Lucius Cornelius Sulla. 2. Sulla proti Římu
Sulla proti Římu. Doba terorismu a úpadku římských hodnot.
Na základě snu, který se Sullovi zdál, (přistoupila k němu bohyně a dávala mu do ruky blesk a přikázala mu, aby jej vrhal na své nepřátele, z nichž mu každého jmenovala po řadě, aby byli zasaženi, padli a zmizeli). Tím snovým přízrakem nabyl veliké odvahy, a když pak ve dne o něm pověděl i svému spoluveliteli, táhl s vojskem na Řím. Basilius (jeho pobočník) sice pronikl do města se svými bojovníky a stal se pánem situace, ale početné a neozbrojené davy lidu na ně házely ze střech domů cihly a kamení a tím jim zabránily postupovat dopředu a zatlačily je zpět k hradbám. Vtom však sem už přibyl Sulla a když poznal, co se děje, volal na ně, aby zapálili domy. Sám uchopil hořící pochodeň, hnal se s ní propředu a dával rozkaz svým lučištníkům, aby nahoru na střechy házeli zápalné střely, a to proti jakékoli rozumové úvaze, jen z nezkrotné touhy po pomstě. Byl pevně odhodlán mít vůdčí úlohu v probíhajících událostech, takže před sebou viděl jen nepřátele, přičemž nebral nejmenší ohled na své přátele a příbuzné, nedělala rozdíl mezi vinnými a nevinnými. ¨Na to Sulla svolal senát a odsoudil k smrti Maria a několik jiných, mezi nimiž byl i tribun lidu Sulpicius, který byl hned na to popraven, protože ho zradil jeho vlastní otrok. Sulla mu daroval svobodu, ale pak ho dal svrhnout ze skály. Senát nedal najevo, jak mu jeho jednání vadí, ale lid dával najevo svůj hněv.
Sulla měl velkou touhu dobýt Athény. To se mu podařilo podle jeho pamětí prvního března. Po dobytí města se vladař utekl na hrad, kdy byl pak obléhán a velitelem tohoto obléhání byl určen Curio. Zanedlouho dostal Sulla do své moci i přístav Peiraieus. Valnou část jeho zařízení spálil, mezi jinými i Filónovu zbrojnici, to obdivuhodné dílo.
Zatímco Sulla prodléval v Athénách, postihlo ho ochrnutí údů s velikou tíhou v nohách, což Strabón nazývá „být zachvácen podagrou“
Sulla obrátil svou pozornost k zabíjení: život města byl naplněn popravami, které neměly konce. Mnozí, kteří neměli se Sullou nic společného, byli zavražděn i jen z osobního nepřátelství, neboť Sulla dal k tomu svým přívržencům povolení, aby se jim zavděčil.
Gaius Mettelus se otázal ve shromáždění Sully, vezme-li toto běsnění nějaký konec a jak daleko chce ještě jít, aby se mohlo očekávat nějaké konce.
Pokračoval:
„Nepřimlouváme se za ty, jež ses rozhodl potrestat smrtí, ale chceme se zbavit nejistoty a úzkosti ty, které hodláš ponechat naživu.“
Na Sullovu odpověď, že ještě neví, koho nechá žít, se opět ujal slova Mettelus: “Tak teprve oznam ty, které hodláš potrestat.“ A Sulla přisvědčil, že to učiní. Někteří tvrdí, že poslední slova nepronesl Mettelus, ale Fufidius, jeden z těch, kteří se chtěli Sullovi zavděčit.
Nato Sulla ihned zapsal do seznamu proskribovaných osmdesát občanů, aniž se s někým kdy ze shromáždění o tom poradil. Když nad tím všichni projevili nevoli, dal Sulla den na to zapsat dalších dvě stě dvacet občanů a potom třetí den zase stejný počet.
A potom měl k lidu veřejnou řeč, v níž prohlásil, že v seznamu proskribovaných občanů uvádí tolik lidí, na kolik si právě vzpomněl: ty, kdo mu unikli, napíše příště.
Mimoto vyhlásil trest smrti za lidumilnost pro každého, kdo by někoho z proskribovaných buď ukryl, nebo zachránil, nevyjímaje ani bratra, ani syna, ani rodiče, naopak pak přislíbil tomu, kdo usmrtí proskribovanou osobu, odměnu dvou talentů za toto zabití, ať už připraví o živo otrok svého pána anebo syn svého otce. Za všechno nejspravedlivější se zdálo to, že i syny, i vnuky proskribovaných prohlásil za bezectné a majetek jejich zabavil. Seznamy proskribovaných se pořizovaly nejen v Římě, nýbrž i v každé obci po celé Itálii. Mezitím si vzal život Marius, když měl být zajat. Sulla se mezitím odebral do Praeneste, aby soudil a trestal každého muže zvlášť, ale když se mu potom nedostávalo času. Dal všechny přivést pohromadě na jedno místo, na dvanáct tisíc lidí, a rozkázal je pobít, přičemž jen jednomu svému hostinnému příteli udělil milost. Ale ten který byl šlechetného ducha, řekl Sullovi, že nikdy nechce být zavázán díky za své zachránění vrahovi sté otčiny. I vmísil se dobrovolně mezi své spoluobčany a byl s nimi zabit.
Neslýchané Catilinovo jednání.
Když nebyla válka ještě rozhodnuta, usmrtil Catilina svého bratra a nyní prosil Sullu, aby toho člověka zapsal do seznamu proskribovaných, jako by ještě žil – a Sulla ho zapsal! A pak za to Sullovi prokázal svou vděčnost, usmrtil Marca Maria, příslušníka strany odpůrců, přinesl jeho hlavu Sullovi, který právě seděl na náměstí, a potom se odebral k nádobě se svěcenou vodou do blízkého Apollónova chrámu, kde si umyl ruce.
Pokračování : Sulla se prohlásil diktátorem.
Zdroj: Plútarchos. Životopisy slavných Řeků a Římanů II.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016