Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

A to nedávno mě požádala jedna slečna, dcera mých přátel, zda bych s ní nemohla probrat téma její seminární práce na téma Bůh a člověk.

Byla jsem velmi udivená, jak k tomu tématu přišla a zeptala jsem se, proč si ho vybrala. Na právnické fakultě je výběrový předmět Církevní právo nebo latina. Zřejmě slečna nechtěla riskovat, že by zkoušku z latiny neudělala, a tak se rozhodla pro církevní právo, ale její rozhodnutí bylo ještě riskantnější.

„Tak náš přednášející církevního práva nám dal volnou ruku, abychom si vybrali něco originálního, co by jiného nenapadlo.“

„Jak tě napadlo zrovna téma, „Bůh a člověk?“

„Jednak proto, že by to napadlo málokoho, tak se mi to zdálo, že je to originální a taky proto, že mně to zajímá.“

Z jejího výrazu tváře jsem pochopila, že se chce dopídit k nějakému výsledku a že očekává, že se sama něco dozví o něčem, co sama neví.“

Napadlo mě, že by se mohla obrátit na farního kněze z jejich farnosti, a požádat ho o diskusi na toto téma.

„Já do kostela nechodím a naši taky ne,“ řekla a sklopila oči.“

„Nuže, ty jsi si vybrala téma, které se spíš hodí na teologickou fakultu a  myslím, že i tam by se ti nemuselo podařit tu seminárku napsat tak, abys dostala vytoužené kredity.“

Hluboce si povzdechla a vypadala nešťastně.

„Táta měl pravdu, kdybych se přihlásila na medicínu, nemusela bych mít takové problémy.“

„Tak bys měla zase jiné“, řekla jsem a v duchu jsem se musela usmívat. Jevilo se mi to tak, že slečna a zřejmě i mí přátelé si pomysleli: „Po gymplu se přihlásí slečna na nějakou vejšku a nějak to udělá, však to zase není takový problém.“ Tak lehkomyslná úvaha, že je vlastně všechno jedno, ono to nějak vyjde, vyšlo to i jiným, je velmi riskantní. Slečna je tou následující generací, která vchází do jiné situace, kterou nemá dost zmapovanou a je tak odlišná, že nemá k dispozici žádné vzory a ani rádce z předešlé, rodičů či prarodičů. Vždycky se najde pro studenty nějaký chyták, který je katapultuje jinam, než si vybrali a velmi brzy se setkají se stresem, s kterým si ještě nedovedou poradit. Jo, jenže já jsem v té situaci se slečnou také měla stres. Podívala se na mě přes své dlouhé řasy perfektně nalíčené a nekompromisně se mně zeptala:“ Tak vy mi asi nehodláte pomoci?“

Zamrazilo mě v zádech. Znělo to tak trochu výhružně jakoby si už před tím, než vešla do mých dveří, si byla jistá, že to napíšu místo ní a že to rodiče zacvakají. „Hodlám ti pomoci,“ řekla jsem, zatykala jsem ji, protože ji znám už od dětství.“

„Asi ne, jak to vidím,“ řekla namíchle, vstala  poslední zvuk, který jsem zaslechla, bylo bouchnutí dveří u vchodu mého bytu.“  

 Čekala jsem, co bude dál a nečekala jsem dlouho. Zazvonil mobil a já přijala hovor.

„Tak hele, holka mi tu brečí, že jsi ji odmítla pomoc. jako by s zapomněla, co jsme pro tebe udělali, když jsi potřebovala pomoc matce a zachránili jsme ji život. To je ta tvá vděčnost?“

Nechtěla jsem se hádat. Za pár minut zazněl zvonek u dveří. Vstala jsem a šla otevřít. Na prahu stála rozčilená Hanka, její matka.

„Co si o sobě myslíš?“ řekla výhružně.

„Já si mám o sobě něco myslet? Nemělo by to být naopak?“

„My si najdeme někoho jiného, za ty prachy, co mu dáme to udělá a za pár minut. Ta práce má mít pár stran.“ My jsme mysleli, že když jsi taková pánbíčkářka, že je to pro tebe hračka a je vidět, že předstíráš něco, co není pravda.“

„A kdybych to napsala za ní, to by byla pravda, že je to její práce?“ podle výrazu jejího obličeje jsem pochopila, že je mezi námi konec a tím to nekončí. Pomluvili mně, kde mohli a já jsem váhala, zda bych neměla změnit bydliště i pracoviště. V těch úvahách se mi chtělo plakat, ale pak mě napadlo, že mě to vyvedlo z područí zla.

Můj život nabral jiné obrátky.  

 

Autor: Irena Aghová | čtvrtek 20.1.2022 7:45 | karma článku: 16,93 | přečteno: 213x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!