Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ideální stát – fikce nebo možnost jej vybudovat?

Dějiny lidských společností se odehrávaly často v těžkých podmínkách, které museli lidé překonávat a tím nabývali nejen zkušeností, co škodí nebo je k dobru a dobro je základním elementem a předpokladem k udržitelnému vývoji. 

Následující úvaha pojednává o tom, zda je možné v dnešní době vybudovat ideální stát a co je při jeho budování zásadní – lidské rozhodování na všech úrovních,  péče o stát jako takový, vztahy mezi obyvatelstvem a státními orgány a moc, kterou z jedné strany mají lidé a z druhé strany státní orgány. Je položena i otázka, proč se v dnešní době, o které si myslíme, že jsme dosáhli téměř vrcholu, nejsme přesvědčeni o možnosti vybudovat ideální stát. Také jsme zabrousili do dějin, abychom se přesvědčili, že lidstvo se touto otázkou stále zabývalo a neuspělo prakticky i nad všemi svými teoriemi. Došli jsme k názoru, že je nutné spíše dospět k rovnováze mezi mocenskými silami, než hledání cesty k ideálu. Ideální stát a ideál neznamená, že je bezchybný, ustálený, ale stále se vyvíjecí v přesvědčení, čím má být.   

O lidské přirozenosti a důsledcích opakovaných chyb.

Odkud se tyto  myšlenky braly? To lidská přirozenost je obdařena rozeznávací schopností a též předpokladem ochrany své budoucnosti, kterou budou prožívat budoucí generace, které převezmou tradice a budou je tradovat dál, protože bylo shledáno, že je to tak správné k tomu cíli udržitelnosti života společnosti. Tak chápeme starověk, o kterém se mluví málokdo, a přesto se nás týká víc, než si myslíme i když o něm víme jen velmi málo, jen to, co se z něho zachovalo díky obětavé práci badatelů a archeologů a to, co objevili se též pokoušeli jiní badatelé vyložit. Tak chápeme i středověk, který je už bohatší a sdílnější díky sdílnějšímu umění a literárním odkazům. Dá se tvrdit, že různé státní společnosti od nepaměti přemýšlely, co je ideální stát, kdo je ideálním vladařem, ale nějak se zapomíná na obraz ideální společnosti až do doby, kdy svět uslyšel slova o božím království a kdo je hoden do něho vstoupit, aby se stal jeho občanem a též součástí takového společenství. Také se hodně mluvilo o tom, kdo toho není hoden. A tak se můžeme protloukat objemným Starým zákonem a  Novým zákonem, či Koránem a jen zjistíme, že ideálu, o kterém lidstvo tak snilo a sní, brání lidská ambivalence, jinak řečeno, sklon k dobrému a ke zlému – co je pro mne výhodnější. A v mysli se těm vnímavějším vybaví opravdu zajímavý rozhovor Adama a Evy s hadem a posléze z Bohem, a  závěrem je pád člověka.

Pád člověka je varující, ale stále se opakující.  

A tak šel čas a lidstvo se opravdu v ničem nezměnilo, ale mnoho věcí ve světě změnilo a o mnohých nemáme dnes ani tušení, co znamenají, k čemu byly těm našim předkům a proč je používali. Čas často oddělil různé éry, v jejichž čele stáli lidé, kteří jim vtiskli rozpoznatelné znaky, ti další je nějak pojmenovali a vytvořili jakousi pomyslnou hierarchii hodnot o tom, co je krásné, co užitečné, co je danost a co se nechá na pospas dalšímu běhu času. A tak nám docházejí překvapivé úsudky, že se dějiny opakují. Jsem proti této tezi, která byla určitě myšlena nějak vzletně, protože ji nikdo nemohl myslet vážně. To, co se opakuje, jsou důsledky té lidské ambivalence a má to stejné následky. Kolik lidí v historii překročili řeku Rubikon se stejnými následky, jako ve starém Římě za Caesara? Kolik lidí v pozdějších dějinách v sobě nesli jeho neblahý odkaz, aby následně nastala katastrofa? Kolik lidí udělalo stejnou chybu, jako Cicero, který nedomyslel následky, i když ho můžeme považovat za osobnost, která měla výjimečné státnické a právnické schopnosti, aniž si to uvědomila? Kolik významných a výjimečných osobností nakonec ztroskotaly v životě jen proto, že si tu ambivalenci lidské povahy nepřipustily a nebyly schopny přesvědčit druhé o výhodě, která by jim přinesla to dobro? A tak se v dějinách hroutily nadějné státy, říše, společnosti díky tomu, že neuměly a nemohly překročit vlastní stín.

Naše doba to také neumí.

Někteří lidé hrozivými slovy malují budoucnost, která vyjde ze současného zmatku a ta nebude růžová. Zprvu to bylo varování před technologiemi, následně před přírodními pohromami a nyní jako důsledek lidské činnosti, která ničí přírodu se všemi důsledky. Odjakživa lidé toužili znát budoucnost blízkou nebo vzdálenou, a tak zbudovali věštírny, o nichž se zmiňuje starořecká literatura a samozřejmě i starořímská. Věštbám dávali přednost před celou plejádou bohů, které uctívali. Zřejmě věštci byli rychlejší a srozumitelnější. Také je pro tyto účely zajímavá hermetika, zřejmě vzešlá z tajemného Egypta. Text Smaragdové desky se skládá z několika vět (zásad, pravd), přičemž nejčastěji je citována první věta:„To, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole“, což má znázornit spojení materiálního a duchovního světa, vztah mezi mikrokosmem a makrokosmem.

O státu, právu a moci.

Jsou lidé, kteří to vykládají, že se společnost chová tak, jak se chovají její představitelé, ale tak to skutečně není. To by bylo velmi jednoduché. Ve smyslu nadpisu této kapitoly bych směle tvrdila, že všechno, ať to dobré, nebo špatné pochází z lidské touhy po kráse a dokonalosti materiálních věcí, které chtějí lidé užívat a na které touží i dosáhnout tady a teď a snadno a o nějaké spojení, jak jej deska popisuje, neuvažují. Taky, k čemu to filosofování a bloudění v něčem, o čem nemáme tušení, naše doba je jiná a naše potřeby jsou přímo úměrné k životnímu stylu, který právem považujeme za zdravý, dobrý, důstojný člověku, protože v tom hraje velkou roli moderní věda.

Tak ještě o tom, jak vytvořit ideální stát, který je složen ze tří a dnes i více prvků – území, státních orgánů a státních občanů. Vzhledem  k současným snahám zlepšit životní prostředí upozorňuji na prvek – státní území, a to jde v prvním případě, protože na něm se děje to nejdůležitější ve prospěch státu a společnosti, která na něm žije a k tomu se vztahuje obor – politika – věc veřejná a vztahují se k němu zákony a státní moc.

Na území se odehrávají dějiny, které se tradují vzdělávacím procesem, a tak se můžeme dozvědět mnoho věcí – co by se nemělo opakovat jak z minulosti, tak i z přítomnosti. Státní orgány vznikají volbou a státní občané podle zákona o občanství. To platilo i za římských dob, stejně jako to, že se majetek dělí na státní a soukromý a středem těchto otázek se pohybuje právo, které rozhoduje o tom, co státní orgány považují za závazné a co mají občané naplňovat k tomu, aby bylo dosaženo ideálu demokratického právního státu.

Právo by mělo být hybatelem (je jím skutečně?) pro dosahování určitého ideálu vztahů mezi státem, společností, majetkových věcech, apod.) tedy i sociálního smíru. Způsoby jeho dosahování jsou staré, jako lidské společenství. Nyní se bavíme o rozsahu moci, což je důležitá otázka – moci lidu a moci ústavních činitelů. Jak má spolu kooperovat lid v demokratickém právním státě a státní orgány dělené na moc výkonnou, zákonodárnou a soudní. To je též stará myšlenka, která však pronikla do současné doby a má takový význam, že je třeba o tom přemýšlet na všech úrovních, ale v klidu, rozmyslu a z cílem vytvořit prostor pro ideální stát, který funguje vyváženě a v ovzduší sociálního smíru. Všechny ty technické vymoženosti a vzdělanosti naší doby, bez kterých se neobejdeme, by byly jistě neúčinné, protože za vším především stojí člověk, obdařený rozumem a zatížený svou ambivalencí (sklon k dobrému nebo zlému), ale vždy odpovědný za svou schopnost rozlišovat a za povinnost nést odpovědnost.  

Globální svět přináší informace, které nestačíme pojmout.

Pocit zmatku a chaosu vychází z toho, že jsme zahlcováni zprávami, reklamami, návody na spokojený život a přitom se lidé necítí šťastni. Myslím, že je to vztazích mezi lidmi a jedinci ve společnosti, že je to o nárocích na výkon, nikoliv proces a i strach, že každé vybočení by mělo za následek ztráty nabyté životní úrovně, kterou se mnoho lidí snaží jakž takž udržet. Možná je to o psychickém stavu společnosti ve zrychleném tempu, které někteří nemohou udržet, a tak to vzdávají. Nežijí své osobní životy a rozpadá se i vzorec rodiny, která je nositelem budoucího potomstva. Na něm všechno záleží. Jaké vzorce do života mají, o tom musíme důsledně přemýšlet ve všech činnostech, pro které se rozhodujeme svobodně a s rozumem.            

 

Autor: Irena Aghová | středa 25.9.2019 22:08 | karma článku: 19,10 | přečteno: 614x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost