Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dějiny, na jejichž počátku byla bratrovražda.

Žádná společnost nemůže přijmout bratrovraždu jako první zákon lidskosti. Jakou by kvalitu taková společnost měla z hlediska lidskosti? V této otázce je skryta výzva k hledání kvality lidskosti …(Čermák).

V médiích se připomíná blízký svátek sv. Václava v souvislosti s tím, že někteří vědci zkoumají a mluví o tom, že sv. Václav zřejmě nikdy nežil, nebo Boleslav a Václav je jedna a tatáž osoba. Snad každý z nás byl již v dětství seznámen s legendami našich dějin a důvěřoval, že žili a co je o nich napsáno, řečeno či zbásněno, byla pravda. Mysleme si to klidně dál, protože legendy mají reálné jádro a to jádro, jemuž můžeme důvěřovat náš opravňuje k tomu, abychom je ctili a uvažovali o jejich přínosu pro historické společnosti, ale i současné. V pohnutých dobách našeho národa, ale i při slavnostních příležitostech zpíváme nádhernou píseň Svatý Václave a cítíme se svátečně. A tak socha sv. Václava na Václavském náměstí v Praze byla mnohokrát přítomna dějinám našeho národa, a to jak těm pohnutým, nebo radostným a v těch okamžicích nepřemýšlíme na tím, zda skutečně žil - žije v nás díky národní tradici. 

Připomeňme si v této souvislosti ve vztahu k větě, která je v perexu a je citována z díla Vladimíra Čermáka Otázka demokracie, díl I. 

O třech bratrovraždách v dějinách  

Neptáme se, co mají společného a jaký přínos - pozitivní či negativní za sebou zanechaly z různých úhlů pohledu, zda jsou srovnatelné v těch časových odstupech a do jaké míry jsou odsouzeníhodné z pohledu našeho současného vnímání lidskosti.  Jak přijímáme tyto legendy a co o sobě vypovídají? Nechť si každý odpoví na tuto otázku sám.     

1) Kain a Abel

1. kniha Mojžíšova. 4:1 – 26.

8. Potom Kain řekl svému bratru Abelovi: [„Přejděme na pole.“]* A tak se stalo, že když byli na poli, Kain přistoupil k tomu, aby napadl svého bratra Abela a zabil ho.+  Později řekl Jehova Kainovi: „Kde je tvůj bratr Abel?“+ a on řekl: „Nevím. Jsem [snad] strážcem svého bratra?“+ 10  Na to řekl: „Cos [to] udělal? Poslyš!* Krev* tvého bratra křičí ke mně ze zemské půdy.+ 11  A nyní jsi prokletý a vypovězený ze zemské půdy,+ která otevřela ústa, aby z tvé ruky+ přijala krev tvého bratra. 12  Až budeš obdělávat zemskou půdu, nedá ti zpět svou sílu.*+ Staneš se tulákem a uprchlíkem na zemi.“+ 13  Na to Kain řekl Jehovovi: „Můj trest za provinění je příliš velký, abych jej unesl. 14  Tak mě dnešního dne skutečně vyháníš z povrchu zemské půdy, a budu skryt před tvým obličejem;+ a musím se stát tulákem+ a uprchlíkem na zemi, a je jisté, že kdokoli mě najde, zabije mne.“+ 15  Na to mu Jehova řekl: „Proto* kdokoli zabije Kaina, bude trpět sedminásobnou pomstou.“+ A tak Jehova ustanovil pro Kaina znamení, aby ho neudeřil nikdo, kdo ho nalezne.+ 16  Kain tedy odešel od Jehovova obličeje+ a usadil se v zemi Uprchlictví,* na východ od Edenu. Převzato: zde.

2) Václav a Boleslav.

Václav se ujal vlády 924/5, dal převézt ostatky z Tetína do Prahy – odstup od matčiny politiky. I přes odpor Řezna je založen kult přemyslovské světice a vysvěcena bazilika sv. Jiří. 929 přitáhl ku Praze již velmi mocný saský Jindřich I., Václav přijal poplatnost a uznal hegemonii Saska – návaznost na karolinskou dobu. Jindřich daroval Václavovi rameno sv. Víta, proto rotunda na Hradě zasvěcena biskupem Michalem saskému (corvejskému) ochránci namísto řezenskému Jimramovi.

Odklon od závislosti církve na bavorském Řezně.

28. 9. 935 Václav zavražděn družiníky svého bratra Boleslava. Ten ho pozval do Staré Boleslavi, ráno hádka, Václav Boleslava s mečem přemohl, ale Hněvsa, Česta a Tir ho zavraždili (chrám uzavřen, úmluva, Václav nemohl využít azylu). Boleslav nechal vyvraždit i rodiny Václavových přívrženců z obav před krevní mstou; Drahomíra emigruje (Václav potlačil kouřimské knížecí povstání) a) vnitrostátní spor b) zahraničně-politický spor (spolupráce s Jindřichem) c) hádka bratrů, improvizovaný státní převrat.

Už 936 střet Boleslava se saskými zájmy, vzpurný podkrál, válka 14 let. Až 950 vytáhl Jindřichův syn Ota I. (936-973) /otonská dynastie/, kníže se stejně jako roku 929 jeho bratr Václav poddal bez boje (saský kronikář Widukind); formální podřízení Čech jako před rokem 935, mír prospěšný pro oba (doma silní), potřebovali porazit Maďary.

pozn. Svatý Václav měl syna jménem Zbraslav, jméno manželky se nedochovalo.

Za Boleslava I. roste vnitřní i vnější knížecí moc. Hradská soustava se z přemyslovské domény rozrůstá na celé Čechy – kastelánský hrad s knížecím správcem ovládá region; starý hrad často zničen. Vznik služebné organizace ? Hrnčíře, Koloděje, Kováry, Štítary, Zlatníky atp. Přesidlování obyvatel, zajatci. Boleslav I. razí první stříbrné mince – denáry (kol. r. 960 – Žid Ibrahím ibn Jakúb), dříve „šátečky“. Boleslav měl ženu Biagotu. Mincovny v Praze, rozvoj za Boleslava II. Boleslav I. disponoval několikatisícovou elitní jízdní velkodružinou – vojskem. Kol. 950 už dotvořen český raně středověký stát. Roku 965/6 navštívil Prahu židovský obchodník Ibrahím ibn Jakúb: Boleslav vládl i v Krakově, tedy i Slezsku, Moravě; Sandoměřsku, Pováží. Morava ještě zcela nezačleněna, 1003 polská okupace (Boleslav Chrabrý). 955 – Maďaři poraženi Otou I. na řece Lechu, 1000 českých bojovníků, poté Boleslav porazil Maďary na moravské hranici pevnější zakotvení českých knížat na Moravě; centrem obchodní křižovatka Olomouc; obnova hradišť. Těsně před smrtí posílá Boleslav dceru Mladu do Říma k papeži s žádostí o založení biskupství (a hlavně obnovu moravského Metodějova biskupství), blokováno řezenským biskupem (zmenšila by se mu diecéze). Boleslav I. umírá asi 972.

Zdroj. Čapský: České dějiny středověku.

3) Romulus a Remus.

Historickou tradici dnes zpravidla nezavrhujeme; zkušenosti nás poučily, že občas obsahuje zrnko pravdy. Jenže v případě Romula a Rema jde o osoby, které byly příliš vznešeného původu, než aby mohly být lidmi z masa a krve. Jejich otcem byl bůh války Mars, syn nejvyššího boha Jova a jeho manželky Junony; matkou pak panna-vestálka Rhea Silvia. Po matce, jež byla dcerou albského krále Numitora, byli ovšem rovněž božského původu: jejich předkem v patnáctém pokolení byl hrdina Aeneas, syn bohyně lásky Venuše a vnuk samotného Jova. Římané byli na tento vznešený původ zakladatelů svého města hrdi a používali ho jako jednoho z argumentů ke zdůvodnění své světovlády. Ti z nich, kteří tomu nevěřili, zdvořile o tom mlčeli -asi jako donedávna Japonci, když pochybovali, že jejich císař je přímým potomkem Slunce. Co tomu říká moderní věda? Kupodivu – Řím prý nebyl pravděpodobně vůbec založen! A rozhodně ne Romulem a Remem … Přesto však existuje!

Z vůle bohů byl založen Řím, aby vzkvétal a mocně světu vládl, když padla slavná Trója ... Jak se to stalo, v tom se mýty vcelku shodují; rozdíly se týkají jen některých nepodstatných podrobností a zveličili je teprve pozdější autoři. Nejznámější a nejrozšířenější zpracování těchto mýtů je v největším díle římské epické poezie, Vergiliově Aeneidě.

Zde se dostáváme k jednomu z nejznámějších příběhů římské mytologie, jenž má mnoho obdob v starší i novější době: u Sargona Akkadského v babylonských bájích, u Mojžíše v židovských, u Kýra v perských, u krále Ječmínka v našich. Jakmile se Amulius o narození eventuálních uchazečů o svůj trůn dozvěděl, přikázal vhodit je do řeky; stejný rozkaz vydal i ohledně Rhey Silvie. Sluhové dali oba chlapce do koše a odnesli k Tiberu, který byl právě rozvodněn. Položili koš na vodu a ohlásili Amuliovi splnění rozkazu. Krátce nato voda však opadla a koš s Romulem a Remem zůstal na suchu. Nezahynula ani Rhea Silvia: zachránil ji bůh řeky Tiberu, protože se mu líbila, a odvedl si ji ke svým pramenům a tam se s ní později oženil.

Po záchraně Romula a Rema před utonutím došlo i na jejich záchranu před hladem a zimou. Jejich pláč přilákal vlčici, která žila v lese na nedalekém Palatinském pahorku. Seběhla k řece a odnesla je do svého doupěte v hluboké jeskyni; tam je pak kojila svým mlékem a zahřívala svým tělem. Jednou ji tak spatřil pastýř Amuliových stád, Faustulus. Vyčkal, až od chlapců odběhla, a odnesl je domů, kde je potom s manželkou Accou Larentiou ve společnosti svých dvanácti synů vychoval.

Dodnes stojí na západním svahu Palatina Faustulova chýše, ve které Romulus a Remus vyrostli. Je kruhová, se slaměnou střechou a pro šestnáct lidí poněkud nepohodlná. Lze ji však považovat za podobně neškodnou turistickou atrakci jako například Athéninu olivu na Akropoli nebo Adamův strom u Basry. Prvním zaměstnáním Romula a Rema bylo hlídání stád a lov zvěře, což se v mytických dobách považovalo pro královské syny za docela přiměřené; Paris byl ostatně původním povoláním rovněž pastýř (na hoře Idě), Aeneas také (v Lyrnessu), dokonce i Herkules začal svou závratnou kariéru ve světě mýtů jako pastýř (na hoře Kithaironu).

Díky své vlčí kojné a zdravému životu v lesích stali se z Romula a Rema zdatní junáci. O svém původu z božských předků nevěděli, o věci veřejné se nestarali, žili si prostě a spokojeně. Jak tomu už u mladíků bývá, nevyhýbali se ovšem měření sil ani šarvátkám. Zvláště spadeno měli na konkurenční pastýře, kteří pásli Numitorova stáda na nedalekém pahorku Aventinu. Při jedné z výprav na Aventinus byli však přemoženi a přivedeni do Numitorova domu. Numitor v nich poznal své vnuky (jak, to se přesně neví a bez potíží je přemluvil k pomstě na Amuliovi. Sebrali své druhy z Palatina, vtrhli do Alby Longy, zabili Amulia a vrátili vládu Numitorovi.

Všechno bylo v nejlepším pořádku – až na to, že Romulus a Remus, vědomi si nyní svého královského původu, neměli kde vládnout. Protože nechtěli čekat, až jejich děd Numitor zemře a uvolní jim trůn v Albě, rozhodli se založit nové město. Své rozhodnutí uskutečnili. Tři sta let po založení Alby Longy vyrostly tedy na Palatinu a/ta moenia Romae, vysoké hradby Říma.

O umístění nového města na Palatinském pahorku se Romulus a Remus snadno dohodli. Bylo to neobyčejně příhodné místo: ve středu překrásné úrodné země, nad řekou spěchající k moři, ze tří stran chráněné strmými svahy a z jedné močály proti útokům zvěře i nepřátel. Šest jiných pahorků se mírně zdvíhalo po všech stranách kolem Palatina. Tvořily jeho obzor i hradbu.

Dávno před Romulem a Remem byla na tomto pahorku osada a pevnost. Našel tu svůj domov hrdina Euander, syn boha Merkura, když byl nepřáteli vyhnán z rodné Arkádie. Od Euandra pochází i jeho jméno: nazval jej podle praotce Arkád'anů Palianta. Zde žil i Euandrův syn Pallas, statečný spojenec Aeneův, který padl v souboji s rutulským králem Turnem ... V mnohem pozdějších dobách stály tu výstavné domy předních Římanů, mezi nimi Ciceronův, Crassův a Hortensiův; po nich tu měli své sídlo římští císařové. První z nich, Augustus, si zde dal postavit kolem roku jedna rezidenci, kterou nazval  podle této hory Palatium. Její jméno žije dodnes ve slově "palác".

V době, kdy se Romulus a Remus rozhodli založit město, byl již Palatinský pahorek podle mýtů i tradice osídlen. Byly tu chýše pastýřů a snad i zbytky Euandrova města. "I lidu albského a latinského byl nadbytek," říká Livius, "mimo to byli zde ještě pastýři, takže tu byla naděje, že ve srovnání se zakládaným městem bude Alba malá a malé bude i Lavinium." Oba bratři vyčkali tedy příznivých znamení bohů, pak vzali pluh, do něhož zapřáhli býka a krávu, a podle dávného zvyku vyorali kolem příštího města brázdy, které na třech místech zvednutím pluhu přerušili.

Brázdy byly symbolem obranného příkopu, vyoraná půda symbolem hradeb a přerušená místa označovala příští městské brány. Potom vykopali uprostřed pahorku čtvercovou jámu a vložili do ní obětní plodiny a pluh. Po příslušných bohoslužbách bylo pak město založeno. Teď šlo o poslední formalitu: jaké bude mít jméno. Každý z bratrů toužil, aby bylo pojmenováno po něm. Činili si na to stejné právo, tím víc, že byli dvojčata a nemohla rozhodnout úcta k staršímu.

Dohodli se tedy, že vyčkají znamení z letu ptáků, což se považovalo v oněch dobách za zvlášť spolehlivý způsob, jímž dávali bohové najevo svou vůli. Romulus zůstal na Palatinu, aby pozoroval oblohu, a Remus se za stejným účelem vypravil na Aventinus. Jakmile Remus zaujal své stanoviště, objevilo se na nebi šest supů; okamžitě to hlásil věštcům a žádal, aby mu přiřkli vítězství. Krátce nato, avšak ještě před výrokem věštců, ukázalo se Romulovi dvanáct supů.

Protože se bratři na podmínkách přesně nedohodli, vznikl spor: Remus se prohlašoval za vítěze z titulu časového prvenství, Romulus zas z titulu většího počtu ptáků. Mezi bratry a jejich přívrženci nastala hádka, která se změnila ve rvačku, v níž byl prý Remus zabit. Jak tomu přesné bylo, nevíme. Podle jiné verze, rozšířenější, zahynul Remus až později, když přeskočil Romulovy hradby, aby ho urazil. Rozhněvaný Romulus ho prý za to zabil se slovy: "Tak ať zhyne každý, kdo přeskočí moje hradby!" Tak či onak, město pak bylo nazváno po Romulovi Romou čili Římem a Romulus se stal jeho prvním králem.

Zatímco Remus zanechal po sobě jen matnou vzpomínku, což je údělem neúspěšných hrdinů v mýtech i dějinách, po Romulovi zůstalo jméno i dílo. Vybudoval z Říma opevněné město, vyzdobil ho stavbami, dal mu zákony a položil základ jeho příští moci a slávy.

Zdroj: Zamarovský. Dějiny psané Římem.

Livius. Dějiny I.

 

 

 

 

 

Autor: Irena Aghová | pátek 27.9.2019 22:38 | karma článku: 22,08 | přečteno: 667x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 9,83 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 13,90 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,03 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 12,49 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 14,50 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,43 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 15,84 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,05 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 14,71 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,21 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,09 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,01 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,49 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,38 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,41 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,16 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,54 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,39 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 16,87 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,17 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost