Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Antika: Ježíšova víra a víra v Ježíše - 6/7

Petrovo vyznání, předzvěst Ježíšovy smrti na hoře Proměnění a události před vjezdem a po vzjezdu do Jeruzaléma až do Vzkříšení.  

 

Petrovo vyznání v Písmu

Následování Kříže /schématicky/

Ve třech synoptických evangeliích se jeví jako důležitý milník Ježíšovy cesty momentem kdy se Ježíš ptá učedníků, co o něm soudí lidé a za koho ho pokládají oni sami (Mk 7,27;Mt 16,13 - 20; Lk 9,18 - 21). Ve všech třech evangeliích odpovídá jménem Dvanácti Petr, a sice vyznáním, které se liší od ostatních lidí. Ve všech třech evangeliích pak Ježíš ohlašuje své utrpení a zmrtvýchvstání a toto ohlášení vlastního  osudu dál rozvádí poučením o učednické cestě, jež je následováním jeho. Ukřižovaného.

Ve všech třech evangeliích se i toto následování kříže  vykládá v podstatě antropologicky, jako nutnou cestu sebe-ztrácení, bez níž není možné, aby člověk sám sebe našel (Mk 8,31-9,1; Mt 16,21 - 28; Lk 9,22 - 27). A na to konečně ve všech třech evangeliích navazuje zpráva o Ježíšově proměnění, která ještě jednou vykládá a prohlubuje Petrovo vyznání a zároveň je spojuje s tajemstvím Ježíšovy smrti a zmrtvýchvstání (Mk 9,2 - 13; Mt 17,1 .- 13;, Lk 9,28 - 36).   .

Moc klíčů

Pouze u Matouše je Petrovi bezprostředně po jeho vyznání předána moc klíčů - moc svazovat a rozvazovat - a zároveň přislíbeno, že na něm, na Petrovi jako na skále, Ježíš zbuduje svou církev. V Janově evangeliu najdeme i Petrovo vyznání - i zde tvoří zásadní milník Ježíšovy cesty a teprve jím dostává kruh Dvanácti jedinečnou váhu a tvář (Jan 6,68n). 

Ježíšova dvojí otázka - vnější poznání Ježíše

Všichni tři synoptici (Marek, Matouš, Lukáš )  informují shodně o mínění  lidí, že Ježíš je Jan Křtitel nebo Eliáš nebo jiný z proroků, která se znovu narodil; Lukáš před tím vyprávěl, že i Herodes o takových interpretací Ježíšovy osoby slyšel a pojal přání Ježíše spatřit. Matouš přidává další názor, že Ježíš je Jeremiáš. Všechna tato mínění nejsou pomýlená, představují menší či větší přiblížení k Ježíšovu tajemství, ale nedosahují k tomu, co je autenticky Ježíšovo, k jeho novosti. 

Kristovy tituly

Protějškem mínění lidí je poznání učedníků, které se vyjadřuje vyznáním, U každého synoptika zní jinak, a ještě jinak je formulováno u Jana. Podle Marka říká Petr Ježíšovi prostě:"Ty jsi Mesiáš." Podle Matouše říká: "Ty jsi Kristus, Syn živého Boha!" (Mt 6,16). U Jana vyznání takto: "Ty jsi ten Svatý Boží." (Jan 6,69). 

Titul Prorok byl nahrazen jménem Kristus, když židokřesťanské učení bylo v křesťanství překonáno. V Starém Zákoně  se objevují všechny možnosti a podoby, které prorok přijal (Dt 18,15; Skut. 3,22; Skut. 7,39). Židům se jevil prorok jako eschatologická osoba, nejdůležitějším byl Eliáš, posel Boží, kazatel, který připravuje cestu Hospodina pro ustanovení království. V Novém Zákoně nejprve vystupuje v roli proroka Jan Křtitel (Mat. 17, 10-13), který byl považován za eschatologické znovuvtělení Eliáše (Mat; 11,9, Luk 1,76; Mar. 6,14 – 15; Mar. 8,28). Z obou citátů z Markova evangelia vychází přesvědčení, že Ježíš měl být vzkříšeným Janem Křtitelem.

Židovské počátkySlužebníka Hospodinova vycházejí z Izaiášova proroctví (Iz 42,1-7; 49,1-6; 50,4-9; 50,4,11; 52,13; 53,12). Služebník je obtížen hříchy, aby mohly být odpuštěny (myšlenka zastoupení). Utrpení služebníka je vykupitelské. Ježíš nikdy nekázal vlastní osobu a smrt považoval za nedílnou součást svého díla: Mar 2, 18-20 (Ježíš zde vyjevuje, že je Mesiáš); Luk. 13,31-33 (Ježíš zde na sebe bere úlohu služebníka Hospodinova); Mat. 12,39-40 (Ježíš zde oznamuje svou smrt a vzkříšení); Mk. 8,31, Mk. 9.31, Mk. 10,33 - 34 (Ježíšovo trojí oznámení smrti následovalo za Petrovým vyznáním). Myšlenka zástupného utrpení byla úzce spjata s jeho vědomím o vlastním vztahu k Bohu a s jeho mesiášským vědomím, nikoliv ve spojitosti s Izaiášem.

Při ustanovení Svaté večeře Páně Ježíš spojuje svůj úkol s posláním, které Izaiáš přisuzujeslužebníku Hospodinovu, smrtí za mnohé zřizuje novou Boží smlouvu s lidem a znovu obnovuje prohlášení o své zástupné a smírčí smrti (viz také IZ 42,6; 49,8). O Synu člověka se zmiňuje Mar. 10,45.  Ve Filip. 2,5nn jsou zmíněny pojmy: a) Syn člověka, b) Pán (Kyrios), c) Služebník. V titulu Adam spatřujeme úkol Ježíše splnit Adamův úkol, jako Služebník Hospodinův (ebed Jahve) odčiňujíc vinu člověka. Titul Prostředník je zmíněn v Dan 7,13, pak IV. Ezdráš kap. 13 jako apokalyptický Prostředník, titul Vykupitel  stojí v pozadí za titulem Syna člověka, kdykoliv hovoří o svém díle .

Titul Beránek Boží se dá vázat s titulem Služebník a obětování beránka je smírčí obětí za hříchy (Ex. 12; Lev. 18). Základ obou pojmů spočívá v oběti za hříchy. Avšak každý z těchto pojmů zdůrazňuje samostatně jedno z hledisek smíření. Dva důvody proto, že i v těchto případech jde o trpícího Služebníka (Jan 19,36). Ježíšovy kosti nebyly zlámány v souvislosti se Starým Zákonem (Ex. 12,46; Num, 9,12).

Proměnění

Ježíš vzal s sebou Petra, Jakuba a Jana a vyvedl je vysokou horu (MK 9,2). Tito tři pak se objevují na Olivové hoře, kde Ježíšův krajní strach je protipólem proměnění. 

"A byl před nimi proměněn", říká pak Marek úplně prostě a připojuje: "Jeho oděv zářil zářivě zbělel - žádný bělič na zemi by to nedovedl tak vybíliti". (Mk 9,3).

A Matouš nachází tato slova.:

"Jeho tvář zazářila jako slunce a jeho oděv zbělel jako světlo." (Mt 17,2). 

Proměnění je událostí modlitby; Ježíš mluví s Otcem,jeho bytí se nejvnitřněji prolíná s Bohem a stává se čistým světlem.  Pak se zjevují Mojžíš a Eliáš a hovoří s Ježíšem, To, co bude Zmrtvýchvstalý vysvětlovat učedníkům cestou do Emauz, je tady viditelné.  

Jediný Lukáš vypráví, o čem velcí svědkové Boha s Ježíšem mluvili: "Zjevili se ve slávě a mluvili o jeho smrti, kterou měl podstoupit v Jeruzalémě".

Tři přítomní učedníci jsou výjevem otřeseni. Zmocňuje se jich "děs z Boha". "Tak byli ustrašení,"  říká Marek. Ale Petr přesto promluvil, i když v úžasu nevěděl, co má říci (Mk 9,6):"Mistře, je dobře. že jsme tady. Máme udělit tři stany? jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi?" (Mk 9,5). 

Souvislost se svátkem stánků je přesvědčivá.

A pokračujme:

"Tu se objevil oblak a zastínil je. Z oblaku se ozval hlas: "Toto je můj milovaný syn, toho poslouchejte." (Mk 9,7). 

Výjev je zatím u konce, jeho nejhlubší smysl shrnut v této jediné větě Toho poslouchejte. Učedníci musí s Ježíšem zase sestoupit a znovu a znovu se učit: "Toho poslouchejte."

Poté následují příběhy od synoptiků a evangelisty Jana až ke Vzkříšení. 

Synoptici od vstupu do Jeruzaléma po Ježíšovo Zmrtvýchvstání

Markovo evangelium: [Mk 11,1 - 16,1] nás dále vede po Ježíšově cestě od vstupu do Jeruzaléma na oslátku až po Ježíšovo vzkříšení; dále Matoušovo evangellum [Mt 26,1 -  28,16; ]Lukášovo evangelium [Lk 22,1 - 24,50].

Janovo evangelium

Janovo evangelium  [J 18, 1 - 21,1}.      

 

 

Zdroj: Ratzinger,J. Ježíš Nazaretský I

Pokorný Petr, Ježíš z Nazaretu

Bible

 

Autor: Irena Aghová | sobota 24.2.2018 20:12 | karma článku: 11,90 | přečteno: 176x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost