Karel Gott byl ctnostný člověk.
I když skrytě, přesto se často mluví o ctnosti.
Na pomoc ke svým úvahám jsem si vybrala mého oblíbeného filosofa Aristotela, též výjimečnou osobnost mezi svými občany, který si zažil nejen uznání, ale také vyhnanství, což byl v jeho době jeden z nejtěžších trestů.
O Karlu Gottovi je možné mluvit jako ctnostném člověku v tom smyslu, jak je ctnost chápána vlivem filosofie a jak se vlila do evropského myšlení sama o sobě, nikoliv tak, jak ji například pojíme my, v našem současném životě a ctnost se zaplétá do různých postojů, které čelí nepřízni odsudků, které jsou považovány měřítkem mravnosti. Tak jsem šla k jádru věci, až do dávných dob, kdy ctnost sama o sobě měla velkou váhu pro ni samotnou.
Aristoteles praví, že je dvojí cnost a) jedna rozumová, b) druhá mravní. Zatímco ctnost rozumná vzniká a roste většinou z učení, proto potřebuje zkušenost a čas, kdežto ctnost mravní vzniká ze zvyku. ale žádná mravní ctnost nám není dána přirozeně; neboť nic z toho, co je přirozené, nemůže být zvykem změněno. Proto nám ctnosti nejsou dány ani od přirozenosti, ani proti přirozenosti, nýbrž máme přirozenou vlohu, abychom jich nabyli. Zvykem pak se dokonávají.
Byl ctižádostivý, často strachy plakal a toužil po penězích.
Kdyby se někomu chtělo přikládat na tomto základě panu Gottovi negativní vlastnosti, pak je třeba se zamyslet nad jeho osobností, kterou veřejně projevoval na pódiích. Tak jsme ho znali. Nyní se dozvídáme o něm víc, otvírá se stránka jeho osobnosti, kterou jsme si asi nepřipouštěli. To ovšem nesnižuje jeho památku, spíše se více lidsky přibližuje nyní, když ho už nemůžeme vidět, ale kdykoli slyšet. K jeho obavám před vystoupením Aristoteles píše: Tak mezi bázní a smělostí jest středem statečnost. Při slastech a stratech, je středem uměřenost Co do cti a necti je středem velkomyslnost.
"Jsou tři věci pohnutkou ke snažení a tři pohnutkou k odpírání; a to krásno, užitečno a příjemno ke snažení, a k odpírání ošklivo, škodlivo a nepříjemno." Tak praví Aristoteles. Hérakleitos ještě dodává: "umění a ctnost se pokaždé projevují v tom, co je nesnadnější"; "a tím zajisté to, co jest dobré, stává se ještě lepším".
Mezi uměním a ctnostmi není ani podobnost. Neboť umělecké dílo má dobro v sobě, stačí tedy, je-li přivedeno v takový stav, že má nějakou vlastnost [...], pokračuje Aristoteles.
V peněžních záležitostech jsou ještě jiné vlastnosti a jejich středem je velkorysost, neboť velkorysým člověk se liší od štědrého; u onoho totiž jde o velikost, u toho o štědrost. Nadbytkem je nevkus, nedostatkem malomyslnost - jako se má k velkorysosti štědrost, vysvětluje Aristoteles.
Byl Karel Gott blaženým člověkem?
Blaženost je skutečná činnost. Činnost však zřejmě je něco, co vzniká, a není naším stavem stejně jako nějaký majetek. Jestliže blaženost záleží v žití a ve skutečné činnosti a činnost dobrého člověka je dobrá a příjemná sama o sobě. Jako si člověk hudebně vzdělaný libuje v krásných písních, ze špatných má nelibost, praví Aristoteles.
Myslím a věřím tomu, že kdybychom na něho vzpomínali jako na umělce s odstupem času v pozitivním duchu a pokud chceme naslouchali dál jeho písním, bylo by nám lépe u srdce, než hledat a věřit kdejaké bulvární zprávičce, která zastiňuje to, co si na něm ceníme. Pak by i jeho památka, která setrvá, nás též naplnila blažeností. Může být mrtvý člověk též blažený? Do jisté míry ano, pokud jeho památka k blaženosti ostatních dospěje až tak daleko jako odměna.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016