Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské právo: Státní občanství, euroobčanství a evropská integrace

Tento článek pojednává o institutu státního občanství, o euroobčanství a dalších problémech, o kterých není mnoho informací pro laickou veřejnost. Problematiku jsem zjednodušila s odkazem na zdroje.   

Cílem tohoto článku je informovat o pojetí občanství a jeho variantách a modifikacích i problematice asimilace, integrace a přistěhovalectví spojeném s azylovou politikou. Mým záměrem bylo podnítit zájem mých čtenářů o tato specifika a případně i seznámit se základy těchto jinak velmi rozsáhlých problémů, které se týkají každého občana členského státu EU. Problematika je v tomto článku pojata z pohledu evropského, mezinárodní i vnitrostátního práva. Snažila jsem se o laický přístup, aby byl text srozumitelný i těm, kteří se na tomto poli moc nepohybují.  

O státním občanství a vztah ke státu

Státní občanství určuje status člověka a jeho význam můžeme vidět v tom, že se jedná o jedinečný určující znak, který vymezuje postavení člověka v právní realitě. Je nasnadě, že každý má obvykle jeden takový status. Občanství určuje možnosti chování, míru práv a povinností, stejně jako vztah k politicky organizovanému zřízení (polity).

Občanství a vnímání člověka „sebe sama“

Vedle toho, že občanství se vztahuje ke státu má také určující vliv na vnímání člověka sebe sama a též je určující pro jeho vztahy k ostatním. Člověk jako občan nachází novou identitu ve společnosti, která ho považuje za svého plnoprávného člena, vytváří si pocit sounáležitosti k celku stejně jako pocit solidarity se spoluobčany. Současně se jim odlišuje od cizinců a vymezuje se navenek. Jeho mimořádný význam můžeme spatřovat také v tom, že vedle jména a narození je občanství nejdůležitějším identifikačním znakem pro člověka.

Euroobčanství

Euroobčanem je jen ta fyzická nebo právnická osoba, která má zároveň státní občanství alespoň jednoho členského státu. Euroobčanství je tedy vztahem odvozeným od vztahu občana a národního státu. Bez trvající státní příslušnosti členskému státu je evropské občanství nemyslitelné. (viz čl 3 Smlouvy o EU). Evropské občanství je dvojitým vertikálním vztahem: mezi občanem a členským státem a vztahem mezi občanem a Evropskou unií, Euroobčanství vytváří mezi Unií a státními občany členských států specifický vztah, jehož existence je podmíněna existencí státoobčanského poměru mezi fyzickou osobou a členský, státem EU (procesní hledisko). Materiálně je však evropské občanství na státním občanství nezávislé v tom smyslu, že garantuje euroobčanům určitá práva nezávislá na obsahu jejich státního občanství (hmotněprávní hledisko). Občan EU tak odvozuje svá práva jednak z vnitrostátního práva státu, jehož je občanem a jednak přímo z práva Společenství. Tento vztah se může kdykoliv v budoucnosti změnit, tak maximální rozsah práv na území každého členského státu EU zajišťuje jen kombinace občanství státního a evropského.

Evropský geopolitický prostor

Integrační proces je nejvýraznější změnou ve společenském uspořádání, která má dalekosáhlé důsledky. V tomto případě občanství lze chápat různě, podle toho, která práva a povinnosti považujeme za jeho obsah. Příslušnost ke státu zde ustupuje do pozadí. A tak lze mluvit o občanství kulturním, občanství menšin, o ekologickém občanství, občanství spotřebitelů atp. V úrovní EU se rozlišuji tři koncepce občanství, které odrážejí rozdílné chápání Unie jako takové. Jedná se o ekonomickém občanství, které je založeno na právech spojených se čtyřmi svobodami a jeho východiskem je volná soutěž a svobodný trh. Občané jsou z tohoto úhlu pohledu nazírání jako výrobci, spotřebitelé, uživatelé a zákazníci a EU je v tomto ohledu především organizátorem trhu, který řeší problémy, vytváří právní mantinely a vynucuje jejich dodržování. Druhou koncepcí je sociální a kulturní občanství, které je založeno na společných hodnotách, které tvoří materiální základ členství ve společnosti a je zárukou ekonomicko - sociální soudržnosti na základě solidarity. EU je zde společenstvím založeným na hodnotách. Konečně je tu občanství politické, které je založeno na souboru občanských a politických práv, která posilují účast občanů na tvorbě norem. EU je nadnárodní unií založenou na právech.

Nominální občanství

Institut státního občanství v pojetí mezinárodního práva označujeme jako nominální občanství.

Státní občanství, jakkoli je jeho právní úprava doménou vnitrostátního práva a ostatní státy jsou vedeny zásadou nevměšovat se do vnitřních věcí státu, má i rozměr mezinárodní. Důvodem je to, že zatímco území státu je prvkem relativně mobilním, obyvatelstvo se neustále pohybuje přes státní hranice. Řada globalizačních faktorů i přispívá k tomu, že se jednotlivec dostává častěji do kontaktu s cizími státy nebo, z opačného hlediska, státy do kontaktu s cizinci. Mezinárodní právo s institutem státního občanství nejen počítá, ale spojuje s ním i významné právní důsledky. (k tomu nález ÚS 9/94 Sb.).

Státní občanství konkrétního státu může mít význam v této souvislosti pro výhodnější cizinecký standard. To znamená, že občan konkrétního cizího státu požívá více práv ve státě pobytu, něž jaká jsou standardně poskytována ostatním cizincům.  Důvodem pro toto preferenční zacházení je státoobčanský poměr k určitému státu.

Asimilace nebo integrace cizinců

Ve vztahu ke státnímu občanství spočívá rozdíl mezi těmito dvěma přístupy v tom, že v případě asimilace je pro nabytí plného členství ve společnosti nutný horizontální vztah, nacionalitu. Integrace stejně jako autonomie vycházejí z uznání rovnosti odlišných skupin v pluralitní společnosti a odlišnost není posuzována jako deviace ve vztahu k normalitě, ale je uznána za legitimní. Tyt přístupu jsou komplementární  a musí být udržovány v rovnováze, aby se nezvrátily v asimilaci nebo segregaci.

Přistěhovalectví

Už v roce 2004 panoval názor, že přistěhovalectví nemá jen charakter dočasné mobility jednotlivců za účelem určité specifické aktivity, i když bylo tak původně zamýšleno. V důsledku toho se začalo přistupovat k přistěhovalectví jako k jevu, který trvale ovlivňuje hostitelskou společnost, A byly přijímány kroky k posílení právního postavení přistěhovalců. Vedle úpravy jejich statusu se předmětem právní úpravy stávají také oblasti, které s integrací nepřímo souvisí s jejich integrací do společnosti (vzdělání, zaměstnanost a bydlení)- Přistěhovalcům byla přiznávána účast na veřejném životě, ekonomických aktivitách a politické moci. Uniformita přestávala být považována za nutnou podmínku existence společnosti a upřednostňuje se kulturní diverzita k dosažení reálného občanství – faktické rovnoprávnosti.  Multikulturní společnost tak přiznávala jednotlivcům i skupinám právo na kulturní odlišnost, Cílem bylo dosažená rovnosti všech členů společnosti na základě spravedlnosti, která je prostředkem řešení rozporu mezi formální rovnoprávností a faktickou nerovností.

V praxi, min. od roku 2004, se tento přístup projevuje odlišným zacházením s příslušníky jednotlivých skupin a přijímáním proti diskriminačním opatřením, jejichž cílem je vyrovnat faktické rozdíly nerovnosti a snaží se o jejich překonání. K tomu se používá termín diferencované občanství. To však vyvolává řadu otázek, například jakým způsobem měřit skutečnost potřeby, jak odstranit znevýhodnění jedné skupiny bez diskriminace ostatních apod. Multikulturní a pluralitní přístup může podlomit společenskou soudržnost  Naopak diferencovaný přístup k jednotlivým společenským skupinám může vést k extremismu, konfliktů, mezi skupinami ve společnosti nebo návratu k asimilaci, pokud s takovým přístupem neexistuje všeobecný koncensus. S posilováním právního postavení přistěhovalců dochází k zavádění restriktivní azylové politik a přistěhovatelské politiky a regulace počtu přistěhovalců je považována za nezbytný předpoklad jejich efektivní integrace.   

Regulace počtu přistěhovalců byla a je považována za nezbytný předpoklad jejich efektivní integrace a řada zemí postupně přizpůsobila a i přizpůsobuje svou imigrační a naturalizační politiku těmto trendům již dříve.

Doufám, že jsem dostála svého cíle s tím, že jsem problematiku zpřehlednila a v literatuře a zdrojích Vám nabízím dokumenty pro seznámení se s bližšími předpisy a ionformacemi.

 

Literatura a zdroje:

Pomahač, E. Suverenita v procesu integrace, 1. Vyd. PF UK, Praha, 1999

Smlouva o EU, konsolidované znění, OJ C 140,10,11, 1997, s. 145, Český překlad in Amsterodamská smlouva, Delegace Evropské komise v ČR, Praha, 1998 – viz zde

Smlouva o založení ES, konsolidované znění, OJ C 340, 10,11, 1997, s. 170, Český překlad in Amsterodamská smlouva, Delegace Evropské komise v ČR, Praha, 1998. viz zde

Smlouva o evropské ústavě, předložené Konventem na summitu Evropskjé rady v Soluni, 20. Června 2003, CONV 707/I/O2 REV 1. – viz zde

Fullesdal, A. Third Country Nationals as EU Citizens – The Case Defended. Arena Working Papaers, WP 1998/9. (v .rtf)

Gardner,  J. P. (ed.): Citizenship – The White Paper. The British Institute of International and Comparative Law, Middlesex, 1997, s. 314 – 415 – viz zde

Charta základních práv EU. Pitrová A.I. Charta základních práv EU, Parlamentní institut, 2002. Viz zde

Evropská sociální charta, ETS O35, platná od 26.2. 1965

Azylová politika EU – viz zde

Chlad, Libor. Státní občanství v kontextu evropské integrace, Právník, č. 4. rok 2004

 

 

Autor: Irena Aghová | čtvrtek 4.8.2016 11:05 | karma článku: 27,75 | přečteno: 1564x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 9,83 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 13,90 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,03 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 12,49 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 14,50 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,43 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 15,84 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,05 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 14,71 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,21 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,09 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,01 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,49 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,38 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,41 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,16 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,54 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,39 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 16,87 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,17 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost