Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Společnost: Morální odpovědnost a právo

7. 06. 2017 13:34:44
Splývají Vám tyto dva póly odpovědnosti v jedno? I selhání morální odpovědnosti ve vztazích mezi lidmi, ke státu, k občanu, k majetku je ve svých důsledcích postižitelné trestním právem. A občanský zákoník?

Morální odpovědnost a právo

Mnozí z nás tuší, že etika vyvstala z potřeby vytvořit organizovanou společnost ve starých civilizacích, aby ochránila majetek, životy, svobody, přiznaná práva a potrestala rušitele určitého pořádku. Zákony byly tesány do kamene i v dobách, kdy existovala tradice, aby se na ně nezapomnělo, až někdo někomu ublíží. okrade ho, zavraždí apod. Takže někteří z nás asi znají Chammurapiho zákoník, který nechal vytesat osvícený panovník do stély, z velkou pravděpodobností i hodně z lidí ví, že existovaly desky zákona staroizraelského národa na Sinaji, když putoval pouští do zaslíbené země a připomínám také Deuteronomium, které významně posílilo právní systém a nemohu se ani vyhnout Horskému kázání, které má velmi hluboký vstup do lidského vědomí. Právě křesťanská etika vytvořila morální cestu od člověka k člověku, k lidem, ke světu s duchovním akcentem. Takže, v každém případě lze doložit, že morální odpovědnost není nějaká novinka, ale předpoklad, jak teoreticky zbudovat a udržet organizovanou společnost, nechat ji projít historickou zkušeností a její etický systém, který byl vymahatelný tím, že lidé byli volání k odpovědnosti, proměnil v právo, jak ho chápeme dnes (bez styčných ploch s etikou), které prošlo svou cestou ve starém Řecku a v Římě až k našemu prahu.

Musíme se orientovat v etických i právních normách

A tak může zamrzet, po tak velkých dějinách v našem moderním světě a v moderní společnosti neumíme přistoupit k otázkám morální odpovědnosti a uznání práva za společenskou smlouvu, kterou je nutno dodržovat, protože se tak patří, protože je to normální odjakživa a protože jsme vyrostli na tradici, která tvořila nejen mravní odpovědnostní vztah příslušející společnosti jako celku, ale také právo, které určuje vztahy ve společnosti, vůči státu, vůči člověku a přírodě apod. V tom funguje právní systém, nebo spíše má fungovat.Důvod je jednoduchý, pro předvídatelný pořádek, v němž občan i stát nalézá spravedlnost a právní jistotu. Když se zamyslíte nad kauzami, které nyní probíhají, můžete v nich nalézt způsoby porušování morální odpovědnosti, ale také funkci práva, které zakazuje nějaké chování, jednání a konání s důsledkem poškození práva druhého člověka či vůči společnosti, které je vymahatelné.

Proces rozhodování

Jestliže všechno tak jednoznačně nefunguje, jak by mělo, pak je těžké rozhodovat o vině a trestu a společenském odsouzení nějakého jevu, který společnosti škodí. Rozhodujeme se na základě psaného práva a lidé obecně posuzují některé činy jako odsouzeníhodné, protože se obávají, že mohou působit nejen v určité kauze, ale jejich opakování spustí lavinu, kterou bude těžké zadržet nějakým ustanovením v zákoníku a budou působit ve vztazích, do kterých lidé vstupují. A to si uvědomuje soudce při svém rozhodování a v civilněprávním procesu rozhodnutí soudu, rozsudek se použije analogicky na obdobné případy. Avšak, sobě podobné případy mají různorodé aspekty, promítající se v poměrech a stavech společnosti a v těchto aspektech hraje i roli různá výše a hloubka morální odpovědnosti, kterou má v první fázi každý a musí nést důsledky. Takže už neplatí - neznalost zákona neomlouvá, ale platí nyní odpovědnostní systém, zavedený v občanském zákoníku a pocházející z Listiny práv a svobod, která provází tato ustanovení.

Závěr

Takže společnost, která je nositelkou etických norem, z nichž vysvítá, co spatřuje jako přípustné a nepřístupné a současně podřízená psanému právu, má odpovědnost za to, co strpí a co nestrpí a mělo by jí být nasloucháno velmi pečlivě. Nikdo tu sice nestojí nad právem a nad etikou, ale nemůže stát mimo právo a etický soud a ni tehdy, když požívá privilegovaného postavení a chrání ho imunita, která je o něčem jiném, než o nedotknutelnosti.Pravidla rozhodování jsou obsažena v zákonech, které si může každý přečíst. Kvalita rozhodování představitelů tří mocí má i morální rozměr s významným dopadem na celou společnost. A všechny tyto aspekty jsou pilíři demokratické společnosti, která chápe jejich křehkost a v případě porušení i velmi obtížnou napravitelnost.

Právo je věda, etika je vůle a rozum, kterým každý člověk více či méně zdařile disponuje, ale žádný jiný nástroj ho nemůže nahradit. protože lidská individualita je i přes své slabosti, nenahraditelná v rozhodování, které by mělo mít úzký rozměr.

Autor: Irena Maura Aghová | středa 7.6.2017 13:34 | karma článku: 6.10 | přečteno: 245x

Další články blogera

Irena Maura Aghová

Společnost: O současné mládeži jde ostrá kritika

Už v antických knihách se dočteme, jak je mladá generace nevychovaná, ničeho si neváží a hledí si jen sama sebe. I v dnešní době se ozývá kritika nad způsobem života mladých lidí. Čí je to vina?

9.7.2017 v 5:13 | Karma článku: 10.32 | Přečteno: 466 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Společnost: O vzdělávání a jeho peripetiích

Máte rádi dějiny, filosofii, literaturu a umění? Koho považujete za osobnost, již je nutné vzpomínat a proč pěstujeme prázdné symboly a nevytváříme nové? Zamyšlení nad úrovní vzdělanosti a informační společnosti..

3.7.2017 v 4:49 | Karma článku: 6.37 | Přečteno: 154 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Společnost: Všechno je marnost

Poznáváte první slova z Knihy Kazatel? Někteří lidé si vykládají tato slova tak, že nemá cenu se namáhat, když stejně si jde všechno vlastní cestou. Ale je v tom něco více ...

28.6.2017 v 0:38 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 565 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Společnost: Zneklidněné letní dny

Dnes jsem četla několik docela významných názorů a článků, obracející se ke stavu naší současnosti. Najednou si lid všímají, že něco není v pořádku a že zřejmě dlouho přetrvával stereotyp, v němž se rozpadají určité formy.

22.6.2017 v 0:54 | Karma článku: 12.69 | Přečteno: 390 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Dvořák

Merkelová je kotva stability. Myslel to Seehoffer upřímně? Známe odpověď

K překvapení většiny Bavorů, ale též valné části obyvatel „zbytku“ Německa, se bavorský premiér a šéf CSU Seehoffer vyslovil nadmíru příznivě o kancléřce Merkelové, ačkoli dříve se do ní strefoval, kudy chodil.

24.7.2017 v 9:24 | Karma článku: 7.74 | Přečteno: 228 | Diskuse

Beata Krusic

Děkuju, Ivane.........

Jsou lidi, co to tam prostě mají. Stačí málo a oni tím "málem"( v podstatě ale něčím fakt velkým) dokáží člověka obdarovat.

24.7.2017 v 9:11 | Karma článku: 4.97 | Přečteno: 159 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Theresa Mayová a brexit

Kam kráčí Spojené království? Spojené království začalo vyjednávat o podmínkách opuštění Evropské unie. Vyjednávání ze strany Britů však neprobíhá vůbec přesvědčivě.

24.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 6.31 | Přečteno: 120 | Diskuse

Martin Valovič

Rozpočet skutečně nejsou Vánoce – premiér konečně prozřel

Ministři chtějí ze státního rozpočtu navíc 111 miliard. Bohuslav Sobotka jim vzkázal, že se nemají chovat, jako děti, které píši Ježíškovi, protože rozpočet nejsou Vánoce. No konečně.

24.7.2017 v 9:08 | Karma článku: 10.40 | Přečteno: 148 | Diskuse

Ivan Bednář

Negativní dopady EET

Jistě jste také zaznamenali, že některé firmy, prodávající kasy a software pro EET, končí. Boom opadl, konec kšeftu. Jenomže, jak už to bývá, nic není samo o sobě.

24.7.2017 v 8:58 | Karma článku: 18.72 | Přečteno: 261 | Diskuse
Počet článků 1430 Celková karma 11.68 Průměrná čtenost 1304

Snažím se o vlastní a nezávislý pohled na život. 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.