Společnost: O smyslu příběhů a jejich přínosu
Vánoční pohádky roku 2016 zklamaly spoustu lidí; žijící generace si zvykly sednout k televizi a společně vnímat příběh, v němž dobro zvítězí nad zlem, nespravedlnost potrestána, ponížení dojdou svého ocenění a chamtivost stojí nad skromností. Prostý příběh však málokoho baví, protože si lidé zvykli na intenzivní, až předimenzované napětí díky hororům a napínavým filmům, v nichž dobro sice bojuje se zlem, ale hrdina, který nastolí spravedlnost, nakonec padne pod tíhou svého údělu. Jenže s českou klasikou si nevystačíme, protože děti od útlého věku mají rády akční pohádky, takže Sedmero havranů, Pyšná princezna a jiná klasika je pro ně nuda.
Lidé odjakživa milovali příběhy
Kdysi, kolem 2. století našeho letopočtu vznikla zvláštní literatura, která se zachovala do dnešních dob díky překladatelům, textovým kritikům a biblistům. Ano, jde o Apokryfy. Nebyly sice zařazeny do kánonu, ale lidé je měli v oblibě, protože chtěli příběh (otázka zněla: a co bylo dál s Marií, s apoštoly a farizeji?). Pseudoepigrafická díla najdeme i ve Starém zákoně, jako například příběh o Henochovi. Východ byl přímo sycen příběhy, které se hemžily fantastickými bytostmi, škůdci a hrdiny, jak je známe z Tisíce a jedné noci, nebo indických příběhů. I naše doba, třebaže je dál o technologie, potřebuje příběhy, do nichž se zapojí lidská fantazie, touha po vzrušení a poučení. Takže nic nového pod sluncem. Středověk je naplněn příběhy, které se odehrávaly v přírodě, na hradech a tvrzích, v nichž značnou roli hraje fenomén rytířství, který sice známe i dnes, ale jeho hlavní smysl nám trochu uniká. Měla to být vrstva, vybavená zvláštními vlastnostmi, aby obstála morálně a hrdinsky v neustálém dramatu válek, vraždění, ale i lásek až za hrob. Zřejmě měli posluchači jasno v tom, co chtějí poslouchat. Nebudeme daleko od pravdy, když pomyslíme, že jádro příběhů vznikalo v různých dávných historických společnostech a další nastupující v tom pokračovali, přikreslovali a přizpůsobovali svým potřebám. Lidstvo tvořilo příběhy.
Dnešní doba dokáže vymýšlet své příběhy
Internet je plný příběhů; nechybí jim taktika poutavosti, fantastičnosti, apokalyptického nádechu a hororových prvků, které některé čtenáře přitahují, druhé odpuzují, některé děsí a jiné inspirují k dalším podobným výkonům s touhou je více vyhrotit, ale pak zapadají. Čtenáři nerozlišují, co je v něm pravda a co zkreslená skutečnost; chybí však morální východiska. Běda těm, kteří v nich hrají úlohu padouchů, slabochů či hrdinů, pokud jejich postavy a role neodpovídají očekávání diváků, pokud divák opravdu něco od nich očekává. A tak i nekonečné televizní seriály nepřinášejí žádný příběh, v němž by lidé chápali jejich poselství, pokud vůbec nějaké mají a zaměřují se na nenáročné cílové skupiny diváků a divaček, z nichž někteří a některé se s nimi chvíli konfrontují, ale pak zapadnou. Kdyby byl určitý příběh opravdu ze života, lidé by se od něho odvraceli, protože nechtějí prožívat realitu, ale čekají na děj, který dobře dopadne a spravedlnost (sama o sobě) zvítězí nad zlou intrikou, předstíraná láska sledující účel nabytí majetku padne před tou pravou, čistou, nefalšovanou, ale většinou příběh vyzní jako klišé, protože je to v životě jinak. Popelčin střevíček si navlíkne ta nepravá a ošálený ženich má potom spoustu starostí, jak ji vymístit ze svého sídla, aby pak zjistil, že se ta pravá mezitím šťastně vdala – a co bylo dál, to vám budou vyprávět autorky a autoři edice Harlequine, jejichž příběhy jsou zfilmovány, jenže nemám přehled, kolik lidí na ně čeká s napětím s přesolenými brambůrkami a chlazeným šampaňským u televize. Některé romány, které jsou něco mezi pohádkou a současnou realitou, jsou prázdné, nevyhraněné, bez fantazie, ale přesto se najdou společnosti, které na jejich zfilmování neváhají vynaložit velké prostředky a do nekonečna oslavovat jejich hlavní postavy, sledovat jejich lidské osudy, které nejsou vždycky šťastné. Je to ještě umění, nebo reklama či útok na inteligenci diváka?
Chcete u televize prožít něco hodně drsného?
Možná, že by nebylo od věci vsadit na evropskou historii (jsme její nedílnou součástí). Ta rozhodně nepostrádá dramatičnost a bez příkras, které jinak zjemňují drsný děj. Ale pokud divák stojí o opravdový příběh zasazený do kontextu dějin, pokud se najdou herci, kteří by dokázali sehrát velkou roli, tvůrci, kteří se dokáží poohlédnout po velkých příbězích nesoucích syrovost doby, hrdinství a obětování se (jistě by jich našli velké množství), vyzkoušeli by, co to udělá s diváky. Možná, že bychom si přestali malovat středověk jako idylickou dobu, kterou nám tak pěkně zobrazil Alexander Dumas, mistr ve vypravěčském umění a malíři doby rokoka se vznešenými pastýřkami ve fantastické přírodě. Z děl, která jsou dosud veřejnosti uzavřená, by tak vystoupili protagonisté, o kterých nemá spousta lidí ani tušení díky tlusté čáře, kterou jsme učinili za historií, která se nás všech rozhodně týká, možná víc, než si myslíme.
Zdroj obrázku: Z mého soukromého archivu - předloha pro gobelin
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016