Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Romeo a Julie navždy s námi, nebo proti nám?

Následující příběh je fiktivní, stejně jako osoby v něm vystupující. Jádrem příběhu je, co z nás dělá podvědomí uhoněného času a jakým přínosem jsou pro nás příběhy, které nás smí zlidšťovat. Povídka je v ich- formě.

 

Už to tak bývá, že se lidé scházejí a rozcházejí a čas plyne, až znehybní rozbouřené city a zbude často nejasná a nejistá vzpomínka, která občas propluje hlavou a je zahnána úsměvem – však se nic nestalo. Ale ono se vždycky stane, věřte tomu. Lidé v tom uhoněném čase dokáží zahnat tak vzácný cit, který je dán jen člověku a usmívají se nad zamilovanými filmy či milostnými romány, jako že to něco staromódního, že to do naší doby nepatří, že dnes je všechno jinak, ale láska, která se v člověku zažehne je tak stejná, jako byla před stoletími a desetiletími, ten nevídaný cit, který si žádá celého člověka k sebeodevzdání,  a často i velké činy, aby se láska zachovala a nikdo jiný ji nemohl přemoci, zahnat, zničit a způsobit lidem věčný žal, protože ten vždycky zůstává v srdci za zmarněnou láskou. Také se stává, že se lidé přestanou milovat, protože je zláká svět k užívání si a odcházejí za zábavami, aniž by pozorovali, jak ten velký cit pomalu ochládá a že věci, které dělali se zaujetím, dělají už  automaticky, aby udrželi domácnost, popřípadě rodinu kvůli dětem a mluví jeden k druhému bez zachvění v hlase, jak jsou zvyklí mluvit s kolegy v práci, s příbuznými, se sousedy. A jednoho dne se proberou a pohlédne jeden druhému do očí. Je konec, pomyslí si, a co bude dál: Ještě se dostaví vzpomínky, ale ty se rozplynou, někdy i zabolí, ale copak je možné vrátit minulost? Zažehnané lásky – to je velká ztráta. To je neporozumění daru lásky.     

 

Tyto myšlenky mne napadaly, když jsem byla oslovena dcerou mých přátel, zda bych ji nepomohla dát dohromady referát o veronských milencích Romeovi a Julii. Upozornila mne, že stačí jedna A4 stránka. Prý není třeba to nějak rozpatlávat, jen tak nějak napsat obsah, pár slov o Shakespearovi a co si o tom má myslet. Dívenka už gymnasium pomalu dokončovala, dělala na mne dojem, že má už všechno v paži, jak se říká mezi mladými a že se jedná o formalitu. Podotkla jsem, že žádná školní práce není formalita, a když se míní hlásit na Filosofickou fakultu, pak se musí připravit na to, že takových prací, kterým se říká seminární práce, bude přehršel. Kromě toho, klasika je klasika a spíš v té by měla mít už nyní jasno.

„Já jsem ale slyšela, že se Shakespeare inspiroval od Ovidia Nasa básní v Proměnách Pyramus a Thisbé a že se možná ten příběh s Romeem a Julií nikdy neodehrál.“

„A není to jedno? Ať to byl Ovidiův nebo Shakespearův příběh, je to příběh o lásce a ty se máš k němu vyjádřit. Který se ti víc líbil?“

Usmála se a pokrčila rozpačitě rameny.

„Já jsem to nečetla,“ přiznala se, „mně jde jen o tu seminárku.“

Pomyslela jsem si, že osvětlování tajů lásky není nyní mým úkolem, ale spíš buď jejím úkolem, nebo úkolem jejích rodičů a já jsem v podstatě cizí člověk, nepřísluší mi, abych se pletla jejím rodičům do výchovy a že byl na mne vložen přetěžký úkol, protože já sama nevím, jak bych ten velký příběh zkrátila na jednu stranu A4. Doznala jsem sama před sebou, že Romeo a Julie je velký příběh, který nebyl opomenut žádným následujícím stoletím a asi se ve škole chce stručný popis.

Zřejmě jsem se nějak odmlčela a to ji znervóznilo.

„Tak jak to napíšeme,“ řekla podrážděně. Já to musím zítra odevzdat a už je večer. To budeme psát celou noc?“

„ Tak já to za tebe psát nebudu, to by byl podvod. Nebo sis to tak představovala?“

„Jo, tak jsem si to představovala,“ řekla rázně.

„Tak to uděláme tak, že já ti dám teď text k dispozici, ty se do něho začteš a pak to napíšeme spolu, nějak to dáme dohromady:“

„Ježíšmarjá,“ zvolala, když jsem ji vyndala z knihovny útlou knížkou,“ to je tlustá kniha, to budeme týden a já kvůli vám dostanu pětku.“

V tom zazvonil telefon. Volala její matka.

„Ahoj, tak co, už to máte hotové?“ zeptala se.

„Teprve čteme, protože ona to ještě nečetla.“

„Je půl desáté. Proboha, to nejsi schopná dát takovou blbost dohromady na jednu stránku?“

Raději jsem neoponovala, protože jsem se nechtěla hádat.

„Tak ji pošli domů a já to s ní dám dohromady. Můžeš mi vysvětlit, za co máš ten doktorát?“

Zlost v jejím hlase se stupňovala a já mlčela. Měla jsem se ohradit? Dodnes to nevím. Dívenka se uraženě zvedla a odešla. Nezapomněla bouchnout dveřmi.

 

Za několik dní jsem ji potkala a zlobně mi oznámila mi, že dostala pětku kvůli mně. Bylo mi ji líto, protože měla oči opuchlé od pláče. Ještě ten den zazvonila u dveří její matka, moje kamarádka, podle výrazu její tváře jsem pochopila, že bývalá.

„Já jsem na tebe tak spoléhala. Holka je pomalu před maturitou a teď má pětku ze seminárky. Ani ji nesmí opravit. A to všechno kvůli tvým pitomým zásadám. To je snad problém na jednu blbou stránku napsat stručný obsah toho příběhu, tak staromódního, zbytečného, nesmyslného?“ Ještě chvíli ječela na chodbě a sousedé vystrkovali hlavy ze dveří, co se děje.

 

Rozhodně, i když nějakou dobu o mně mluvili s despektem, protože moje bývalá kamarádka kdekomu pomáhala z problémů, byla totiž právnička, měla u nich velké slovo a já jsem nebyla schopná něco pro ni udělat.

Uběhl nějaký čas a ozval se zvonek u dveří. Šla jsem otevřít. Před dveřmi stál soused, který bydlí v posledním patře, starý pán a podával mi kytici krásných růží.

„Mohu dál?“ zeptal se.

„Jistě, pojďte dál. Děkuji za kytici, ale to jste neměl.“

Nabídla jsem mu místo k sezení a on se rozhlížel po pokoji.

„Mohu vám uvařit kávu či čaj?“ zeptala jsem se.   

„Ale s ničím se nedělejte, Já jsem za vámi přišel, abych vám poděkoval. Víte, já jsem vyslechl od paní doktorky celý ten příběh se seminární prací a jako bývalý učitel vám chci poděkovat za vaši statečnost. Oni byli i za mnou, ale já jsem řekl, že nemám čas. Nebylo to snadné, nechtěl jsem nikoho urazit, ale takové služby já zásadně neposkytuji. Tak se taky urazili, ale já je nepotřebuji. Mám svého přítele, právníka, a toho zase tak často neobtěžuji. Jsem rád, že jste Shakespeara tímto obhájila. On si zaslouží víc, než jednu stránku A4, zvláště jeho dílo Romeo a Julie. Ale víte co? Já jsem přinesl flešku s filmem od Zeffireliho. Mladá je teď sama doma, co kdybychom ji pozvali na malé představení?“

Úplně mne dostal. Musela jsem se smát.

„To je nápad,“ řekla jsem,“ jen jestli bude chtít.“

„To je ovšem otázka,“ odpověděl a vytáhl mobil z kapsy a vyťukal číslo. Chvíli to zvonilo, než to zvedla.

„Drahuško, můžeš přijít na chvíli do 4. patra? Něco pro tebe máme.“

„Jo,“ řekla stručně. Protože jsem seděla blízko, tak jsem slyšela, jak si u toho povzdechla.

Vstal a otevřel dveře, slyšela jsem, jak ji řekl.

„Pojď dál a ničeho se neboj. My se na tebe nezlobíme. Zveme tě do kina. Dostaneš čaj a sušenky.“

Sedla si a on pustil na videu film. Sedla jsem si vedle pana učitele a on vzal mnou ruku do své. Bylo to dojemné, i když jsem ho už viděla, opět jsem cítila to velké kouzlo příběhu, které nemohlo nikoho po celá stoleté po té, co vznikl, lhostejného. Když to skončilo, dívenka vstala a natáhla ke mně ruku, kterou jsem stiskla.

„Odpuste mi, že jsem byla na vás zlá. Teď už chápu.“

„A teď mi řekni, kdo je tvůj přítel, děvče. Ten, který to za tebe napsal nebo ten, který chtěl, abys to napsala sama podle svého citu?“

Sklopila oči.

„Maminka je někdy dost drsná. Má moc práce, to víte, no.“

„Hele děvče, my za tebe nic psát nebudeme, to teda ne, ale můžeš přijít na konzultace, abys nezvorala maturitu. Možná, že to bylo pro tebe velké požehnání, co jsi zažila. I do budoucna. Ta pětka byla z milosti. Už víš, jak člověk platí za podvod. Musíš do svých věcí v života jít hlavně sama. To je pro tebe velké ponaučení. “

Za ztracené přátelství jsem získala nové. Zřejmě se svěřila matce, ta se mi přišla omluvit, omluvu jsem přijala. Ale nic víc. Možná, že i pro mne to bylo ponaučení, že člověk si má přátele velmi opatrně vybírat, zvláště v této době, kdy není na nic čas.    

    

      

Autor: Irena Aghová | sobota 18.8.2018 22:26 | karma článku: 23,49 | přečteno: 360x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost