Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Antika: Stalo se u Eufratu

Angličan Claudius James Rich (1786 – 1821) se dostal do Mezopotámie proto, že nechtěl prožít život v chudobě a nudě, což dokážeme pochopit. Když přišel Koldewey po prvé do Babylóna (v červnu 1887), ...

 

Z příruček, na které si vydělal jako poslíček, a od námořníků v bristolském přístavu se naučil arabsky, persky, turecky, trochu i čínsky, a zajistil si tak místo u Východoindické společnosti. Osmnáctiletý odjel v jejích službách do Cařihradu, potom do Bombaje a nakonec do Bagdádu. Zdá se, že jeho schopnosti se neomezovaly na orientální jazyky: když přijel do města kalifů, bylo mu dvaadvacet let, měl slušné jmění, manželku ze vznešené rodiny a titul britského generálního konzul. Do Babylóna se vypravil jednoho prosincového rána 1811 a dorazil tam na druhý den v noci. Co spatřil z malé vyvýšeniny na břehu Eufratu, předstihlo jeho představy.

V studeném světle měsíce leželo před ním mrtvé město. Obrovské město v rozvalinách, které vystupovaly z návějí písku a zas se pod nimi ztrácely. Zbytky zdí svítily zsinalou bělobou, prolákliny se temněly barvou zaschlé krve, černé stíny dun se zdály bezedné; za jizvami vyschlých kanálů se matně leskly vody močálů. Jediný pohyb narušil klid tohoto hřbitova, pouze z dálky se ozývalo vytí šakalů a houkání pouštních sov.

Tak tohle byl Babylón

Slavné a hrozné město, tisíckrát prokleté a tisíckrát oslavené, metropole jedné z nejmocnějších říší starověku!

Prorok Jeremiáš kdysi řekl:

„A bude obrácen Babylón v hromady rumu… Protož bydliti budou tam šelmy s hroznými potvorami, bydliti budou v ní i mladé sovy; a neosadí se tam žádný více na věky!“

Hérodotos před pětadvaceti stoletími napsal:

„Babylón je však nejen největší, ale i nejkrásnější město, jež známe!“

Sestoupení do rozvalin

Rich se sestoupil do rozvalin. Hemžily se plazy a štíry, z děr vyhlížely hyeny; střílel jen v sebeobraně. Žasl nad shodou jmen, jež slyšel z úst svého arabského průvodce, se jmény, která znal z bible a historie. Je Tell Babili skutečně návějí hlíny nad troskami Babylónské věže? Jsou hradby u Eufratu skutečně zbytky „Babylónské zdi“, jednoho ze sedmi divů světa? Jsou trosky na vyvýšenině Amrán ibn AU skutečně někdejším palácem krále Nabukadnesara, v němž zemřel Alexander Veliký?

Uprostřed těchto otázek mu napadlo, co do té doby nikomu: aby se do některé z těchto zřícenin podíval. Doslovně do ní, nejen na ni. Poslal proto průvodce do nedaleké vesnice Džudžumy pro muže s krumpáči a lopatami.

Kopali a kopali …

Deset dní kopal Rich s tuctem feláhů v ruinách Babylóna. Pouhých deset dní, ale co našel, zaměstnalo učené muže v Evropě na celá desetiletí. Vykopal množství tabulek s klínovým písmem, zlomky glazurovaných cihel, otisky pečetí s reliéfy postav a opět s klínovým písmem. Mnohé z nich se mu rozpadly v rukou, jiné však přinesl v pořádku do Bagdádu. A hlavně: na jednom z dvou listů hustě popsaného poznámkového bloku přinesl náčrt první novověké mapy Babylóna!

Richova Zpráva o troskách Babylóna (1812) vzbudila v Evropě takový zájem, že ho podnítila k novým výpravám. Hlavně na sever.

Návrat do Babylónu

Do Babylóna se vrátil až roku 1817, a to v doprovodu svého tajemníka Karla Bellina, Němce z Thubingen. Zamýšlený výzkum však nedokončil. Na jaře 1821 musel odjet do perského Sírázu, protože ho tam volaly služební povinnosti; když se už chystal k návratu, propukla tam epidemie cholery. Považoval za unfair opustit město, jež potřebovalo každé pomocné ruky, a ujal se organizování zdravotní služby. Pátého října 1821 skolila cholera i jeho.

Od března do července 1852 kopala další výprava v troskách Babylóna, ale dosáhla jen toho, že Fresnel se rozhodl „přenést vykopávky na telly u dolního Eufratu, které budou jistě produktivnější“. Patnáctého července však objevila velkou sochu Babylónského lva a tak zůstala na místě. .

Znovu muselo uplynout pětatřicet let, než do něho vstoupil badatel s krumpáčem a lopatou, i když zatím jen na předběžnou prohlídku: německý profesor Robert Koldewey (1855- 1925).

Když přišel Koldewey po prvé do Babylóna (v červnu 1887), neměl nejmenší tušení, že ho tam čeká „nejgigantičtější úkol, před jaký byl kdy postaven archeolog“. Přitom to byl člověk s nemalou fantazií – a s dokonalou přípravou. Studoval na universitách v Berlíně, Mnichově a ve Vídni (architekturu, archeologii a dějiny umění), po doktorátě se vypravil se dvěma dobrodružnými Američany na člunu po Egejském moři (aby se tak co nejlevněji seznámil s památkami antického Řecka), potom kopal na ostrově Lesbu, v jižní Itálii, na Sicílii a v Sýrii (z prostředků mecenášů a bez pevného platu), nakonec se stal profesorem na stavební škole ve Zhořelci (protože musel z něčeho žít). Kromě toho psal básničky, humorné fejetony a Dějiny kanalizace. Když mu v červenci 1898 oznámil ředitel Berlínských královských muzeí, že ho chce pověřit vedením vykopávek v Babylóně, souhlasil: „Radosti jsem celý bez sebe!… Vždyť kdyby mi tak někdo před šestnácti léty řekl, že mám vykopat Babylón, byl bych ho asi považoval za blázna!“

Babylón vstává z mrtvých

Osmnáct let kopal Koldewey v Babylóně – od března 1889, kdy tam poprvé zabořil rýč, do března 1917, kdy uprchl v dřevěné bryčce před průzkumným oddílem britské armády, která vtáhla do Mezopotámie „jako dobrý přítel a protektor“. Vydržel všechny útrapy podnebí i prostředí, překonal všechny možné nemoci i překážky ze strany úřadů, nejednou se ocitl v nebezpečí života; nikdy ho přitom nepřešla nálada ani chuť k práci. „Asi dvě hodiny za Maradiehem nás uvítala střelba z vesnice na pravé straně cesty. Bodří vesničané nás považovali za montefické Araby, kteří byli právě na loupežné výpravě, a v takovém případě se především dlouho nevyjednává. Abychom je přesvědčili o omylu, jeli jsme přímo do ohně, až nám kulky dopadaly na sedla… Pak se však Arabové ze svého strachu vzpamatovali, běželi k nám a zastavili palbu.

Na dvě stě polonahých černohnědých chlapíků tančilo kolem nás v divokém reji i se svými bouchačkami a nechalo si bohapustě nadávat:

‚Vy sůvy, co jste zač? Jste šakalové?… Taková lumpárna, střílíte si tady, jako by celá poušť patřila jen vám‘.“

Pouze jedenkrát si postěžoval: „Tohle věčné střílení je metlou této země!“

Dva milióny tehdejších marek vydal Koldewey z prostředků berlínských muzeí na své vykopávky, a nevydal je zbytečně. (Z velké části se už vrátily i finančně: na vstupném do Pergamského muzea, kde jsou velkoryse rekonstruovány babylónské stavby z jeho nálezů.)

Se štábem německých odborníků a s armádou arabských dělníků vynesl z mrtvých trosek tolik dokladů o životě tohoto města, že právem nazval knihu o svých vykopávkách, vydanou už roku 1914,

Babylón vstává z mrtvých. Je těžké podat stručný přehled jeho objevů. Vykopal všechny babylónské „divy světa“: pozůstatky obrovských Nabukadnesarových hradeb, základy legendární Babylónské věže, Mardukovu poutní cestu i zbytky Visutých zahrad Semiramidiných (které kladla věda do těch dob do říše bájí). Vykopal základy tří královských paláců, čtyř velkých chrámů, desítek obranných věží a kromě jiných staveb i Ištařinu bránu, střeženou více než půltisícem draků (aby se dostal k jejím základům, musel místy prorazit až třicetimetrovou vrstvu nánosu).

Od vlády krále Nabukadnesara uplynulo více jak 2500 let.

Koldewey dokázal neuvěřitelné: podal lidem dvacátého století přesnější informace o Babylóně, než měli starověcí cestovatelé, kteří ho navštívili, když se ještě skvěl v celé své velikosti a nádheře!

 

 

Zdroj: Zamarovský: Na počátku byl Sumer

Kramer: Svět začíná v Sumeru

 

Autor: Irena Aghová | neděle 25.3.2018 20:49 | karma článku: 15,09 | přečteno: 365x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost