Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Marcus Tullius Cicero. 3. Prohlášen za otce vlasti.

Cicero měl v té době v Římě nejvyšší moc, ale mnozí ho neměli rádi, protože že se sám chválil a vynášel a připomínal Catilinovo spiknutí před každém zasedáním senátu.

V lidech vzbouzel odpor, protože prý naplnil svou sebechválou své knihy a spisy. Dovedl to tak daleko, že jeho řeč, jindy tak příjemná a půvabná se stala posluchačům odporná, a tato odpornost ho stále provázelo jako nějaký zlý osud. To prozrazovalo, že zachvátila bezmezná ctižádost, ale nikoliv egocentrismus. Neznal závist vůči druhým lidem. Jednou se ptal, kterou z řečí Démosthenových pokládá za nejkrásnější, řekl: "Tu nejdelší". Ovšem mezi některými z těch, kteří ze sebe dělali obdivovatele Démosthena, odsuzují Ciceronův výrok obsažený v dopise jednomu příteli, že Démosthénés ve svých řečech podřimuje. Zapomínají přitom na velká a nadšená slova chvály, jenž na mnoha místech o Démosthenovi užívá, a na to, že ty své řeči, s nimiž si dal nejvíce práce, totiž řeči proti Antoniovi, pojmenoval filipiky.

Cicero měl dobré srdce. Když byl konečně Caesar u moci, vymohl na něm peripatetikovi Krattipovi římské občanství, zařídil také, že se aeropag usnesl požádat tohoto filosofa, který je ozdobou města, aby zůstal v Athénách a přednášel mládeži. Existuji také Ciceronovy dopis Hérodovi a jeho synovi, vybízející ke studiu filosofie a to je nejen důkaz toho, že Ciceronova láska, tak nakažlivá až do budoucnosti, k řecké filosofii a jeho uznání Řekům je dobře prokazatelné. a že tyto dva národy se tím pasují na naše přímé kulturní předky. Řím nelze studovat bez Athén.

Ale Cicero napsal ještě tzv. řecké dopisy rétorovi Georgiovi, kterému klade za vinu, že vede syna k prostopášnosti a k pití, a synovi zakazuje se stýkat s otcem. Jeden rozzlobený dopis napsal Pelopovi byzantskému, kterému vyčítal malicherně a nevrle, že se dost nestaral o to, aby se byzantští usnesli na jakýchsi poctách pro něho. 

Poznámka: Považuji tuto hněvivou připomínku Pelopovi, jak mu ji udělil Cicero,. za dnes zcela běžnou, protože i dnes se autoři a učenci a filosofové a dějepisci, vysokoškolští učitelé neobejdou propagace jejich práce a jejich osobnosti ve světě i v EU. Co vlastně jiného dělám, ve svých skromných článcích o antice, než nyní PR  Marcu Tulliovi Ciceronovi, který byl a je jedním z mých učitelů.

Zatímco Plútarchos r. 46 - 127., který je jeho vynikajícím životopiscem ve své knize, z které čerpám, mu může vyčítat jeho vychloubačnost a sebechválu, ale my jsme nyní min. o dva tisíce let dál a chápeme, že Marcus Tullius Cicero znal svou cenu a cenu svých děl a věděl, že ji musí poznat i jiní, jinak je ztracen pro jeho současnost a i pro historii. A kdo jiný, než Plútarchos, řecký filosof, by v jeho době v Římě ho dokázal ocenit? 

Marcus Tullius měl ostrý jazyk a pro své jadrné poznámky nešel daleko ani v případě mocných lidí a tím si postupně dělal nepřátele. Mezi jeho otevřené nepřátele patřil Crassus a někteří proti Ciceronovi veřejně štvali, zvláště, když Cicero jim vmetl pravdu do tváře při nějaké slovní přestřelce. Proti Crassovi se nechtěl stavět Pompeius, aby si udržel svou pozici a od Caesara nemohl čekat podporu zvláště v době, když se chystal do Galie a jistě měl Caesar v živé paměti, že ho Cicero podezíral v Catilinově spiknutí. Caesarovi se podařilo dokonce Pompeia od Cicerona odvrátit. Clodius byl jeden z těch, kterého Cicero už jednou sarkasticky odrazil, a Caesar se ho tehdy zastal a Clodius  veřejně prohlásil před lidem, že se mu nezdá správné a zákonné, aby byli popraveni lidé bez soudu, jako se to stalo Lentulovi a Cethegovi a jejich druhům a to bylo obvinění, z kterého se musel Cicero zodpovídat.

Marcus Tullius Cicero ve smutečním šatě. Solidární jezdectvo.

Přestože se tímto obviněním dostal do vážného nebezpečí, oblékl si smuteční šat, nechal si růst vlasy a chodil tak po městě, aby vzbudil v lidu soucit. Ale všude se mu stavěl do cesty Clodius se svými násilnickými a drzými kumpány, kteří se mu nevázaně pošklebovali pro něho změněnou podobu i oblečení a často na něho házeli bláto a kamení a bránili mu tak v jeho prospěch.

Ze sympatie k Ciceronovi se celý jezdecký stav oblékl smutečně a neméně dvacet tisíc mladých mužů si přestalo stříhat vlasy a chodilo s ním a prosilo, potom se sešel senát, aby se usnesl, že se má celý národ jako při všeobecném smutku obléci smutečně. Když se však konzulové postavili proti tomu a Clodius obklíčil radnici ozbrojenci, vyběhla řada senátorů radnice a s křikem na sobě trhali oděv.

Pompeius a Cicero.

Cicero měl v této situaci dvojí volbu, Buď odejít do vyhnanství a to je opravdu velký trest, nebo se rozhodnout spor s Clodiem zbraněmi. Cicero prosil Pompeia o pomoc. Ten mu však úmyslně šel z cesty  a zdržoval se na svém statku v Albánských horách. Cicero za ním poslal zetě Pisona, ale tomu se vyhnul a tak šel za ním sám. Avšak Pompeius starou vděčnost, kterou byl Ciceronovi povinen obětoval Caesarovi a tak mu unikl jinými dveřmi a vyhnul se setkání. Cicero hledal útočiště u konzulů. Gabinius byl k němu vždy nepřátelský, Piso s ním mluvil vlídněji, radil mu, aby teď opustil město a ustoupil před Clodiovým vztekem, aby se vyrovnal se změnou poměrů a stal se zase jednou zachráncem vlasti, která se Clodiovou vinou dostala do rozbrojů a neštěstí.  Cicero se rozhodl pro návrh opustit město, dopravil na Capitolium sochu Minervy, která stála už dlouho v jeho domě a uložil ji tam dar s nápise, : "Minervě, strážkyni Říma a pak s průvodci, které mu dali přátelé, opustil kolem půlnoci nepozorovaně město a pěšky se ubíral k Lukánii, protože se chtěl dostat na Sicílii.

Když Clodius Cicerona vypudil, dal spálit všechny jeho vily na venkově a dal do dražby jeho majetek a den za dnem vyvolával, aby to nikdo nekupoval. A šlechta dostala strach, protože strhl na svou stranu lid už příliš nevázaná a odvážil se i na Pompeia a haněl některá jeho opatření z doby asijského tažení. Pompeius tím ztrácel na vážnosti a vyčítal sám sobě, že nechal Cicerona padnout A tak vynaložil všeliké úsilí na to, aby mu dopomohl k návratu. Clodius se stavěl proti tomu, ale senát se usnesl, že nepotvrdí ani nebude projednávat žádnou státní záležitost, dokud nebude Ciceronovi návrat povolen. 

Clodius popohnán před soud. Náhrady škody na státní náklady.

Za Lentulova konzulátu neklid v Římě se ještě zhoršil. Dokonce došlo ke zranění tribunů na fóru a Ciceronův bratr Qintus jen tak tak ušel smrti, protože se skryl mezi mrtvými. Lid začal obracet.  První z tribunů Annius Milo se odvážil pohnat Clodia před soud pro veřejné násilí a mnoho lidé z římských lidových vrstev z okolních měst se přidalo k Pompeiovi. S nimi přišel Pompeius na formu, zahnal Clodia a vyzval občany k hlasování o Ciceronově návratu. Lid byl vzácně jednomyslný a odhlasoval, že se má Cicero vrátit, Senát nechtěl zůstat pozadu a usnesl se poslat poděkování všem městům která Ciceronovi pomáhala během jeho vyhnanství a dal obnovit na veřejný náklad jeho dům i vily , které dal Clodius zničit.

Ciceronův návrat z vyhnanství.

Až po šestnácti měsících se Cicero vrátil z vyhnanství. Všichni ho horlivě vítali. Cicero s odstupem času o tom říkal, že ho totiž nesla celá Itálie na ramenou do Říma. Dokonce Crassus se s ním smířil. Cicero v den, kdy odjel Crassus z Říma, dal zničit tribunské desky se záznamy o tom, co bylo za Clodia zřízeno a popudil si proti sobě Catona. Na Clodiovu stížnost namítl. že se stal tribunem protizákonně, protože pochází z patricijské rodiny a že všechno, co z tribunské moci vykonal je neplatné. Cato se rozlítil a řekl, že Clodia sice nechválí a jeho politickou činnost odmítá, že však považuje za hrozí a násilné, aby senát zrušil tolik usnesení a jednání, mezi kterými jsou usnesení týkající se Kypru a Byzantia. Z toho vznikly mezi Ciceronem a Catonem třenice, které jen způsobily oslabení jejich přátelství.

Zdroj: Plútarchos. Životopis slavných Řeků a Římanů. II.

 

Autor: Irena Aghová | středa 1.4.2020 16:38 | karma článku: 15,87 | přečteno: 230x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost