Antika. O pohřebních jeskyních. Vykopávka města Nuzi. Nuzejské tabulky.
Musím přiznat, že jsem na Google a Wikipedii hledala informaci o tabulkách z Nuzi (nuzuských tabulkách) v českém jazyce a nenašla jsem žádnou odpověď. Co mi nenapověděl Google, napověděly mi knihy, které tu vedle mne leží a skrývají své informační poklady.
O co vlastně jde?
O objev hrobek z doby patriarchů. Nyní se nacházíme v na městském Pahorku Džabal ar-Rumédě, domnělé lokalitě antické Chebrónu. v Letech 1964/65 tam konal vykopávky americký archeologický štáb a vykopávky odkryly stopy osídlení v chalkolitiku, rané, střední a pozdní době bronzové, v I. a II. době železné. Lokalita Chebrónu byla ve II. střední době bronzové sídlištěm Hyksósů se všemi typickými doprovodnými zjevy, jako jsou hradba a pevnostní glacis na vnější frontě
Kniha Numeri 13,22 udává, že Chebrón byl založen sedm let před egyptským Soánem - to je antické město Tanis,. dnes Sinn al Hadžar u východního ramene nilské delty.
Krajina kolem Rámat al Chalílu byla ve II. střední době bronzové osídlena.
V příbězích Abrahamových tkví tedy tradice, které jistě sahají do staré doby a kterým se nyní dostalo ze strany archeologové vydatné podpory.
V Abrahamově mešitě v Chebrónu chovají nepřístupnou Abrahamovu hrobku, ve které jsou podle mohamedánského podání pohřběni praotcové.
Hrobku opřádají četné legendy a příběhy, které tradovali cestovatelé starší i novější doby. Francouzský konzul v Aleppu, Arvieux, zcestoval v 2. polovině 17. století Sýrii a Palestinu a v roce 1753 vyšel jeho cestopis v němčině. Na svých cestách zavítal také do Chebrónu, kde ho díky doporučujícímu dopisu přijal jeden Žid a Arvieux vypravuje o jejich rozhovoru: "Rabín prý zanechal písemnou zprávu, že první jeskyně, velká a prostorná, do které se sestupuje po několika stupních, je jenom předsíní druhé, ve které jsou hroby. Tato jeskyně, do níž se musí sestoupit, je prý vyšší a větší a obě jsou vytesány do skály. V této je vidět šest hrobu: první zcela vzadu je hrob Abrahámův, druhý Sářin, třeřtí Rebečin, čtvrtý Izákův, pátý Jákobův a šestý hrob je Léin. Po líčení pana Arvieuxe můžeme mít dojem, že jeho židovský zpravodaj znal cestopis Benjamina z Tudely a podle něho jeskyni popsal.
Benjamin z Tudely zcestoval v létech 1159 - 1173 Orient. Krátce po něm, mezi lety 1175 a 1180 tam přišel rabbi Petachja, který rovněž podal zprávu o návštěvě v jeskyni. Rolu 1119 - 1120 prý otevřeli a prozkoumali hrob mniši. Po dalším hledání našli mniši kosti a 15 hliněných nádob naplněných kostmi. Ale nedošlo k vědeckému zkoumání kostí.
Josef Flavius referuje:
Tato pohřební jeskyně byla přikryta, resp. obestavěna mramorem
Válka židovská IV., § 532
Ve zprávách Poutníka z Bordeaux, Antonína Placentia (kol. r. 570 a Petra Diakona se vypovídá, že hroby se nacházely u kostela, a to v ohradní zdi, která byla podobná zdi u Rámat al - Chalilu a zdi Jeruzalémského chrámu.
Uvnitř ohrazeného prostoru byly snad hroby postaveny kenotafy, pod nimiž snad ležely skutečně skalní hroby.,
Literární zmínky o dvojité jeskyni jsou v knize Jubilejí 19,5 a v Závětí dvanácti praotců, Ruben 7,2.
Představa dvojité pohřební jeskyně spočívá na jazykově nevhodném výkladu názvu Makpela z hebrejského kmene kpl - zdvojit.
Jak Abraham získal pohřební jeskyni vypravuje podrobně Gn 23. Není vyloučeno, že v tomto vyprávění je ještě patrná stará právní tradice. V chetejských zákonech existuje předpis, že když kupec získá do vlastnictví úplný pozemek, bere tím na sebe povinnosti, které se k pozemku váží, něco jako lenní povinnosti, např. vojenské.
Jestliže na to Abraham přistoupil, nebyl mu asi uložený závazek nevítaný. Vždyť ho jako kočovného bezzemka včlenil do právního postavení usedlého občana.
K tomu je třeba dodat, že je možné odvozovat právní akt zaznamenaný v knize Genesis 23 z chetejského práva, ale že to není úplně jisté. Označením Chetejec míní mladší spisy Starého zákona všeobecně předizraelského obyvatele Palestiny.
Doklady o praotcích. Vykopávka města Nuzi.
Vykopávka města Nuzi, 13 km jihozápadně od Kerkuku v Iráku, přinesla v letech 1925 – 1931 na 4 000 hliněných tabulek, obsahujících hojnost paralel jak k příběhům patriarchů, tak ke GN 15,3n;24;31,19nn;43-54; 25,29 – 34. Právní poměry, jak je předpokládají příběhy patriarchů, mají dalekosáhlé paralely v tabulkách z Nuzi. Kde v nich o adopční a dědická práva, a také o domácí bůžky, tak zvané teráffím, které odcizila Ráchel svému otci (Gn 31,19 nn.)
Tabulky z Nuzi patří do 15. stol. př. n.l.. předpokládají však ještě starší právní poměry.
V Nuzi měli zákon zakazující prodej půdy kupci mimo rodinu. Starý zákon má podobné zákony na ochranu pozemkového vlastnictví rodiny. Tak např. LV 25,10.23.25;DT 25,5 - 10;Jr 32,8; Rt2,20; 3,12; 4,2nn. Tyto nálezy ukázaly, že i v jednotlivých rysech vypravování se v příbězích patriarchů zachovaly staré dobré tradice,
Zdroj: Bradtke,H. Příběhy ze starověké Palestiny. kpt. Chebrón. s- 137- 142.
http://www.biblearchaeology.org/post/2006/02/27/Great-Discoveries-in-Biblical-Archaeology-The-Nuzi-Tablets.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuzi
https://www.jewishvirtuallibrary.org/nuzi
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016