Společnost: Vnitřní život člověka
Možná, že jste někdy četli slavnou knihu od Martina Bubera Já a Ty. Zpočátku je obtížné pochopit pojetí bytí, o kterém v knize rozvíjí své myšlenky, takže text není zprvu pochopitelný, pokud ho jen přejíždíme očima. Není to text pro informaci, ale pro hluboké uvědomění si vztahů Já, Ty, On, Ona, Ono. Problém bytí však náš přítomný svět nijak nepálí. Dokonce se mi zdá, že si mnozí myslí, že máme ten problém vyřešený. Ale to si jen myslí.
Cit: Dvojí polarita bytí
Přítomnost povstává jen proto, že se zpřítomňuje „Ty". Já základního slova Já-Ono, tedy já, jehož protějškem není „ty", nýbrž které je obklopeno množstvím „obsahů", má jen minulost, nikoli přítomnost. Jinými slovy: pokud se člověk spokojuje věcmi, které zakouší a užívá, žije v minulosti a jeho okamžik je bez přítomnostního obsahu. Nemá nic než předměty. Předměty však patří tomu, co už bylo. Přítomnost není prchavá a pomíjivá, nýbrž ustavičně přítomná a trvalá. Předmět není trvání, nýbrž zastavení, ustání a ztuhnutí -jasná vymezenost, která vylučuje vztah a zpřítomnění. Skutečné jsoucnosti jsou prožívány v přítomnosti, předměty v minulosti.
Někdy se mi jeví, když se tak začtu či zaposlouchám do nějakých výpovědí o čemkoliv, že se nemluví a nepíše o živé přítomnosti, ale stále o něčem, co už v přítomnosti není. Jakoby neustále a trvale proudící vnitřní život v nás neexistoval, jakobychom chápali přítomnost jako shluk nějakých instinktů, které jsou jako červená signalizující světla, varující před tím čím oním nebezpečím úrazu či možného konfliktu. Až nebezpečí pomine, zase se schováme do své schránky a odháníme od sebe ty vnitřní výzvy,které nás nutí přemýšlet o přítomnosti Ty a vyvolávají v nás "nepohodlné" pocity. Je asi lepší setrvávat mezi předměty, protože je považujeme za vyřešené, ale na něco přeci musíme myslet, většinou na minulost, která je však za námi.
A tak se neustále ocitáme mezi minulými ději a věcmi, o kterých dobře víme, že je nelze vrátit do původního fungování a stavu. To je kámen úrazu našeho současného života, odmítání se potýkat s přítomností, která si vyžaduje pohnout naši mysl dopředu a tím měnit své vnitřní postoje k problémům, která vznikají právě z těch útěků do nepřítomné minulosti. Jsme zavalováni informacemi, které přijmeme jako doručený balík a neuvažujeme o jejich kvalitě a poplatnosti přítomnosti. Stojíme na místě, kde si připomeneme něco z minulosti, co bylo příjemné a na okamžik nás vzpomínka potěší. Je to pryč.
Mnozí lidé si myslí a také to svým jednáním dokazují, že naslouchání a respektování vnitřního života je něco z náboženské oblasti, co není třeba v naší sekularizované společnosti pěstovat, že stačí jen plnit to, co je po povrchu a na co je vidět, co lze nahmatat, protože to je vlastně jsoucí. Ale každá chvíle, v niž se propojujeme s tím Ty je právě ta přítomná plynoucí, nově úžasná a životodárná.
Cit: O světě idejí a lásce
Tuto podstatně dvojí povahu světa nelze překonat tím, že se budeme dovolávat „světa idejí" jako něčeho třetího, co je nad protiklady. Neboť to, o čem hovořím, je skutečný člověk, vy a já, náš život a náš svět, nikoli nějaké já o sobě nebo nějaké bytí o sobě. Pro skutečného člověka však prochází pravá hranice i napříč světem idejí. Mnoho lidí, kteří se ve světě věcí spokojují tím, že je zakoušejí a užívají, si ovšem k tomu všemu a nad tím vytvořilo stavbu z idejí, v níž nalézají uklidňující útočiště před nicotností, která doléhá. Odkládají na prahu šat nemilé všednosti, oblékají čisté prádlo a osvěžují se pohledem na prvotní bytí nebo na ideál, na nichž se jejich život nepodílí. Často jim dělá i dobře, když to mohou hlásat. Lidstvo, které si takový člověk představuje, postuluje a propaguje patří k pouhému „Ono". Ale takové lidstvo nemá nic společného s živoucím lidstvem, jemuž lze vskutku říkat „ty". Nejušlechtilejší fikce je fetišem, nejvznešenější fiktivní smýšlení je nepravostí. Ideje netrůní nad našimi hlavami - stejně tak jako v nich nesídlí -: ony mezi námi chodí a obracejí se na nás. Politováníhodný je ten, kdo nechává základní slovo nevyřčeno, ubohý však ten, kdo jim místo něho odpovídá abstraktním pojmem nebo heslem, jako by to bylo jejich jméno! Že bezprostřední vztah zahrnuje působení na protějšek, to je zřejmé na jednom ze tří příkladů: Bytostný čin umělce určuje pochod, v němž se tvar stává dílem. Protějšek se naplňuje setkáním, vstupuje jím do světa věcí, aby tam nekonečně působil, aby se z něho nekonečně stávalo „Ono", ale stejně tak nekonečně zase „Ty" -aby obšťastňoval a inspiroval. „Ztělesňuje se": jeho tělo vystupuje z proudu bezprostorové, bezčasové přítomnosti na břeh existence. Méně zřejmý je význam působení tam, kde jde o vztah k lidskému „Ty". Bytostný akt, který tu dává základ bezprostřednosti, je obvykle chápán jako něco citového a zůstává tak nepoznán. City doprovázejí metafyzický a metapsychický fakt lásky, ale nejsou jeho podstatou; a tyto doprovázející city mohou být nejrůznějšího druhu. Ježíšův cit k posedlému je jiný než jeho cit k oblíbenému učedníku, ale láska je jedna. City jsou něco, co „máme"; láska se děje. City přebývají v člověku, ale člověk přebývá ve své lásce.
Uskutečnění lásky je to nejvyšší, co člověk může dokázat vůči světu i druhému člověku. A člověk může být opravdu šťastný, když ji dokáže opravdu uskutečnit.
.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016