Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Antika: Ježíšova víra a víra v Ježíše - 2/7

V minulé části jsme mluvili o Ježíšově křtu, který přijal od Jana Křtitele. Nyní se budeme zaobírat společenským klimatem doby a významem společenského hnutí v jehož důsledku lidé z Judska a Jeruzaléma putují za křtem.
Jeruzalémské hradby a zazděná Zlatá brána

 

 

 

Císař a Ježíš

Kdo četl evangelia a trochu se zaobíral společenskými poměry, narazil na dva různé řády, které ztělesňují Ježíš a císař. Jejich datace spadají do vlády císaře Tiberia, když Pontius Pilát byl místodržitelem v Judsku, Herodes údělným knížetem (tetrarchou) v Galileji, jeho bratr Filip údělným knížetem v Itureji a Trachonitidě, Lysaniáš údělným knížetem v Abiléně, za velekněží Annáše a Kaifáše.

Ježíšovo působení tak nelze pojímat jako nějaké mýtické kdysi, ale je přesně datovatelnou historickou událostí s celou vážností a vahou opravdu uskutečněných lidských dějin. Ale nyní nejde o dataci. Císař a Ježíš jsou dva řády, které se nemusí vůbec vylučovat, ale představují roznětku konfliktu, směřujícího k základním otázkám lidstva a lidstva.

„Co je císařovo, dejte císaři, co je Božího, dejte Bohu,“ řekne Ježíš později, čímž vyjádří principiální snášenlivost obou sfér. (Mk 12,17).

Stín Kříže

Ale když se pak císařství samo interpretuje jako božské, jak je tomu v sebeprezentaci Augusta – dárce světového míru a zachránce lidstva, pak musí křesťan více poslouchat Boha nežli lidi (Sk 5,29) a křesťané se stávají mučedníky, svědky Krista.

Císař a knížata

Svatá země je rozdělena mezi císařem a knížaty a všechna tato knížetství jsou závislá na pohanském Římu. Davidovo království je zničeno. Jeho „příbytek“ rozpadlý. Potomek, který je Ježíšovým zákonným otcem, je řemeslník v provincii Galilea, plné pohanského obyvatelstva a Izrael zase žije v Boží temnotě. Zdá se, že přísliby Abrahámovy a Davidovy se rozplynuly v Božím mlčení.

„Nemáme už proroky, zdá se, že Bůh svůj národ opustil.“          

A to byl důvod, proč byla země plná neklidu.

Hnutí zelótů

Přibližně v době Kristova narození vyvolal Juda Galilejský povstání, které Římané tvrdě potlačili, Jeho strana, zelóti, existovala dál a byla připravená pro obnovu svobody Izraele užít násilí a teror. Je možné, že dva z Ježíšových učedníků – Šimon Zelóta a Jidáš Iškariotský byli původně tak orientováni

Farizeové

S farizei se stále setkáváme v evangeliích. Ti se snažili žít přesně podle tóry a vyhnout se ústupkům helénisticko – římské kultuře. Ta se v prostoru římské říše prosazovala samo sebou a hrozilo, že životnímu způsobu pohanských národů se podá i Izrael. I když v Písmu vidíme ostré protiklady mezi Ježíšem a farizeji a i když smrt na kříži byla v zásadním rozporu s programem zélótů, nezapomínejme, že za Ježíšem chodili lidé ze všech stran a že v rané křesťanské obci bylo nemálo kněží a farizeů.

Saduceové

Saduceové byli příslušníky aristokracie a kněžské třídy, usilovali o osvícené židovství, přiměřené duchovnímu standardu doby a snažili se srovnat s římskou nadvládou. Po zničení Jeruzaléma v roce 70 zmizeli, ale farizejský způsob života nalezl trvalou podobu v židovství opřeném o Mišnu a Talmud.

Esejci

Náhodný nález podnítil v letech po 2. Světové válce archeologický výzkum, díky němuž máme přesné informace o dalším hnutí, o společenství v Kumránu, známé jako esejci. Byla to skupina, která se odvrátila od herodovského chrámu a v Judské pouti založila klášterní společenství, ale i nábožensky fundovanou pospolitost rodin, a která vytvořila bohatství spisů stejně jako vlastní rituály, zvláště rituály s liturgickými koupelemi a společnými modlitbami.

Ratzinger ve své knize Ježíš Nazaretský 1. (s. 24) píše, že Jan Křtitel, ale možná i Ježíš a jeho rodina měli k tomuto společenství blízko. Nelze vyloučit, píše Ratzinger, že Jan Křtitel v tomto společenství nějakou dobu byl a že jeho religiozita byla zde zčásti formována.

Poselství Jana Křtitele

Jeho vystoupení bylo něčím jedinečný, Liší se od obvyklých náboženských koupelí. Není opakovatelný a má být konkrétním uskutečněním obratu, určujícího po celý život provždy nově. Je plamenným voláním po novém způsobu myšlení a konání, spojen především s ohlašováním Božího soudu a se zvěstováním kohosi většího, kdo přijde po Janovi,. V Janově evangeliu  je psáno, že Jan Křtitel o tomto větším, jemuž chtěl připravit cestu, nevěděl, kdo to je (Jan 1, 0 – 33), ale věděl, že je zde, aby tomuto druhému připravil cestu, že k němu směřuje celým svým posláním.

Ve všech čtyřech evangeliích, se toto poslání popisuje následujícím místem z Izajáše:

Hlas volajícího na poušti: připravte na poušti cestu Hospodinu! Vyrovnejte na pustině silnici pro našeho Boha!“ (Iz 40,3).  Marek přidává kombinaci z Malachiáše 3.1 a Exodu 33,2, se kterou se setkáváme na jiném místě i u Matouše (11,10) a Lukáše 1,76; 7,27): „Já posílám svého posla před tvou tváří, aby připravil cestu před tebou.“

Kázáním Jana Křtitele se tato stará slova naděje stávala přítomností: ohlašovalo se něco velkého.

Celé Judsko a Jeruzalém jde za křtem, ale nyní přichází něco nového: „V těch dnech přišel Ježíš z Nazareta v Galileji a dal se od Jana v Jordáně pokřtít.“ (Mk 1,9).

Ježíš přichází z jiné geografické oblasti a nové je to, že se Ježíš dává pokřtít, že vstupuje do kolektivu hříšníků, čekající tam u břehu Jordánu. Ke křtu patří vyznání hříchů a snaha odložit starý nevyvedený život a přijmout život nový,

   Mohl to Ježíš učinit?

 Jak mohl vyznat hříchy?  Jak se měl odvrátit od starého života a přijmout nový život? Mezi Ježíšem a Janem se odehrál rozhovor:

„Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty přicházíš ke mně?“ (Mt 3,14) a Matouš k tomu zaznamenává:

„Nech tak nyní: neboť je třeba, abychom naplnili všechnu spravedlnost.“ A tak mu Jan vyhověl“

Ježíšův křest je vykládán jako celá repetice dějin, v níž je uchopitelné minulé a předjímá se budoucí: vstup do hříchů jiných je sestupem do inferna – nejen jako u Danta sestupem přihlížejícím, ale spolu trpícím.  Tento zápas je obrácením bytí, vymáhá si novou strukturu bytí připravuje nové nebe a novou zemi.

Zdroj: Ratzinger, J. Ježíš Nazaretský I. , 2011

Ryšková, M. Doba Ježíše Nazaretského: historicko-teologický úvod do Nového zákona. Karolinum, Praha, 2008.

Flusser, D. Ježíš, Oikoymenh 2002

Pokorný P. Ježíš Nazaretský. Historický obraz a jeho interpretace. Oikoymenh 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Irena Aghová | čtvrtek 22.2.2018 11:50 | karma článku: 12,94 | přečteno: 272x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost