Mezinárodní právo: O lidských právech a krizovém stavu
Tento článek má informativní povahu a přednost mají zákony, úmluvy a jiné prameny mezinárodního práva veřejného, z nichž jsem ty hlavní uvedla v článku. Cílem je obecně seznámit čtenáře s touto jinak velmi složitou problematikou, která je předmětem nejen tuzemského, ale i mezinárodního práva.
Co zákon pokládá za krizovou situaci
Krizová situace je situací, která svým rozsahem a následky představuje hrozbu. Za určitých okolností, např. při politické nestabilitě uvnitř země může takovou hrozbu představovat i útok na vrcholného představitele státní moci, například atentátem, po němž je obvykle v zemi vyhlášen vládou výjimečný stav. Mohou i nastat situace, které spadají pod pojem „krizová situace“, při nichž je vážně narušena organizace a struktura společnosti nebo může vést až k destrukci společenského systému, ohrožuje základní společenské hodnoty, které označujeme jako veřejné statky, mající zpravidla povahu ústavně chráněných hodnot, na nich spočívá demokratický stát. Jde například o obranu státu, vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek, demokratické základy státu, morálku, veřejné zdraví nebo životní prostředí. Všechny tyto hodnoty jsou chráněny Ústavou (ústavní zákon č. 1/1993 Sb., v platném znění a Listinou základních práv a svobod (Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 a čl. 1 ústavního zákona o bezpečnosti ČR (ústavní zákon č. 110/1998 Sb.)
Krizový stav a jeho znaky
Na základě právního řádu se krizové situace člení podle charakteru nebo intenzity (druhu) ohrožení dělí se tedy na vojenské a nevojenské, což má samozřejmě bezprostřední vliv na jejich řešení. Jde o intenzitu ohrožení, které nedosahuje značného rozsahu, intenzitu ohrožení, která dosahuje značného rozsahu a intenzita ohrožení, která přesahuje značný rozsah. S přihlédnutím k charakteru ohrožení se k překonání krizové situace v ČR vyhlašuje krizový stav: stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu a válečný stav.
Krizová opatření
Vyhlášení krizového stavu je právním titulem pro orgány veřejné moci, na jehož základě jsou oprávněny činit krizová opatření – buď výjimečná, nebo až mimořádná. Právní řád ČR krizová opatření nařizovaná orgány veřejné moci neoznačuje jednotně, ale užívá pro ně označení jako „mimořádná opatření“ (branná legislativa), krizová opatření (krizová legislativa) nebo regulační opatření podle zákona č. 241/2000 Sb. A společným jmenovatelem krizových opatření je zásah orgánů veřejné moci do práv a svobod jednotlivců, které mají podobu uložení konkrétních povinností, kterým se musí státní občané a i cizinci podřídit. Pro státní občany tato povinnost vyplývá z institutu státního občanství a pro cizince vyplývá ze zásady svrchovanosti státu, na jehož území se nacházejí, přičemž hostitelský stát je povinen respektovat státní občanství cizince, tím se myslí jeho povinnost věrnosti k domovskému státu.
Ochrana ústavních hodnot prostřednictvím krizových opatření, jimiž se omezují práva a svobody a ukládají se konkrétní povinnosti, je jevem obvyklým. Jednou ze základních povinností státu je zajištění bezpečnosti státního území a všech subjektů, které se na jeho území nacházejí. Proto je v okamžiku ohrožení stát prostřednictvím orgánů veřejné moci oprávněn užít krizová opatření, jejichž prostřednictvím má být ohrožení překonáno nebo odvráceno. K tomu též nález Ústavního soudu ČR č. 322/2001 Sb.
Derogace (suspenze) lidských práv
Nezbytnou a podstatnou součástí systému krizového řízení státu je možnost omezení práv a svobod jednotlivců a ukládání povinností. Prostřednictvím systému krizového řízení státu se zabezpečuje příprava na krizové situace a jejich řešení, přičemž prostředky a opatření systému krizového řízení státu jsou legislativně upraveny právním řádem. Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (EÚLPS), Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (MPOPP), či Evropská sociální charta obsahuje derogační ustanovení, která umožňují smluvním stranám za určitých podmínek odstoupit od dobrovolně přijatých závazků (čl. 15 EÚLPS, čl. 4 MPOPP a čl. 30 ESCH). Přesto ale je pojem derogace zasažený pojmem omezení (suspenze), protože odstoupení musí odpovídat potřebám či aituaci, která vykazuje naléhavost, To souvisí s rozsahem výkonu práv a svobod, který je v uvedených smluvích dokumentech uveden a k němuž se smluvní strany zavázaly. Tuzemský právní řád nečiní žádný rozdíl mezi derogací a suspenzí (omezením). Dříve používaný pojem suspenze (derogace) byl nahrazen pojmem „omezení“.
Ústavní předpisy stanoví tyto principy omezení práv a svobod a ukládání povinnosti ve smyslu principu legality (omezení musí být stanoveno zákonem), legitimity (omezení práv a svobod a ukládání povinností musí směřovat k odvrácení nebezpečí atd.), subsidiarity, (omezení lze zavést jen v té míře, která je nezbytná k odvrácení hrozby krizové situace), zákaz diskriminace (omezovat práva a svobody nelze za krizových stavu bez přijatelného důvodu pole rozdílu pohlaví, věků, zdravotního stavu atp.), dočasnosti (omezovat práva a svobody, ukládat povinnosti je možné jen za krizové situace – od vyhlášení krizového stavu do jeho ukončení)a principu respektování mezinárodních smluvních závazků (omezit nelze práva a svobody, u nichž to vylučují mezinárodní smlouvy, kterými je ČR vázána, například jde o Všeobecnou deklaraci lidských práv.
Práva podléhající omezením
Krizový zákon v ust. § 5 stanoví taxativní výčet práva svobod, které podléhají derogaci, v ust. § 6 a 7 stanoví pak rozsahu jejich omezení, jakož i ukládání povinností. Právo na stávku, kromě Listiny také obsahuje Zákon k kolektivním vyjednávání v souvislosti se stávkou ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy, a v souladu s tím hovoří o této problematice i ESCH.
Omezení základních práv a svobod a uložení povinností je veřejná moc oprávněna nařídit též cizím státním příslušníkům, kteří se nacházejí v její jurisdikci Takovéto oprávnění veřejné moci souvisí s tzv územní výsostí a svrchovanosti státu, na jejímž základě všechny fyzické a právnické osoby, jakož i věci, které se nacházejí v daném okamžiku na státním území, podléhají moci teritoriálního státu.
Euronovela Ústavy ČR
V roce 2001 Parlament ČR přijal ústavní zákon č. 395/2001 Sb., který stanoví pravidla aplikace mezinárodního práva v právním řádu ČR. V podstatě se jedná o kogentní normy mezinárodního práva obyčejového charakteru, které musí všechny státy za všech okolností respektovat, a jejichž nedodržování může vést ke vzniku mezinárodní odpovědnosti. Zdroj mezinárodních závazků státu jsou nejen smlouvy, jimiž je stát vázán, ale i jiné zdroje, kterým je mezinárodního právo obyčejové.
Zdroje: kromě v článku zvýrazněných dokumentů:
Potočný, M, Mezinárodní právo veřejné. Zvláštní část. 2. Doplněné vydání. C.H. Beck 1999.
Pavlíček, V. a kol.: Transformace ústavních systémů zemí střední a východní Evropy. Sborník statí a texty ústav – I. Část. 1998
Klokočka, V., Wagnerová, E. Ústavy států Evropské unie, Linde Praha, 1997.
Sudre, F. Mezinárodní evropské právo lidských práv, MU Brno, 1997
Malenovský, J. Mezinárodní právo veřejné – A poměr k jiným právním systémům, obecná část, 6. vydání. Praha: Doplněk, 2014
Ivčič, M. Horizontální působení základních práva zakotvených v mezinárodních smlouvách. Dostupné z: http://www.law.muni.cz/sborniky/dny_prava_2009/files/prispevky/mezin_smlouvy/Ivicic_Marek__1286_.pdf. [cit. 31.7.2016]
Knob, M, Základní lidská práva a svobody a jejich procesní ochrana, Diplomová práce 2005/2006. Dostupné z : http://is.muni.cz/th/61329/pravf_m/Diplom.pr..pdf. [cit. 31.7.2016]
Uvedené zákony v článku jsou platné k dnešnímu dni
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...
Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu
Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...
Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců
Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Unhošť, pronájem bytu 3+kk (70m2), lodžie, sklep, ulice Svépomocná, Středočeský kraj
Svépomocná, Unhošť, okres Kladno
18 000 Kč/měsíc
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016