioritních oborech se již vzdělali, pracují v nich, mohou mít osobní motivaci vystudovat třeba klasickou filosofii, latinu, starořečtinu apod. Marná sláva, přátelé, pokud se pídíme po kořenech naší civilizace, hledáme v nich hodnoty, chceme znát počátky křesťanské éry či kulturní výdobytky středověké Evropy, pak se musíme dopídit k literatuře. A tímto si kladu otázku: proč Italům, Francouzům a Němcům nebylo a není líno vlastnit ve svých fondech kvalitně přeložené texty raně středověkých filosofů a teologů, kdežto u nás jsme skončili s tímto výzkumem v roce 1930 a tato literatura mohla tak dlouho žít, protože ji zkoumali a překládali v období baroka a národního obrození? A nyní k tomu, proč mluvím o zájmové sféře pro určitý druh vzdělávání: není to proto, že bych ji považovala za něco podřadného, co nepatří do hlavního mainstreamu preferovaných oborů, ale proto, že by mělo existovat kvalitní zázemí i pro ty, kteří se cítí být připraveni jít po cestě nesnadného studia a snášet dobré i zlé pro takové zaměření. Tací lidé totiž připravují půdu pro ty, kteří v budoucnu mohou ovlivňovat veřejnou sféru a když řeknou slovo "tradice" a budou tím mínit západní kulturu, pak budou vědět, o čem přesně hovoří. A to je také v zájmu našeho života v Evropě.
Životní standard a svoboda jeho volby
Další prioritou je otázka životního standardu, zdravé populace po duševní a tělesné stránce, nevynechám ani téma rodiny a rovnoprávné postavení mužů a žen nejen v možnosti dosahování kariéry ve veřejné a soukromé sféře, ale také v osobním životě. Jenže, aby lidé uspokojivým způsobem dosahovali těchto elementárních cílů, musí je za své cíle považovat. Třetí prioritou je směřování populace k takovým cílům, všeobecně prospěšných i jim samotným prospěšných, a tím je míněna výchova spojená s etikou, která je západní společnosti známa už od jejích kořenů.
S jakousi cudností lidé říkají to okřídlené: peníze nejsou všechno. Záleží na tom, jak je společnost nastavená, co uznává pod významem - plnohodnotný život, uspokojivý život a dává na vybranou, jaký styl si kdo zvolí. Jsou lidé, kteří si připadají nazí, pokud jim před domem neparkují minimálně dvě auta a nemohou se chlubit exotickou dovolenou (nemám jim to za zlé, pokud tak zaměřili svůj život), a jsou lidé, kteří jsou šťastni z mála, kteří kladou své hodnoty nad ty materiální a vědí, že v konci půjdou s prázdnýma rukama stejně, jako se narodili. Není třeba dlouhosáhle zkoumat, kdo jsou ti šťastní. A také se pídit po definicích blaženosti, radosti, lásky a životního zdaru. Řeknu to jedovatě: je to zabudováno v naší západní kultuře a ještě, i po těch staletích, nejsou tyto definice v jejich podstatě překonány. To znamená, že z bohatosti těchto myšlenek si můžeme spolehlivě vybrat vlastní cestu, resp. všichni si mohou vybrat cestu pro dobré pozice v životě, pro seberealizaci, pro to, aby byli co platní pro společnost a pochopili, co je v lidském životě, jehož čas je odměřován, opravdu důležité a co opravdu důležité není.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016