O transformaci, transcendenci, imanenci a metamorfóze v současnosti.
Někteří lidé v současné krizi, která vyplývá ze světové koronavirové pandemie uvažují, jaký může tento stav ovlivnit lidské chování a tím se zabývají psychologové a psychiatři a zda se duchovní stav lidí začne měnit následkem změn ve světě. od ekonomického pohybu k politickému řešení a jak na tyto změny bude reagovat společnost, její sociální prvky např. rodiny) a jednotlivci, kteří mohou dospět k jinému náhledu na skutečnost, na dosavadní životní styl a přemýšlejí, co bude dál. Samozřejmě, že dál bude to, co lidé sami vnesou do myšlení a chování svého bezprostředního okolí, do širšího spektra společnosti a budou možná požadovat významné změny v životě ve státě a ve světě. Tento vnitřní pocit způsobuje neklid.
Důvodem toho neklidu je nejistota ve stabilitě hodnot, které byly dosud uznávány a na jejich stálosti byla postavena a jistota, že se ráno probudím a všechno bude stejné a stabilní jako včera, že mezilidské vztahy, které fungují v obvyklé rovině mravních hodnot nebo v zákonné úpravě se dají stejně ovládat chováním lidí, jednáním různých organizačních jednotek, jako jsou školy, zdravotní střediska, úřady městských částí, radnice apod. a konáním státu a jeho orgánů jako kdykoliv před tím. I na tyto složky státu a společnosti dopadá nutnost reagovat na nastalou situaci, kterou nemohou nějakým úředním rozhodnutím změnit. Některá tvrzení, že koronavirus je taková chřipečka, nebo chřipka, která se pravidelně objevuje a zase odchází. nebo že znamená strategii, za níž se cosi, co není vysloveno skrývá, vedou lidskou mysl k tomu, že žádných následných procesů není třeba a že se vlastně nic neděje a hlavně, že nejde o život, ale to je omyl, protože o život jde. a to nejen ve smyslu zhoršení zdraví a tím i ohrožení života, ale jde o jeho kvalitu v plném slova smyslu.
Problémy, o kterých přemýšlíme a pozorujeme jejich vznik a rozšiřování působnosti na všechno, co tvoří současnou společnost společností, vyznávající mravní zákony, stát státem, právo právem a na kulturu, která je významnou součástí našeho života ve všech bodech její definice, a tím je myšlena i politická kultura, mediální kultura apod. jsou součástí pojmů, které jsme se pokusili definovat a jejich obsahu a rozsahu jejich působení. Byly už dávno vysloveny a pojmenovány, protože situace, v níž se nyní nacházíme není něčím novým, co by u ještě nebylo. Takže se definováním různých situací zabývali Řekové, Římané a též středověcí myslitelé a jejich systematické uvažování se přenesly do dalších společností, které následovaly a uznali je za platné či pravděpodobně využivatelné, pokud ovšem nebrzdily a nerozštěpovaly aktuální vývoj, v němž už fungoval jiný systém.
Pojmy uvedené v nadpisu označují obdobný pohyb od jistého bodu k následujícímu, kromě imanence, která označuje stálost oproti transcendenci, širokému pojmu, který zahrnuje každodenní situaci, jako očekávání a z něho vyplývající naděje a obavy, které každodenní situaci přesahují a může být též metafyzickým tvrzením nadsmyslových skutečností. Metamorfóza je stav, v němž člověk nabývá nové podstaty proměnou, a s těmito projevy se setkáme v Ovidiově díle a v díle Lucia Apuleia "Zlatý osel". Imanence označuje to, co nepřesahuje, ale trvá, je obsaženo uvnitř – imanentní znamená v něčem obsažené, zahrnuté, označuje to, co nepřesahuje, nýbrž zůstává, trvá, je obsaženo uvnitř. Imanentní znamená v něčem obsažené, zahrnuté. Uvedené pojmy a jejich obsahy jsou dílem starověkých a středověkých literárních a duchovních osobností a jejich význam pro dnešní dobu přesahuje naší každodenní praxi, v níž je užíváme, ale nedefinujeme.
Jen ze slovníků a z odborné či duchovní literatury víme, že existují a mají svůj význam, který obvykle neřešíme ve smyslu, v jakém se zrodily, ale přitom je vnímáme jako fenomén, jehož působení lze sledovat nebo pociťovat, ale na současné vyjádření těchto stavů nemáme zatím jinou definici a obsah a asi bude zbytečné něco měnit, co bylo dávno vymyšleno a ničemu to nepřekáží. Samozřejmě, že nelze očekávat nějaké hromadné proměny, ale spíš drobné náznaky.
Co si o tom myslí lidé, kteří jsou stoupenci duchovních směrů a teologických nauk? Možná sledují možnou změnu v lidském chování, které reaguje na nastalé výzvy, které manifestuje situace. Někteří se cítí ochuzeni o účast na kultu, jiní zase rozjímají nad Písmem a hledají odpovědi na své otázky a možná, že poprvé. Jiní zase hledají znaky transformace člověka, směřující do proměny či přechodu do budoucí doby, v níž doufá a hledá její znamení, které by se mělo promítat ve fyzických pocitech a následně duchovních a v konci vytvořit nového člověka a toto doufání není žádnou novinkou, ale historickou skutečností.
Na závěr: v této neurotické době, která je naprosto pochopitelná smysly, je trochu nadstardní vydávat do společnosti impulsy, které mají možná jiná a skrytá opodstatnění a vyvolávají spory, které se medializují a nikdo z nás nemá možnost je zklidnit. Lidem to jen ubližuje, protože každý nebo mnohý nyní má právo v klidu své postoje promýšlet, co bude dál s jeho firmou, rodinou, mezilidskými vztahy a prací, která ho živí a současně jí podporuje své nejbližší. To jsou opravdu velké starosti, které vycházejí z pocitů odpovědnosti, lásky a sounáležitosti mezi lidmi.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016