Disertační práce pana dr.Ondráčka.
Jak psát odborný text ve společenských vědách?
Uznávanou literaturou pro psaní diplomových prací a všech písemných projevů studentů, je kniha Jadwiga Šanderová, "Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách" z roku 2006 a zdá se, k této knize vyšel i další text, kterého jsem se ještě nedopátrala, ale zřejmě upřesňuje moderní nároky na psaní těchto prací. Pak existuje ještě citační norma, která velmi podrobně a šikovně řídí citace v takových pracích. Je to norma ISO 690, tuším. Otázka je, zda každá fakulta, zabývající se společenskými vědami, na univerzitě postupuje v této problematice jednotně a doporučuje základy k psaní absolventských prací. Asi by byly jiné práce od studentů teologie, práva, filosofie, historie a jiných oborů, kde se předpokládá citování Bible, nebo zákona s příslušným umístěním paragrafů v textu a jejich citace s odkazy na příslušný zákon, historie, které se odkazují na původní prameny, jako jsou třeba tabulky, které mají čísla a další údaje, kterými jsou od archeologů a badatelů opatřeny atd. Nesprávné označení jde k tíži odborné práce.
Jaká jsou vznesena pravidla pro psaní školních odborných prací?
Názory se mění, takže je třeba postupovat podle universitou uznaných pravidel a citačních norem podle toho, čím se jednotlivé fakulty zabývají. Jasné je, že když student převezme dílčí text z knihy, která patří mezi schválené primární a sekundární prameny a z diplomových prací a i z Internetu, musí je označit odkazem pod čarou a citovaný text označit uvozovkami nebo proloženým písmem kurzivou, a tím dává najevo, že to není jeho autorský text. Podle mého názoru, zvláště u disertačních prací, by měl student dát vědět, jaký pokyn pro psaní textu disertační či jiné práce přijal k tvorbě své práce a eventuálně se na tyto pokyny odvolat, pokud by byla pochybnost. V každém případě, a to je moje zkušenost, není vhodné formu práce, na které záleží víc než na textu, napodobit z jiné práce, protože autor té jiné práce nemusel postupovat podle uznaných pokynů. Kladla bych důraz na to, aby bylo jasné v každé práci, podle čeho formu své práci volil. Postupy při práci jak textem, tak formou konzultuje se svým konzultantem. Šanderová na str. 111 píše, " že konzultant je vedoucí práce, jenž je za konečný výkon spoluodpovědný" ve všech fázích práce. Z toho vyplývá, že každá práce je podrobena touto spoluprací studenta s konzultantem a nelze napodobovat předchozí práce předchozích studentů co do způsobu formy či zpracování obsahu.
Plagiát je to, že student opíše většinu práce (asi ještě platí, kolik procent textu je opsaného a tváří se jako vlastní dílo), bez odkazu na původního autora a v čem spočívají formální chyby práce, jakože citace není označena a chybí odkaz na dílo, odkud byla převzata. Zbytečným konfliktům mezi autorem a oponentem a konzultantem předejde kontrola , která odhalí chybné nebo absentující citace, či jiné formální nedostatky, za které by práce nebyla schválena.
Pro psaní časopiseckých článků platí jiná pravidla.
Co se týče psaní odborných článků, tak každý časopis má pro autory předepsáno, jakou formu má dodržet u citací, zda jednotlivé řádky se píší a 1 nebo 1,5, zda citace se označuje za textem jménem autora a díla s eventuálně stránkou zkratkou, ale tím se ovšem nemůže řídit absolventská práce, protože má předpokládánu jinou formu.
Jestliže se veřejně kritizuje něčí práce, pak by bylo lépe dodat, kolik procent celkového textu student opsal a kolik procent je jeho vlastní tvorba, aby práce mohla být označena za plagiát a veřejně medializována a to platí pro každého bez ohledu na jeho postavení, stranickou příslušnost apod., protože to je upozornění pro všechny, kteří na takových textech pracují a je to pro ně brzda před pokušením si cokoliv ulehčit a zbytečně prožívat nějaké konflikty ex post.
Jak tedy ukončit zdárně studium?
V jednom z předchozích článků jsem zmínila úvahu, zda se má ukončovat studium závěrečnými veřejnými zkouškami či diplomovou prací. Závěrečná práce by neměla být postrachem a bičem na studenty, ale závěrečné zkoušky jsou stejně tíživé pro přípravu na ně, takže to nikomu neulehčí námahu. Jenže po nich je jasné, jak student prošel v kratším horizontu a po neúspěchu je může podle pravidel opakovat. V každém případě by bylo škoda, kdyby si student mohl vybrat mezi alternativami, i když pěkně a odborně napsaná práce může být publikována a přinést případným zájemcům užitek pro jejich praxi, nebo promýšlení vlastních názorů na dané téma. Leč, taková práce zase není vzorem pro tvoření vlastního textu. Autorská práce je samostatnou prací, nikoliv odezvou na jinou práci.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016