Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Společnost: Morální odpovědnost a právo

7. 06. 2017 13:34:44
Splývají Vám tyto dva póly odpovědnosti v jedno? I selhání morální odpovědnosti ve vztazích mezi lidmi, ke státu, k občanu, k majetku je ve svých důsledcích postižitelné trestním právem. A občanský zákoník?

Morální odpovědnost a právo

Mnozí z nás tuší, že etika vyvstala z potřeby vytvořit organizovanou společnost ve starých civilizacích, aby ochránila majetek, životy, svobody, přiznaná práva a potrestala rušitele určitého pořádku. Zákony byly tesány do kamene i v dobách, kdy existovala tradice, aby se na ně nezapomnělo, až někdo někomu ublíží. okrade ho, zavraždí apod. Takže někteří z nás asi znají Chammurapiho zákoník, který nechal vytesat osvícený panovník do stély, z velkou pravděpodobností i hodně z lidí ví, že existovaly desky zákona staroizraelského národa na Sinaji, když putoval pouští do zaslíbené země a připomínám také Deuteronomium, které významně posílilo právní systém a nemohu se ani vyhnout Horskému kázání, které má velmi hluboký vstup do lidského vědomí. Právě křesťanská etika vytvořila morální cestu od člověka k člověku, k lidem, ke světu s duchovním akcentem. Takže, v každém případě lze doložit, že morální odpovědnost není nějaká novinka, ale předpoklad, jak teoreticky zbudovat a udržet organizovanou společnost, nechat ji projít historickou zkušeností a její etický systém, který byl vymahatelný tím, že lidé byli volání k odpovědnosti, proměnil v právo, jak ho chápeme dnes (bez styčných ploch s etikou), které prošlo svou cestou ve starém Řecku a v Římě až k našemu prahu.

Musíme se orientovat v etických i právních normách

A tak může zamrzet, po tak velkých dějinách v našem moderním světě a v moderní společnosti neumíme přistoupit k otázkám morální odpovědnosti a uznání práva za společenskou smlouvu, kterou je nutno dodržovat, protože se tak patří, protože je to normální odjakživa a protože jsme vyrostli na tradici, která tvořila nejen mravní odpovědnostní vztah příslušející společnosti jako celku, ale také právo, které určuje vztahy ve společnosti, vůči státu, vůči člověku a přírodě apod. V tom funguje právní systém, nebo spíše má fungovat.Důvod je jednoduchý, pro předvídatelný pořádek, v němž občan i stát nalézá spravedlnost a právní jistotu. Když se zamyslíte nad kauzami, které nyní probíhají, můžete v nich nalézt způsoby porušování morální odpovědnosti, ale také funkci práva, které zakazuje nějaké chování, jednání a konání s důsledkem poškození práva druhého člověka či vůči společnosti, které je vymahatelné.

Proces rozhodování

Jestliže všechno tak jednoznačně nefunguje, jak by mělo, pak je těžké rozhodovat o vině a trestu a společenském odsouzení nějakého jevu, který společnosti škodí. Rozhodujeme se na základě psaného práva a lidé obecně posuzují některé činy jako odsouzeníhodné, protože se obávají, že mohou působit nejen v určité kauze, ale jejich opakování spustí lavinu, kterou bude těžké zadržet nějakým ustanovením v zákoníku a budou působit ve vztazích, do kterých lidé vstupují. A to si uvědomuje soudce při svém rozhodování a v civilněprávním procesu rozhodnutí soudu, rozsudek se použije analogicky na obdobné případy. Avšak, sobě podobné případy mají různorodé aspekty, promítající se v poměrech a stavech společnosti a v těchto aspektech hraje i roli různá výše a hloubka morální odpovědnosti, kterou má v první fázi každý a musí nést důsledky. Takže už neplatí - neznalost zákona neomlouvá, ale platí nyní odpovědnostní systém, zavedený v občanském zákoníku a pocházející z Listiny práv a svobod, která provází tato ustanovení.

Závěr

Takže společnost, která je nositelkou etických norem, z nichž vysvítá, co spatřuje jako přípustné a nepřístupné a současně podřízená psanému právu, má odpovědnost za to, co strpí a co nestrpí a mělo by jí být nasloucháno velmi pečlivě. Nikdo tu sice nestojí nad právem a nad etikou, ale nemůže stát mimo právo a etický soud a ni tehdy, když požívá privilegovaného postavení a chrání ho imunita, která je o něčem jiném, než o nedotknutelnosti.Pravidla rozhodování jsou obsažena v zákonech, které si může každý přečíst. Kvalita rozhodování představitelů tří mocí má i morální rozměr s významným dopadem na celou společnost. A všechny tyto aspekty jsou pilíři demokratické společnosti, která chápe jejich křehkost a v případě porušení i velmi obtížnou napravitelnost.

Právo je věda, etika je vůle a rozum, kterým každý člověk více či méně zdařile disponuje, ale žádný jiný nástroj ho nemůže nahradit. protože lidská individualita je i přes své slabosti, nenahraditelná v rozhodování, které by mělo mít úzký rozměr.

Autor: Irena Maura Aghová | středa 7.6.2017 13:34 | karma článku: 8.05 | přečteno: 267x

Další články blogera

Irena Maura Aghová

Pár slov o Ernestu Denisovi

V předchozím miniseriálu jste se setkali s jeho zdrojem, s dílem Ernesta Denise. Představím Vám ho, milí přátelé.

13.9.2017 v 23:56 | Karma článku: 9.33 | Přečteno: 225 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Kukátko do dějin: Volba mezi odbojem a porobou 6 - závěr

Boj mezi králem a stavy za doby Ferdinandovy v Rudolfově době, v které se nyní nacházíme, neustává. Ústavní otázka nebyla rozřešena lépe než roku 1526, ale stavové chtěli zase zkusit štěstí.

13.9.2017 v 17:49 | Karma článku: 5.92 | Přečteno: 147 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Kukátko do historie: Pod Rudolfem Habsburským 5

Stejně jako Filip II. tak i Rudolf II. si mysleli, že povinností a prospěchem panovníků je potlačovat kacířství a zničit tu svobodu svědomí, která jim byla uložena nešťastnou dobou.

13.9.2017 v 1:15 | Karma článku: 7.04 | Přečteno: 287 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Kukátko do dějin: Jak povstala Česká konfese, a Rudolf se stal králem 4

V pozadí vlády předchůdců Rudolfa II. se zrcadlí náboženské boje, které vyvrcholí v bitvě na Bílé hoře a její výsledky poznamenají evropské dějiny. Vraťme se nyní do Maxmiliánovy doby, abychom plynule přešli k době Rudolfově. i

11.9.2017 v 19:02 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 203 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

ondřejmrázek Mrázek

Svěží vichr z hor nebo nájemné beranidlo?

Spanilá jízda oficiálního vyhnance z Ukrajiny Michaila Saakšviliho po ukrajinských městech je předzvěstí dalších politických otřesů v beztak notně roztřesené zemi. Kdo z nich bude mít prospěch?

22.9.2017 v 17:16 | Karma článku: 9.25 | Přečteno: 214 | Diskuse

Miroslav Gruner

Horáček nakrocil k legalizaci zločinu

Když v zemi existuje mnozstvi osob dluzicich státu a Horáček ve chvílích, kdy se mu začínají preference potacet, jim chce vyjednat úrokový pardon, je zjevné, že mu jde o moc.

22.9.2017 v 16:32 | Karma článku: 24.14 | Přečteno: 772 | Diskuse

Marek Tomanka

Náhled do blízké budoucnosti

Nejpravděpodobnějším vítězem říjnových parlamentních voleb je stále hnutí ANO Andreje Babiše. Pokud prosadí mnohokrát avizované "řízení státu jako firmy", Českou republiku čekají složité časy.

22.9.2017 v 15:56 | Karma článku: 14.16 | Přečteno: 316 | Diskuse

Luboš Zálom

Nigel Farage v Praze: následujme příkladu Brexitu

Včera navštívil Prahu britský politik, europoslanec za UKIP, Nigel Farage. Připomněl ve svém projevu českým euroskeptikům, že snaha na znovuzískání suverenity na bruselském politickém molochu má smysl.

22.9.2017 v 13:46 | Karma článku: 33.61 | Přečteno: 832 | Diskuse

Jan Dvořák

Přijít kvůli neschopným agentům o jedinou teroristickou skupinu by byl opravdu luxus!

Soud osvobodil skupinu anarchistů, která měla podle obžaloby chystat teroristický útok na vlak s vojenskou techniku a automobily.

22.9.2017 v 13:38 | Karma článku: 16.11 | Přečteno: 529 | Diskuse
Počet článků 1445 Celková karma 10.05 Průměrná čtenost 1303

Snažím se o vlastní a nezávislý pohled na život.

Vystudovala jsem Právnickou fakultu v Brně, nyní studuji na CMTF v Olomouci a středobodem mého zájmu je antika a doba reformace v Evropě. Zajímám se o dějiny umění a ráda čtu.  

 

 


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.